Gå til innhold

Svangerskapspenger - jobb på småbarnsavdeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kollega har fått dette grunnet tunge løft og mye bæring, og ble fortalt at det kan skade fosteret. Jeg på den andre siden med helt samme jobb har tatt kontakt med jordmor men virket som hun tenkte at dette ikke er noe man får svangerskapspenger før, og presiserte at man kan trene styrke hele svangerskapet. Vet noen hva som er rett? Jeg er heeelt ødelagt i rygg og det er ukomfortabelt i mage når jeg bærer 

Anonymkode: 350f4...de8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg vil tro det er mer riktig for deg å få sykemelding enn svangerskapspenger ☺️ Svangerskapspenger skal være pga risiko for fosteret, ikke for plager hos mor. Men jeg vet at det er flere jordmødre/fastleger som gjør «feil» der.

https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger

Endret av yeti92
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt sinnssykt hvis din venninne har fått svangerskapspenger på det grunnlaget. Høres ut som noen som utnytter systemet.

Anonymkode: ad312...506

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest celine9292
Skrevet

Takk for svar. Ja jeg har hørt om flere som har fått dette i samme situasjon så ble usikker. Prøvde å lese på nett og der står det dette «

Eksempel på risikofaktorer som kan utløse svangerskapspenger

Langvarig arbeid i stående stilling, tunge løft, manglende muligheter for pauser og skiftarbeid kan også være grunner. Det er også andre forhold som må vurderes individuelt i forhold til både psykisk og fysisk stress som kan påvirke barnet i magen.»

Skrevet
celine9292 skrev (12 minutter siden):

Takk for svar. Ja jeg har hørt om flere som har fått dette i samme situasjon så ble usikker. Prøvde å lese på nett og der står det dette «

Eksempel på risikofaktorer som kan utløse svangerskapspenger

Langvarig arbeid i stående stilling, tunge løft, manglende muligheter for pauser og skiftarbeid kan også være grunner. Det er også andre forhold som må vurderes individuelt i forhold til både psykisk og fysisk stress som kan påvirke barnet i magen.»

Jeg jobber på en svært fysisk og psykisk krevende intensivavdeling på sykehus. Det var ikke snakk om å gi meg svangerskapspenger til tross for at jeg jobber tredelt turnus, med tunge løft, smitte, langvarig ståing og travle dager. Jeg snakket med arbeidsgiver og fikk slippe nattevakter og fikk en del hjelp til visse oppgaver på jobb. Var delvis sykemeldt hele svangerskapet før jeg fikk full sykemelding mot slutten. Var hos bedriftsjordmor også, som sa det var tilrettelegging eller sykemelding som var mulig. 

• Nyttig 1
Skrevet
yeti92 skrev (1 time siden):

Jeg jobber på en svært fysisk og psykisk krevende intensivavdeling på sykehus. Det var ikke snakk om å gi meg svangerskapspenger til tross for at jeg jobber tredelt turnus, med tunge løft, smitte, langvarig ståing og travle dager. Jeg snakket med arbeidsgiver og fikk slippe nattevakter og fikk en del hjelp til visse oppgaver på jobb. Var delvis sykemeldt hele svangerskapet før jeg fikk full sykemelding mot slutten. Var hos bedriftsjordmor også, som sa det var tilrettelegging eller sykemelding som var mulig. 

Da har du blitt feilinformert. Din jobb går absolutt under kriteriene for svangerskapspenger. Barnehageyrket gjør det kun hvis jordmor er god på å formulere seg i søknaden, for egentlig er det absolutt ikke et arbeid som er til fare for foster. For mor ved bekkenløsning og andre smerter, ja, men jobben i seg selv - nei. 

Anonymkode: 6ccd1...e18

Skrevet

Jeg kjenner noen som har fått avslag på svangerskapspenger i barnehage, fordi det ikke var direkte skadelig for fosteret, kun moren (og da skal hun ha sykemelding). 

Men jeg vil tro det finne gråsoner, og tilfeller hvor det likevel blir rett? For de aller fleste er det ikke skadelig å løfte rundt, men jeg har f.eks ei venninne som har født prematurt før, fikk premature rier tidlig og måtte ta det med ro. Hun var sykemeldt, men i en småbarnsavdeling  ville man kanskje også kunne si at arbeidet medførte direkte fare for fosteret i akkurat det tilfellet. 

Anonymkode: 4d295...3e5

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet får man vel ikke svangerskapspenger i den situasjonen nei. Men f.eks. om kollegaen din har noe underliggende, så kan det i kombinasjon være riktig. Si at hun begynner å blø viss hun bærer tungt f.eks., eller er utsatt for prematur fødsel som noen over her skriver. Da er jobben skadelig for fosterer i akkurat det tilfelle og da får man

Anonymkode: 84f46...f90

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min kollega har fått dette grunnet tunge løft og mye bæring, og ble fortalt at det kan skade fosteret. Jeg på den andre siden med helt samme jobb har tatt kontakt med jordmor men virket som hun tenkte at dette ikke er noe man får svangerskapspenger før, og presiserte at man kan trene styrke hele svangerskapet. Vet noen hva som er rett? Jeg er heeelt ødelagt i rygg og det er ukomfortabelt i mage når jeg bærer 

Anonymkode: 350f4...de8

Gå til fastlegen du , ikke jordmor ang dette. Ellers så kan jeg skjønner godt at det kan bli for mye bæring. Det kan hende at kollega hadde noe underliggende med ryggen som hun ikke fortalte f eks 

Anonymkode: bf160...f00

Skrevet

Det kommer jo helt an på. Jeg fikk svangerskapspenger i stedet for sykmelding (jobber i bhg).  Dette pga svak livmorhals og dermed fare for prematur fødsel. Tunge løft osv fremprovoserte kynnere som hos meg som åpnet livmorhals. 

Anonymkode: f9094...2dd

• Nyttig 1
Skrevet

Kommer an på situasjonen. Jeg fikk 100% svangerskapspenger pga stressbelastning , tidlig kynnere som gjorde at jeg ikke kunne løfte noe særlig og andre komplikasjoner under svangerskapet… 

Anonymkode: 66b84...068

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...