Gå til innhold

Dere som kan om gjeldsordning og bil, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg lurer på er om dette er lov. 
har søkt gjeldsordning, lagt ut bilen for salg, og min mor har kjøpt en billigere bil til meg som står på hun. 
sliter med å få solgt, så det jeg lurer på er om dette går: 

hun kjøper bilen som ligger til salgs, selger den hun kjøpte og tar de pengene inn på lånet, og jeg bruker den bilen og betaler hun per mnd for lånet. 

vil dette være lov? Tenker da vist den ikke blir solgt. Er lettere å selge den bilen hun kjøpte. 
men spørsmålet er om hun da har lov å kjøpe min bil? Og ja, jeg klarer å betjene dette lånet til hun. Prøver bare å finne ut av løsninger om den ikke blir solgt. 

Anonymkode: 919be...e7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Namsmann bryr seg ikke om hvem du selger bilen til, sålenge du ikke gir den bort gratis. Det kan være støtende hvis du overfører verdier før en gjeldsordning, som feks en bil, mener må oppgi alt du har gitt bort av verdier til over 5000

Teller positivt hvis du betaler ned gjeld med de pengene du får for bilen. 

Hva du bruker livsoppholdet til, bryr ikke namnsmann eller kreditorer seg om. om du bruker det på å låne bil av moren din så bryr ingen seg om det, ei eller om du får låne bil av moren din.

Du kan ikke ta opp lån rett før eller under gjeldsforhandling

Anonymkode: c6819...5ce

Skrevet

Hvor mye gjeld har du? Har du fått anbefalt å søke go fra namsmannen? 

Anonymkode: 25762...e10

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Namsmann bryr seg ikke om hvem du selger bilen til, sålenge du ikke gir den bort gratis. Det kan være støtende hvis du overfører verdier før en gjeldsordning, som feks en bil, mener må oppgi alt du har gitt bort av verdier til over 5000

Teller positivt hvis du betaler ned gjeld med de pengene du får for bilen. 

Hva du bruker livsoppholdet til, bryr ikke namnsmann eller kreditorer seg om. om du bruker det på å låne bil av moren din så bryr ingen seg om det, ei eller om du får låne bil av moren din.

Du kan ikke ta opp lån rett før eller under gjeldsforhandling

Anonymkode: c6819...5ce

Det er ikke verdi i den bilen, den går i minus. Ingenting i pluss uansett. Så har ikke noe å betale gjeld med. Bil nr 2 som står på min mor er jo hennes. Men tenkte vist hun kjøper bil 1, og bil 2 selges for å betale ned på bil 1 så lånet ikke er så høyt, men da står den jo uansett på henne. 
vil dette være lov da? Er bare litt redd siden det er min mor, selvom hun da kjøper den og jeg betaler fra livsoppholdet. 

nei, skal ikke ta opp noe som helst lån :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvor mye gjeld har du? Har du fått anbefalt å søke go fra namsmannen? 

Anonymkode: 25762...e10

Husker ikke helt i hodet nå men er vel ca 1 mill. Ja, men måtte søke på ny pga Lånekassen og bilen ikke var gammel nok 

Skrevet

Hvor mye er bilen verdt og hva er rest på lånet?

Anonymkode: 3a1a1...77b

Skrevet

Hei.

Trenger du bil, eller er det bare at det er greit å ha. Hvis du trenger bil til arbeid grunnet skiftarbeid, lang arbeidsvei, i km eller bruk av offentlig transportmiddler tar mye lengre tid, grunnet yrke eller sykdom har du rett på bil, hvor bilens verdi kan utgjøre inntil 1 G, ca kr 111 000 - ethundre og eleve tusen.

Uansett må du sette av penger til bytte av slitasjedeler og rep, samt alle nødvendig e driftsutgifter, så som drivstoff, EU kontroll eventuelt bompenger, dekk, vinduspussere, pærer bytte av oljefilter og olje, vindusspylervæske m.m.

