AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #1 Skrevet 30. november 2022 Dere som har vært gjennom MS-utredning; hvilke undersøkelser måtte dere gjennom, hvor lang tid tok det, hvordan foregår det? Dersom det ikke var MS; hva var det da? Anonymkode: 22804...4bc
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #2 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere som har vært gjennom MS-utredning; hvilke undersøkelser måtte dere gjennom, hvor lang tid tok det, hvordan foregår det? Dersom det ikke var MS; hva var det da? Anonymkode: 22804...4bc Ikke fått svar ennå. Tok masse blodprøver, spinalpunksjon, MR og CT med kontrast, diverse nevrologiske undersøkelser og vep-test (øyne). Anonymkode: a0f4c...cbe
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #3 Skrevet 30. november 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke fått svar ennå. Tok masse blodprøver, spinalpunksjon, MR og CT med kontrast, diverse nevrologiske undersøkelser og vep-test (øyne). Anonymkode: a0f4c...cbe Var det lang ventetid? TS Anonymkode: 22804...4bc
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #4 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): hvilke undersøkelser måtte dere gjennom, Anonymkode: 22804...4bc 2 MR + spinalpunksjon. Første MR var for generell utredelse før det var mistanke om MS. Deretter var det spinalpunksjon for å få bekreftelse på mistanken om MS. Den andre MR var med kontrast for å se hvor mange av hjernelesjonene som var aktive. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): hvor lang tid tok det Anonymkode: 22804...4bc Ventetiden til første MR var 1 ½ mnd fordi det ikke var mistanke om MS på det tidspunktet. Neste MR fikk jeg et par uker etter den første tror jeg. Hvis man regner fra første MR til injeksjon av medisin var det 1 mnd og 1 uke. Anonymkode: 2a955...db6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #5 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 2 MR + spinalpunksjon. Første MR var for generell utredelse før det var mistanke om MS. Deretter var det spinalpunksjon for å få bekreftelse på mistanken om MS. Den andre MR var med kontrast for å se hvor mange av hjernelesjonene som var aktive. Ventetiden til første MR var 1 ½ mnd fordi det ikke var mistanke om MS på det tidspunktet. Neste MR fikk jeg et par uker etter den første tror jeg. Hvis man regner fra første MR til injeksjon av medisin var det 1 mnd og 1 uke. Anonymkode: 2a955...db6 Åja, glemte å nevne en haug med forskjellige blodprøver. Anonymkode: 2a955...db6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #6 Skrevet 30. november 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: 2 MR + spinalpunksjon. Første MR var for generell utredelse før det var mistanke om MS. Deretter var det spinalpunksjon for å få bekreftelse på mistanken om MS. Den andre MR var med kontrast for å se hvor mange av hjernelesjonene som var aktive. Ventetiden til første MR var 1 ½ mnd fordi det ikke var mistanke om MS på det tidspunktet. Neste MR fikk jeg et par uker etter den første tror jeg. Hvis man regner fra første MR til injeksjon av medisin var det 1 mnd og 1 uke. Anonymkode: 2a955...db6 Okei, takk. Er henvist med mistanke om MS, så da er det vel ikke snakk om flere måneder liksom? Legen hadde ikke oversikt over ventetidene og nevrologen hun konfererte med (samme sykehus som jeg er henvist til) sa bare "ganske raskt". Men tidligere erfaringer med ulike deler av helsevesenet tilsier at hvor raskt "ganske raskt" er varierer veeeldig fra avdeling til avdeling, hehe. TS Anonymkode: 22804...4bc
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #7 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Okei, takk. Er henvist med mistanke om MS, så da er det vel ikke snakk om flere måneder liksom? Legen hadde ikke oversikt over ventetidene og nevrologen hun konfererte med (samme sykehus som jeg er henvist til) sa bare "ganske raskt". Men tidligere erfaringer med ulike deler av helsevesenet tilsier at hvor raskt "ganske raskt" er varierer veeeldig fra avdeling til avdeling, hehe. TS Anonymkode: 22804...4bc Ja, tror det kan variere avhengig av hvor i landet du bor. Men hvis det allerede er mistanke om MS ville jeg tro at du får innkallelse til MR innen noen uker hvert fall. Grunnen til at det nok tok så lang tid for meg å komme til MR, var at legen bare sendte meg dit for å avkrefte at det var noe alvorlig samt at henvisningen var på grunnlag av at en annen lege hadde sagt til meg at symptomet jeg opplevde kunne være grunnet en nerve i klem. Det var ren tilfeldighet at de oppdaget MS. I ettertid ser jeg at jeg nok har hatt diverse symptomer på MS i en god del år allerede. Anonymkode: 2a955...db6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #8 Skrevet 30. november 2022 Ble innlagt i 3 dager med synsnervebetennelse, og fikk MR iløpet av den innleggelsen. Tok også en del blodprøver. To uker senere hadde jeg spinalpunksjon, og to uker etter det igjen fikk jeg diagnosen. Anonymkode: 2bf22...7bc
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #9 Skrevet 30. november 2022 Jeg fikk sterk utmattelse og mange andre symptomer etter en infeksjon. En stund etter dette fikk jeg angst, men legen vil ikke utrede meg for ME når jeg har angst? Synes dette virker rart. Hva er det spinalpunksjon viser ved ME forresten? Infeksjon? Anonymkode: dfdef...f0a
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #10 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er det spinalpunksjon viser ved ME forresten? Infeksjon? Anonymkode: dfdef...f0a Ingenting. ME er ikke det samme som MS. Anonymkode: 2a955...db6 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #11 Skrevet 30. november 2022 Ble veldig syk over natta etter å ha hanglet ett par år, endte til slutt hos nevrolog da MS var en av tingene som måtte utelukkes som årsak til mengden nevrologiske symptomer jeg hadde. Hadde da i forkant hatt CT av mage, blodprøver,indremedisiner, Vørt hos øre nese hals, så ble jeg henvist MR da mon fysioterpeut syntes jeg hadde nokså mye nevrologiske til at man vare skulle vente ting ut. Etter MR hadde jeg time hos nevrolog, hun mente jeg ikke trengte spinalpunksjon it fra sykehistorikk, hvordan symptomene opptrer og st de ikke hadde funn på Mr bildet. Jeg endte til slutt opp med, en stund etter det hvor jeg var til noe mer utredning, med en ME diagnose. Anonymkode: a784e...8a4
Nattens rytter Skrevet 30. november 2022 #12 Skrevet 30. november 2022 Og rituximab er den beste behandlinga, men det er det ikkje alle nevrologar i Noreg som har fått med seg.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #13 Skrevet 30. november 2022 Nattens rytter skrev (7 minutter siden): Og rituximab er den beste behandlinga, men det er det ikkje alle nevrologar i Noreg som har fått med seg. På mitt sykehus er rituximab den mest vanlige. På MS-konferansen i Amsterdam forrige måned kom det frem at ocrelizumab er den aller best (samme selskap som rituximab). Sistnevnte er derimot ikke godtatt i Norge fordi den er for dyr, men mange andre europeiske land tar seg råd til den medisinen. Men som vanlig ser det ikke ut til at rike Norge prioriterer helse. Anonymkode: 2a955...db6
Nattens rytter Skrevet 30. november 2022 #14 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På mitt sykehus er rituximab den mest vanlige. På MS-konferansen i Amsterdam forrige måned kom det frem at ocrelizumab er den aller best (samme selskap som rituximab). Sistnevnte er derimot ikke godtatt i Norge fordi den er for dyr, men mange andre europeiske land tar seg råd til den medisinen. Men som vanlig ser det ikke ut til at rike Norge prioriterer helse. Anonymkode: 2a955...db6 Haukeland? Det er ulike behandlingstradisjonar i Noreg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå