Drizzt Skrevet 4. desember 2022 #41 Skrevet 4. desember 2022 Rosa blomst skrev (Akkurat nå): Ja, på engelsk ser jeg ikke noe galt med den formuleringen. Spesielt ikke fra en eldre dame. Både på norsk og på engelsk høres det ikke greit ut. Ditt folk, your people. At eldre ofte ikke er helt oppdatert om hva som er greit og ikke greit å si er det flere beviser på i mange saker de siste årene. Likevel er formuleringen ''your people'' veldig feil i en slik kontekst.
Rosa blomst Skrevet 4. desember 2022 #42 Skrevet 4. desember 2022 Drizzt skrev (15 minutter siden): Både på norsk og på engelsk høres det ikke greit ut. Ditt folk, your people. At eldre ofte ikke er helt oppdatert om hva som er greit og ikke greit å si er det flere beviser på i mange saker de siste årene. Likevel er formuleringen ''your people'' veldig feil i en slik kontekst. Meh. Uenig. "Your people" kommer opp etter at hun har fått vite nasjonaliteten hennes. Det er åpenbart at hun mener forfedre/foreldre/familie. Hun har jo sagt at hun er britisk. For at den eldre damen skal komme noe videre med den vrange damen, som åpenbart forstår hvor den eldre damen vil hen, men nekter å svare ordentlig, så må den eldre damen spesifisere ytterligere. "Your people" "ditt folk", eller rett og slett "folka dine", som var en vanlig talemåte i Norge i gamle dager. "Folka dine" er nær familie og henviser ikke til et helt folkeslag. 5
Drizzt Skrevet 5. desember 2022 #44 Skrevet 5. desember 2022 Mange misforstår med vilje. Problemet er ikke at hun spør, men måten det ble spurt på, formuleringene og ikke minst at hun ikke ga seg etter spørsmål nr.2. Det er klart at det er et sårt tema for denne dama å fortelle om sitt opphav, men det ville hjulpet en del med en annen formulering. Mitt inntrykk er at eldre i Storbritannia mangler filter og ofte ikke er helt ajour med tidenes krav
ops2 Skrevet 5. desember 2022 #45 Skrevet 5. desember 2022 54 minutter siden, Drizzt said: Mange misforstår med vilje. Problemet er ikke at hun spør, men måten det ble spurt på, formuleringene og ikke minst at hun ikke ga seg etter spørsmål nr.2. Det er klart at det er et sårt tema for denne dama å fortelle om sitt opphav, men det ville hjulpet en del med en annen formulering. Mitt inntrykk er at eldre i Storbritannia mangler filter og ofte ikke er helt ajour med tidenes krav Ja, det er sikkert millioner av eldre som kunne spurt så dumt i beste mening. I ettertid synes jeg Ngozi Fulani kunne vist litt forståelse for at hun var 84 år, og ordnet det mer privat. Jeg synes lite om å henge ut dumme gamle folk, som ikke har fulgt med i tiden. Denne gamle ladyen skulle vært kjeftet opp på bakrommet og fortalt at hun ikke fikk være med på flere offentlige tilstelninger, og at dette ikke måtte gjenta seg. Men man trengte ikke å ødelegge henne totalt, og kutte bånd med henne, slik det er gjort. 2 1
Haloman Skrevet 5. desember 2022 #46 Skrevet 5. desember 2022 Forstår ikke sånt som dette jeg. Har selv opphav fra et annet land. Er kjempestolt av opphavet mitt og svarer mer enn gjerne når noen spør hvor jeg er fra. Er jo født og oppvokst i Norge, men har likevel ingen problemer med at folk lurer på hvor jeg er fra. Kan man ikke bare være stolt og svare med hodet høyt hevet "Jeg har ghanesiske aner!" "Jeg er født i Polen!" "Farssiden min er fra Nepal!" "Jeg kommer fra Irak!" Jeg har også opplevd å bli tullet med, ertet eller gjort narr av pga opphavet mitt. Folk etterligner språket, de tuller med landet, folket, særtrekk ved kulturen etc. Jeg har aldri følt meg krenket eller traumatisert av slikt. Om de ikke hadde brukt opphavet mitt så hadde de vel bare tullet om noe annet? Det er ikke rasisme i mine øyne. Jeg tåler såpass, sier fra om det blir irriterende (fordi jeg har hørt de samme jokes'ene 500 ganger og er lei, ikke fordi jeg er krenka). Vær stolt av opphavet ditt! Slutt å gå i oppløsning for ingenting! 8 2 1
MorTil2 Skrevet 6. desember 2022 #47 Skrevet 6. desember 2022 Avispapir skrev (På 4.12.2022 den 21.17): Hva er det du ønsker svar på eller å diskutere med denne tråden? Om vi er kommet inn i en ond sirkel der ordet "rasisme" og det å føle seg utsatt for dette er blitt for enkelt? At vi hele tiden, til og med en eldre dame på 83 år, må gå på tå hev for å unngå å trå feil. Hvis en flokk med mørkhudede gutter trenger sin vei inn på bussen, og jeg sier "Nå må dere ta dere sammen og vise litt høflighet. La andre gå av først", ville jeg mest sannsynlig fått slengt i meg "rasist". Om jeg gjorde det samme med en flokk med hvite ungdommer, ville jeg vært en "sur kjerring". Dette er selvsagt ikke sammenligningsbart med det som skjedde i den situasjonen ts viser til, men viser hvor tynn linjen mellom det å være rasist og det man faktisk er, er blitt (sur kjerring, gammel dame med litt utidsriktig ordbruk) 5
Drizzt Skrevet 6. desember 2022 #48 Skrevet 6. desember 2022 (endret) Rosa blomst skrev (På 5.12.2022 den 0.38): Meh. Uenig. "Your people" kommer opp etter at hun har fått vite nasjonaliteten hennes. Det er åpenbart at hun mener forfedre/foreldre/familie. Hun har jo sagt at hun er britisk. For at den eldre damen skal komme noe videre med den vrange damen, som åpenbart forstår hvor den eldre damen vil hen, men nekter å svare ordentlig, så må den eldre damen spesifisere ytterligere. "Your people" "ditt folk", eller rett og slett "folka dine", som var en vanlig talemåte i Norge i gamle dager. "Folka dine" er nær familie og henviser ikke til et helt folkeslag. Uttrykket ''your people'' er ikke greit å bruke på engelsk. Ihvertfall ikke på et sånt arrangement og blant de som er ''litt finere folk''. Det er negativt ladet. Mye bedre å si ''your ancestors'' hvis hun mener forfedrene. Endret 6. desember 2022 av Drizzt
Gjest SVK Skrevet 6. desember 2022 #49 Skrevet 6. desember 2022 On 12/4/2022 at 9:44 PM, Hoppetaujenta said: Saken er nok litt større enn å "bare ha spurt"; den gamle damen ga seg ikke, uansett hva den yngre damen svarte. Hun insisterte på at det å være født i england ikke var nok, for hun VILLE vite hvor hun egentlig kom fra og insisterte og insisterte og hvis det jeg leste var riktig, så var hun skikkelig uhøflig. Det må være lov til å reagere på geskjeftige folk som aldri gir seg. Enig!
RC Skrevet 6. desember 2022 #50 Skrevet 6. desember 2022 "Your people" trenger ikke nødvendigvis være negativt ladet. Spesielt ikke i England. Det brukes kanskje mer i negativ forstand i USA. Dersom det er slik at ladyen trodde kvinnen ikke forstod henne, er det naturlig at hun forsøkte enkle begreper for å få henne til å forstå, for å unngå fler misforståelser. Ladyen skulle nok stoppet tidligere, dersom spørsmålene fortsatte like lenge som kvinnen påstår, men dersom hun trodde kvinnen ikke forstod henne pga språkproblemer, er det ikke så rart at hun fortsatte med å forsøke hjelpe henne forstå. Det ble nok gjort feil på begge sider her, men føler saken har blitt vanvittig hauset opp, spesielt med tanke på at: - Kvinnen har et utenlandsk navn - Hun bar et afrikansk antrekk som var ganske oppsiktsvekkende - De befant seg på et veldedighetsarrangement for afrikanske og karibiske kvinner Tror mange kunne gjort samme "feilen" som ladyen dessverre gjorde. 4
Pippi Lotta Skrevet 6. desember 2022 #51 Skrevet 6. desember 2022 Gjest Offwhite skrev (På 1.12.2022 den 1.30): Hvordan denne samtalen har foregått har vi bare «offerets» ord på. Hun la ut dialogen på Twitter og som sagt synes jeg den virker overdrevet. Vil tro 83-åringen spurte en, kanskje to ganger. Men at hun liksom skal ha mast på henne slik hun forteller tror jeg ikke noe på. Se bare på hvordan Jirde Ali hadde overdrevet i samtalen med Antonsen. Fra at han strakk en hånd ut og ba henne bli til at hun måtte rive seg ut av hans grep, to ganger. Og om hun gjorde det så vet afrikaneren utmerket godt hva den eldre damen spurte etter, her var en mulighet for krenk. Og hva er galt med your people? Åpenbart for alle at det er hennes kultur det er snakk om. Nei, tøysete på alle nivå og fordummende å i det hele tatt diskutere. Hvor har du hørt at samtalen med Antonsen ble overdrevet? Det var jo flere øyenvitner, har ikke sett noen av de som motsier henne. Tvert om har de heller bekreftet det.
Outlander Skrevet 7. desember 2022 #52 Skrevet 7. desember 2022 On 12/4/2022 at 9:47 PM, Avispapir said: Tja.... mektig kvinne i høy posisjon forsøker å insistere på at den andre ikke er britisk. En dem og oss retorikk. Hvor hun plasserer den andre utenfor sin egen gruppe ved å fortsette å spørre og grave etter hvor hun eeeegentlig er fra til tross for at hun forteller at hun er født i landet. Jeg ble helt svett av å lese om hvordan denne samtalen var Dama var som et minimum utrolig frekk og ufordragelig, dersom den er fremstilt ca korrekt. For det første heter hun Marlene Headley lmao og stammer ikke fra Afrika engang. Foreldrene er fra West Indies. Damen hun anklaget har jobbet tett ved siden av dronningen i 62 år. Jeg kan love deg hun har møtt mange viktigere og mektigere ikke hvite folk enn denne drama damen der. En av hennes jobb er å gå rundt rommet og finne ut hvem folk er spesielt om de skal snakke med dronningen slik hun får litt bakgrunn. Jeg er 100% sikker det skjedde ikke akkurat som hun påstår. Enten har hun verdens beste hukommelse, eller hadde hun tatt den opp ulovlig eller er det rett og slett falsk. Uansett regner jeg ikke med de "vitner" som er venner av henne. Hun var ikke engang invitert til kvelden, hater den britisk monarki og støtter Meghan Markle, som sagt, gikk der med en agenda. 3 2 1
Nattens rytter Skrevet 7. desember 2022 Forfatter #53 Skrevet 7. desember 2022 Outlander skrev (3 minutter siden): For det første heter hun Marlene Headley lmao og stammer ikke fra Afrika engang. Foreldrene er fra West Indies. Damen hun anklaget har jobbet tett ved siden av dronningen i 62 år. Jeg kan love deg hun har møtt mange viktigere og mektigere ikke hvite folk enn denne drama damen der. En av hennes jobb er å gå rundt rommet og finne ut hvem folk er spesielt om de skal snakke med dronningen slik hun får litt bakgrunn. Jeg er 100% sikker det skjedde ikke akkurat som hun påstår. Enten har hun verdens beste hukommelse, eller hadde hun tatt den opp ulovlig eller er det rett og slett falsk. Uansett regner jeg ikke med de "vitner" som er venner av henne. Hun var ikke engang invitert til kvelden, hater den britisk monarki og støtter Meghan Markle, som sagt, gikk der med en agenda. Charles III er ein veik mann som behandlar sine tilsette dårleg. Dronninga ville aldri kasta den tilårskomne adelsdama til ulvane berre av di det kom ein aktivist rett frå gata og skulda henne for å vera rasist. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå