mitch92 Skrevet 2. desember 2022 #161 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er ikke billig å eie heller men bosituasjonen er som regel mer stabil. Man slipper å være redd for at huseier skal selge, eller forholde seg til urimelig huseier. Og det er jo klart at utleier skal tjene penger på å leie ut i tillegg til å dekke kostnadene ved å ha boligen. Når man eier boligen selv slipper man å betale penger som går rett i lomma til utleier. Så får man heller sette av litt ekstra hver måned som kan dekke større vedlikeholdsutgifter. Anonymkode: 8ebf7...8dc Jo men med denne inntekten får de ikke noe særlig i lån, og har nok ikke så mye å sette av til sparing om de får bolig til å møte slike utgifter. I en situasjon med vedvarende lav inntekt kan å leie være bedre, fordi en rett og slett ikke får møtt store uforutsette utgifter. Leia øker kun med KPI hvert år. Det er mer forutsigbart. Evt kan de jo prøve med lån i Husbanken, om det er slik at de er ufør. Men er så og si bare aleneforeldre som får det. Er man to er man ikke "trengende" nok. 2
funginger Skrevet 2. desember 2022 #162 Skrevet 2. desember 2022 Men har dere noe egenkapital? Dere bør i hvert fall ha 400-500 tusen. Man kan ikke bare kjøpe bolig helt uten videre. 1
mitch92 Skrevet 2. desember 2022 #163 Skrevet 2. desember 2022 funginger skrev (28 minutter siden): Men har dere noe egenkapital? Dere bør i hvert fall ha 400-500 tusen. Man kan ikke bare kjøpe bolig helt uten videre. De får vel bare 1,5 -2millioner i lån max (med et barn, enda mindre med 2 barn). Så da trenger man vel bare 250 000-300 000 i egenkapital. Men man får vel veldig lite i den prisklassen. Med mindre man bor utpå bygda.
mitch92 Skrevet 2. desember 2022 #164 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke over 1.5? Jeg fikk 1,8 nylig og er alene med 2 barn. 475 000 i årslønn Anonymkode: 4bbbd...836 Da må du ha en raus bank, finner ingen lånekalkulator som gir så mye i lån, etter min erfaring hender det seg bankene gir mindre u lån enn de kalkulatorene også. Særlig om de i posten har annen gjeld. 1,8 er heller ikke så mye om man skal ha plass til barn , her 50 minutter tid utenfor oslo får du en knøtteliten ettroms . Spørs kansje på hvor man bor.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #165 Skrevet 2. desember 2022 Du kan komme veldig langt hvis du er ressurssterk og har et godt nettverk. Vi har mange barn og om jeg skulle følge budsjettene som er foreslått her, måtte vi tjent millioner. Men vi gjør altså ikke det. Og det går nå allikevel rundt. Jeg skal ikke underslå at det koster penger å ha barn, det er stort sett det pengene mine går til. Men det er nå vel verdt det. Gi barnet ditt et søsken du, TS. Til syvende og sist må du se på hva som er viktig her i livet. Anonymkode: 67cbf...d41 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #166 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Selvfølgelig har jeg sett på priser, mange det siste året. Har funnet gode priser langt under 10 000kr for en familie. Som jeg opprinnelig sa så er ikke utenlandsferie viktig i det hele tatt, men mitt svar var til de som siktet til at det er omsorgssvikt å ikke ha råd til å ta med barna på utenlandsferie. Det er et tåpelig utsagn, men også tåpelig å tro at med 650 000kr i året så er det umulig å reise utenlands. Anonymkode: ec87c...ffa Du må sitte på en helt fantastisk og helt særegen, privat søkemotor for utenlandsreiser 🙏🏻 Anonymkode: 07957...852 1
velociraptor Skrevet 2. desember 2022 #167 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da tenker jeg det må gå an å komme frem til en løsning hvor barnet kanskje er på SFO noen dager i uka. Ts Anonymkode: 4e61f...6b9 Jeg synes ikke dere har råd til flere barn, men dette med SFO er er oppkonstruert problem. Du er jo hjemme, så avtal dagen før med andre foreldre at en venn blir blir med din unge hjem på playdate innimellom da, så får ungen være sosial og får lekt med venner, og en annen unge slipper SFO den dagen. Win win. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #168 Skrevet 2. desember 2022 On 11/30/2022 at 8:47 PM, AnonymBruker said: Jeg og samboer har en inntekt på totalt ca 650.000 kr i året. Vi leier i dag en leilighet med to soverom til 13 000 kr i måneden. Planen er å kjøpe i løpet av de neste to årene. Har et barn på 3 år og er usikker på om vi etterhvert skal prøve å gå for et barn nr 2. Mine bekymringer angående et barn til eller ikke, er mest knyttet til økonomi. Vi har ikke veldig god inntekt, og jeg er rett og slett redd det blir for trangt (vil ikke aldri ha råd til å reise på ferier osv og måtte tenke over hva vi bruker penger på til enhver tid). Vi vil måtte ha et soverom til (jeg aner ikke hvor mye dyrere det er å kjøpe bolig med to soverom vs tre) og alt blir generelt dyrere. Så, derfor lurer jeg, hvor mye dyrere er det med et barn vs to? Alt fra bolig til levekostnader tatt i betraktning. Anonymkode: 4e61f...6b9 du har svaret i tråden din. Anonymkode: f9bb5...e82
