AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #1 Skrevet 30. november 2022 Jeg og samboer har en inntekt på totalt ca 650.000 kr i året. Vi leier i dag en leilighet med to soverom til 13 000 kr i måneden. Planen er å kjøpe i løpet av de neste to årene. Har et barn på 3 år og er usikker på om vi etterhvert skal prøve å gå for et barn nr 2. Mine bekymringer angående et barn til eller ikke, er mest knyttet til økonomi. Vi har ikke veldig god inntekt, og jeg er rett og slett redd det blir for trangt (vil ikke aldri ha råd til å reise på ferier osv og måtte tenke over hva vi bruker penger på til enhver tid). Vi vil måtte ha et soverom til (jeg aner ikke hvor mye dyrere det er å kjøpe bolig med to soverom vs tre) og alt blir generelt dyrere. Så, derfor lurer jeg, hvor mye dyrere er det med et barn vs to? Alt fra bolig til levekostnader tatt i betraktning. Anonymkode: 4e61f...6b9
Surriball Skrevet 30. november 2022 #2 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg og samboer har en inntekt på totalt ca 650.000 kr i året. Vi leier i dag en leilighet med to soverom til 13 000 kr i måneden. Planen er å kjøpe i løpet av de neste to årene. Har et barn på 3 år og er usikker på om vi etterhvert skal prøve å gå for et barn nr 2. Mine bekymringer angående et barn til eller ikke, er mest knyttet til økonomi. Vi har ikke veldig god inntekt, og jeg er rett og slett redd det blir for trangt (vil ikke aldri ha råd til å reise på ferier osv og måtte tenke over hva vi bruker penger på til enhver tid). Vi vil måtte ha et soverom til (jeg aner ikke hvor mye dyrere det er å kjøpe bolig med to soverom vs tre) og alt blir generelt dyrere. Så, derfor lurer jeg, hvor mye dyrere er det med et barn vs to? Alt fra bolig til levekostnader tatt i betraktning. Anonymkode: 4e61f...6b9 Det er litt dyrere for barnehage, men av utstyr, leker og klær kan nummer to arve alt som ikke er utslitt. Barn kan også dele rom. Hvis lysta er der, så ville jeg gått for et barn til. Og så ville jeg sett på hva dere kan gjøre for å øke inntekta. Prøv å skaffe dere bedre betalte jobber, ta utdannelse på sida, etc 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #3 Skrevet 30. november 2022 Spørs vel hvor dere bor. Anonymkode: 991fc...292
Gjest Chicchi Skrevet 30. november 2022 #4 Skrevet 30. november 2022 Vi er i samme situasjon, men tenker å gønne på, for vil gi barnet søsken. Jeg har fått inntrykk av at barn nå for tiden knapt sover på egne rom, de tar over foreldresengen i mange år. Så enten får vi alle krype sammen i dobbeltsenga eller så får barna dele rom. Om ikke det er store aldersforskjellen mellom dem, skal det vel gå vel gå bra frem til puberteten. Følg hjertet ❤️
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #5 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg og samboer har en inntekt på totalt ca 650.000 kr i året. Vi leier i dag en leilighet med to soverom til 13 000 kr i måneden. Planen er å kjøpe i løpet av de neste to årene. Har et barn på 3 år og er usikker på om vi etterhvert skal prøve å gå for et barn nr 2. Mine bekymringer angående et barn til eller ikke, er mest knyttet til økonomi. Vi har ikke veldig god inntekt, og jeg er rett og slett redd det blir for trangt (vil ikke aldri ha råd til å reise på ferier osv og måtte tenke over hva vi bruker penger på til enhver tid). Vi vil måtte ha et soverom til (jeg aner ikke hvor mye dyrere det er å kjøpe bolig med to soverom vs tre) og alt blir generelt dyrere. Så, derfor lurer jeg, hvor mye dyrere er det med et barn vs to? Alt fra bolig til levekostnader tatt i betraktning. Anonymkode: 4e61f...6b9 Ikke så mye. Men jeg hadde vurdert å kjøpe bolig først. Hva som helst nesten hvor som helst. Det er uhyre mer vanskelig med 2 barn enn med ett. Anonymkode: 9af44...919 13
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #6 Skrevet 30. november 2022 Jeg ville kjøpt et sted før dere får et barn til iallefall. Man får mye mindre i lån når man har barn! Vi har tre barn. Ja, det er dyrere. Flere munner å mette, flere som trenger utstyr. Men hvis man er smart, kjøper brukt utstyr etc trenger det ikke bli så mye dyrere. Det kjipeste har vært barnehage/sfobetaling. I en periode betalte vi 8500kr for to barn i barnehage og en full SFO-plass. Nå har det blitt bedre ordninger, så man får søskenrabatt selv om barna er på forskjellig institusjon. Det med et ekstra soverom… De to yngste deler soverom hos oss. De ønsker det selv, og nå har eldste egentlig flytta inn på rommet deres også fordi han syntes det var ensomt på sitt rom. Så jeg vil si at man klarer seg med et barnerom ganske lenge. (Barna våre er 4-6-9 år) Ser for meg at de ønsker eget rom når de blir tenåringer. Anonymkode: f210e...892 6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #7 Skrevet 30. november 2022 Hvis dere ikke allerede kjører kjønnsnøytrale klær er det på tide. Mye å spare på å arve dresser, regntøy, gummistøvler, strømpebukser, ullundertøy osv. Ta vare på leker barnet har vokst i fra. Barnevogna kan brukes igjen osv. Anonymkode: 39999...538 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #8 Skrevet 30. november 2022 Det er helt klart dyrere og ha to barn. Det blir ikke billigere med årene, selv når de blir store/voksne og trenger støtte og barnebarn etterhvert kommer. Anonymkode: 41450...b59 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #9 Skrevet 30. november 2022 😳 Vi har en årsinntekt på 800 000,- og synes det er lite. Kunne aldri våget å få et barn til. Å få to barn på deres inntekt er jo nesten på grensen til omsorgssvikt. Hva med ferier og opplevelser til utlandet? Hjelp til sertifikat og egenkapital til bolig? Anonymkode: e70a8...13e 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #10 Skrevet 30. november 2022 Dere kommer ikke til å få noe særlig å snakke om i boliglån med samlet inntekt på 650k og med 2 barn ihvertfall, det kan jeg garantere. Hadde aldri tatt på meg utgifter til flere barn med så lave inntekter. Det er min lønn alene. Anonymkode: 07957...852 8
Rucula Skrevet 30. november 2022 #11 Skrevet 30. november 2022 Det er mye dyrere ja.. dobbelt så dyrt! Spesielt om du får en av hver. 2 plasser i bhg er over 6000 i mnd! så kommer alt av utstyr. Og senere fritidsaktiviteter. Med 650 000 totalt i lønn vil dere få det meget trangt 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #12 Skrevet 30. november 2022 Vi tjener mer enn 3 ganger av deres lønn og vi har ett barn. Barnet går fortsatt i barnehage men etterhvert blir det dyrere med aktiviteter, utstyr, bursdager, klær og mat. Jeg kjøper mye brukt og sparer en del på det, men vi tenker langsiktig og sparer til pensjon og konfirmasjon, førerkort til barnet og egenkapital til bolig. Anonymkode: 2259f...4fe 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #13 Skrevet 30. november 2022 Det blir jo dobbelt så dyrt da - dobbelt mat, dobbelt barnehage, SFO, dobbelt av aktiviteter, når de blir litt større er det ikke sikkert den yngste lenger kan arve far eldste - jeg er tre år eldre enn min bror men allerede da han var ett år og jeg fire var vi like store, og brukte da samme str klær og sko i mange år, så alt måtte kjøpes dobbelt. Jeg synes ikke dere burde få flere barn med den lave inntekten der, prisene går bare oppover. Anonymkode: 3e41f...9fa 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #14 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis dere ikke allerede kjører kjønnsnøytrale klær er det på tide. Mye å spare på å arve dresser, regntøy, gummistøvler, strømpebukser, ullundertøy osv. Ta vare på leker barnet har vokst i fra. Barnevogna kan brukes igjen osv. Anonymkode: 39999...538 Vi sparer allerede på det vi kan av klær og utstyr. Barnevogn, barneseng, vinterdresser osv. Har mye som er kjønnsnøytralt. Ts Anonymkode: 4e61f...6b9 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #15 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 😳 Vi har en årsinntekt på 800 000,- og synes det er lite. Kunne aldri våget å få et barn til. Å få to barn på deres inntekt er jo nesten på grensen til omsorgssvikt. Hva med ferier og opplevelser til utlandet? Hjelp til sertifikat og egenkapital til bolig? Anonymkode: e70a8...13e Besteforeldre på begge sider sparer til sertifikat og hvertfall deler av egenkapital til bolig. Ts Anonymkode: 4e61f...6b9 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #16 Skrevet 30. november 2022 Ville absolutt kjøpt bolig først. Men 650 000 i inntekt samlet er ikke så mye, så spørs om dere i det heletatt får kjøpt dere hus / leilighet der dere har tenkt👀 Prisene varierer jo selvfølgelig veldig etter hvor man bor… Vi tjener 1 mill i året , har 1 barn og syns fortsatt vi har lite inntekt ift at vi ønsker barn nr 2. Anonymkode: b9fb3...169 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #17 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville kjøpt et sted før dere får et barn til iallefall. Man får mye mindre i lån når man har barn! Vi har tre barn. Ja, det er dyrere. Flere munner å mette, flere som trenger utstyr. Men hvis man er smart, kjøper brukt utstyr etc trenger det ikke bli så mye dyrere. Det kjipeste har vært barnehage/sfobetaling. I en periode betalte vi 8500kr for to barn i barnehage og en full SFO-plass. Nå har det blitt bedre ordninger, så man får søskenrabatt selv om barna er på forskjellig institusjon. Det med et ekstra soverom… De to yngste deler soverom hos oss. De ønsker det selv, og nå har eldste egentlig flytta inn på rommet deres også fordi han syntes det var ensomt på sitt rom. Så jeg vil si at man klarer seg med et barnerom ganske lenge. (Barna våre er 4-6-9 år) Ser for meg at de ønsker eget rom når de blir tenåringer. Anonymkode: f210e...892 Nja, deres to yngste har jo kun en aldersforskjell på to år. Her vil aldersforskjellen på barna fort bli 5-6 år. Barnet vi har fyller 4 år i vår, og vi tenker å isåfall vente prøvingen en liten stund til. Er bare så usikker nettopp med tanke på dette med økonomi og vil «lande» på noe for å eventuelt innstille meg på at det kun blir med det barnet vi har (for å ikke bli skuffet). Ts Anonymkode: 4e61f...6b9
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #18 Skrevet 30. november 2022 Rucula skrev (1 time siden): Det er mye dyrere ja.. dobbelt så dyrt! Spesielt om du får en av hver. 2 plasser i bhg er over 6000 i mnd! så kommer alt av utstyr. Og senere fritidsaktiviteter. Med 650 000 totalt i lønn vil dere få det meget trangt Vi betaler mindre for barnehageplass grunnet inntekten vår. Ts Anonymkode: 4e61f...6b9
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #19 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke så mye. Men jeg hadde vurdert å kjøpe bolig først. Hva som helst nesten hvor som helst. Det er uhyre mer vanskelig med 2 barn enn med ett. Anonymkode: 9af44...919 Ja, tenker det hadde vært en fordel å kjøpt bolig først, uten at jeg har så god peiling på dette. Det nye barnet kan evt sove med oss de første par årene, men etter det vil jeg gjerne ha det inn på eget soverom. Ts Anonymkode: 4e61f...6b9
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #20 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nja, deres to yngste har jo kun en aldersforskjell på to år. Her vil aldersforskjellen på barna fort bli 5-6 år. Barnet vi har fyller 4 år i vår, og vi tenker å isåfall vente prøvingen en liten stund til. Er bare så usikker nettopp med tanke på dette med økonomi og vil «lande» på noe for å eventuelt innstille meg på at det kun blir med det barnet vi har (for å ikke bli skuffet). Ts Anonymkode: 4e61f...6b9 Altså dere får ikke noe særlig med lån med så lave inntekter og 1 barn heller.... Anonymkode: 07957...852 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå