Gå til innhold

Erstatning etter mobbing?

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Forstår deg ts; jeg hater meg selv hver eneste dag. Og har et ødelagt liv som konsekvens av oppveksten min. Har ikke gode råd, bare vit at du ikke er alene🥰

Anonymkode: ec64e...091

Tusen takk ❤️ Det er så vondt å høre din historie, men samtidig trøst i at noen forstår. Klem ❤️ 

Anonymkode: 2c468...ba4

• Hjerte 1
Skrevet
4 minutter siden, Tvillingsjel said:

I alle dager. Jeg stiller spørsmålet tilbake til deg, hva feiler det deg?

Du skjønner ikke at mobbing i barndommen kan prege folk i voksen alder? Hva med andre hendelser da? Omsorgssvikt, vold, overgrep, krig, ulykker? Skjønner du at slike hendelser i barndommen kan prege folk inn til voksen alder?

❤️ Dette 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du lest det jeg har skrevet? Jeg har uttalelser fra psykologspesialister og psykiatere som har behandlet meg over flere år og kjenner min historie, det er ikke noe jeg har funnet på. Min sykdomshistorie er svært godt dokumentert, og knyttes direkte til det som skjedde med meg. Jeg spurte et spørsmål angående det juridiske. Det hadde jeg ikke gjort dersom jeg visste hvor ufine kommentarer jeg skulle få om noe som er svært vanskelig for meg, og strengt tatt ikke relevant for det jeg spurte om. For all del, vær kritisk og still spørsmål hvis dere lurer på noe om min sak, men det går ann å vise litt respekt og si ting på en ordentlig måte, selv om en er skjult bak en skjerm.

Jeg synes du skal søke erstatning hvis du kjenner at du har helse til å stå i prosessen. Ikke bry deg om stygge kommentarer her inne. Vi er flere som støtter deg❤️

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ble utsatt for psykisk mobbing over flere år som barn (mellomtrinn og ungdomsskole). Gjennom årene kan jeg huske at det var mye "konflikthåndtering" og samtaler på gruppenivå. Mine foresatte var gjentatte ganger i kontakt med skolen angående situasjonen, og dette var en pågående sak over flere år uten at det i realiteten ble satt inn faktiske tiltak utover disse samtalene. Dette skjedde på en grunnskole på et lite sted, og min far var også ansatt ved skolen, slik at mye av kommunikasjonen trolig har foregått muntlig. Mobbingen tok slutt først da polititet ble involvert (ikke på skolens iniativ). Som følge av dette sliter jeg med betydelige helseplager og er diagnotisert med kompleks PSTD. Jeg går fortsatt i behandling for dette, har flere innleggelser bak meg og har slitt med å fullføre utdanning. Jeg er blitt rådet av tidligere behandler til å søke erstatning for det jeg ble utsatt for. Etter å ha fått innsyn i min elevmappe ved skolen, viser det seg at de ikke har noen papirer på noen av samtalene eller korrespondanse med mine foresatte, selv ikke den gangen politiet var involvert i samtale med (deler av) klassen. Har jeg noen mulighet til å gå til sak når det ikke foreligger noen dokumentasjon på noe som helst fra skolens side?

Du må ha god dokumentasjon, og du må gå til søksmål mot kommunen du gikk på skole på. 
Engentlig en håpløs sak. 
Det beste du kan gjøre for deg selv er å fokusere på deg selv, terapi etc

Anonymkode: 862cc...0ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Setter pris på svar, men det er det juridiske jeg spør om. Når det kommer til min helsesituasjon, så får jeg oppfølging av kompetent helsepersonell som kjenner min historie, og velger å forholde meg til det de sier. Det er forøvrig min psykiater som tok opp muligheten for å søke erstatning, da det er hans (og tidligere behandleres) vurdering at min sykdomshistorie er direkte knyttet til mobbingen.

Har du noe jurdisk sak da? Hvis det finnes lite til ingen bevis som er fellende, kan like gjerne historien din være fabrikert. Om det finnes lite til ingen dokumentasjon fra skole/kommune kan du prøve å kontakte lærere fra den tiden igjennom advokat for å se om de er villige til å vitne for deg.

Eller ønsker du å reise sak bare for å tape men "få sagt ditt"? I såfall blir det jo en ekstremt dyr prosess bare for å tape.

Anonymkode: 8f575...5d8

• Nyttig 1
Skrevet

Utdrag fra opplæringsloven paragraf 9a:

§ 9 A-2. Retten til eit trygt og godt skolemiljø

Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, trivsel og læring.

Lukk

§ 9 A-3. Nulltoleranse og førebyggjande arbeid

Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering.

Skolen skal førebyggje brot på retten til eit trygt og godt skolemiljø ved å arbeide kontinuerleg for å fremje helsa, trivselen og læringa til elevane.

Lukk

§ 9 A-4. Aktivitetsplikt for å sikre at elevar har eit trygt og godt psykososialt skolemiljø

Alle som arbeider på skolen, skal følgje med på om elevane har eit trygt og godt skolemiljø, og gripe inn mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering dersom det er mogleg.

Alle som arbeider på skolen, skal varsle rektor dersom dei får mistanke om eller kjennskap til at ein elev ikkje har eit trygt og godt skolemiljø. Rektor skal varsle skoleeigaren i alvorlege tilfelle.

Ved mistanke om eller kjennskap til at ein elev ikkje har eit trygt og godt skolemiljø, skal skolen snarast undersøkje saka.

Når ein elev seier at skolemiljøet ikkje er trygt og godt, skal skolen så langt det finst eigna tiltak sørgje for at eleven får eit trygt og godt skolemiljø. Det same gjeld når ei undersøking viser at ein elev ikkje har eit trygt og godt skolemiljø.

Skolen skal sørgje for at involverte elevar blir høyrde. Kva som er best for elevane, skal vere eit grunnleggjande omsyn i skolen sitt arbeid.

Skolen skal lage ein skriftleg plan når det skal gjerast tiltak i ei sak. I planen skal det stå

1. kva problem tiltaka skal løyse
  2. kva tiltak skolen har planlagt
  3. når tiltaka skal gjennomførast
  4. kven som er ansvarleg for gjennomføringa av tiltaka
  5. når tiltaka skal evaluerast.

Skolen skal dokumentere kva som blir gjort for å oppfylle aktivitetsplikta etter første til femte ledd.

Skrevet

Har jo evt. vitner i form av ansatte ved skolen. Det er også registrert hos politiet at de var involvert og var i møte med meg og de som utførte mobbingen (det var etter dette møtet mobbingen tok slutt, etter 7 år). Jeg har skriftlige uttalelser fra psykiater, som for øvrig har tilbudt seg å forklare seg om dette i en eventuell rettsak (det var denne psykiateren som informerte meg om at det er en mulighet å gå til rettsak mot kommunen). Det jeg ikke har, er noe som helst dokumentasjon fra skolens side; fra møter, samtaler, elevsamtaler, møte med politiet, ingenting... Av opplæringsloven (i en paragraf som også var gyldig da jeg gikk på skolen), er skolen lovpålagt å sikre et psykososialt miljø som fremmer helse, og å utarbeide en skriftlig handlingsplan dersom de blir gjort oppmerksom på mobbing. Jeg forstår jo at bevisbyrden faller på meg, jeg kan til en viss grad sannsynliggjøre at mobbingen fant sted og skaden den har påført meg. Jeg kan derimot ikke dokumentere noe av hva skolen har gjort, men dermed kan jo heller ikke de dokumentere at de gjorde tiltak for å få stopp på mobbingen (noe de jo heller ikke gjorde...). Det jeg var ute etter med denne tråden, er vurderinger fra noen med erfaring med denne typen saker/juridisk bakgrunn.

4 hours ago, AnonymBruker said:

Har du noe jurdisk sak da? Hvis det finnes lite til ingen bevis som er fellende, kan like gjerne historien din være fabrikert. Om det finnes lite til ingen dokumentasjon fra skole/kommune kan du prøve å kontakte lærere fra den tiden igjennom advokat for å se om de er villige til å vitne for deg.

Eller ønsker du å reise sak bare for å tape men "få sagt ditt"? I såfall blir det jo en ekstremt dyr prosess bare for å tape.

Anonymkode: 8f575...5d8

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Men dette gjelder mange mange mennesker i Norge. Folk som har vært i ulykker, hatt alvorlig sykdom, folk som er psykisk syke, folk som har opplevd omsorgssvikt. Mange grunner til at man «taper» mye som du sier. Alle disse går jo ikke rundt og søker erstatning. Noen får hele barndommen ødelagt av sykdom, man søker ikke erstatning av den grunn.

Anonymkode: 2db84...9df

Det er jo en forskjell på retten til erstatning i saker hvor noen kan klandres for det som skjedde, vs. rene ulykker eller sykdom. Når mindreårige er elever ved en skole, er det den aktuelle kommunen som er juridisk ansvarlig for barnet når det er på skolen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan i alle dager kan en hendelse som skjedde på barneskolen fortsatt påvirke deg? Jeg ble selv mobbet og utestengt i alle år på grunnskolen og ungdomsskolen, og jeg har klart å tatt meg sammen. Hater kanskje de folkene som var stygge mot meg, men det er alt. Du må slutte å skylde på andre ting. Kanskje videre utdanning er ikke noe for deg. Det er alt. Trenger ikke å dra inn en mobbe-historie som skjedde for flere år siden for litt sympati. Hva feiler det deg?

Anonymkode: 19c96...89d

Du har kanskje tatt deg sammen, men måten du skriver på til ts indikerer at du nok kan ha noen vesentlige mangler som empati, forståelse og medmenneskelighet. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har selv blitt mobbet grovt og var en periode sykemeldt / Aap, men hadde aldri i verden falt meg inn å søke erstatning av den grunn. Det å bli trodd og få innvilget Aap mens jeg kom meg på bena er mer enn nok «erstatning» for meg i form av hva det koster staten. Du sier at du har vært mye innlagt på sykehuset og fått mye hjelp, hvorfor er ikke det nok? Hvorfor skal alle på død og liv ha erstatning i form av en pengesum..? Går det ikke an å være takknemmelig for den hjelpen man får av velferdsstaten Norge uten å skulle kreve mer hele tiden?

Anonymkode: 2db84...9df

Erstatning skal dekke tapt inntekt samt behandling. De som har mobbet og de voksne som ikke satt en stopper for dette har påført ts en skade som har forhindret henne å leve normalt med en normal utvikling. Hadde dette blitt stoppet før kunne ts vært uten den skaden eller at skaden hadde vært mindre. 

Selvfølgelig skal mobbeoffere kunne søke om erstatning. På lik linje med de som blir utsatt for vold, overgrep, voldtekter, omsorgssvikt og andre traumatiske hendelser påført av andre som har gjort skade. 

Jeg ble selv utsatt for seksuelle overgrep i mange år som barn. Jeg anmeldte, krevde erstatning av overgriperen pluss voldsoffererstatning. Har flere fysiske og psykiske sykdommer. Men i følge deg skulle jeg aldri ha gjort dette og søkt om erstatning? Fordi jeg får hjelp igjennom nav, dps, sykehus og lege? Som forresten ikke kan gjøre meg helt frisk. 

Jeg fikk ussle 250.000,-. Den tapte inntekten og kostnader til behandling oversteg denne summen før første året var omme etter jeg fikk utbetalt. 

Anonymkode: 2f091...d59

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2022 den 13.04):

Jeg ble utsatt for psykisk mobbing over flere år som barn (mellomtrinn og ungdomsskole). Gjennom årene kan jeg huske at det var mye "konflikthåndtering" og samtaler på gruppenivå. Mine foresatte var gjentatte ganger i kontakt med skolen angående situasjonen, og dette var en pågående sak over flere år uten at det i realiteten ble satt inn faktiske tiltak utover disse samtalene. Dette skjedde på en grunnskole på et lite sted, og min far var også ansatt ved skolen, slik at mye av kommunikasjonen trolig har foregått muntlig. Mobbingen tok slutt først da polititet ble involvert (ikke på skolens iniativ). Som følge av dette sliter jeg med betydelige helseplager og er diagnotisert med kompleks PSTD. Jeg går fortsatt i behandling for dette, har flere innleggelser bak meg og har slitt med å fullføre utdanning. Jeg er blitt rådet av tidligere behandler til å søke erstatning for det jeg ble utsatt for. Etter å ha fått innsyn i min elevmappe ved skolen, viser det seg at de ikke har noen papirer på noen av samtalene eller korrespondanse med mine foresatte, selv ikke den gangen politiet var involvert i samtale med (deler av) klassen. Har jeg noen mulighet til å gå til sak når det ikke foreligger noen dokumentasjon på noe som helst fra skolens side?

Du kan søke erstatning gjennom sivilrettsforvaltning,fikk erstatning der for et par år siden faktisk. Var en god sum penger men har vel brukt opp pengene på psykolog,lege,sykehus osv 

Anonymkode: 70958...2ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2022 den 13.12):

Hvordan i alle dager kan en hendelse som skjedde på barneskolen fortsatt påvirke deg? Jeg ble selv mobbet og utestengt i alle år på grunnskolen og ungdomsskolen, og jeg har klart å tatt meg sammen. Hater kanskje de folkene som var stygge mot meg, men det er alt. Du må slutte å skylde på andre ting. Kanskje videre utdanning er ikke noe for deg. Det er alt. Trenger ikke å dra inn en mobbe-historie som skjedde for flere år siden for litt sympati. Hva feiler det deg?

Anonymkode: 19c96...89d

Hvorfor snakker du om din opplevelse? Er du fasit på hvordan alle som bilr mobbet bør føle og tenke? Hvorfor får du dette til å handle om deg?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2022 den 21.55):

Utdrag fra opplæringsloven paragraf 9a:

§ 9 A-2. Retten til eit trygt og godt skolemiljø

Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, trivsel og læring.

Lukk

§ 9 A-3. Nulltoleranse og førebyggjande arbeid

Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering.

Skolen skal førebyggje brot på retten til eit trygt og godt skolemiljø ved å arbeide kontinuerleg for å fremje helsa, trivselen og læringa til elevane.

Lukk

§ 9 A-4. Aktivitetsplikt for å sikre at elevar har eit trygt og godt psykososialt skolemiljø

Alle som arbeider på skolen, skal følgje med på om elevane har eit trygt og godt skolemiljø, og gripe inn mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering dersom det er mogleg.

Alle som arbeider på skolen, skal varsle rektor dersom dei får mistanke om eller kjennskap til at ein elev ikkje har eit trygt og godt skolemiljø. Rektor skal varsle skoleeigaren i alvorlege tilfelle.

Ved mistanke om eller kjennskap til at ein elev ikkje har eit trygt og godt skolemiljø, skal skolen snarast undersøkje saka.

Når ein elev seier at skolemiljøet ikkje er trygt og godt, skal skolen så langt det finst eigna tiltak sørgje for at eleven får eit trygt og godt skolemiljø. Det same gjeld når ei undersøking viser at ein elev ikkje har eit trygt og godt skolemiljø.

Skolen skal sørgje for at involverte elevar blir høyrde. Kva som er best for elevane, skal vere eit grunnleggjande omsyn i skolen sitt arbeid.

Skolen skal lage ein skriftleg plan når det skal gjerast tiltak i ei sak. I planen skal det stå

1. kva problem tiltaka skal løyse
  2. kva tiltak skolen har planlagt
  3. når tiltaka skal gjennomførast
  4. kven som er ansvarleg for gjennomføringa av tiltaka
  5. når tiltaka skal evaluerast.

Skolen skal dokumentere kva som blir gjort for å oppfylle aktivitetsplikta etter første til femte ledd.

Men har ikke tilbakevirkende kraft, så ikke relevant da TS sine opplevelser ligger mange år tilbake. 

Anonymkode: 9b142...7ea

• Nyttig 1
Skrevet

Men tørr du å gå til søksmål uten beviser? Husk at kommunen har ganske gode advokater de bruker! Ville i første omgang gått igjennom papirene for å sett om det er noe å hente. Så ville jeg ringt Tim statens sivilrettsforvaltning for å fått sendt søknadspapirer fra dem i posten for å så skrevet søknaden om erstatning. Der trenger du ikke å hente inn alt av papirer for det gjør de utenom psykolog,politi og leger/sykehus. Ønsker deg lykke til😊 jeg fikk gjennomslag men var en hard prosess da skolen,ja du hørte riktig skulle uttale seg og de sa seg imot selvfølgelig å la all skyld på meg men de tapte da bufdir kom inn i bildet å sa at her har det vært så alvorlig at her skulle det vært gjort noe.

Anonymkode: 70958...2ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...