Gå til innhold

Hvordan få jobb i klesbutikk uten erfaring fra å jobbe i butikk? Tips til noe lurt å skrive på CV-en?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et enkeltpersonsforetak og ønsker en 60%-jobb ved siden av. Kunne godt tenkt meg å jobbe i klesbutikk og tviler ikke på at jeg kunne klart det. Jeg har jobbet innen e-handel (altså jobbet i nettbutikk med kampanjer, skilting og mye forskjellig). Før har jeg også jobbet på café og da brukt kassaapparat osv). 
Men på ALLE stillingsannonser står det jo at de krever "minst 2 eller 3 år erfaring innen butikk" typ. Jeg har søkt en del og prøvd å begrunne hvorfor jeg tror jeg kan gjøre en god jobb. Helt ærlig så kan det jo ikke være så vanskelig å jobbe i butikk, de fleste oppegående og hyggelige personer burde jo klare det greit eller? 

Hva kan man skrive i jobbsøknad for å overbevise om at man kommer til å gjøre en god jobb, selv om man ikke har akkurat den erfaringen fra akkurat en slik butikk før? 

Anonymkode: 49ccf...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hva du skriver i slike søknader, men ofte handler det ikke om hva du kan vise til, hvilken erfaring du har og hva du har gjort tidligere i livet ved slike stillinger.

Ofte handler det om hva du kan tilby i fremtiden. Og for å få det fram må du påstå at du er et ekstrovert, fremoverlent, supersosial, nytenkende, superpositivt, engasjert, kreativ, sprudlende og overpresterende supermenneske, i en eller annen variant tilpasset jobben du søker på. Altså at du har alt av egenskaper.

I tillegg må du vise til at du serviceinnstilt, kundebevisst, har motekunnskaper og moteinteresser på hobbynivå, at du er svært lærevillig, at fagfeltet er usedvanlig interessant osv, for å vise at du har kvalifikasjoner/fundamentet. 

Og så må du forsikre arbeidsgiver om at du er verd å satses på, at du virkelig vil dette, at du ikke er gjennomtrekk og har kommet for å bli, er stabil, er pålitelig, er motivert og er et funn for arbeidsmiljøet. Altså at du er fremtiden.

Så må du unngå å bruke ordet "Jeg..." ofte. "Jeg er...", "Jeg kan...", "jeg vil..." osv. Det er ingenting som er så kjedelig som å lese en søknad som begynner med "Jeg..." i annenhver setning. 

Avrund med at du gjerne ønsker å møte dem for intervju, eller kanskje bonusen at du er villig til å komme innom en dag for å jobbe/vise hva du kan/vise hvem du er/vise hvorfor de bør satse på deg med å jobbe gratis denne dagen. Som en slags "audition". Sistnevnte er det stort sett ingen andre som tilbyr, koster ikke arbeidsgiveren noe og denne ene dagen du gir ifra deg kan potensielt gi deg hele jobben. Dette viser at du ikke er overfladisk, at du ikke kun tenker på penger og inntjening, at du er villig til å jobbe utover rammene, at du tilbyr det lille ekstra osv, samtidig som du får tidenes mulighet for å få jobben.

Vet ikke hva du kan få ut av dette jeg skrev nå, men kanskje noe var til hjelp? 

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle søke butikkjobb etter å bare ha jobbet som kokk, så prøvde jeg finne ut alt annet jeg hadde fått ut av jobben enn å lage mat. 
Blant annet har jeg lært både teamarbeid og selvstendig arbeid, jeg er løsningsorientert og godt vant med å ha ansvarsvakter.
Fokuserte også på at jeg var vant med å ute god kundersevice når som helst på døgnet. Videre las jeg meg godt opp på butikken og kunne mye historie og viste interesse. 
Jeg har fremdeles denne jobben 2 år senere

Anonymkode: c01f2...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...