Gå til innhold

Henvist 4 åring til habiliteringstjenesten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Trenger noen erfaringer, finner lite om dette på nett. Jeg har en 4 åring som har vært mye sint, mye roping, slår/biter osv. Jeg har to andre barn som ikke har disse utfordringene. Hun har fått vedtak om spesialpedagogisk hjelp i bhg fra hun var 3 år pga dårlig språk(ørebarn) og vansker med å regulere følelsene. Språket er nå bra, men bhg og ppt som har vært inn mye og observert mener at hun skal henvises til habiliteringstjenesten pga hun biter, "nekter" på mye(påkledning osv) og at hun er sensitiv for lyd og blir lett overstimulert. Hun er for øvrig svært sosial, smart og er den morsomste 4 åringen jeg har møtt. 

Hva tenker dere? Jeg spurte om hvorfor hun skulle henvises, og jeg skal lese over hva som skrives om det når jeg skal skrive under henvisningen, men er dette noe å henvise til habilitering for? 

Noe rotete, men hvis noen kan komme med en "second" opinion om hva som skal undersøkes evt hva som kan "feile" henne så bare skriv hva dere tenker. 

Anonymkode: 0dd04...35e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Habiliteringstjeneste utreder barn. Det kan være autisme (større barn utredes hos BUP) eller psykisk utviklingshemming. 

Synes de godt kan fortelle deg hva de vil ha utredet. 

Habilitering er nærmest en tredjelinje å regne. Mer spesialisert enn BUP. 

Anonymkode: aadcc...caf

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker spekterdiagnose

Anonymkode: faf14...83c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker spekterdiagnose

Har dere forresten vært innom bup?

Skrevet

Kan vel også være hypersensitiv? Aggresjon kan vel være tegn på overstimuli, og er vanlig å være sensitiv for lyd og lys. 

Anonymkode: 74e45...0f2

Skrevet

Det er vel bra om barnet utredes om det mistenkes en diagnose? 

Anonymkode: 9ec29...f7a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Atferden er v l en kompensasjon for dårlig språk og den frustrasjonen det medfører?

Har dere lært henne å regulere følelser og anerkjent opplevelsen hennes fra hun var baby? Fikk hun mye kroppskontakt?

Anonymkode: cd687...5f3

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel bra om barnet utredes om det mistenkes en diagnose? 

Anonymkode: 9ec29...f7a

Ganske overkill å henvise til habilitering uten at det er sterk mistenke om diagnose. 

Og det at foreldrene ikke er informert om denne mistanken er bare dårlig arbeid fra ppt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ganske overkill å henvise til habilitering uten at det er sterk mistenke om diagnose. 

Og det at foreldrene ikke er informert om denne mistanken er bare dårlig arbeid fra ppt 

Ts her. Jeg tenker og at det er overkill å med en henvisning når de ikke sier noe om en eller annen diagnose. 

Til den over, ja vi har gitt henne alt. Jeg anser oss som ressurssterke. 

Vi har ikke vært innom bup. 

Jeg kan ikke se noen tegn til hverken autisme, adhd eller annen type utviklingshemming. Men så blir jeg usikker når fagfolk ønsker å henvise? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts her. Jeg tenker og at det er overkill å med en henvisning når de ikke sier noe om en eller annen diagnose. 

Jeg kan ikke se noen tegn til hverken autisme, adhd eller annen type utviklingshemming. Men så blir jeg usikker når fagfolk ønsker å henvise? 

Det kan hende at barnehagen vil ikke ha ansvar for at de ikke har gitt videre beskjed. Vis det skal være noe i veien. Fordi det er ped.lederens ansvar å følge opp alle barna i hennes avdeling, når det er mistenke om noe, så kommer en annen pedagog inn i bildet og ser på barnet fra sin egen perpektiv, og sammen skriver de en pedagogisk rapport med felles bekymringer, vis hun andre pedagogen har samme bekymring som ped.lederen i barnets avdeling. 

Barnehagelærere kan ikke sette diagnoser, men de kan kjempe mye om barnets utvikling og kroppsiugnaler som barnet gir ut.  

Ts, det er du som er mest hjemme med barnet og skjenner barnet ditt best, vis du føler alt er bra. Så kommer det nok være. Ikke bekymre deg så mye.  Barnehagen bare gjør det de må gjøre. Men meste parten så pleier det gå bra. 🥰

Anonymkode: c2e12...1db

Skrevet

Hvis både bhg og PPT anbefaler henvisning til HABU er det gode grunner til det. HABU tar ikke imot barn uten at det foreligger ganske alvorlige mistanker.

Hvis det faktisk "er noe" et HABU absolutt et bedre tilbud og de har mye spissere kompetanse enn BUP, så jeg ville takket ja.

Forstår at dette er veldig sårt, men det er som sagt ikke noe verken bhg eller PPT slenger ut i hytt og pine...

Anonymkode: 2b045...51d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis både bhg og PPT anbefaler henvisning til HABU er det gode grunner til det. HABU tar ikke imot barn uten at det foreligger ganske alvorlige mistanker.

Hvis det faktisk "er noe" et HABU absolutt et bedre tilbud og de har mye spissere kompetanse enn BUP, så jeg ville takket ja.

Forstår at dette er veldig sårt, men det er som sagt ikke noe verken bhg eller PPT slenger ut i hytt og pine...

Det er egentlig ikke så sårt, jeg ønsker at hun skal få best mulig oppfølging. Men jeg forstår ikke hvorfor hun blir henvist. Begynner å lure på om jeg er blind for evt vansker hun kan ha. Å bli henvist for at barnet har vansker med å regulere følelsene, er jo litt overkill. Derfor lurer jeg på om det er noe jeg overser her

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er egentlig ikke så sårt, jeg ønsker at hun skal få best mulig oppfølging. Men jeg forstår ikke hvorfor hun blir henvist. Begynner å lure på om jeg er blind for evt vansker hun kan ha. Å bli henvist for at barnet har vansker med å regulere følelsene, er jo litt overkill. Derfor lurer jeg på om det er noe jeg overser her

Hvis det kun er det, er jeg helt enig i at det er overkill. 

Får en følelse av at bhg mistenker noe de ikke tør å si til deg... F.eks autismespekterdiagnose. Hvis hun kun har litt vansker å regulere følelsene hadde hun vel ikke hatt spes.ped.hjelp i bhg heller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det spørs jo litt hvor store vansker hun har med det, sett i forhold til alder. Dersom både barnehage og ppt tenker det er riktig med en henvisning ville jeg stolt på det. 

Anonymkode: f623d...ed3

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hei! Trenger noen erfaringer, finner lite om dette på nett. Jeg har en 4 åring som har vært mye sint, mye roping, slår/biter osv. Jeg har to andre barn som ikke har disse utfordringene. Hun har fått vedtak om spesialpedagogisk hjelp i bhg fra hun var 3 år pga dårlig språk(ørebarn) og vansker med å regulere følelsene. Språket er nå bra, men bhg og ppt som har vært inn mye og observert mener at hun skal henvises til habiliteringstjenesten pga hun biter, "nekter" på mye(påkledning osv) og at hun er sensitiv for lyd og blir lett overstimulert. Hun er for øvrig svært sosial, smart og er den morsomste 4 åringen jeg har møtt. 

Hva tenker dere? Jeg spurte om hvorfor hun skulle henvises, og jeg skal lese over hva som skrives om det når jeg skal skrive under henvisningen, men er dette noe å henvise til habilitering for? 

Noe rotete, men hvis noen kan komme med en "second" opinion om hva som skal undersøkes evt hva som kan "feile" henne så bare skriv hva dere tenker. 

Har dere vurdert førstelinjen først? Familiesenter? Fått veiledning av ppt? Mulig det du beskriver er et for tynt grunnlag for henvisning til habilitering :)

Skrevet

Jeg skjønner at det virker litt heftig, men jeg er enig med hen som skriver at dersom både barnehagen og PPT tenker at barnet bør henvises, så er det nok grunn til det. HAB er uansett ikke som barnevernstjenesten - det er ingen fare involvert i å sende en henvisning (mange henvisninger blir avslått også, pga. manglende kapasitet). Dersom barnet tas inn til utredning, er det bare et spørsmål om å få svar på hva barnets utfordringer er, og eventuelt hjelp til å håndtere det fremover. Det kan ikke skade dere eller barnet på noen måte.

Anonymkode: e08b3...e0a

• Liker 1
Skrevet

Fryktelig dårlig at du ikke får noe info av ppt/bhg. Er selv ped i bhg og henviste et barn til ppt for ikke så lenge siden. Ppt har observert og testet barnet i en tid nå og har kommet frem til at det skal henvises videre til hab. med mistanke om asf. Dette er selvsagt noe foreldre er informert om og har samtykket til. Barnet jeg jobber med er høytfungerende. Det er veldig sosialt, har et godt språk, men det er ikke funksjonelt. Det leker ikke aldersadekvat. Selvsagt andre ting også.

Anonymkode: 15f43...bf9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fryktelig dårlig at du ikke får noe info av ppt/bhg. Er selv ped i bhg og henviste et barn til ppt for ikke så lenge siden. Ppt har observert og testet barnet i en tid nå og har kommet frem til at det skal henvises videre til hab. med mistanke om asf. Dette er selvsagt noe foreldre er informert om og har samtykket til. Barnet jeg jobber med er høytfungerende. Det er veldig sosialt, har et godt språk, men det er ikke funksjonelt. Det leker ikke aldersadekvat. Selvsagt andre ting også.

Hva er asf? Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Utfra det du skriver ser jeg tegn til mulig adhd, autisme eller liknende.

Barn på spekteret/adhd er ikke rabiate eller asosiale nødvendigvis - og jenter er ekstra gode på maskering. 

Ingen nevner diagnoser når de henviser somregel. 

Barnehabilitering og BUP er litt hipp som happ - men jeg hadde nok tenkt BUP selv da. Vanskelig å vurdere, du kan spørre etter første time hva de tenker om beste sted for videre oppfølging. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er asf? Ts

Autismespekterforstyrrelser

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...