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #169 Skrevet 2. desember 2022 Det positive med å ha mange barn, er at du blir presset til å få noe bedre i arbeidsmarkedet. Jeg hadde vel aldri tjent så mye og oppnådd så mye hvis jeg ikke hadde mange barn! Jeg måtte jobbe i olja, for å si det slik..og stadig stige i stilling. Anonymkode: 80ad7...9ed
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #170 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Du må sitte på en helt fantastisk og helt særegen, privat søkemotor for utenlandsreiser 🙏🏻 Anonymkode: 07957...852 Selvfølgelig ikke. Men du må jo faktisk gjøre litt jobb selv, og ikke gå for enkle, dyre, pakkereiser på de typiske turiststedene. Anonymkode: ec87c...ffa 1
Rucula Skrevet 2. desember 2022 #171 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Alle disse foreldrene som klager over å være fattige i dag, par og enslige, har en gang sittet akkurat som ts. Og de har tenkt som mange av dere, at pyttsann det ordner seg, er ikke så dyrt med barn. Og så går de fra hverandre, eller en får redusert inntekten, eller barna må ha regulering, briller og ekstra oppfølging, og vips så klages det over at "vi fattige blir så negligsjert!!!" Her er man nettopp ved et sånt veiskille at det er ts og mannen sitt valg om de i fremtiden skal leve som fattige, eller om de skal ha et snev bedre råd og ikke leve på matposer i leiebolig resten av livet. For boliglån når man ahr to barn og samlet inntekt på 650 000 er bare å glemme. Anonymkode: db46c...c00 👍 1
tussi84 Skrevet 2. desember 2022 #172 Skrevet 2. desember 2022 Nysådd skrev (8 timer siden): Person 1: Gutt 1 år som går i barnehagen.Person 2: Jente 3 år som går i barnehagen.Person 3: Kvinne 31 til 50 år.Person 4: Mann 31 til 50 år. Individspesifikke utgifter Mat og drikke10 590 Klær og sko2 970 Personlig pleie2 450 Lek og mediebruk4 270 Reise (kollektivt)1 628 Spedbarnsutstyr0 Sum 21 908 Husholdsspesifikke utgifter Andre dagligvarer760 Husholdningsartikler530 Møbler670 Mediebruk og fritid2 210 Bilkostnader (drift, vedlikehold)2 967 Barnehage5 185 Aktivitetsskole (SFO)0 Sum12 322 Totalt forbruk Totalt summert månedlig forbruk for hele husholdningen kr 34 230,00 Tallene over er fra SIFO. Det er selvfølgelig mulig å spare inn mye på noen av postene, og det vil jo for deres vedkommende være helt nødvendig også. En ting er å ikke ha penger til utenlandsferier og luksus, men jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er for lite til å kunne leve av over lang tid. Du sier at ingen vet hva fremtiden bringer, og det er jo riktig, men at dere plutselig får veldig god økonomi er lite sannsynlig med mindre en av dere eller begge er under utdanning og det kan forventes at jobben i den andre enden innebærer høy lønn. Hvis det mest sannsynlige her er vedvarende lav inntekt og dere tar opp lån nå med planer om å få et barn til senere er dere jo på mange måter like langt. De koster kanskje ikke all verdens de første årene, men hva hjelper det når inntekten er like lav 10 år senere? Boutgiftene blir ikke lavere i den samme perioden, og flere ting skal dekkes med de samme inntektene. Årsaken til at man får mindre i lån av å ha barn er jo selvfølgelig at barn koster penger, ikke noe banken gjør for å være vanskelig. Kjøp av bolig innebærer mange nødvendige kostnader dere ikke trenger å tenke på når dere leier. Hva har dere tenkt å gjøre hvis badet får en vannlekkasje og må totalrenoveres? Når vinduene blir gamle og må skiftes ut? Det elektriske anlegget? Skal dere kjøpe leilighet i sameie eller borettslag innebærer det felleskostnader, og skal dere kjøpe hus må det betales kommunale avgifter. TV, internett, strøm og forsikringer kommer i tillegg. Jeg blir nesten skremt av at du mener at dere kunne håndtert