Gå til innhold

Autismespekter og fritidsaktiviteter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner noen til noen en (privat) lærer/trener/kursholder etc som har erfaring med barn med spesielle behov, og da særlig innenfor autismespekteret (høytfungerende autisme/Asbergers og deromkring)? 

For eksempel pianolærer. Eller ridelærer. Eller en klatreinstruktør. Kunstveileder?

Ikke noe med støy (dans/trommer etc), og ikke lagidrett. 

Prøver å Google, men finner ikke noe konkret, og hadde satt pris på noen erfaringer. 

Holder forøvrig til i Oslo, men hører gjerne på erfaringer fra andre steder i landet også. 

Anonymkode: 3f1ae...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er egentlig som du selv har kommet frem til, men hva sier barnet? hva har hen faktisk lyst til? Jeg er Asperger og liker ikke aktiviteter der det er mye som skjer på en gang (lyder, bevegelser, andre barn osv), men de man trenger å holde konsentrasjonen på kun én ting. Det jeg har funnet ut av som Asperger er at det egentlig er bedre (for meg) å pusle med egne ting hjemme der det er trygt, fordi da klarer jeg å finne ro og stillhet, og ikke bli helt utslitt av andre. Jeg vet det er veldig usosialt, men samtidig klarer vi å finne stimuli og ro med å være alene, og trives med det. Jeg trives aller best i eget selskap.

Dette må selvsagt du finne ut av, avhengig av hva personen liker og ikke liker, men husk at tilsynelatende enkle ting, krever MYE mer energi på en helt annen måte for oss med autisme.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! 

Jeg og barnet gjør mange ting hjemme, vi gamer og tegner og pusler med egne ting, som du sier. 

Men jeg har lyst til å la barnet prøve litt forskjellig, for å se om vi kan finne interesser utenfor hva vi som foreldre kan tilby. Pluss at jeg ser barnet har behov for mer fysisk aktivitet, da jeg er redd kroppen skal stivne veldig. 

H*n blir ikke tvunget til aktivitet, og hvis h*n ikke vil mer, så er det greit. 

H*n vet ikke hva h*n vil, for h*n klarer ikke se for seg ting h*n ikke vet hva er, og h*n vet ikke hva det er før h*n har prøvd. 

Anonymkode: 3f1ae...a5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket ut tilbudet til autismeforeningen der du bor? Her jeg bor tilbyr de både riding, klatring, tur, svømming, gaming, bowling osv.. En god venninne av meg har en sønn med autisme og de deltar på flere av disse aktivitetene. 

Anonymkode: 4bbf4...e7e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kulturskolene er gode på tilrettelegging for barn med ulike behov. Her jeg bor er det egen kunstgruppe for barn som har andre behov/trenger mindre gruppe. Ta kontakt med kulturskolen der du bor og hør! 

Anonymkode: d1f46...5e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har en 12-åring med aspergers, hun går på tegning/kunst på kulturskolen. Tidligere spilte hun i orkester, men det ble for mye stress med det sosiale, alle turene og pausene der de andre formet grupper og gjenger og hun ikke klarte å henge på.

Kunst er veldig selvstendig, samtidig som det blir styrt av en lærer, så der er det mange innadvendte jenter og gutter som sitter og pusler med sitt. Fungerer fint.

Anonymkode: c6187...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Karate? Sønnen min på spekteret har akkurat begynt på det. 
Ellers tror jeg klatring kan være fin aktivitet 😊

Anonymkode: 9bb6f...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...