Gå til innhold

Ungdommen er lei skolen og ønsker ikke fortsette på videregående🫤

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men noen andre alternativer er det ikke mener jeg. Hva skal jeg gjøre. Hun kan ikke bare sitte hjemme. 

Anonymkode: 7083b...ec4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yrkesskole? Der skole er mer praktisk? Besøk VGs med henne. 

Anonymkode: 67328...5a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Anbefaler også yrkesskole 

• Nyttig 3
Skrevet

Folkehøyskole?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Vært gjennom det samme med min i høst. Hun har fullført vg1, og vi har ordnet så hun er 3 år som lærling i stedet for 2. så får hun fagbrev på lik linje som ordinært forløp

Anonymkode: be37d...2f9

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjenner ei som ikke kom inn på vg2.

Hun hadde lina opp jobb klart til høsten i år

Endte dog med at hun begynte på en ny vg1 linje, men var hvert fall mulighet for jobb. 

Anonymkode: 50293...da3

Skrevet

Du kan prøve å få til tilrettelegging og hjelp til forslag gjennom skolen hennes. Kanskje det er noe som kan gjøres dersom du tar kontakt med læreren/skolen? 

Jeg har en venninne som har et barn som startet på vgs i høst. Barnet ønsket etter kort tid å slutte på skolen. Vedkommende sliter med sosial angst og diverse. Der ble det satt inn et tiltak der denne eleven bare følger bransje-/yrkesfagene og har droppet de teoretiske fagene. Eleven går da en yrkesrettet utdannelse. Kanskje er det mulig for skolen å hjelpe med noe om dere tar kontakt?

Har du forresten snakket med barnet ditt om hvorfor h*n ikke ønsker å fortsette på skolen? Hva er problematisk og hva kan hjelpe? Hva vil h*n gjøre om h*n slutter på skolen nå? Hvilke forslag har h*n selv? Du må få taket på hva som ligger til grunn og hva barnet ditt sliter med. 

Anonymkode: 3f85d...86b

Skrevet

Ga opp jeg også etter 9ende, som drt vsr i den tiden.

Aldri angret en dag, skole er noe herk uten sidestykke.

Anonymkode: a5792...087

Gjest takinova
Skrevet

Greit nok å slutte, men hva er planen fremover. Hvis hun får seg en jobb så kan det være veldig bra. Hun kan snakke med oppfølgingstjenesten til fylket.

Skrevet

Hvis man forsøker å tvinge gjennom enda mer skolegang, så risikerer man bare at ungdommen  ender opp med å droppe ut i løpet av videregående. Eller at ungdommen faktisk klarer å gjennomføre HELE videregående, men at man overhodet ikke var motivert for. 

Som resultat ender man mest sannsynlig opp med å få så ufattelig dårlige karakterer, at man aldri kommer inn på noen høyere utdannelse. Kanskje det heller ikke finnes noen arbeidsplasser som ønsker å ansette dem heller, så lenge dem har folk med langt bedre karakterer å velge mellom.    

Anonymkode: 9d09c...63e

Skrevet

Dere må koble på sosialrådgiver og ev ppt. Å ikke ta utdannelse er uaktuelt og vis meg den jobben en 15-17 åring kan leve av. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Man må nok tenke litt lengre enn at det er kjedelig med skole. Problemet er på den alderen vet man ennå ikke hvor mye mer kjedelig jobb kommer til å bli, spesielt den typen jobber man kan få uten noen form for utdannelse.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes denne generasjonen blir sydd for mye puter under arma på ass..

Alle vi andre har måtte fullføre en grunn utdannelse, uansett hvor jævla kjedelig det er.
Si at ett minimum er videregående, det har tilogmed jeg. Jobba siden jeg var ferdig som lærling, og har ikke tenkt meg tilbake på skolebenken, men glad jeg fullførte videregående i det minste..

Anonymkode: f97e3...f26

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Verden er anderleds i dag, man skal være ekstremt resssursterk, smart, ha det rette nettverk og ha bøtter med flaks om det skal lykkes med kun grunnskole i 2022. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

De har mange ulike tilbud i dag, skole er ikke slik det var da vi var ung. Ta kontakt med lærer og rådgiver så ser dere om dere kan finne et egnet opplegg for tenåringen din. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hva jobber du med i dag?

Endret av prt90
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Om hun ikke ønsker mer skole, hva mener hun er alternativet? For da må hun komme med en plan for hva hun skal gjøre. 

Som andre nevner, yrkesfag. Det er gull verdt og absolutt ikke det samme som studiespes (og ungdomsskole). 

Om hun ikke vet hvilke linjer hun skal søke på, kan hun bruke elimineringsmetoden. Ta bort linjene som overhodet ikke er interessante. Feks mekaniske linjer vs helserelaterte linjer.

Anonymkode: 8ee7d...185

Skrevet
Hallepalle2 skrev (2 timer siden):

Dere må koble på sosialrådgiver og ev ppt. Å ikke ta utdannelse er uaktuelt og vis meg den jobben en 15-17 åring kan leve av. 

Man kan jobbe ett psr år flr man tar vdg 

Anonymkode: d4571...357

• Liker 1
Skrevet

Ett år på folkehøyskole?

Anonymkode: d4571...357

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...