Med vennlig hilsen

TBergh

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor mye er bilen verdt og hva er rest på lånet?

Anonymkode: 3a1a1...77b

Fra 180-220, restlån 225

Skrevet
TBergh skrev (6 timer siden):

Hei.

Trenger du bil, eller er det bare at det er greit å ha. Hvis du trenger bil til arbeid grunnet skiftarbeid, lang arbeidsvei, i km eller bruk av offentlig transportmiddler tar mye lengre tid, grunnet yrke eller sykdom har du rett på bil, hvor bilens verdi kan utgjøre inntil 1 G, ca kr 111 000 - ethundre og eleve tusen.

Uansett må du sette av penger til bytte av slitasjedeler og rep, samt alle nødvendig e driftsutgifter, så som drivstoff, EU kontroll eventuelt bompenger, dekk, vinduspussere, pærer bytte av oljefilter og olje, vindusspylervæske m.m.

Med vennlig hilsen

TBergh

Trenger pga sykdom, barn og jobb. 
ja, er elbil så heldigvis ikke like dyrt.
Men vil det være regler på om min mor kan kjøpe bilen? At jeg betaler henne fra livsoppholdet? 

Skrevet

Hei.

Hvis du trenger bil så har du krav på det i hht gol. og få dekket utgiftene til bruk av bilen, samt vedlikeholdskostnader og rep/bytte av slitasjedeler.

Når det gjelder salg av bilen, så er det slik som andre har nevnt. Så lenge du selger bilen til markedspris så spiller det ingen rolle. Markedspri vil du kunne finne på Finn.nå. Men husk å ta vare ppå de annonsene du ser på for å finne markedsprise. Dette bør du gjøre av hensyn til dokumentasjonsbehove for bevis for at du ikke har solgt bilen til en "gunstig pris" til din mor.

Spill med åpne kort overfor namsmannen og fortell om bilsalget. Ikke vent til namsmannen oppdager det.

Med vennlig hilsen

TBergh

Skrevet
TBergh skrev (6 minutter siden):

Hei.

Hvis du trenger bil så har du krav på det i hht gol. og få dekket utgiftene til bruk av bilen, samt vedlikeholdskostnader og rep/bytte av slitasjedeler.

Når det gjelder salg av bilen, så er det slik som andre har nevnt. Så lenge du selger bilen til markedspris så spiller det ingen rolle. Markedspri vil du kunne finne på Finn.nå. Men husk å ta vare ppå de annonsene du ser på for å finne markedsprise. Dette bør du gjøre av hensyn til dokumentasjonsbehove for bevis for at du ikke har solgt bilen til en "gunstig pris" til din mor.

Spill med åpne kort overfor namsmannen og fortell om bilsalget. Ikke vent til namsmannen oppdager det.

Med vennlig hilsen

TBergh

Ja jeg fikk beholde bil det er en gammel holk begynner å bli og frykter det lille du får til å legge av til bil er nok til å holde en gammel som blir dyrere og dyrere og vedlikeholdes. Pluss at alt er blitt dyrere siden 2020 så den potten burde vært høynet. Men men tror ikke de bryr seg om du gjør som du har tenkt.. bare du overholder resten og fører over overskytende til dem hver mnd fra d du kan beholde så er de vel fornøyde. 

Anonymkode: cdcd0...9b0

Skrevet

Hei, igjen.

Du må ha legeattest som bekrefter at du trenger bil. Du vil ikke få beholde bil hvis det kun medfører at det blir lettere å komme seg rundt og til og fra jobben. Men når det gjelder elektrisk bil så vil den, slik du påpeker ha lave driftskostnader. Sjekk mnd kostnadene opp mot et mnd kort for reise hjem/arbeid/hjem. Mulig at det å bruke el-bil vil bli billigere, og da vil kreditorene få mer penger. Da vil mulightene til å få beholde bilen øke betraktlig, da kreditorene kun er interesert i penger.

Med vennlig hilsen

TBergh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...