Gå til innhold

Hvordan kan jeg på en snill måte spør noen å slutte å vær ekkel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på universitet i Bergen. Jeg har vært meget fornøyd med denne skolen, for den er så ren og godt vedlikeholdt. Jeg var i auditoriet da en ung og lovende mann kom inn. Han gikk litt rundt og så helt merkelig ut, men så satt han seg rett ved siden av meg. Det første jeg så når jeg så opp, var en gigantisk snørrklyse hengende fra nesa. Han ignorerte mitt overraskende uttrykk. Jeg tenkte ikke no mer over det og prøvde å fokusere på skolearbeidet. I side synet så jeg at han pellet seg i nesen, ikke at det hjalp så mye, for han gned det bare mer ut. jeg har aldri sett noe så ekkelt før. En ekte bakteriebombe, æsj! 

Etter det har han sittet en del ved siden av meg i det auditoriet. Han peller seg ofte i nesen og har et langt ekkelt fettete hår. Tror han sjeldent dusjer, lukter hvertfall slik. Han ser ut som en gående bakteriebombe. Ofte pleier han også å bite neglene sine. Det er helt ufyselig! Jeg klarer nesten ikke å holde ut lenger. Like før jeg dropper ut av studiene. Han puster hele tiden med åpen munn også puster han skikkelig godt slik at spytt kommer av og til ut på bordet og tingene hans. Det finnes ikke no mer eklere enn dette. I det siste har han blitt mer komfortabel med meg, han spør meg ofte spørsmål og lurer på hva jeg gjør på pc-en. Da tar han tak i pc-en med de ekle hendene for å snu skjermen. Så ekkelt! Jeg har sagt til han før "Slutt å ta på tingene mine" men det ser ut til at han ikke har sosial kompetanse, for han FORTSETTER!! 

På grunn av dette har jeg begynt å dusje 2 ganger til dagen, tar alltid med meg Antibac på universitetet og mye mer. Jeg får helt angst for at han gir meg indirekte busselusker når han tar på tingene mine. Han kryr av bakterier og orker ikke mer.

Er det en vennlig måte å få han til å spør/si til han at han skal slutte?

Anonymkode: 94fe9...008

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan sette deg ett annet sted? 

Anonymkode: 0e677...522

• Liker 7
Skrevet

Vent utenfor til han har gått inn og satt seg, og så setter du deg lengst mulig unna. Problem solved 😊 Du kan neppe oppdra ham, men du kan holde avstand. Ettersom dere egentlig ikke er venner kan du ev. si at han hygienisk sett er så uappetittelig at du ikke orker å ha ham i nærheten, om han etter hvert lurer på hvor du ble av.

• Liker 3
Skrevet

Helt i orden å si ifra. 

Men det greieste er nok at du venter til han er gått inn, og setter deg helt andre steder enn ham. 

Anonymkode: f80ae...654

Skrevet

Sett deg langt unna han. Hvis det ikke går så kan du selvsagt gi han beskjed. Jeg gjorde det faktisk med to i klassen min da jeg studerte, begge luktet stramt av svette. Jeg sa bare rett ut at «dette er ikke for å være slem, men du lukter veldig stramt og svett og det er ubehagelig for meg og skaper et dårlig arbeidsmiljø. Hvis du skal sitte blant masse folk må du ordne opp i det». Jeg merket aldri mer svettelukt fra noen av de to. Hvis du ikke tør å si det kan du skrive en lapp til han. 

Anonymkode: 25ac7...0c1

• Liker 1
Skrevet

Er det UNIVERSITETET du går på?

Anonymkode: 52c00...82c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

😂😂😂

Anonymkode: 2a210...752

• Liker 1
Skrevet

"På grunn av dette har jeg begynt å dusje 2 ganger til dagen, tar alltid med meg Antibac på universitetet og mye mer"

Vil ikke all dusjingen og antibac'en slite ned din huds naturlige beskyttelseslag så mye at lortbakteriene LETTERE vil trenge gjennom huden og bore seg inn i nervesystemet ditt? Spøk til side, er det vitenskapelig grunnlag for å hevde at ekstra dusjing hjelper? På univeritetet i Oslo var det en for lenge siden som luktet så stramt at han ble nektet å ta eksamen for ikke å forstyrre andre. Men han saksøkte etterpå og vant.

Anonymkode: 0b355...025

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Never forget 😆

Endret av Anoia
  • Liker 2
Skrevet

"Det er papir der borte så du kan snyte deg"/"Her, du kan få papir av meg så du kan tørke nesen"

"Jeg syns ikke noe om at du tar på PCen min så ikke gjør det igjen"

"Du.. Jeg foretrekker å sitte litt alene og konsentrerer meg bedre da. Kan du sette deg litt lenger bort?"

Anonymkode: 83fd3...7fa

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare å sky han som det han er: en møkkete og ekkel mann. Sett deg langt unna, kommer han til deg så flytt deg med en gang

Anonymkode: 89a54...56d

Skrevet

Du trenger ikke være vennlig bestandig. Noen ganger kan det være bedre å være litt direkte og bestemt.

Anonymkode: e972f...f02

• Nyttig 1
Skrevet

Det finnes tilfeller hvor man ikke trenger å finne den snille framgangsmåten - dette er et slik tilfelle 🙂 

Skrevet

Husker mannen min jobbet med en sånn tulling som pelte seg i nesen og spiste busen - RETT FORAN TRYNET på han. Han brakk seg, stakkars.

Bare si rett ut hva du mener, at han ikke eier manerer ute blant folk. 

Anonymkode: 339dc...2ae

Skrevet (endret)
Leeloo skrev (På 30.11.2022 den 14.39):

Vent utenfor til han har gått inn og satt seg, og så setter du deg lengst mulig unna. Problem solved 😊 Du kan neppe oppdra ham, men du kan holde avstand. Ettersom dere egentlig ikke er venner kan du ev. si at han hygienisk sett er så uappetittelig at du ikke orker å ha ham i nærheten, om han etter hvert lurer på hvor du ble av.

det høres ut som en god ide!

Endret av solflekken
Skrevet

Synes helt klart det er innenfor å påpeke at du ikke er interessert, og at du ønsker å være i fred når du er på skolen.

Si det med en vennlig tone. 

Og du bør gjøre det ved første anledning, og ikke la dette "forholdet" dra ut i tid.

Skrevet
solflekken skrev (2 minutter siden):

Men han kommer alltid for sent, dersom jeg skal vente på at han har kommet mister jeg 30 minutt av undervisningen 

Hvis det er masse ledige plasser legger du jakke og bagg på hver side av deg.

Ev. så flytter du deg bare. Si "beklager, men jeg foretrekker å sitte alene" og sett deg et stykke bort.

Anonymkode: 10bfd...457

• Liker 1
Skrevet

TS hør på meg. Han oppsøker deg tydeligvis.

Det du skal gjøre, er å flytte deg, når han setter seg ved siden av deg. Dere er ikke venner. Bare flytt deg. enten med en gang, eller etterhvert.

Om du vil være snill med han, så flytt deg når dere har pause. Antar dere har pauser innimellom.

Når det er pause, så pakker du, og går ut. Gå å ta en kaffe eller noe, og så kommer du inn og sett deg et annet sted. 

Ikke snakk med han. Du trenger ikke det, bare fordi han har "sett seg ut" deg. Han kan finne en annen som har lyst å samarbeide med han. Du vil ikke det, så da skal du ikke det.

Gjest theTitanic
Skrevet

Du tenker for mye på bakterier og lar det gå litt til hodet på deg. Men ekkelt det er det jo, og du plikter ikke å sitte ved ham. Det er også vanskelig å fortelle noen at de er ekle og uhygeniske. 

Forslaget over var fint. Unngå ham, og om han absolutt må vite hvorfor så si at du syntes han er litt uhygenisk. Håper du slipper å havne i den kleine situasjonen. 

Skrevet
Leeloo skrev (På 30.11.2022 den 14.39):

Han kommer alltid for seint. Om jeg skal vente på han vil jeg gå glipp av timen, minst 30 minutt !!

Anonymkode: 94fe9...008

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...