Gå til innhold

Har høflighet, og måten vi kommuniserer på endret seg ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I takt  med genrasjonsskifte er det grunn til å tru at det  gradvis har  skjedd en  holdningsendring i måten ein  kommuniserer overfor hverandre på, og det går på sosial adferdsmønster.    Ordbruk som   OK ! eller OKEI !  eller JØSS ! er blitt en vanleg  tilbakemelding / ordbruk i mange samanhenger.  

Følgende gammeldags høflighet ser uttil å vera på veg ut :

Takke for maten.

Takke for oppmerksamheten

Takke for seg

Takker for hjelpen.

Takker for at du tok kontakt. 

Dei fleste av den oppvoksende genrasjon vet trolig ikkje hva "Takk for skiftet "  inneberer i forbindelse med måltider ?

Tidligere genrasjoner av venner, bekjente, og  familie i nære relasjoner  begynner  ofte en innledende samtale med å stille personlige  spørsmål i møte overfor dem de møter når det har gått en tid sidan de møttes.  Idag  stikker stadig flere heller   nasa i mobilen i sosiale felleskaper, og virker fraverende.    

Når ein person på 60, og ein person på 20  snakker saman så  kommuniserer de ofte på forskjellig igjennnom ulik ordbruk.

Menn,og  kvinner har også sin egenmåte å kommunisere på, og medan  menn  gjerne spe på med å  "legge inn litt humor" under en samtale så er kvinner mer allvorspreget. 

Anonymkode: 56dee...a4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er litt enig med deg egentlig. Unge i dag er dårlige til å takke både for maten og andre ting generelt.

En annen ting jeg har tenkt over, men som ikke du skriver noe om er at unge i dag ofte svarer veldig kort hvis de blir spurt om noe. Feks så svarer de bare "bra", "ja", "nei" etc hvis de blir spurt om noe som egentlig krever et lenger svar. Ofte har jeg også reagert på at de snakker veldig lavt og nesten mumler mens de snakker.

Jeg er 45 år selv om det har noe å si.

Anonymkode: 9741b...a2d

• Liker 1
Skrevet

Høflighet er viktig og hyggelig. Et enkelt ord som «takk» kan ikke sies for ofte! Jeg maser på barna om det og de er relativt flinke. Men jeg vet om noen voksne som hadde hatt behov for oppdragelse også 😉

• Liker 1
Skrevet
PM75 skrev (30 minutter siden):

Høflighet er viktig og hyggelig. Et enkelt ord som «takk» kan ikke sies for ofte! Jeg maser på barna om det og de er relativt flinke. Men jeg vet om noen voksne som hadde hatt behov for oppdragelse også 😉

Ja, det er også godt voksne personer som mangler oppdragelse i høflighet, men generelt sett så det en større problem blandt den yngre, og det å vise takknemlighet.

Skrevet

Jeg mener det er en forskjell i overfladisk fasadespill, dagens unge driver ikke å smiler krampeaktig og ler lett forstyrret når noen kommer bort og skal slå av en prat. Dette er helt topp! Ventet lenge på dette, bare synd det er for sent for meg.

Anonymkode: ae3af...9a8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I takt  med genrasjonsskifte er det grunn til å tru at det  gradvis har  skjedd en  holdningsendring i måten ein  kommuniserer overfor hverandre på, og det går på sosial adferdsmønster.    Ordbruk som   OK ! eller OKEI !  eller JØSS ! er blitt en vanleg  tilbakemelding / ordbruk i mange samanhenger.  

Følgende gammeldags høflighet ser uttil å vera på veg ut :

Takke for maten.

Takke for oppmerksamheten

Takke for seg

Takker for hjelpen.

Takker for at du tok kontakt. 

Dei fleste av den oppvoksende genrasjon vet trolig ikkje hva "Takk for skiftet "  inneberer i forbindelse med måltider ?

Tidligere genrasjoner av venner, bekjente, og  familie i nære relasjoner  begynner  ofte en innledende samtale med å stille personlige  spørsmål i møte overfor dem de møter når det har gått en tid sidan de møttes.  Idag  stikker stadig flere heller   nasa i mobilen i sosiale felleskaper, og virker fraverende.    

Når ein person på 60, og ein person på 20  snakker saman så  kommuniserer de ofte på forskjellig igjennnom ulik ordbruk.

Menn,og  kvinner har også sin egenmåte å kommunisere på, og medan  menn  gjerne spe på med å  "legge inn litt humor" under en samtale så er kvinner mer allvorspreget. 

Jeg er over 40 og skjønner ikke heller hva "Takk for skiftet" innebærer i forbindelse med måltider. Hva mener du med det?

Jeg er helt enig i at høflighet er viktig, men jeg synes faktisk barn og unge flest er flinke til å si takk. Overdrevet høflighet er ikke nødvendig så lenge man kan si takk når man mottar noe, enten det er mat, gaver, hjelp eller tjenester. Ideelt sett bør man takke ansatte i serviceyrker også, men at unge velger å si "det går bra" istedet for "nei takk" i butikker synes jeg er helt greit så lenge de oppfører seg bra og viser de ansatte respekt.

Jeg opplever at barn og unge er ca like høflige som voksne. Det finnes skremmende mange frekke, uhøflige og utakknemlige voksne også, og de har ingen unnskyldning for å være sånn.

Anonymkode: 462ff...019

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...