et lån på 3 millioner om dere hadde fått det. Det alene koster nå over 13 500 kroner i måneden å betjene, med 30 års nedbetalingstid, og da kommer alt annet i tillegg. Det koster mye å eie egen bolig også, og over tid vil nødvendigvis mye måtte skiftes ut. Det er mer realistisk å kjøpe noe billigere, men da går det gjerne enten på bekostning av plass eller standard. De siste månedene har mange med gamle, trekkfulle hus vært i avisen fordi de får så høy strømregning at de ikke klarer å betale den. Var det meg ville jeg i det minste kjøpt en mindre leilighet i passe god stand, det koster mindre å eie enn et stort gammelt hus. Bare i dag er det 37 nye annonser under "hjelp til jul" på Finn. De fleste der ønsker seg gavekort på mat og klær til barna sine. Det er rimelig å anta at disse menneskene er fattige ellers i året også. Jeg forstår innskytelsen om å "følge hjertet" og få de barna man ønsker seg, samtidig som jeg synes det er ganske fælt å velge å få flere barn enn man har råd til. Utenlandsferier er selvfølgelig utelukket på et slikt budsjett, og det er helt ok, men er det ikke bedre å ha ett barn som kan få en noenlunde vanlig barndom enn å ha to som ikke kan få noe som helst? Hvordan skal de finansieres klær (småbarnstiden er en ting, men får dere en av hvert kjønn er det jo helt urealistisk at nummer to skal gå i arveklær fra storesøsken til han/hun flytter hjemmefra), organiserte fritidsaktiviteter, to som skal ha venner med hjem til middag, to som skal få opplevelsen av å ha noe av det som er en slags minstestandard? Skal barna måtte innlemmes tidlig i at de aldri kan få det de fleste får, eller skal de ikke merke noe til det i det hele tatt? Og hvordan får man evt. til det siste? Det er ekstremt viktig å ha kjærlighet og omsorg for barna sine, men dere kan jo ikke leve av det alene. Ikke glem at Sifo ikke tar med boutgifter. Husleie, bolig lån, strøm, kommunale avgifter, vann og avløp, forsikringer på bolig, og vedlikehold kommer i tillegg hvis man eier. Hvis man leier så er det stort sett bare leie av bolig + evt strøm. Uansett så kan jeg se for meg minst 16000 - 18000 kr I boligutgifter inkl strøm hvis de blir fire, og det er hvis de blir værende på leiemarkedet. Enn Bør jo også legge av noe til uforutsette utgifter,noe de ikke har råd til Uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #173 Skrevet 3. desember 2022 Kjenner dette gjør meg rasende. En ting er alt av sykdom og diverse som gjør at man kan ende opp som ufør og "fattig" underveis i foreldreskapet, men at det finnes folk som BEVISST planlegger å få barn i fattigdom synes jeg er helt horribelt. Her er det TS' egoisme (å få barn er utelukkende egoistisk) som skal trumfe barnets oppvekstvilkår. Ikke så mye som engang tenk tanken på å få et barn til. Anonymkode: 91fe5...8b5 2
PetterKanin Skrevet 3. desember 2022 #174 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Kjenner dette gjør meg rasende. En ting er alt av sykdom og diverse som gjør at man kan ende opp som ufør og "fattig" underveis i foreldreskapet, men at det finnes folk som BEVISST planlegger å få barn i fattigdom synes jeg er helt horribelt. Her er det TS' egoisme (å få barn er utelukkende egoistisk) som skal trumfe barnets oppvekstvilkår. Ikke så mye som engang tenk tanken på å få et barn til. Anonymkode: 91fe5...8b5 Hva er fattigdommen her? 650000 i brutto for en familien på 4 er ikke fattigdom. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #175 Skrevet 3. desember 2022 Det kommer ann på. Mange har for vane å kanskje skjemme bort det første barnet sitt, men av de jeg kjenner så virker det som at de med flere barn har innsett verdien i å kjøpe brukte klær, sko osv. Så arver man jo gjerne fra søsken Trenger ikke være så veldig mye dyrere, men du merker det nok på mat når de blir tenåringer. Anonymkode: 128c8...e40
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #176 Skrevet 3. desember 2022 PetterKanin skrev (9 timer siden): Hva er fattigdommen her? 650000 i brutto for en familien på 4 er ikke fattigdom. For en gangs skyld er jeg enig med deg. Anonymkode: ec87c...ffa
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #177 Skrevet 3. desember 2022 Tja, det er jo litt dyrere.. men merker ikke så veldig stor forskjell. Den minste arvet jo klær og utstyr fra den eldste. Anonymkode: 91a77...34e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå