Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjorde dere det? Hva gjorde at du valgte/måtte delamme? Ammet du først og gav erstatning etterpå, ammet du til alle måltid eller bare av og til?

Jeg venter nr 3 nå og har fullammet mine to før det. Har fått beskjed om å forberede meg på å ikke kunne amme og i beste fall kun delamme pga brystoperasjon. Synes det er fryktelig sårt, kan ikke se for meg å gi flaske.. Men går det ikke så må vi jo selvfølgelig det.

Anonymkode: 2393a...587

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De pleier å anbefale at man ammer først, og gir flaske etterpå. Da får barnet så mye morsmelk du har å bjuda på, og så topper man bare opp med mme etterpå. 

Anonymkode: 8c5c6...eb7

• Liker 1
Skrevet

Begynte med mme allerede på sykehuset etter fødselen fordi jeg ikke fikk ut noe melk med pumpe og barnet ikke tok brystet. Gikk noen uker hjemme uten at hun tok puppen, pumpet da som en gal og fikk da greit med melk. Da vi endelig fikk til ammingen, så hadde jeg nok sikkert ikke full produksjon. For å være ærlig så styrte jeg heller ikke så mye med å få øke den heller, syntes det var greit at pappaen kunne avlaste litt med flaske + greit å kunne gi det når vi var på besøk/hadde besøk. Måtte bruke skjold hele ammeperioden og kom aldri helt inn i det. Hun slapp mye tak osv.

Ammingen dabbet sakte men sikkert ned, og når hun var rundt 8 mnd sluttet jeg helt. Fortsatte med mme til hun var rundt året.

Anonymkode: 6ccb7...cc5

• Liker 1
Skrevet

Jeg fullammet de første 3 mnd. Fra 2 mnd prøvde vi å introdusere flaske, og det tok 1 mnd før hn tok den. Jeg ammet og ga flaske annenhvert måltid ca. Kombinerte ikke på samme måltid, det synes jeg ble for mye styr. 

Grunnen til at jeg delammet var fordi jeg ikke hadde nok melk, baby hadde ikke bra nok sugetak (hjalp ikke å klippe tungebånd heller) så jeg hadde blødende sår, store smerter, gjentakende brystbetennelse, tette melkeganger og ja, you name it. Amming var for meg et helvete uten noen gode assosiasjoner overhodet. Jeg gjorde det fordi jeg måtte. Babyen falt på kurven i tillegg. 

Anonymkode: 54684...bca

Skrevet

Delammet i overgang til flaske pga allergi hos barnet (gikk ok mtp reaksjon å delamme altså, hvis ikke hadde jeg sluttet på dagen).

Jeg ga flaske på dagtid og ammet på natten, dette medførte at jeg måtte pumpe noen runder på dagtid.

Jeg forstår sorgen over å kanskje ikke få fullamme, jeg gikk gjennom den selv i prosessen. Ikke ta sorger på forskudd, det er de som fullammer selv med brystoperasjon! Å om du må gi flaske, så må jeg bare si at det er en helt fantastisk frihet. I spedbarnstiden hvor man virkelig ikke har kroppen for seg selv eller en pause fra mammarollen, så får man plutselig et lite avbrekk som er helt uvurderlig!

Anonymkode: c82f2...66e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Delammet i overgang til flaske pga allergi hos barnet (gikk ok mtp reaksjon å delamme altså, hvis ikke hadde jeg sluttet på dagen).

Jeg ga flaske på dagtid og ammet på natten, dette medførte at jeg måtte pumpe noen runder på dagtid.

Jeg forstår sorgen over å kanskje ikke få fullamme, jeg gikk gjennom den selv i prosessen. Ikke ta sorger på forskudd, det er de som fullammer selv med brystoperasjon! Å om du må gi flaske, så må jeg bare si at det er en helt fantastisk frihet. I spedbarnstiden hvor man virkelig ikke har kroppen for seg selv eller en pause fra mammarollen, så får man plutselig et lite avbrekk som er helt uvurderlig!

Anonymkode: c82f2...66e

Takk for fine ord 💕 jordmor har dessverre aldri opplevd at noen med brystreduksjon har klart å fullamme før, og hun har noen år i gamet for å si så.. Men klart, hun har ikke hatt alle gravide med brystreduksjon.

Mye av problemet er at melkegangene til mange av melkekjertlene er kuttet av. Kjertlene vil derfor fortsatt produsere melk men vil ikke få tømt seg. Jeg må derfor forberede med på en del smerter, potensielt en del betennelser og ikke ha mulighet til å tømme brøstet.. samtidig vil høyst sannsynlig de melkekjertlene som er igjen med melkeganger som fortsatt går til brystvorten ikke være nok til å gi barnet full næring via brystet. Så det kan naturligvis bli ganske tøft dessverre..

Kan hjelpebryst være et alternativ? Har noen prøvd?

Klandrer meg selv for å ha operert, selv om det ble gjort pga medisinske grunner.. Hadde en del nakkeplager og smerter nedover arm. Også skulle jeg ikke ha flere barn. Men nå har jeg utrolig dårlig samvittighet..

Anonymkode: 2393a...587

Skrevet

Hadde ikke noe ordentlig system på det. Far ga MME på flaske når han var alene med baby og når han sto opp om natta, også ammet jeg til de andre måltidene. Ble det for fullt hos meg i mellom ammestundene, pumpet jeg ut passe mye (fant etterhvert en passe konsistens på puppen 😂) og frøs ned melken.

De få gangene jeg ikke hadde nok melk til et helt måltid, toppet vi med MME etterpå.

Anonymkode: da0fb...4ec

Skrevet

Jeg må del amme pga litt for lite melk, baby gikk ikke tilstrekkelig opp i vekt. Var en sorg prosess og prøvde alt i «boka» for å øke produksjonen men det ble aldri nok melk. Har en stor baby som krever mye også da, men nå gir jeg en flaske om morgen, en på ettermiddag og en på kveld. Så ammer jeg i mellom der, samt ammer om natten. Noen dager får an mer av meg enn andre dager, så varierer hvor mye han drikker av flasken, er som regel en plass mellom 100-150ml. Han er nå 4mnd! Håper jeg klarer å del amme til han er 1 år, klarer vi lengre er det et pluss men håper på 1 år per nå!:) nå når han er fire mnd er planen å begynne forsiktig med fast føde og da på sikt bytte ut MME med fast føde. Slik jeg ammer og gir vanlig mat, og dermed slipper flaske.

Anonymkode: ebba1...12c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...