AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #1 Skrevet 30. november 2022 Noen som har gode tips til hvordan jeg kan skriver gode jobbsøknader? Anonymkode: f58f9...28d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #4 Skrevet 30. november 2022 Anonymeeee skrev (2 minutter siden): Dytt Dytt Anonymkode: f58f9...28d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #5 Skrevet 30. november 2022 Dytter ikke Anonymkode: a090a...6a3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #6 Skrevet 30. november 2022 Skriver maks en halv a4-side. En setning om hvem jeg er og at jeg søker jobben. Noen få setninger om min utdanning, erfaring osv, selvfølgelig fokusert på det som er relevant eller ekstra relevant for stillingen. Og så noen få setninger om mine personlig egenskaper som jeg tror er viktig for jobben, helst knyttet til noe som er særlig omtalt i stillingsutlysningen. Helt feilfritt skrevet selvfølgelig. Dette er en god « oppskrift» i min bransje/jobber som er aktuelle for meg. Anonymkode: 7e778...a18 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #7 Skrevet 30. november 2022 Jeg har søkt masse jobber opp igjennom tiden, og det er så individuelt basert på den som leser hva som er en god søknad og ikke. Jeg har forsøkt å hjelpe en venninne som er 10 år eldre enn meg å skrive søknad, og i mine øyne er hennes søknader helt krise, men hun fikk seg nå jobben hun ønsket(og som er litt vanskelig å få). Men MAX en halv til 1 side! En setning om hvem jeg er og hvorfor jeg søker jobben, så om hvorfor min erfaring, kompetanse og personlige egenskaper passer arbeidsoppgavene(ikke bare rams opp det som alt står i CV'n). Har vært på to intervju hvor jeg avsluttet søknaden med noe litt tullete for at de skulle le, og fikk god respons på det. Ble tilbudt begge stillingene og valgte den ene. Anonymkode: d4a77...8ca 2
Smosk Skrevet 30. november 2022 #8 Skrevet 30. november 2022 Ta kun med det som er relevant for jobben, framhev dine gode egenskaper og kompetanse . Du kan vurdere til slutt å ha med en linje om dine interesser på fritiden , dette for å gi et bilde av deg som person Husk referanse. Legg med CV som er oversiktlig . Ikke legg ved kursbevis, eller lignende som ikke er relevant . 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #9 Skrevet 30. november 2022 Tusen takk for svar🌸 Anonymkode: f58f9...28d
Bergknapp Skrevet 30. november 2022 #10 Skrevet 30. november 2022 Har alltid fått napp på mine søknader. Det jeg har fokusert på er å trekke fram ting fra cv som er relevant for jobben, og forklare hvorfor det er relevant. Ikke ta for gitt at de som leser søknad og cv ser koblingen selv. Prøver også å få fram at jeg er motivert for jobben. Ikke farlig om det blir en side. Har også sittet på andre siden av bordet og gått gjennom søknader når vi har skullet ansette. Blir veldig overraska over hvor mange som skriver dårlige søknader. Skrivefeil. Lite relevant. Den som tok kaka var en som bare skrev «Jeg stiller meg til disposisjon». Det var til en teamleder-jobb! Mitt siste råd er å vise at du har lagt en innsats i søknaden. Da ser de at jobben er viktig for deg. Lykke til! 2
Bergknapp Skrevet 30. november 2022 #11 Skrevet 30. november 2022 Smosk skrev (12 minutter siden): Ta kun med det som er relevant for jobben, framhev dine gode egenskaper og kompetanse . Du kan vurdere til slutt å ha med en linje om dine interesser på fritiden , dette for å gi et bilde av deg som person Husk referanse. Legg med CV som er oversiktlig . Ikke legg ved kursbevis, eller lignende som ikke er relevant . Jeg pleier å gi referanse etter intervju, ikke i søknaden. Da slipper jeg å avtale med referansene uten at det blir aktuelt. Du kan ev skrive referanser gis på forespørsel. 