Gå til innhold

Lurer på hva naboene tenker om meg....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med tenåringer; blir dere noen gang så sint og frustrert etter ørten forsøk på å kommunisere rolig og saklig med tenåringen, at dere mister tålmodigheten og ender med å rope høyt for at h*n skal høre etter...? 

Jeg har dessverre endt opp der ofte siste året med min på 13, og har samtidig merket at naboene så vidt sier hei når vi ser hverandre ute... De står ofte ute og prater og ler med andre i nabolaget, men jeg får så vidt et nikk eller et svakt hei, om det engang...

Har nå begynt å tenke "hva om de har hørt ropingen (ikke at jeg driver og brøler døgnet rundt altså!) min og tror jeg er en grusom mor som driver psykisk mishandling...🙈😳?" De har bare små barn selv (baby og 3 åring), så de kjenner nok ikke til utfordringene med tenåringer i hus..  🙁

Kan også nevne at jeg er alenemor på fulltid til 3 barn, og har ADHD som gjør regulering av følelsmessige reaksjoner ekstra utfordrende... ikke at det er en unnskyldning, men likevel en forklaring på hvorfor jeg kanskje "klikker" litt oftere enn andre foreldre 😐

Men dette med naboene kjenner jeg har gjort meg skikkelig paranoid 😦 Vi har ikke bodd her lenge, og har ikke blitt noe kjent med de. Jeg kan derfor ikke bare ta opp med de hvor krevende det er å oppdra en tenåring alene 🤷‍♀️

Jeg vet selv at jeg er en god mamma, for det får jeg bekreftelse på jevnlig alle barna (ikke like ofte nå fra h*n som er blitt tenåring, men...🙃). Så vær så snill og ikke kom med kommentarer om at jeg burde skamme meg som kjefter osv... 

Vet egentlig ikke hva jeg vil med dette innlegget 🙈

Anonymkode: 9be52...4bb

Videoannonse
Annonse
Gjest takinova
Skrevet

Du må slutte å "klikke"(om det er hva jeg legger i begrepet) uavhengig av hva naboene tenker om det. Enkelt og greit(og vanskelig). Søk hjelp om du ikke klarer det.

Skrevet

Skjønner hva du mener!

Hos oss er det tenåringen (13 år, som din) som blir kjempesint veldig ofte. Hun strever med å regulere følelsene sine, og er i samtaler hos BUP. Men jeg venter med vilje med å ta opp tema som hun blir sint og agressiv over (slik som lekser, rydding av rommet eller egentlig alt) til naboene er ute av huset. Vi bor nemlig vegg i vegg med en annen familie. Og når trettenåringen blir sint, kan hun hive ting i veggene og rope og skrike...

Anonymkode: ad883...289

Skrevet

De kommer nok dit selv de og iblant.

Men får du hjelp for adhd’ en? Og har du vurdert kurs for tenåringsforeldre?

Alle foreldre mister tålmodigheten iblant, og tenåringer kan være helt absurd stress.

Men - om man opplever at man ofte blir ropt og skreket til så kan det i totalsum oppleves som grensende til psykisk vold/skremmende/ikke OK for trygghet og selvbilde.

Og man får jo sjeldent atferden man ønsker når man klikker. 

Men applaus til deg som oppdrar tre unger alene! Drit i naboene, men prøv å finne løsninger som fungere bedre for dere som familie? 

• Liker 2
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Alle foreldre mister tålmodigheten iblant, og tenåringer kan være helt absurd stress.

Men - om man opplever at man ofte blir ropt og skreket til så kan det i totalsum oppleves som grensende til psykisk vold/skremmende/ikke OK for trygghet og selvbilde.

Men applaus til deg som oppdrar tre unger alene! Drit i naboene, men prøv å finne løsninger som fungere bedre for dere som familie? 

Signerer denne. Kommer jo ann på hvor ofte man roper og skriker. Tror alle foreldre har mistet lunta noen ganger, men å bli kjeftet på heletiden er jo heller ikke bra. Alt har en balansegang. Man må forstå at foreldre er mennesker med følelser osm kan ta overhånd, men og prøve å ta hensyn til at å bli kjeftet på er sårende.

• Nyttig 1
Skrevet

Tenker drit i naboene.. Det er helt vanlig, og ALLE ender opp med å brøle til ungene sine en gang iblant.. Jeg har et barn med litt ekstra utfordringer, og har vært på COS-kurs, TIBIR-kurs, lest ørten bøker opp og ned og i mente, og hatt masse dialog med helsestasjonen. Og alle steder er de klare på det: det er helt vanlig å "klikke" og brøle en gang iblant..

Anonymkode: 7f9d8...a53

Skrevet

Naboene frykter nok å si eller gjøre noe siden de ikke vet om det der du som er problemet eller noe annet. Det du kan gjøre er å si til de at du beklager om det høres mye kjefting fra deres hjem, og at dere forsøker å gjøre noe med det. Og gjerne at de må si ifra om de har tips og råd? 

Ellers bør du søke hjelp til deg selv og barna. Avlastningshjem, støttekontakt, BUP, ekstra besteforeldre/tanter ?

Noe  som kan hjelpe dere til å få en bedre hverdag. 

Anonymkode: 69426...8c8

Skrevet

Jeg tror enkelt og greit ikke det er noe med deg som gjør at de såvidt sier hei. Kjente de hverandre før dere flytta dit? Kanskje de bare har mer å snakke om med barn på samme alder?

Typisk adhd å overtenke. Folk flest har mer enn nok med seg selv, og grubler ikke så mye på hva f.eks naboen foretar seg

Anonymkode: 921e0...71a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Naboene frykter nok å si eller gjøre noe siden de ikke vet om det der du som er problemet eller noe annet. Det du kan gjøre er å si til de at du beklager om det høres mye kjefting fra deres hjem, og at dere forsøker å gjøre noe med det. Og gjerne at de må si ifra om de har tips og råd? 

Ellers bør du søke hjelp til deg selv og barna. Avlastningshjem, støttekontakt, BUP, ekstra besteforeldre/tanter ?

Noe  som kan hjelpe dere til å få en bedre hverdag. 

Det er jo ikke så ille at jeg må begynne å søke hjelp da... 

Poenget var jo det med naboene og at jeg, som en annen her nevnte, kanskje overtenker hva de mener om meg... Jeg har allerede oppdratt én tenåring som endte opp som et skikkelig menneske 😆, så det er ikke oppdragelsen det står på, heller ikke at denne tenåringen har atferdsproblemer og trenger støttekontakt........

Noen ganger tenker jeg at det skulle fantes egne nabolag for familier med tenåringer - hvor ingen reagerte på hvorfor det høres frustrerte rop iblant fra husene 🙈😜

Har jo hørt skrekkhistorier om naboer som ringer inn bekymringsmeldinger til barnevernet for den minste ting 😐

TS

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg tror enkelt og greit ikke det er noe med deg som gjør at de såvidt sier hei. Kjente de hverandre før dere flytta dit? Kanskje de bare har mer å snakke om med barn på samme alder?

Typisk adhd å overtenke. Folk flest har mer enn nok med seg selv, og grubler ikke så mye på hva f.eks naboen foretar seg

Anonymkode: 921e0...71a

Ja jeg overtenker alt...🙈

TS

Skrevet
AprilLudgate skrev (41 minutter siden):

Takk ❤

Får hjelp med ADHDen ja. 

Å delta på noe kurs er ikke det beste for meg med konsentrasjonsvansker 😉

Har to eldre søsken som begge har voksne barn, så har masse god støtte der og ber om råd når jeg trenger det, eller bare lufter frustrasjon. Får bekreftelse på at de begge opplevde det samme med sine tenåringer, så jeg vet jo at jeg ikke gjør noe galt 🙃 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Poenget var jo det med naboene og at jeg, som en annen her nevnte, kanskje overtenker hva de mener om meg... Jeg har allerede oppdratt én tenåring som endte opp som et skikkelig menneske 😆, så det er ikke oppdragelsen det står på, heller ikke at denne tenåringen har atferdsproblemer og trenger støttekontakt........

Noen ganger tenker jeg at det skulle fantes egne nabolag for familier med tenåringer - hvor ingen reagerte på hvorfor det høres frustrerte rop iblant fra husene 🙈😜

Har jo hørt skrekkhistorier om naboer som ringer inn bekymringsmeldinger til barnevernet for den minste ting 😐

TS

Jeg skjønner litt at du tenker på det. JEg tenker jo sånn jeg også, når jeg ender opp med å nesten brøle til ungene i hagen, eller inne med vinduene åpne om sommeren. Mine er bare i bhg-alder ennå ;) Mens naboene har voksne, utflyttede barn alle mann, og gjerne har glemt hvordan det er å være helt på felgen av søvnmangel og så skulle håndtere to unger i trassalderen.. 

Anonymkode: 7f9d8...a53

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS

Det jeg tenkte er at kanskje dere kunne hatt godt av å ha noen å snakke med, evt ekstra besteforeldre for å ta brodden av stresset og det som trigger både deg og 13 åringen. Du skriver jo en tråd og er tydelig bekymret, og da tenker jeg at det er bedre at man vet hvilke muligheter man kan benytte seg av dersom behovet er der.

Alt godt til deg og 13 åringen.

Skrevet

Du spør, så jeg svarer... Jeg har ei på snart 16, og nei. Jeg roper ikke til henne. Ikke til søsknene heller. Hadde naboene hørt meg rope og kjefte på ungene hadde jeg blitt så flau at jeg hadde vurdert flytting.

Anonymkode: 96f34...a53

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk ❤

Får hjelp med ADHDen ja. 

Å delta på noe kurs er ikke det beste for meg med konsentrasjonsvansker 😉

Har to eldre søsken som begge har voksne barn, så har masse god støtte der og ber om råd når jeg trenger det, eller bare lufter frustrasjon. Får bekreftelse på at de begge opplevde det samme med sine tenåringer, så jeg vet jo at jeg ikke gjør noe galt 🙃 

TS

Som noen her sier så handler nok dette mest om at de har noe til felles pga småbarn.

Og det et forskjell på å rope «hallo, den tallerkenen kan du ikke hive i søpla» og nedsettende termer. 

Eller at man ved krangel nummer 15 sier høyt at man ikke orker mer VS «du er så ufordragelig/dum» osv. 

Finnes mye bra på nett forøvrig - man trenger ikke foredrag. Er mye fokus på småbarnsfasen, mange glemmer helt bort tenåringsforeldre. Og det er tross alt for mange mye tøffere å stå i. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du spør, så jeg svarer... Jeg har ei på snart 16, og nei. Jeg roper ikke til henne. Ikke til søsknene heller. Hadde naboene hørt meg rope og kjefte på ungene hadde jeg blitt så flau at jeg hadde vurdert flytting.

Gratulerer til deg da 😅

Kunne sendt meg som tenåring til deg, så skulle vi nok se at selv du kan bli forbanna. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

🙄

Anonymkode: 7a549...4d2

• Nyttig 1
Skrevet

99% blir forbannet innimellom, det går helt fint. Tviler på naboene bryr seg om det

Anonymkode: 7a549...4d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...