AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #1 Skrevet 30. november 2022 Jeg har aldri tenkt at vi kanskje har hatt krav på bostøtte, er liksom vant med å klare oss selv. Jeg har Aap og får 13 000 utbetalt i måneden. Samboeren min har gjeldsordning og får 15 000 utbetalt. Vi har husleie på 14 000, og han har et barn. Kan man søke om bostøtte tilbake i tid eller bare fremover i tid? Er det noen som vet hvor mye som er vanlig å få i bostøtte? Anonymkode: c6403...bf4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #2 Skrevet 30. november 2022 Nei - det er ikke mulig å søke tilbake i tid Anonymkode: 58a14...da4 2 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #3 Skrevet 30. november 2022 Du finner bostøttekalkulator og alle opplysninger på nettsiden til Husbanken. Det er litt ulogisk, men bostøtte er ei ordning hos husbanken, selv om en kan levere søknad hos Nav - fordi kommunene tar imot søknader på vegne av husbanken (og de kommunale tjenestene er inkludert i Nav) Anonymkode: 7cd8a...1c8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #4 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du finner bostøttekalkulator og alle opplysninger på nettsiden til Husbanken. Det er litt ulogisk, men bostøtte er ei ordning hos husbanken, selv om en kan levere søknad hos Nav - fordi kommunene tar imot søknader på vegne av husbanken (og de kommunale tjenestene er inkludert i Nav) Anonymkode: 7cd8a...1c8 Takk! Visste ikke at man kunne søke hos Nav, brukte skjemaet inne på husbanken sine sider Anonymkode: c6403...bf4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #5 Skrevet 30. november 2022 "Vant til å klare oss selv" når man går på aap og har gjeldsordning 🥲👌🏻 Anonymkode: 9472e...8df 4 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #6 Skrevet 30. november 2022 Jo det kan man. Men kun1- 3 mnd og det blir vurdert etter skjønn OG dersom det er pga feilutregning og at de ikke har tatt med alle utgifter dere har. Men ikke dersom man har levert inn ny søknad og ikke har mottatt bostøtte siste året. Anonymkode: 3e1aa...dbc
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #7 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): "Vant til å klare oss selv" når man går på aap og har gjeldsordning 🥲👌🏻 Anonymkode: 9472e...8df I form av å ikke be om mer enn det vi har vært heldige å fått. Har aldri søkt om bostøtte, strømstøtte, sosialhjelp, reiseutgifter e.l selv med minus på kontoen Anonymkode: c6403...bf4 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #8 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jo det kan man. Men kun1- 3 mnd og det blir vurdert etter skjønn OG dersom det er pga feilutregning og at de ikke har tatt med alle utgifter dere har. Men ikke dersom man har levert inn ny søknad og ikke har mottatt bostøtte siste året. Anonymkode: 3e1aa...dbc Ok, takk. Så hvis man er «ny» hos husbanken og ikke har søkt tidligere er det ikke noe poeng i å søke om etterbetaling? Anonymkode: c6403...bf4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #9 Skrevet 30. november 2022 Vær obs på at dersom dere skulle få bostøtte, så er det endring i hans økonomi, som må meldes til namsmannen, slik at lønnstrekket blir justert. Bostøtte beregnes ut fra inntekt før skatt, og gjeld blir ikke regnet med. Bostøtte er ikke ment for å dekke gjeld. Men det kan høres ut som lønnstrekket er for høyt. Så dere bør heller prøve få justert lønnstrekket. Anonymkode: 0efc6...9d6 1
TBergh Skrevet 1. desember 2022 #10 Skrevet 1. desember 2022 Hei TS. Jeg stusser over hva du oppgir at samboer har gjeldsordning og du sier at "Vi har husleie på 14 000, og han har et barn" Dette skulle tilsi at samboer skal betale kr 7 000,00 i husleie, pluss livsoppholdsutgifter for en samboende person med et barn skulle regnestykke bli slik Livsopphold 1 – voksen som er samboende og har gjeldsordning alene kr 8 263,00 Halv husleie kr 7 000,00 Laveste samværssats for 1 – ett barn mellom 0 – 5 år kr 256,00 Samlede utgifter utgjør kr 15 519,00 Under normale forhold kommer det andre utgifter i tillegg ved samvær. Du lurer nå på om du kan søke om bostøtte med tilbakevirkende kraft. Min antagelse er at dere/samboer nå har fått et problem med betalingen i hht. gjeldsordningsavtalen. Hvis dette skyldes at strøm, matvarer og andre utgifter har steget mye, så kan du laste ned dette rundskrivet https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-om-ekstraordinare-stromutgifter-ved-gjeldsordning-og-utleggstrekk/id2903539/ Hvis min antagelse er korrekt så tror jeg det må være en feil i oppsettet i gjeldsordningsforslaget. Med feil, mener jeg at det er en eller flere utgifter samboer ikke har fått godkjent i sitt forslag til gjeldsordning. Jeg er da interessert i å få greie på hvilke utgifter som det ikke er blitt gitt avslag på. Eventuellt kan du klikke på denne lenken og laste ned gratis det dokumentene du finner på her https://www.facebook.com/groups/240353816532716/permalink/1170281583539930 Helt på slutten av dette dokumentet finner du lenker til flere andre dokumenter. Bl.a et dokument somm heter Hva skjer etter at du har søkt....... og til lovforarbeider til gjeldsordningsloven. Uansett så kontakt saksbehandler og forklar saken. Det aller viktigste som samboer må gjøre er å SI IFRA om hva som skjer. Hvis samboer er taus og ikke klarer å innbetale det avtalte beløpet, da vil kreditorene begjære, kreve at gjeldsordningen heves, altså blir stanset, og da får han ikke en ny ordning, og kreditorene kan på nytt kreve utlegg i inntekter. Med vennlig hilsen TBergh 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå