Gå til innhold

Hvordan gjør man?

Gjest Kjøpe rase/valp

Anbefalte innlegg

Gjest Kjøpe rase/valp
Skrevet

Har lyst til å kjøpe en hunn og en hann fra to ulike oppdrettere.

Det med tanke på å få kull senere...(er på planleggingsnivå.) Og bare et kull.

Er helt grønn på området.

Kan noen fortelle meg hvordan man gjør senere ved salg+ jeg tenker da på stamtavle til valpene. Hvor får man tak i papirene, fyler man de ut selv osv.

Vil jo at alt skal gjøres korekt med alt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel ikke tenkt å parre bare for å parre, håper jeg?

Oppdretteren din kan være mentor.

Skrevet
Du har vel ikke tenkt å parre bare for å parre, håper jeg?

Oppdretteren din kan være mentor.

Hva? jeg er mer seriøs enn som så. Som jeg skrev, det er på planleggingsstadiet.

unnskyld at jeg spurte.

Skrevet

Jeg ser to problemer ved det du beskriver:

1) Å ha to valper samtidig er ekstremt krevende, og ingen oppdrettere anbefaler det.

2) Å ha to hunder av ulikt kjønn høres vanskelig ut, i hvert fall 6 uker i året. Bikkjene bør jo være et par år før de parres, så det betyr at du må holde dem fra hverandre de 4-6 første løpetidene.

Var jeg deg ville jeg kjøpt meg en tispe, og når hun var 2-3 år, ville jeg funnet en passende hann som hun kunne parres med. Så ville jeg evnt. beholdt en valp fra kullet (en tispe).

PS! Det er lov til å spørre her på KG, men da må du også tåle å få svar du ikke liker.

Skrevet
Jeg ser to problemer ved det du beskriver:

1) Å ha to valper samtidig er ekstremt krevende, og ingen oppdrettere anbefaler det.

2) Å ha to hunder av ulikt kjønn høres vanskelig ut, i hvert fall 6 uker i året. Bikkjene bør jo være et par år før de parres, så det betyr at du må holde dem fra hverandre de 4-6 første løpetidene.

Var jeg deg ville jeg kjøpt meg en tispe, og når hun var 2-3 år, ville jeg funnet en passende hann som hun kunne parres med. Så ville jeg evnt. beholdt en valp fra kullet (en tispe).

PS! Det er lov til å spørre her på KG, men da må du også tåle å få svar du ikke liker.

Helt enig med dette. Høres utrolig slitsomt ut å ha to valper. Og ha en av hvert kjønn blir også litt problematisk. Siden du sier at du er helt grønn på området, må du jo tåle å høre sannheten. Det er jo bare for å hjelpe deg :)

Skrevet

Husk at selv om du har en hannhund selv, er det ikke dermed sagt at tispen din aksepterer denne hannen. Derfor ville jeg også først skaffet tispen, og så leid inn en hannhund for parring

Skrevet

Er enig i at du heller bør kjøpe en tispe, og finne noen som har en passende hann for parring når den tid kommer.

Å kjøpe og eie begge hundene selv bare for ett kull høres litt unødvendig ut, spør du meg. Hvorfor vil du det?

Skrevet
Å kjøpe og eie begge hundene selv bare for ett kull høres litt unødvendig ut, spør du meg. Hvorfor vil du det?

Ja, hvorfor vil du det?

• 2 uker senere...
Gjest Carmensita
Skrevet
Helt enig med dette. Høres utrolig slitsomt ut å ha to valper. Og ha en av hvert kjønn blir også litt problematisk. Siden du sier at du er helt grønn på området, må du jo tåle å høre sannheten. Det er jo bare for å hjelpe deg :)

En ting er at det er slitsomt. Enig i det. Men det er heller ikke det beste for valpene. Og det er veldig vanskelig å dressere to valper samtidig. Det er utrolig slitsomt når tispa har løpetid, begynner allerede ved forbrunst og flere uker framover. Masse mas og stress for både hunder og eier.

Og en annen viktig ting; når du får valpen (e), vet du ikke om de egner seg til å få valper når de blir voksne! Det kan vise seg diverse "skavanker" som gjør at man ikke bør avle på de.

Og vi venter fortsatt på svar fra GJEST.....

Skrevet

Lurer jeg også!

Skrevet

Og en annen viktig ting; når du får valpen (e), vet du ikke om de egner seg til å få valper når de blir voksne! Det kan vise seg diverse "skavanker" som gjør at man ikke bør avle på de.

Enig i dette. Det er vanskelig, om ikke umulig, å avgjøre hvordan hunden blir som voksen - om den egner seg til avl og om de to valpene er passende partnere for hverandre. Nå vet jeg ikke spesielt mye om hundeavl, men såpass vet jeg at det f eks ikke "bare" er å sette sammen to avkom etter premierte foreldre. Man må se an variabler hos den enkelte hunden som man kan forbedre, ikke bare velge den "første og beste" championen man finner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...