AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #21 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 😳 Vi har en årsinntekt på 800 000,- og synes det er lite. Kunne aldri våget å få et barn til. Å få to barn på deres inntekt er jo nesten på grensen til omsorgssvikt. Hva med ferier og opplevelser til utlandet? Hjelp til sertifikat og egenkapital til bolig? Anonymkode: e70a8...13e Kjære vene, er det nesten omsorgssvikt hvis barnet ikke får opplevelser i utlandet? Ungen driter vell fullstendig i om h*n er på Hawaii eller vidda bare h*n får gode opplevelser med de h*n er glad i. Anonymkode: 9f913...b4d 14 3 8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #22 Skrevet 30. november 2022 Min samboer vil om noen år tjene litt mer, og dermed vil vi kanskje ha bedre muligheter på boligmarkedet. Men ellers vil jo utgiftene deles likt, så er avhengig av å kunne betale omtrent halvparten av alle utgifter. Ts Anonymkode: 4e61f...6b9
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #23 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi betaler mindre for barnehageplass grunnet inntekten vår. Ts Anonymkode: 4e61f...6b9 Har dere råd til 2 barn da? Skjønner ikke helt det jeg men… Et barn trenger mer enn kjærlighet og tak over hodet. Hva når de begynner med fritidsaktiviteter? Hva om barn nr 2 blir syk og dere får ekstra utgifter? Jeg har selv måtte legge ut for medisiner , reise til og fra sykehus (8000,- på en mnd) , melkefri erstatning osv pga sykdom hos barnet mitt… Uventede utgifter kan dukke opp når som helst, å når dere skal kjøpe bolig er det enda viktigere med bufferkonto tilfelle noe skjer i huset. Har dere regnet på hva det koster å eie bolig der dere skal bo? Strøm, forsikring, kommunale avgifter osv som kommer utenom… Her betaler vi f eks 2000,- i mnd i kommunale avgifter, 1500,- i mnd i strøm (enda dyrere på vinteren nå da), forsikringer på huset er 700,- i mnd.. renter på lånet har steget flere ganger i år… mye som skal være på plass for å forsørge flere barn… Anonymkode: b9fb3...169 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #24 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min samboer vil om noen år tjene litt mer, og dermed vil vi kanskje ha bedre muligheter på boligmarkedet. Men ellers vil jo utgiftene deles likt, så er avhengig av å kunne betale omtrent halvparten av alle utgifter. Ts Anonymkode: 4e61f...6b9 Men hvorfor I all verden tjener dere så sinnsykt lite..? Anonymkode: 07957...852 8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #25 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 😳 Vi har en årsinntekt på 800 000,- og synes det er lite. Kunne aldri våget å få et barn til. Å få to barn på deres inntekt er jo nesten på grensen til omsorgssvikt. Hva med ferier og opplevelser til utlandet? Hjelp til sertifikat og egenkapital til bolig? Anonymkode: e70a8...13e Kan også legge til at selv er jeg ikke vokst opp med sydenturer o.l. Jeg har likevel mange gode minner fra ferier på besøk hos besteforeldre på landet osv. Trenger ikke koste fletta for å ha råd til og ha det fint sammen i ferier Samtidig vil jeg jo ikke leve i typ fattigdom. Ts Anonymkode: 4e61f...6b9 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #26 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min samboer vil om noen år tjene litt mer, og dermed vil vi kanskje ha bedre muligheter på boligmarkedet. Men ellers vil jo utgiftene deles likt, så er avhengig av å kunne betale omtrent halvparten av alle utgifter. Ts Anonymkode: 4e61f...6b9 Har dere kontaktet husbanken og søkt om lån der? Anonymkode: 07957...852 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #27 Skrevet 30. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: 😳 Vi har en årsinntekt på 800 000,- og synes det er lite. Kunne aldri våget å få et barn til. Å få to barn på deres inntekt er jo nesten på grensen til omsorgssvikt. Hva med ferier og opplevelser til utlandet? Hjelp til sertifikat og egenkapital til bolig? Anonymkode: e70a8...13e Tror vitterlig ikke at mangel på ferier og opplevelser i utlandet er i nærheten av omsorgssvikt. Snakk om å prate et annet menneske ned. Det er heller ikke en selvfølge at foreldre har mulighet til å spare opp egenkapital for ungene sine. Du du bør gå i deg selv, og virkelig tenke over hvordan dette tullete svare kan være med på å påvirke ts. Ærlig talt. Anonymkode: 03cb6...d99 11 4
bergenser Skrevet 1. desember 2022 #28 Skrevet 1. desember 2022 4 unger i hus og en samlet inntekt på ca 750.000 før skatt hos oss. Vi klarer oss HELT fint på det. Har til og med råd til å spise ute av og til! Feriene ungene er mest fornøyde med, er faktisk å reise på ferie til mine besteforeldre, og løpe rundt på stranden eller i hagne. Gjerne hjelpe til med litt bærplukking og andre ting vi ikke gjør så mye av i byen. Eier leilighet med 3 soverom i borettslag i Bergen. Bor kjempesentralt, i kort gåavstand til et kollektivknutepunkt og 4 matbutikker innen 8 minutt gåing. Masse gamle damer til naboer, og vi har det trygt og godt hele gjengen Har 2 i SFO, en i barnehagen, så det skal jo betales for, men er en maxgrenser for hvor mye som skal brukes av inntekten på sånt i Bergen i det minste, så er ikke fullpris på alle 3. Er så klart litt harde prioriteringer av og til i forhold til hva vi kan ta oss råd til, men vi savner ikke noe, sånn materialistisk sett, og koser oss glugg med de ungene vi har her. 2 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #29 Skrevet 1. desember 2022 Det er en god del dyrere. Du kan se statistikker over hva det koster pr barn på nettet. SIFO sitt standardbudsjett gir en pekepinn på hvor mye dyrere ting er med to barn kontra ett, selv om de nøyaktige beløpene på hver post er litt ... så som så. Du kan ikke ta for gitt at klær kan arves. Vi tok vare på alle klær etter eldsten. Fikk et barn til, av samme kjønn, født i samme måned. Så da lå jo alt til rette for arving, skulle man tro. Men nope.. Begge ungene har vokst i rykk og napp, men i helt forskjellig rytme. Så ullbodyene fra eldsten passet kun til minsten om sommeren, de kortermede sommerbodyene passet kun om vinteren, osv. Helt håpløst, har måttet kjøpe fryktelig mye nytt.. Og når eldstemann nå er 6, sliter han rett og slett ut alle buksene sine, alt går hull på... Bhg er nesten dobbelt så dyrt (man får litt søskenrabatt). Det går dobbelt så mye i mat. Og selv om man kan dele rom, så er det gjerne ikke en spesielt god løsning. Anonymkode: a2148...9a5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #30 Skrevet 1. desember 2022 Barna skal heller ikke være småbarn hele livet. Store barn er dyrt. Store barn vil heller ikke arve. De vil ikke nødvendigvis synes det er stas å bruke ferien på besøk hos besteforeldre. Store barn vil ikke dele rom. Treningsavgiften er dyrere jo eldre de blir. De spiser mer. De vil ha annen type mat. Klær og sko er dyrere. De ønsker penger til busskort og sosialt. De vil til frisør, ikke hjemmeklipp. Anonymkode: fc28e...8b3 8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #31 Skrevet 1. desember 2022 Ville først sørget for at en av dere fikk høyere inntekt. Enten bytte jobb, ekstrajobb, utdanning for bedre jobb eller lignende. 650 på to er veldig lavt, samtidig som dere ligger over grensen for redusert foreldrebetaling og kjernetid i barnehagen. Og det vil nesten ikke gå å få boliglån. Det dyreste med barn er vel når begge går i barnehage, at det blir dobbelt opp, eller når en er på SFO og den andre i barnehage, er flere steder man ikke får søskenmoderasjon da heller. Anonymkode: 0d268...87e
Anonymbruker*** Skrevet 1. desember 2022 #32 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): 😳 Vi har en årsinntekt på 800 000,- og synes det er lite. Kunne aldri våget å få et barn til. Å få to barn på deres inntekt er jo nesten på grensen til omsorgssvikt. Hva med ferier og opplevelser til utlandet? Hjelp til sertifikat og egenkapital til bolig? Anonymkode: e70a8...13e Ferier og opplevelser i utlandet er ikke noe man må ha oppveksten. Kjenner mange som hadde en fin barndom med ferier i Norge og Sverige. Selv ser jeg på barndommen min som priviligert selv om jeg ikke har fått eller kommer til å få bistand med sertifikat og bolig. Når det er sagt ville jeg vært bekymret for mer basale materielle ting med en samlet inntekt på 650k, to barn og dagens prisvekst...
Rucula Skrevet 1. desember 2022 #33 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi betaler mindre for barnehageplass grunnet inntekten vår. Ts Anonymkode: 4e61f...6b9 For å si det sånn.... Det er ikke et godt argument for å få flere barn! 11
Rucula Skrevet 1. desember 2022 #34 Skrevet 1. desember 2022 bergenser skrev (6 timer siden): 4 unger i hus og en samlet inntekt på ca 750.000 før skatt hos oss. Vi klarer oss HELT fint på det. Har til og med råd til å spise ute av og til! Feriene ungene er mest fornøyde med, er faktisk å reise på ferie til mine besteforeldre, og løpe rundt på stranden eller i hagne. Gjerne hjelpe til med litt bærplukking og andre ting vi ikke gjør så mye av i byen. Eier leilighet med 3 soverom i borettslag i Bergen. Bor kjempesentralt, i kort gåavstand til et kollektivknutepunkt og 4 matbutikker innen 8 minutt gåing. Masse gamle damer til naboer, og vi har det trygt og godt hele gjengen Har 2 i SFO, en i barnehagen, så det skal jo betales for, men er en maxgrenser for hvor mye som skal brukes av inntekten på sånt i Bergen i det minste, så er ikke fullpris på alle 3. Er så klart litt harde prioriteringer av og til i forhold til hva vi kan ta oss råd til, men vi savner ikke noe, sånn materialistisk sett, og koser oss glugg med de ungene vi har her. De har vel aldri opplevd noe annet enn å besøke besteforeldre heller..... 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #35 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): 😳 Vi har en årsinntekt på 800 000,- og synes det er lite. Kunne aldri våget å få et barn til. Å få to barn på deres inntekt er jo nesten på grensen til omsorgssvikt. Hva med ferier og opplevelser til utlandet? Hjelp til sertifikat og egenkapital til bolig? Anonymkode: e70a8...13e Omsorgssvikt, såpass. Hva om dere mistet jobben ble ufør osv.? Anonymkode: fec2d...0fb 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #36 Skrevet 1. desember 2022 Rucula skrev (25 minutter siden): De har vel aldri opplevd noe annet enn å besøke besteforeldre heller..... Nei huff for et fælt liv altså. Høres ikke ut som du er så bereist heller, mange barn i verden som har opplevd verre ting enn sommere med besteforeldre. Anonymkode: 9f913...b4d
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #37 Skrevet 1. desember 2022 bergenser skrev (7 timer siden): 4 unger i hus og en samlet inntekt på ca 750.000 før skatt hos oss. Vi klarer oss HELT fint på det. Har til og med råd til å spise ute av og til! Feriene ungene er mest fornøyde med, er faktisk å reise på ferie til mine besteforeldre, og løpe rundt på stranden eller i hagne. Gjerne hjelpe til med litt bærplukking og andre ting vi ikke gjør så mye av i byen. Eier leilighet med 3 soverom i borettslag i Bergen. Bor kjempesentralt, i kort gåavstand til et kollektivknutepunkt og 4 matbutikker innen 8 minutt gåing. Masse gamle damer til naboer, og vi har det trygt og godt hele gjengen Har 2 i SFO, en i barnehagen, så det skal jo betales for, men er en maxgrenser for hvor mye som skal brukes av inntekten på sånt i Bergen i det minste, så er ikke fullpris på alle 3. Er så klart litt harde prioriteringer av og til i forhold til hva vi kan ta oss råd til, men vi savner ikke noe, sånn materialistisk sett, og koser oss glugg med de ungene vi har her. Men senere, når tre av barna går på fotball, og minsten på svømmekurs, og én i korpset, og to holder på med tannregulering og dere har konfirmasjon den våren, klarer dere dere HELT fint når dere sier nei til fotballcup’en den sommeren også? Anonymkode: d2b19...6b2 8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #38 Skrevet 1. desember 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: 😳 Vi har en årsinntekt på 800 000,- og synes det er lite. Kunne aldri våget å få et barn til. Å få to barn på deres inntekt er jo nesten på grensen til omsorgssvikt. Hva med ferier og opplevelser til utlandet? Hjelp til sertifikat og egenkapital til bolig? Anonymkode: e70a8...13e Fortell med en setning at du er nordmann uten å fortelle at du er nordmann! Anonymkode: 39e26...1f1 7 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #39 Skrevet 1. desember 2022 Vi fikk to tette. Det var dobbelt med bleier en periode men de vokser ut av den perioden. Utstyr hadde vi fra før. Barnehage utgifter ble dobbelt opp. Andre gutten er litt høyere for sin alder så de bruker samme størrelse eller en størrelse ned osv. Jakker klaffer de ofte sammen, og sko. Men de er to tette andre folk har ikke slik problematikk. Det er 14 måneder mellom mine. Om det var kanskje 18 måneder,ville de vært helt annen sak. Så kom tredjemann, 5 år etter andremann, og han fikk all klær,utstyr og alt mulig,servert. Anonymkode: e4f25...a5a 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #40 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kan også legge til at selv er jeg ikke vokst opp med sydenturer o.l. Jeg har likevel mange gode minner fra ferier på besøk hos besteforeldre på landet osv. Trenger ikke koste fletta for å ha råd til og ha det fint sammen i ferier Samtidig vil jeg jo ikke leve i typ fattigdom. Ts Anonymkode: 4e61f...6b9 Enig, Ingen trenger sydenferier, selv om man skulle tro det med vg’s syteartikler hver sommer. Men andre her har et poeng når de peker ut fritidsaktiviterer o.l når barna blir eldre. Lurt for dere å kjøpe bolig først, se hvor dyrt det blir med fellesutgifter/skatt/strøm/vedlikehold osv. så ta et valg etter det. Gjerne etter mannen går opp i lønn som du nevnte, håper han går opp en god del. 50k ekstra kommer ikke til å hjelpe så mye. Dere burde begge forsøke å øke lønnen, alt blir dyrere nå. Anonymkode: da8be...254
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå