Gå til innhold

Salmonella utbruddet, hvilken matvare tro du det kan være som har utløst dette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg og flere i familien har hatt mild form for salmonella. Oppkast, magesmerter, diaré og hodepine. Og litt feber. Alt litt diffust og mer av og på og langvarig, så mistenkte aldri hverken omgangssjuke eller matforgiftning. Har migrene og sliter av og til med magen, og har ikke hatt omgangssjuke siden jeg var liten. Bortsett fra en jævlig uke i fjor vår med omgangssjuke. 

Det jeg lurer på er hvilken matvare kan det være som har smittet så mange over hele landet?

Dere som har hatt eller tror dere har hatt salmonella nå, hvilken matvare tror du er syndern?

Jeg lurer litt på kjøttdeig eller medisterdeig. 

Anonymkode: f2848...ff7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Avstand skrev (1 time siden):

SALMONella.. laks? 😛 

Du skulle tro det, men nei. Salmonella er ikke vanligst å få fra laks. Det er faktisk mest vanlig fra fjærkre/ egg. 

Anonymkode: 55af9...d20

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke godt å si ..der kan være fugl,fisk, kjøtt, grønnsaker, frukt, goderi, krydder..you name it 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på om jeg og flere i familien har hatt mild form for salmonella. Oppkast, magesmerter, diaré og hodepine. Og litt feber. Alt litt diffust og mer av og på og langvarig, så mistenkte aldri hverken omgangssjuke eller matforgiftning. Har migrene og sliter av og til med magen, og har ikke hatt omgangssjuke siden jeg var liten. Bortsett fra en jævlig uke i fjor vår med omgangssjuke. 

Det jeg lurer på er hvilken matvare kan det være som har smittet så mange over hele landet?

Dere som har hatt eller tror dere har hatt salmonella nå, hvilken matvare tror du er syndern?

Jeg lurer litt på kjøttdeig eller medisterdeig. 

Anonymkode: f2848...ff7

Salmonella bakterien dør ved varmebehandling, så med mindre du steker kjøttdeig medisterdeig er nok sjansen liten. 
Ulike former for spekemat kan jo være synderen om skal gjette på noe. 

Anonymkode: 0eb81...d6e

Skrevet

Det er vel morrpølsa igjen da...

Skrevet

Jeg tror det er en rett fra Fjordland. 

Anonymkode: 8ccb0...26f

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Salmonella bakterien dør ved varmebehandling, så med mindre du steker kjøttdeig medisterdeig er nok sjansen liten. 
Ulike former for spekemat kan jo være synderen om skal gjette på noe. 

Anonymkode: 0eb81...d6e

Sant,men hvis du kutter kylling på skjærebrett og så ikke vasker skjærebrettet ordentlig så har du plutselig salmonella i salaten. 

Anonymkode: 86dd7...3e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Sant,men hvis du kutter kylling på skjærebrett og så ikke vasker skjærebrettet ordentlig så har du plutselig salmonella i salaten. 

Nå må vel fjærkre testes for salmonella, så det er vel veldig lite sannsynlig. 

Anonymkode: bf78b...c25

Skrevet

Jeg tror det er fra et helt vanlig kjøttpålegg. Et eller annet Gilde produkt som selges over hele landet. Salami? Skinke? 

Tror det er noe sånt. 

Anonymkode: 95b64...c01

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror det er fra et helt vanlig kjøttpålegg. Et eller annet Gilde produkt som selges over hele landet. Salami? Skinke? 

Tror det er noe sånt. 

Anonymkode: 95b64...c01

Mine tanker at da hadde flere blitt syke...siden det er 31 over hele landet tenker jeg det er noe som finnes i butikken..men kanskje ikke så mange spiser

Skrevet

Hvor fort kommer symptomene?

Anonymkode: 2a702...64c

Skrevet

Meg og mannen har og vært skikkelig dårlig. Vi spiste kylling og salat lørdagen, mens ungene noe annet. De ble ikke syke .. 

Anonymkode: 51fc6...b35

• Nyttig 1
Skrevet

Salmonella typen som er funnet er ikke vanlig i Norge eller Europa, så jeg vil tro det kommer fra mat lenger ut i verden. 

Anonymkode: b3016...922

Skrevet (endret)

Har en aldri så liten finger på frosne eller ferske bær...

Endret av AnonymBruker 42
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, da er man ikke så smart uansett.

Det er lite salmonella generelt, men f.eks campylobacter er det flere tusen som smittes av hvert år, og det er nettopp det å skille mellom utstyr til råvarer som skal, og ikke skal varmebehandles.

Ang salmonellaen nå, så tipper jeg importert grønt. Det har vært utbrudd av akkurat den serovarianten knyttet til urte-te og papaya blant annet. 

Anonymkode: 7bfaa...c67

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Meg og mannen har og vært skikkelig dårlig. Vi spiste kylling og salat lørdagen, mens ungene noe annet. De ble ikke syke .. 

Anonymkode: 51fc6...b35

Og de fleste som er involvert i utbruddet ble syke for flere uker siden.

Anonymkode: 7bfaa...c67

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker 42 skrev (2 minutter siden):

Har en aldri så liten finger på frosne bær...

Ja mange som bruker frosne bær rett i smoothie f.eks, uten varmebehandling først…selv om det står bakpå pakken at de bør kokes før bruk🤷‍♀️

Skrevet

Ferdig graut kanskje?

Skrevet

Jeg har ikke blitt smittet denne runden (bank i bordet), men blitt det i to ulike utbrudd for mange år siden. Den ene gangen var det sjokolade som var synderen og den andre gangen var det mandler.

Anonymkode: 0dad4...d12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...