AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #1 Skrevet 30. november 2022 Bare for noen dager kom artikkelen om urovekkende funn i p-piller: Prevensjon: - Urovekkende funn i p-piller (dagbladet.no) Fra før har mange damer opplevd alvorlige bivirkninger som blodpropp, stor vektøkning, fravær av lyst, depresjoner og hodepine. Det er heller ikke noe hemmelig at tilførsel av hormoner tukler med kroppen, og ikke på en positiv måte. Mange menn tar det for gitt at kvinnene stapper i seg disse skadelige tingene år inn og år ut, fordi de synes at kondom er kjedelig, eller ikke ønsker å sterilisere seg når de er ferdig med å få barn. Jeg vil gjerne høre begrunnelse for en slik forventning fra menn i faste forhold. Anonymkode: 8dbd1...441 1 6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #2 Skrevet 30. november 2022 Her har mannen brukt kondom de siste årene og har sagt at han er villig til å snippe når jeg føler jeg er klar for det. Jeg kjenner det sitter langt inne, selv om vi ikke skal ha flere barn 😅 Hva hvis vi angrer hehe Anonymkode: 6c24b...92f 1
Aint Skrevet 30. november 2022 #3 Skrevet 30. november 2022 Jeg er ingen mann, men jeg tenker at kvinner generelt bare må sette ned foten mer. Vise til slike kilder som du nevner og si at de ikke ønsker å gå på pillen. Så får det jo bli opp til hver enkelt mann hvordan de ønsker å stille seg til det. Når det er sagt så er det jo veldig mange kvinner som går på pille fordi de selv ønsker det, for å slippe mensen og andre plager fks… så som oftes så slipper menn billigere unna uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #4 Skrevet 30. november 2022 Her var mannen veldig opptatt av at jeg ikke ble gravid så har styrt på med p piller som nesten ga meg blodpropp, så kobberspiral som gjorde at jeg ble det halve måneden, etter det Mirena hormonspiral som gav meg smerter i leggene, rotete blødningsmønster og en voldsom pms med dårlig humør før jeg fant en kobberspiral som funket før meg. Han ville ikke gjøre sin del🤨 Anonymkode: 37860...4b1 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #5 Skrevet 30. november 2022 Jeg synes p-piller eller spiral er greit i et forhold, kondom er styr. Men en mann som ikke klipper strengen det øyeblikket man ikke skal ha flere barn, det er lavmål, respektløst, egoistisk, og mange andre betegnelser jeg også kunne ramset opp. Anonymkode: 19f79...aef 6 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #6 Skrevet 30. november 2022 Jeg kan bare snakke for min samboer, som har sagt at han hadde tatt det på flekken hvis det ble tilgjengelig for menn. Enn så lenge bruker vi kondom. Anonymkode: c22fb...d38 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #7 Skrevet 30. november 2022 Mannen min har sterilisert seg for at jeg skal slippe p-piller. Han var klar for det lenge før meg, så den tiden jeg brukte p-piller etter at vi var ferdige med barn var mitt valg, han ventet bare på klarsignal fra meg. ❤️ Ingen av oss liker kondom, så det var aldri noe tema. Anonymkode: af133...7c8 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #8 Skrevet 30. november 2022 Komdom er ubehagelig vettu. 🙄 Anonymkode: 484b7...901 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #9 Skrevet 30. november 2022 Ikke i fast forhold nå, men siden jeg uansett ikke ønsker egne barn, så har jeg steriliser meg. Anonymkode: 8fa54...550 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #10 Skrevet 30. november 2022 Jeg svarer selvom jeg er dame. Jeg ga beskjed til samboeren for 3-4 år siden at jeg ikke ville sette inn ny p-stav når den gamle skulle ut, og at siden jeg var klar for barn, så ville jeg slutte med hormoner. Han sa at det var helt greit, og vi brukte kondom i ett år ca, så begynte han å hoppe av i svingen, før vi begynte prøvingen for alvor. Han har også sagt at han gjerne ville brukt hormonprevensjon eller annen prevensjon for menn dersom det var et alternativ. Anonymkode: ef8f6...050
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #11 Skrevet 30. november 2022 Anbefaler Podcast-episoden "Hvorfor finnes det ikke p-piller for menn? med Bjørn Skålhegg" Den ligger på Spotify. Utrolig interessant. Han er professor i molekylær biologi og mener det er lett å lage en hormonfri p-pille for menn og at det faktisk ble gjort for over 20 år siden. Men etter hvert slet de med å finne investorer og måtte gi opp. Anonymkode: 68aed...cc0 5 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #12 Skrevet 30. november 2022 Her har det gått i kondom de siste fem årene med den største selvfølge. Jeg (mannen) syntes det var fryktelig at dama skulle risikere livet bare for at jeg skulle kunne pule "raw". Det går ikke an. Anonymkode: 0da02...2ed 1 5 5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #13 Skrevet 30. november 2022 Ikke mann, men mannen valgte å sterilisere seg da vi hadde fått 4 barn, likevel så endte vi opp med å få 5 barn (ja han er faren til siste barnet også). Anonymkode: 5a852...fba
Helene Skrevet 30. november 2022 #14 Skrevet 30. november 2022 Jeg ba x om å sterilisere seg. Så jeg skulle slippe å ta hormoner. Vi var da begge i slutten av 40 årene. Ingen av oss ønsket flere barn. Han sa nei. Gikk visstnok på «manndommen» løs. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #15 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Komdom er ubehagelig vettu. 🙄 Anonymkode: 484b7...901 Ja det er heldigvis ikke så veldig ubehagelig med depresjoner, blodpropp og uregelmessige blødninger 🤪 Vi har heldigvis såpass god sex at en kondom ikke klarer å legge demper på hverken stemning eller nytelse 🥰 Anonymkode: 6c24b...92f 3 1 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #16 Skrevet 30. november 2022 Nei, etter mye trøbbel med prevensjon for dama, steriliserte jeg meg. Jeg hadde jo barna jeg skulle ha. Har aldri angret, og alle partnere siden har blitt veldig happy. M40. Anonymkode: 479ab...a17 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #17 Skrevet 30. november 2022 Vil anbefale alle å se denne , utrolig interessant om alle følgevirkiningene for begge kjønn av p-piller. Jeg sluttet i 2011 og fikk livet tilbake. Og synes det er rart at flere ikke er klar over at kvinner kan bare blir gravid noen veldig fådager hver måned. Ved å lære seg å sjekke temp, livmorhalsplassering og utflod vil man kunne vite når disse få dagene er. Anonymkode: fa4da...96f 3
Cornix Skrevet 30. november 2022 #18 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vil anbefale alle å se denne , utrolig interessant om alle følgevirkiningene for begge kjønn av p-piller. Jeg sluttet i 2011 og fikk livet tilbake. Og synes det er rart at flere ikke er klar over at kvinner kan bare blir gravid noen veldig fådager hver måned. Ved å lære seg å sjekke temp, livmorhalsplassering og utflod vil man kunne vite når disse få dagene er. Anonymkode: fa4da...96f Nettopp. Har ikke brukt prevensjon på mange år. Følger syklusen, og har aldri blitt gravid. Det er kun en uke i mnd., hvor man kan risikerer å bli gravid. 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #19 Skrevet 30. november 2022 Jeg har tidligere brukt hormonspiral og p-piller. Hadde mindre bivirkninger enn mange andre, og brukte det dessuten for å stoppe blødninger, men valgte til slutt å gå av hormonell prevensjon. Tar nå jerntabletter - og ekstra jern under mens pluss bruker menskopp/menstruse for mindre plager- følger syklus og bruker pessar. Han brukte kondom i starten men vi likte ikke å bruke det sammen, selv ikke de tynne. Han sliter litt med potens så det er ikke bare hans nytelse som blir redusert for å si det sånn. Så pessar er det beste vi har funnet foreløpig. Anonymkode: b41ee...785 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #20 Skrevet 30. november 2022 Godt spørsmål til menn. De aller fleste er totalt antikondom og spiller på samvittighet til kvinner for at de får 5% mindre følelse i pikken av kondom og buhu det er så kjedelig, mens de ignorerer de alvorlige og utbredte bivirkningene kvinner får av p-piller og annen hormonprevensjon. De ville aldri hatt en ståltråd i pungen sin heller så de kan heller ikke forvente at damer bruker spiral. Nå har det jo vært laget p-piller for menn i en årrekke, men undersøkelser blandt menn har vist at de ikke er villig til å bruke disse mannlige p-pillene pga risiko for noen av de maaange samme bivirkningene p-piller for kvinner gir. Det ekstra kjipe er at når de blir bevisstgjort på dette så endrer de ikke innstilling angående kondombruk men fortsetter å ta det som en selvfølge at kvinner bruker prevensjon, og når vi ikke gjør det og de smeller oss på tjukka så klager de over at vi har "lurt" dem. Utrolig irriterende men vitner jo om kvinnesyn og hvor lite kvinnehelse tas på alvor.. Anonymkode: f9bd5...f12 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå