Anonym2203 Skrevet 30. november 2022 #1 Skrevet 30. november 2022 Hei. Jeg har akkurat født for 2 uker siden. Og jeg har en svigermor som er helt opphengt i ungen. Etter ungen kom har hu kommet mye oftere på besøk kun for å se baby. Jeg skjønner hun er stolt, er trossalt første barnebarnet hennes. Men det er det for mine foreldre også og de maser ikke i det heletatt og respekterer at vi trenger litt alene tid. svigermor tar bare baby ut av hendene mine når hun kommer. Jeg sitter å prøver å rape baby, eller mate henne og hun bare tar henne. Har sagt ifra til samboer at jeg synes det er overveldende. Men tror han også sliter litt med å si ifra til henne. Da hun kommer med mye kommentarer tilbake. Babyen bruker mme, og vi startet med Nan. Vi fant ut at det ikke funket da hun slet med forstoppelse og hun ble sutrete og pressa og pressa. Vi prøvde malt, i flere flasker over lengre tid. Men det ble ikke bedre. Vi byttet til hipp og det ble mye bedre allerede. svigermor mener da vi ikke er tålmodige nok med malt og hu tror vi forventer det skjer ting med en gang. Men dette er vært prøvd lenge! Hu tror også babyen er rolig hele tiden og ikke viser tegn til plager. Hun ser jo ikke babyen hele tiden så hu ser ikke hva baby sliter med og ikke. Hu mente vi bare ga malt i en flaske, og så fort vi sa vi hadde puttet det i flere flasker over lengre tid, så sa hun «ja men dere må være tålmodige». Hun endte opp med å få vondt i magen av malten og det gjorde alt værre. Og tålmodighet er ikke lett å ha når babyen sutrer og har vondt stakkars. Hun har til og med kjøpt babyseng og vannkoker for maten hennes og alt. Som om hu forventer babyen skal sove der 24/7…. En reiseseng hadde holdt i massevis spør du meg…. (Hun bor 500 meter unna oss) På søndag var det julegrantenning også, og med en gang jeg satt meg ned i stolen tok hun babyen ut av vogna og skulle holde hu 24/7 for å vise hu fram til andre. Skal ikke Mor og far få lov å vise fram først? Hun ville også gi mat til henne der, men da sa jeg at jeg skulle mate henne og da ble hun litt snurt. Hva kan jeg gjøre? Hvordan si det på best mulig måte uten å få kommentarer tilbake som «nei nå må du gi deg» osv…? Hu tror hu er bedreviter og vet hva som er bra for babyen VÅR osv. Jeg vil tro jeg kjenner babyen bedre enn henne! Må si jeg savner moren min som kommer med råd og som SPØR meg hva babyen pleier å få og hva som er bra for min baby. Enn å bare gi og tro hu vet hva som er best. Igjen, de begge har helt lov å være stolte over barnebarn. Det er hyggelig at svigermor ønsker å holde, men det går an å spørre enn å bare ta. Og å oppføre seg slik…. 1 1
Buddhahode Skrevet 30. november 2022 #2 Skrevet 30. november 2022 Tror du er litt ekstra hormonell, eller har du alltid hatt et vanskelig forhold til svigermor? Pust ut, ta det rolig og vær glad for at du har engasjert familie rundt deg. 6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #3 Skrevet 30. november 2022 Det høres litt ut som om alt svigermor gjør, er galt. Anonymkode: 65796...c6f 9
Anonym2203 Skrevet 30. november 2022 Forfatter #4 Skrevet 30. november 2022 Buddhahode skrev (2 minutter siden): Tror du er litt ekstra hormonell, eller har du alltid hatt et vanskelig forhold til svigermor? Pust ut, ta det rolig og vær glad for at du har engasjert familie rundt deg. Samboer reagerer mye på det samme. Så kan ikke bare være meg som er hormonell. Min veninne er også helt enig i meg. Det er jo ikke greit å bare ta min egen unge ut av mine armer når jeg holder på med mating og raping? Bare for at hu skal kose? 3