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #12 Skrevet 30. november 2022 Bergknapp skrev (8 minutter siden): Har alltid fått napp på mine søknader. Det jeg har fokusert på er å trekke fram ting fra cv som er relevant for jobben, og forklare hvorfor det er relevant. Ikke ta for gitt at de som leser søknad og cv ser koblingen selv. Prøver også å få fram at jeg er motivert for jobben. Ikke farlig om det blir en side. Har også sittet på andre siden av bordet og gått gjennom søknader når vi har skullet ansette. Blir veldig overraska over hvor mange som skriver dårlige søknader. Skrivefeil. Lite relevant. Den som tok kaka var en som bare skrev «Jeg stiller meg til disposisjon». Det var til en teamleder-jobb! Mitt siste råd er å vise at du har lagt en innsats i søknaden. Da ser de at jobben er viktig for deg. Lykke til! ❤️lig takk🌸 Anonymkode: f58f9...28d 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #13 Skrevet 30. november 2022 I jobbsøknaden skal du svare på et helt semtralt spørsmål: hvorfor skal vi som selskap ansette deg? Sagt på en annen måte: fortell hvilken verdi du tilfører arbeidsgiver. Søknaden din skal svare på det, og bare det. Spørsmålet kan brytes ned til å omhandle motivasjon (stikkord: turnover), faglig kompetanse, og hvordan du vil virke (sosialt) sammen med dem som allerede arbeider der. Anonymkode: a19d3...6b2 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #14 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): I jobbsøknaden skal du svare på et helt semtralt spørsmål: hvorfor skal vi som selskap ansette deg? Sagt på en annen måte: fortell hvilken verdi du tilfører arbeidsgiver. Søknaden din skal svare på det, og bare det. Spørsmålet kan brytes ned til å omhandle motivasjon (stikkord: turnover), faglig kompetanse, og hvordan du vil virke (sosialt) sammen med dem som allerede arbeider der. Anonymkode: a19d3...6b2 🌸Tusen takk for svar Anonymkode: f58f9...28d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #15 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 🌸Tusen takk for svar Anonymkode: f58f9...28d Bare hyggelig. Det er viktig å skrive en søknad med et budskap i mente. Arbeidsgiver må føle seg trygg på deg, siden det er så vanskelig å bli kvitt ansatte. Tilleggstips: Aldri start en setning med "jeg", og minimer bruken av det ordet mest mulig (varier setningene med "meg" og "min"). Hva tror du er grunnen til det? Fokuset i søknaden skal være på bedriften og den som blir din sjef. Anonymkode: a19d3...6b2
Bombasi Skrevet 30. november 2022 #16 Skrevet 30. november 2022 Unngå å starte setninger med "Jeg...". Maks 3-4 setninger. Skriv maks 1 side, og skriv som formelt brev. Skreddersy søknaden opp mot utlysningsteksten, men ikke gjenta den. En innledning om deg, et kort avsnitt om hvordan du er kvalifisert (OBS: ikke rams opp CV'en, gjør det enkelt), et avsnitt om hvorfor du har rett personlighet/egnethet til jobben og bedriften, et avsnitt om motivasjon og fremtid, og en avslutning om hvorfor de bør velge deg. Skriv med "energi" i ordene dine, men unngå klisjèer. Og vit hva ord betyr og hva du legger i det. Særlig når du skriver om personlighet/egnethet. Unngå humor hvis du ikke er god på det og vet hva du holder på med. Sånn issh. 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #17 Skrevet 30. november 2022 Pleier å kjøre ett avsnitt om hvilken jobb jeg søker og hvorfor det er riktig for meg på nåværende tidspunkt. - ett eller to avsnitt om min siste stilling og hva som gjør at den er relevant for stillingen jeg søker - et avsnitt om utdanningen jeg har og hvorfor den er riktig for stillingen - et avsnitt om hvorfor de bør velge meg - mine styrker opp mot hva de søker i annonsen, samt en «call to action» om å ta kontakt. Fint å inkludere info om når en kan starte. Gjennom søknaden, bruk nøkkelordene fra annonsen Anonymkode: f5f1b...a5f 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #18 Skrevet 30. november 2022 Ang. lengde på søknadstekst. Den skal hverken være for lang eller for kort. Under en halv side er for lite, drar det seg over en side er det for mye. 3/4 side +/- er et bra utgangspunkt. Anonymkode: 916a4...9d4 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #19 Skrevet 1. desember 2022 🌸Takk for fine svar🌸 Anonymkode: f58f9...28d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå