AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #1 Skrevet 30. november 2022 Tvilling guttane mine på 7 mnd fikk feber på sekundet samtidig i går 😔 de sovnet tidligere enn vanlig men på natta var de ukomfortable og målte 39.7 og 39.8 i feber, de fikk paracet. I dag tidlig var vi hos fastlegen og de sa at blodprøver så fine ut, litt forhøyet men ikke noe bekymring der og alt annet så greit ut. Vanlig influensa. Nå målte jeg nettopp 40.1 på han ene og begge fikk paracet igjen. De gulper opp en del av maten og. Ellers spiser de normalt, tisser mye mindre men det sa de var normalt. Hadde dere tatt det med ro og blitt hjemme eller ville dere sjekket igjen på legevakten? 😬 Vet at babyer tåler høyere feber men uff ! Og ser de er veldig utilpasse, de orker ikke leke og smile og det er mye mere gråt. Anonymkode: 94838...6ac
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #2 Skrevet 30. november 2022 Så lenge allmenntilstanden er som forventet med høy feber og de får i seg mye veske og bleiene må skiftes jevnlig, ville jeg tatt det med ro og bare tilbydd drikke og gitt de Paracet. Før gjerne opp når du gir Paracet og ta temp for og følge med.. Anonymkode: ced50...dd4 5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #3 Skrevet 30. november 2022 Er du usikker så ringer du legevakt Anonymkode: 88d45...dc2 6
Gjest Athena Catalina Skrevet 30. november 2022 #4 Skrevet 30. november 2022 Jeg ville ringt og hørt med legevakten.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #5 Skrevet 30. november 2022 Kg er ikke stedet å henvende seg. Ring legevakten om du er usikker, så kan de ta vurdering på om du skal komme inn. Anonymkode: d0771...df2 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #6 Skrevet 30. november 2022 Jeg ville rådført meg med legevakt. Ikke fordi jeg tror det er noe farlig, men fordi jeg tror det kan være godt for deg å slippe å bekymre deg for mye Anonymkode: a1af5...f31 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #7 Skrevet 30. november 2022 les gjerne legevaktinstruks så ser du hva legevakten anbefaler https://legevaktindeks.no/feber-infeksjon-sepsis/ Anonymkode: b5036...6ba
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #8 Skrevet 30. november 2022 Jeg hadde ikke ringt legevakt, kun om et var vanskelig å få kontakt med barna Anonymkode: 68bb9...74e 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #9 Skrevet 30. november 2022 Du ringer selvfølgelig legevakten! De er jo der for å svare på spørsmål! Dessuten er det bedre å ringe dem enn å rådføre seg med fullstendig fremmede folk på et anonymt nettforum. Anonymkode: 72033...eec 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #10 Skrevet 30. november 2022 Hadde ikke ringt legevakta. Anonymkode: 63fc2...c61
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #11 Skrevet 30. november 2022 Ser ingen grunn til å reise på legevakten, det er jo ren hysteri. Anonymkode: 61eb8...ea9 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #12 Skrevet 30. november 2022 Et litt viktig spørsmål er om feberen fortsatt er over 40 med Paracet. Om feberen fortsatt er såpass høy, etter Paracet, da hadde jeg tatt en telefon til legevakten. Men om feberen går ned med Paracet, de drikker, tisser og ellers virker fine i formen (tatt i betraktning at de er syke), da hadde jeg sett det an. Anonymkode: 52dc2...7d6 2 1
RockyRose Skrevet 30. november 2022 #13 Skrevet 30. november 2022 Tenkjer at når dei var sjekka på legevakta idag tidleg og alt såg bra ut, så ville ikkje eg ringt legen igjen ikveld. Ville venta eit par dagar og sett det an litt. 40 er ikkje unormalt høgt dessverre, så lenge feberen går ned med paracet, og at de får kontakt med borna? Kle av barna, tilby rikeleg drikke og mat/frukt/morsmelk/mme som går ned. Normalt at urinproduksjon går ned litt, men skal ikkje avta! Min har periodisk febersyndrom, så har hatt høg feber i 5-6 dagar kvar 1-2 mnd sidan han var 3 mnd. Vart fort vant med feber gitt 🙈 men lite ein får gjort med det så lenge blodprøver ser bra ut. 1
mingus Skrevet 30. november 2022 #14 Skrevet 30. november 2022 Håper feberen gikk ned og de har det bedre nå 💜 her har jeg fått beskjed om å ta kontakt hvis feberen kommer over 40, og at man skal ha lav terskel for å ringe når det gjelder så små. Merkelig å kalle dette hysteri!
Helt uperfekt Skrevet 1. desember 2022 #15 Skrevet 1. desember 2022 Ser jo at det er ei stund siden du spurte, men svarer likevel. da et av barna fikk over 40 i feber og satt og rista (ca 1,5 år gammel) ble jeg stressa og ringte legevakta. Fikk beskjed om å gi Paracet, og ringe tilbake hvis feberen hadde gått ned mindre enn en grad på en time. Det viktige var å få ned feberen og få i væske. Sjekke i løpet av natta. De var veldig vennlige og hjelpsomme. Jeg ringte ikke fordi jeg nødvendigvis ville komme inn, men ønsket råd, og få vite når jeg burde bli bekymret. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #16 Skrevet 1. desember 2022 Du fant sikkert ut av det, men jeg vil også bare si at min baby hadde en temperatur på 41, selv etter Paracet, og da ble jeg skikkelig redd. Men fikk Narufen (Ibux) på legevakten, og da gikk feberen rett ned. Det er ikke alltid Paracet alene er nok. Så får man ikke ned feberen, og apoteket er stengt, så har de på legevakten. Anonymkode: b8c73...b4a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #17 Skrevet 1. desember 2022 Sikkert ikke relevant å svare lenger, men tenker ikke det var noe å ringe legevakt for. Så lenge feber gikk noe ned med Paracet eller nurofen feks? I såfall helt normalt spør du meg. Syns de hadde 40 i feber av ingenting de første par årene. Har alltid forholdt meg til å gi febernedsettende hvis det bikker 40 (evt tidligere om de virker veldig plaget) og sjekke at temp går ned. I så tilfelle har jeg antatt at alt er som det skal være. Og det har alltid gått helt fint. Aldri opplevd at feber ikke har gått ned. Da hadde jeg ringt fastlege/legevakten for råd som anbefalt. Anonymkode: ea39d...d39
Christina82 Skrevet 3. desember 2022 #18 Skrevet 3. desember 2022 Ryddet for diskusjon om legemidler til små barn. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #19 Skrevet 3. desember 2022 On 12/1/2022 at 11:31 PM, AnonymBruker said: Sikkert ikke relevant å svare lenger, men tenker ikke det var noe å ringe legevakt for. Så lenge feber gikk noe ned med Paracet eller nurofen feks? I såfall helt normalt spør du meg. Syns de hadde 40 i feber av ingenting de første par årene. Har alltid forholdt meg til å gi febernedsettende hvis det bikker 40 (evt tidligere om de virker veldig plaget) og sjekke at temp går ned. I så tilfelle har jeg antatt at alt er som det skal være. Og det har alltid gått helt fint. Aldri opplevd at feber ikke har gått ned. Da hadde jeg ringt fastlege/legevakten for råd som anbefalt. Anonymkode: ea39d...d39 En 7 måneder gammel baby skal ikke ha nurofen uten at det er etter avtale med lege, så om fenberen ikke går ned med paracet, så bør man absolutt ringe legevakta. Ring heller en gang for mye enn en for lite. Anbefaler også å bruke rektaltermometer når temperaturen er så høy. Anonymkode: 8d3ce...b6b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå