Gå til innhold

Gi barna noe godt å spise??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Avdelingen til sønnen min skal på tur i morgen. Rett utenfor huset vårt foregår det riving av et bygg. Barnehagen skal dra for å se rivingen. Tenkte jeg kan gi noe godt til barna for å spise mens de er her for å se? Hva kan jeg gi dem? Vet ikke om det er lov med godteri

Anonymkode: 0ad84...c9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du vet ingen har noe allergi eller noe så kan kanskje pizzaboller være no? Greit å avklare det med barnehagen først.

• Liker 3
Skrevet

Kor store er barna? Kva med fruktspyd evt?

Skrevet

Oppskåret frukt bruker å være poppis i barnehagen. 

Anonymkode: ba699...566

• Liker 5
Skrevet

Muffins.

Anonymkode: ca7ce...447

Skrevet

Barnehagen skal unngå søtt til barna. Det står i barnehagen sin rammeplan som de MÅ følge, Helsedirektoratet sine anbefalinger for barnehagen og i barnehageloven. Da må ikke foreldre kuppe dette ved å bake muffins eller gi noe annet søtt. Hver så snill å Google dette dere som tror det er greit med søtt… 

TS; kjempekoselig at du vil servere barna noe. Fruktspyd eller smoothie er alltid populært :) 

Anonymkode: a9952...ed8

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Barnehagen skal unngå søtt til barna. Det står i barnehagen sin rammeplan som de MÅ følge, Helsedirektoratet sine anbefalinger for barnehagen og i barnehageloven. Da må ikke foreldre kuppe dette ved å bake muffins eller gi noe annet søtt. Hver så snill å Google dette dere som tror det er greit med søtt… 

TS; kjempekoselig at du vil servere barna noe. Fruktspyd eller smoothie er alltid populært :) 

Ts foreslo noe godt. Godt må ikke være søtt. 

Pizzaboller eller noe grill cheese sandwich, fruktspyd eller hjemmelaget kakao er jo superkos 😊

Anonymkode: dad41...bf3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Pizzaboller eller noe grill cheese sandwich, fruktspyd eller hjemmelaget kakao er jo superkos 😊

Hjemmelaget kakao går vel innunder søtt? 

Skrevet

Snakk med barnehagen 

Anonymkode: ca8c0...793

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skrev kommentaren da hun skrev at hun ikke visste om det var lov meg godteri og en annen kommenterte muffins…

Skrevet
Anonymeeee skrev (1 time siden):

Hjemmelaget kakao går vel innunder søtt? 

Joda, i utgangspunktet. Men man kan godt lage en bedre versjon med høyere næringstetthet likevel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skrev kommentaren da hun skrev at hun ikke visste om det var lov meg godteri og en annen kommenterte muffins…

Åja 😅❤️

Skrevet

Trenger de få noe da? Jeg blir frustrert over at all hygge og kos skal kobles til mat. Man kan ha det kjekt uten mat.

Anonymkode: 6736a...dd2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at barna koser seg nok med å se noe så kult som riving av et bygg!

Viktig at dem lærer at de ikke trenger mat for å kose seg 

Anonymkode: 78c70...efe

• Liker 3
Skrevet

TS HER

Kjøpte smultringer og pepperkaker. Men de ville ikke ta i mot fordi noen av barna tålte ikk noen av ingrediensene ☹️☹️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS HER

Kjøpte smultringer og pepperkaker. Men de ville ikke ta i mot fordi noen av barna tålte ikk noen av ingrediensene ☹️☹️

Ja der ser du. Heldigvis oppegående personell på avdelingen. Ref min kommentar om å respektere at det ikke skal være søtt i barnehagen og at de reglene er der for en grunn. Dumt av foreldre å prøve å kuppe det.

• Liker 2
Skrevet

·         Rammeplanen for barnehagen: 
«Vaner og handlingsmønstre tar form allerede fra tidlig alder. Gode vaner som tilegnes i barnehagealder, kan vare livet ut.» og Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse.
·         Helsedirektoratets retningslinjer for barnehagen:
Godteri, snacks og brus bør unngås. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen
•    Barnehageloven paragraf 2. 
Barnehagen skal ha en helsefremmende og en forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller.

Det er verken helsefremmende eller forebyggende å gi barna en forventning om at de skal få søtt kun fordi de skal på tur. Det finnes få voksne som sitter og spiser pepperkaker og smultringer på en torsdags formiddag så hvorfor foreldre forventer at barna skal få det er for meg helt uforståelig.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ts skriver også at hun ikke vet om godteri er lov. Ergo var hun vært innom tanken på godteri. 

Anonymkode: d02f1...584

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS HER

Du burde jo ha hørt med de før du kjøpte inn, da. Jeg inviterte barnehagen hit på vafler til lunsj i sommer, vi bor rett ved og vår hadde tatt sommerferie så tenkte det var stas å få besøk av barnehagen i hagen sin. Vi forhørte oss selvsagt om allergener. 

Anonymkode: d02f1...584

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS HER

Hvorfor spurte du ikke på forhånd? 

Klart de ikke kan ta imot når noen av barna ikke tåler det! 

Anonymkode: 09b7e...424

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...