Anonym2203 Skrevet 30. november 2022 Forfatter #5 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det høres litt ut som om alt svigermor gjør, er galt. Anonymkode: 65796...c6f Neida, hu gjør mye bra også! Men skal det ikke være lov å ha sin egen unge LITT ifred? Synes det er koselig hu bryr seg, og skjønner hun er stolt over barnebarnet sitt. Men hun har aldri tatt initiativet til å komme på besøk tidligere, nå kommer hun stadig vekk for å se baby. I tillegg får jeg ikke lov å mate babyen min i fred fordi hun bokstaveligtalt kommer å tar hu fra meg… Hvordan kan folk synes det er ok? 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #6 Skrevet 30. november 2022 Anonym2203 skrev (1 minutt siden): Neida, hu gjør mye bra også! Men skal det ikke være lov å ha sin egen unge LITT ifred? Synes det er koselig hu bryr seg, og skjønner hun er stolt over barnebarnet sitt. Men hun har aldri tatt initiativet til å komme på besøk tidligere, nå kommer hun stadig vekk for å se baby. I tillegg får jeg ikke lov å mate babyen min i fred fordi hun bokstaveligtalt kommer å tar hu fra meg… Hvordan kan folk synes det er ok? Er helt enig med deg. Hadde ikke likt det selv! Er ikke greit! Jeg er gravid, snart termin, og jeg er livredd for min svigermor blir sånn, hun er verdens snilleste. Men hun vet best når det kommer til barnebarn osv. Tror ikke, og håper ikke hun blir sånn på meg, men om det skjer så skal mannen min få si i fra!! Jeg tør ikke😂 du må få lov å vise frem babyen selv, mate, og styre ting selv!! Anonymkode: 72dc3...96a 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #7 Skrevet 30. november 2022 Jeg hadde ikke tolerert det. Her har svigers fra dag 1 spurt. Bestandig spurt før besøk, om å få mate, om å få holde baby. Aldri forventet noe som helst og de har aldri kommet med råd eller tips på en «ovenfra og ned» holdning. Anonymkode: 225f5...fdf 1 1
Heln Skrevet 30. november 2022 #8 Skrevet 30. november 2022 Det eneste jeg reagerer på er at du sier hun kommer og bare tar fra deg babyen mens du mater. Resten høres ut som en kjempestolt bestemor. Jeg er enig med henne, 2 uker er ikke lenge å prøve med malt. Der igjen hadde jeg nok ikke blandet meg i hvilken mme babyen fikk uansett🤷♀️ Og så hyggelig at barnebarna får en ordentlig seng å sove i når de skal på overnatting. Det betyr ikke at den trenger å bli brukt det første året uansett, men de fleste barn sover jo hos besteforeldre noen ganger i året etterhvert. Mitt råd er å være litt bestemt på hva du mener er greit og ikke. «Du skal få holde etterpå, vi skal bare mate ferdig». «Nå sover babyen i vogna så da kan folk se den oppi der heller». «Det passer ikke med besøk i dag, hva om du kommer på middag på søndag istede?». Besteforeldre er gull verdt, men jeg skjønner de kan bli litt overivrig. Det høres likevel ikke ut som at hun mener å gjøre deg sint. 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #9 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde ikke tolerert det. Her har svigers fra dag 1 spurt. Bestandig spurt før besøk, om å få mate, om å få holde baby. Aldri forventet noe som helst og de har aldri kommet med råd eller tips på en «ovenfra og ned» holdning. Anonymkode: 225f5...fdf Er jo det som er normalt!!☺️ Anonymkode: 72dc3...96a 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #10 Skrevet 30. november 2022 Hvorfor skal samboer si ifra? Kan du ikke bare si ifra hyggelig? Hvorfor må du si «Nå må du gi deg»…? Anonymkode: 26936...928
Anonym2203 Skrevet 30. november 2022 Forfatter #11 Skrevet 30. november 2022 Heln skrev (1 minutt siden): Det eneste jeg reagerer på er at du sier hun kommer og bare tar fra deg babyen mens du mater. Resten høres ut som en kjempestolt bestemor. Jeg er enig med henne, 2 uker er ikke lenge å prøve med malt. Der igjen hadde jeg nok ikke blandet meg i hvilken mme babyen fikk uansett🤷♀️ Og så hyggelig at barnebarna får en ordentlig seng å sove i når de skal på overnatting. Det betyr ikke at den trenger å bli brukt det første året uansett, men de fleste barn sover jo hos besteforeldre noen ganger i året etterhvert. Mitt råd er å være litt bestemt på hva du mener er greit og ikke. «Du skal få holde etterpå, vi skal bare mate ferdig». «Nå sover babyen i vogna så da kan folk se den oppi der heller». «Det passer ikke med besøk i dag, hva om du kommer på middag på søndag istede?». Besteforeldre er gull verdt, men jeg skjønner de kan bli litt overivrig. Det høres likevel ikke ut som at hun mener å gjøre deg sint. Er enig med deg der! Og jeg tror heller ikke hun mener noe vondt med det. Jeg vet hun mest sannsynlig er sånn fordi hu er stolt! Men føler det er så kort tid siden fødsel og jeg gjerne vil få blitt mer kjent med min egen baby selv først også. Hun ser kanskje ikke selv at hun er overivrig, men jeg kjenner jeg blir litt sliten av det til tider + med litt barselhormoner så blir jeg litt irritert også. Og det kan gå negativt utover forholdet til meg og svigermor. Jeg vil absolutt ikke det skal skje, men håper hun roer seg litt etterhvert😮💨🌸 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #12 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er jo det som er normalt!!☺️ Anonymkode: 72dc3...96a Ja, eller det burde være det. Anonymkode: 225f5...fdf 2
Anonym2203 Skrevet 30. november 2022 Forfatter #13 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal samboer si ifra? Kan du ikke bare si ifra hyggelig? Hvorfor må du si «Nå må du gi deg»…? Anonymkode: 26936...928 Det er svigermor som kommer med kommentarer som «nå må du gi deg». Samboer har sagt ifra tidligere at det blir litt mye, men svigermor kommer med slike kommentarer tilbake så føler ikke det hjelper å si ifra til henne😅 1
Anonym2203 Skrevet 30. november 2022 Forfatter #14 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er helt enig med deg. Hadde ikke likt det selv! Er ikke greit! Jeg er gravid, snart termin, og jeg er livredd for min svigermor blir sånn, hun er verdens snilleste. Men hun vet best når det kommer til barnebarn osv. Tror ikke, og håper ikke hun blir sånn på meg, men om det skjer så skal mannen min få si i fra!! Jeg tør ikke😂 du må få lov å vise frem babyen selv, mate, og styre ting selv!! Anonymkode: 72dc3...96a Gratulerer så mye!💗 Vi krysser fingrene for at svigermoren din ikke blir slik. Det er heldigvis ikke alle som blir sånn. Noen blir nok litt mer overivrige enn andre😅 Jeg selv tør ikke si ifra om slikt. Det er samboer sin mor, så han får si ifra han.🙈 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #15 Skrevet 30. november 2022 Buddhahode skrev (25 minutter siden): Tror du er litt ekstra hormonell, eller har du alltid hatt et vanskelig forhold til svigermor? Pust ut, ta det rolig og vær glad for at du har engasjert familie rundt deg. Nei, denne forelderen tar litt av. Man tar ikke andres barn opp av vogna uten å spørre, man tar den ALDRI fra foreldre. Det med senga og vannkokeren er bare hyggelig. Anonymkode: 04f28...5bf 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #16 Skrevet 30. november 2022 Noen ganger tror jeg at vi svigermødre er redd vi blir skivet bort i kulden når dere svigerdøtre lener litt mer på mødrene deres, spesielt etter dere får barn. Det som dessverre skjer at de blir litt overkant av for ivrig. MEN, du har latt henne se barna, og nå er det litt mye slik det går utover deg og sønnen hennes. Bare si til henne - vi er glad i deg, og veldig takknemlig at du vil være her rundt barnebarnet, men nå trenger vi litt fred før julerushen kicker inn. .og IKKE være redd å si at du trenger ro slik at dere kan komme i litt rutiner og at du skal invitere henne til kaffen når det passer igjen. Om ikke hun respektere dette og sutrer, så må dere bare godta hvordan hun er og la henne bare furter. Anonymkode: b6518...c6a 2
Anonym2203 Skrevet 30. november 2022 Forfatter #17 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Noen ganger tror jeg at vi svigermødre er redd vi blir skivet bort i kulden når dere svigerdøtre lener litt mer på mødrene deres, spesielt etter dere får barn. Det som dessverre skjer at de blir litt overkant av for ivrig. MEN, du har latt henne se barna, og nå er det litt mye slik det går utover deg og sønnen hennes. Bare si til henne - vi er glad i deg, og veldig takknemlig at du vil være her rundt barnebarnet, men nå trenger vi litt fred før julerushen kicker inn. .og IKKE være redd å si at du trenger ro slik at dere kan komme i litt rutiner og at du skal invitere henne til kaffen når det passer igjen. Om ikke hun respektere dette og sutrer, så må dere bare godta hvordan hun er og la henne bare furter. Anonymkode: b6518...c6a Jeg har absolutt ikke lyst til å skyve henne bort. Langt ifra. Hun er like mye bestemor til babyen min akkurat som min mor er. Men akkurat nå har hun vært litt overivrig, som du også nevner. Det har gjort meg sliten, og føler det kan ende med å gå utover forholdet mitt med henne. Noe jeg ikke ønsker skal skje. Jeg tar til meg rådet ditt og skal absolutt si ifra til henne.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #18 Skrevet 30. november 2022 Dette høres nøyaktig ut som min svigermor. Hun kom på besøk når det passet henne, tok barnet mitt ut av armene mine, satt på radioen og satt i sofaen i flere timer med barnet mitt i armene sine. Jeg holdt på å klikke, og de gangene jeg sa at jeg skulle mate ble hun kjempefornærmet. Hun mente alltid at hun visste alt bedre enn oss, og når vi byttet merke på mme pga vondt i magen var hun frekk og sa at vi bare var utålmodige. Barnet mitt er nå fem år, og en ting jeg virkelig angrer på er at jeg ikke var strengere med svigermor. Jeg føler nesten ikke jeg fikk tid med barnet mitt når hun var baby, fordi svigermor overtok alt. Mitt råd til deg er å sette grenser med en gang. Hvis ikke kommer du til å angre på det senere. Det er din baby, du bestemmer. Du bestemmer hvem som skal mate, hvilken melk babyen skal få, når svigermor får komme på besøk, og når svigermor skal gå hjem. Hvis du er bestemt nok, så vil hun sannsynligvis slutte å utfordre deg. Anonymkode: 266c6...b4a 1 1
Anonym2203 Skrevet 30. november 2022 Forfatter #19 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette høres nøyaktig ut som min svigermor. Hun kom på besøk når det passet henne, tok barnet mitt ut av armene mine, satt på radioen og satt i sofaen i flere timer med barnet mitt i armene sine. Jeg holdt på å klikke, og de gangene jeg sa at jeg skulle mate ble hun kjempefornærmet. Hun mente alltid at hun visste alt bedre enn oss, og når vi byttet merke på mme pga vondt i magen var hun frekk og sa at vi bare var utålmodige. Barnet mitt er nå fem år, og en ting jeg virkelig angrer på er at jeg ikke var strengere med svigermor. Jeg føler nesten ikke jeg fikk tid med barnet mitt når hun var baby, fordi svigermor overtok alt. Mitt råd til deg er å sette grenser med en gang. Hvis ikke kommer du til å angre på det senere. Det er din baby, du bestemmer. Du bestemmer hvem som skal mate, hvilken melk babyen skal få, når svigermor får komme på besøk, og når svigermor skal gå hjem. Hvis du er bestemt nok, så vil hun sannsynligvis slutte å utfordre deg. Anonymkode: 266c6...b4a Det er litt «godt» at det ikke bare er jeg som har opplevd det. Selv om det ikke er fint i det heletatt. Det må finnes grenser.. Skal virkelig ta til meg rådet! Kjenner det er nok allerede nå..
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #20 Skrevet 30. november 2022 Si det bare rett ut, dette er overveldende for oss, vi er nybakte foreldre. Føler du tar vel mye styring. Vi ønsker og trenger tid til å bli kjent med baby, Kan du være så snill og ikke ta styringen? Anonymkode: cdbc8...62d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå