Gå til innhold

Dere som har barn som sliter med søvn i flere år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere prøvd å få hjelp fra eksperter? Enten kontaktet barnelege eller SoveKarin/Caroline Lorentzen? Hadde det ingen effekt?

Legger merke til at det hver gang noen starter en tråd her med spørsmål om når barna begynner å sove bedre så er det alltid flere som skriver at barna deres sov dårlig frem til de var 3-4 år. Jeg har en sønn på 7 måneder som våkner hele tiden og har vært kjempekrevende hele veien. Mannen min har tatt over permisjonen og jeg er sykemeldt. Vi er helt utslitt begge to. Tanken på at han kanskje skal fortsette sånn i åresvis gjør meg livredd og jeg tror ikke jeg vil makte å stå i denne siutasjonen i åresvis. Vi har allerede kontaktet Caroline Lorentzen, det er svindyrt så skjønner at ikke alle tar seg råd til det, men det koster også å ikke sove på mange år. Fikk beskjed av henne at vi ikke bør booke hjelp hos henne før vi har sjekket at ikke det er noe annet som feiler ham og siden vi er i konsultasjon med barnelege om mulig mpa må vi vente med å booke henne. 

Jeg trenger å ha håp om at det blir bedre, men frykter at vi er noen av de som kommer til å slite lenge. Lovnadene om at det blir bedre etter fjerte trimester, etter at kolikken gir seg, etter 4 måneder, etter 6 måneder, ingen har holdt mål. Er dritt lei av at alle forteller oss at det blir bedre når det ikke blir det 😢

Anonymkode: b9eba...f16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste "Previous little sleep" og satte meg grundig inn i babyer søvnmønster, søvnassosiasjoner, hvordan avvenne dem fra det på en mild måte etc og fikk et barn som klarte å sovne på par minutter og sov natta igjennom.  Var uaktuelt å slite så til de grader med søvn og konsekvensene av søvnmangel på både store og små. Synd "alle" tror "sleep training" alt går ut på verste form for skrikekur, for det gjør det ikke, altså.

Anonymkode: 3dfbf...f86

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har dere prøvd å få hjelp fra eksperter? Enten kontaktet barnelege eller SoveKarin/Caroline Lorentzen? Hadde det ingen effekt?

Legger merke til at det hver gang noen starter en tråd her med spørsmål om når barna begynner å sove bedre så er det alltid flere som skriver at barna deres sov dårlig frem til de var 3-4 år. Jeg har en sønn på 7 måneder som våkner hele tiden og har vært kjempekrevende hele veien. Mannen min har tatt over permisjonen og jeg er sykemeldt. Vi er helt utslitt begge to. Tanken på at han kanskje skal fortsette sånn i åresvis gjør meg livredd og jeg tror ikke jeg vil makte å stå i denne siutasjonen i åresvis. Vi har allerede kontaktet Caroline Lorentzen, det er svindyrt så skjønner at ikke alle tar seg råd til det, men det koster også å ikke sove på mange år. Fikk beskjed av henne at vi ikke bør booke hjelp hos henne før vi har sjekket at ikke det er noe annet som feiler ham og siden vi er i konsultasjon med barnelege om mulig mpa må vi vente med å booke henne. 

Jeg trenger å ha håp om at det blir bedre, men frykter at vi er noen av de som kommer til å slite lenge. Lovnadene om at det blir bedre etter fjerte trimester, etter at kolikken gir seg, etter 4 måneder, etter 6 måneder, ingen har holdt mål. Er dritt lei av at alle forteller oss at det blir bedre når det ikke blir det 😢

Siden jeg ikke hater ungen min ville jeg aldri brukt de grusomme metodene til sovekarin i hvert fall.

Alle sa til meg også at «alle sover før de er tre år». Vel, min gjorde ikke det. Men nå som hun er 8 har det løsnet. 8 år, ikke 8 måneder.

Det rare er at man venner seg til det til slutt, og man overlever. Og før eller siden går det over - i verdte fall flytter ungen ut når den er 18-19 år.

Anonymkode: d949e...ce8

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi fikk til slutt medisiner til vår minste når hun var ett år, det gikk hun på i 6 mnd før vi startet trappe ned. For oss var innsovning om kvelden vanskelig etter kolikk virket det som, bæring og byssing tok timevis men etterhvert som medisinen gjorde henne døsig lærte hun også sammenheng mellom rutinene og leggetid osv. Men det skal sies at det ikke betyr at søvnproblemene ble borte over natten! I dag er hun voksen og må fortsatt bruke melatonin for å få sove, det var en lang prosess og tidvis tung for å komme i mål og få en varig hjelp så jeg skjønner at dere ser mørkt på det, men det er hjelp å få også i helsevesenet som ikke koster skjorta. Start på helsestasjonen og legen der, evt fastlege før dere blakker dere på en privat løsning er mitt beste råd. 

Anonymkode: 47e5f...7aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg leste "Previous little sleep" og satte meg grundig inn i babyer søvnmønster, søvnassosiasjoner, hvordan avvenne dem fra det på en mild måte etc og fikk et barn som klarte å sovne på par minutter og sov natta igjennom.  Var uaktuelt å slite så til de grader med søvn og konsekvensene av søvnmangel på både store og små. Synd "alle" tror "sleep training" alt går ut på verste form for skrikekur, for det gjør det ikke, altså.

Mener du Precious little sleep? Den kjenner jeg ikke til, skal sjekke om jeg kan få lånt den. Når klarte barnet å sovne på et par minutter og gjennom natten?

Virker på meg som om mange mener man bare må akseptere at det ikke blir søvn i mange år. Selvsagt er det å ha et barn knyttet til dårligere søvnkvalitet i perioder. Den første tiden er søvnen selvsagt helt vilkårlig, så er det mye uro knyttet til utviklingstrinn, sykdom, tenner ++, men at dårlig søvn skal være normaltilstanden i årevis sliter jeg med å "godta" og tenker også at det finnes en mellomting mellom skrikekur og å godta at barnet ikke sover godt. 

Jeg har selv insomni og har vært på søvnbehandling og vet hvor viktig søvnassosiasjon er så det er noe vi har jobbet med, men tror jeg trenger litt ekstra veiledning.

Takk for svar!

Skrevet

Eldste begynte ikke å sove bedre før ved 4 år. Yngste er 2,5 og styrer fortsatt. Vi har byttet på hvem som får sove i fred, uten det hadde det ikke gått. Dere må bytte på, sove på hvert deres rom. 

Anonymkode: 2c6c9...d0b

Skrevet

Kan si at vi har en på 4 år og vi har slitt med dårlig søvn i 4 år... eneste nettene vi får sove hele natten ( foreldre) er når hun sover borte. Vi har begge vært sykemeldt for det å. .

Vi var hos legen..fikk sovemedisine..men sluttet fort da vi så alle bivirkningene

Vi har ikke søkt noe mer hjelp...da legen ikke kan noe om dette, helsestasjon her kan to ting..gi vaksinen og spørre hvordan det går...

Vi vet at det er antageligvis noe hun fortsetter med .hun sliter også med mareritt og vokse smerter. 

Så vi har lange netter

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Siden jeg ikke hater ungen min ville jeg aldri brukt de grusomme metodene til sovekarin i hvert fall.

Alle sa til meg også at «alle sover før de er tre år». Vel, min gjorde ikke det. Men nå som hun er 8 har det løsnet. 8 år, ikke 8 måneder.

Det rare er at man venner seg til det til slutt, og man overlever. Og før eller siden går det over - i verdte fall flytter ungen ut når den er 18-19 år.

Anonymkode: d949e...ce8

Er alle metodene hennes grusomme? Har ikke lest boken hennes, men har skjønt at hun blant annet nevner Ferbers metode, er det den du sikter til? Vil tro noen av rådene hennes kan ha noe for seg, men har ikke satt meg inn i det enda. Synes uansett det er undøvendig å skrive det på den måten, at man er desperat etter å finne en løsning og kanskje derfor tester noen mer utskjelte metoder betyr det ikke at man hater barnet sitt. Hvis sønnen min ikke sover godt på 8 år kommer jeg til å teste ut også de mer upopulære metodene. 

Finnes uansett andre man kan kontakte, har dere prøvd det? Caroline Lorentzen har vel andre råd såvidt jeg har skjønt.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mener du Precious little sleep? Den kjenner jeg ikke til, skal sjekke om jeg kan få lånt den. Når klarte barnet å sovne på et par minutter og gjennom natten?

Virker på meg som om mange mener man bare må akseptere at det ikke blir søvn i mange år. Selvsagt er det å ha et barn knyttet til dårligere søvnkvalitet i perioder. Den første tiden er søvnen selvsagt helt vilkårlig, så er det mye uro knyttet til utviklingstrinn, sykdom, tenner ++, men at dårlig søvn skal være normaltilstanden i årevis sliter jeg med å "godta" og tenker også at det finnes en mellomting mellom skrikekur og å godta at barnet ikke sover godt. 

Jeg har selv insomni og har vært på søvnbehandling og vet hvor viktig søvnassosiasjon er så det er noe vi har jobbet med, men tror jeg trenger litt ekstra veiledning.

Takk for svar!

Ja, mente "Precious ", ikke previous.  Boka er lettlest og forklarer forskjellige fremgangsmåter avhengig av hvor hva slags "sleep training" man velger. Redda oss! Babyen var 11-12 måneder da hun sovna på par minutter. Vi gjorde alt systematisk slik hun anbefalte i boka. Avvente med nattamming først. Solid innarbeidet kveldsrutine. Hadde ikke råd til profesjonell hjelp, men det er jo forsåvidt det samme de hjelper med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi fikk til slutt medisiner til vår minste når hun var ett år, det gikk hun på i 6 mnd før vi startet trappe ned. For oss var innsovning om kvelden vanskelig etter kolikk virket det som, bæring og byssing tok timevis men etterhvert som medisinen gjorde henne døsig lærte hun også sammenheng mellom rutinene og leggetid osv. Men det skal sies at det ikke betyr at søvnproblemene ble borte over natten! I dag er hun voksen og må fortsatt bruke melatonin for å få sove, det var en lang prosess og tidvis tung for å komme i mål og få en varig hjelp så jeg skjønner at dere ser mørkt på det, men det er hjelp å få også i helsevesenet som ikke koster skjorta. Start på helsestasjonen og legen der, evt fastlege før dere blakker dere på en privat løsning er mitt beste råd. 

Anonymkode: 47e5f...7aa

Uff, høres krevende ut. Jeg har også søvnproblemer så vet hvor slitsomt det er, derfor det er så viktig for meg at vi får søvnen til å fungere, for både sønnen vår og oss..

Vi har vært i kontakt med både helsestasjon og fastlege uten å ha fått noe veldig god hjelp. Blir fortalt at mye av det er normalt og fikk i starten beskjed om at det var kolikk og nå viser det seg at det kanskje er mpa. Har litt liten tiltro til dem nå for å si det sånn. Vi fikk først ordentlig hjelp av en fantastisk barnelege på Volvat som både så og anerkjente problemene, kom med masse gode råd og var den som fikk oss på tanken at det kunne være melkeallergi selv om fastlegen avviste det noen måeder tidligere. Først nå får vi oppfølging for mulig mpa. Vel verdt den tusenlappen for å få hjelp så angrer på vi ikke gikk privat tidligere..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Eldste begynte ikke å sove bedre før ved 4 år. Yngste er 2,5 og styrer fortsatt. Vi har byttet på hvem som får sove i fred, uten det hadde det ikke gått. Dere må bytte på, sove på hvert deres rom. 

Anonymkode: 2c6c9...d0b

Uff, det høres ut som en fryktelig krevende situasjon. Vi sover allerede adskilt, men bor i en liten leilighet så når babyen er våken og hyler så er jeg også våken uansett som jeg sover på et annet rom med ørepropper. Det er uansett ikke en varig løsning for oss å sove adskilt i fire år og at en av oss må være våken. Har dere prøvd å få legehjelp?

Sofakona skrev (7 minutter siden):

Kan si at vi har en på 4 år og vi har slitt med dårlig søvn i 4 år... eneste nettene vi får sove hele natten ( foreldre) er når hun sover borte. Vi har begge vært sykemeldt for det å. .

Vi var hos legen..fikk sovemedisine..men sluttet fort da vi så alle bivirkningene

Vi har ikke søkt noe mer hjelp...da legen ikke kan noe om dette, helsestasjon her kan to ting..gi vaksinen og spørre hvordan det går...

Vi vet at det er antageligvis noe hun fortsetter med .hun sliter også med mareritt og vokse smerter. 

Så vi har lange netter

Merkelig at lege går til sovemedisin før andre metoder? Da jeg gikk til lege for søvnproblemene mine tidlig i 20-årene fikk jeg sovemedisin før jeg fikk tilbud om annen hjelp (psykolog, søvnbehandling +++), synes det er kritikkverdig at leger går rett på medikamenter. Søvn er jo noe av det som opptat småbarnsforeldre mest, de burde jo sette seg inn i det og prøve å hjepe. Har også opplevd at helsestasjonen har begrenset med kunnskap. Føler med dere.

Skrevet

Vi var ganske desperate etter hjelp med vår første, han sov veldig dårlig, mye oppvåkninger og startet dagen tidlig (rundt kl 4.15) i lang tid. Så vi tok til slutt kontakt med sovekarin for å få hjelp og råd. Kjenner meg ikke igjen i innlegget over at hun har grusomme metoder, de rådene vi fikk hadde ingenting med gråtekur å gjøre i hvert fall. Hun anbefalte bare tidligere legging (rundt kl 17.30-18.00) og at vi forsøkte å la han finne søvnen selv ved å sitte rolig inne på rommet hans og legge han ned igjen i sengen hvis han reiste seg opp mens vi sa: nå er det natta, sove nå og ikke løfte han opp/bysse osv. For oss hjalp ikke noen av rådene hennes eller noen andre råd heller for den saks skyld, den dårlige søvnen ga seg av seg selv da han ble 3 1/2. 

Anonymkode: 68482...0f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vår på 3 er fremdeles dårlig på dette. Og våkner grytidlig og. Man blir vant til det

det er hardt å ha en baby under 1 år. De sover ofte ikke bra. Så dette kan bli bedre. 
vi legger oss i nitiden om kvelden for å sørge for å få nok søvn. Legger dere dere like tidlig? Og veksler dere på hvem som tar barnet om natten?

Anonymkode: 2724f...bf7

Skrevet

Fikk hjelp av helsestasjon og fastlege. Følte vi prøvde alt. Plutselig ei natt da hun var 2 år så sov hun rundt, og sov lenge på morgenen. Plutselig var det null problem med søvn lenger. Da hadde hun holdt på med 3-7 oppvåkninger hvor hun trengte hjelp til å sovne igjen i 2 år. Prøvd og feilet med dagsoving like lenge. 

jeg ble også sykemeldt pga det. Sa rett og slett stopp for en kropp med så lite søvn over så lang tid. 

Anonymkode: 3ab70...4df

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er alle metodene hennes grusomme? Har ikke lest boken hennes, men har skjønt at hun blant annet nevner Ferbers metode, er det den du sikter til? Vil tro noen av rådene hennes kan ha noe for seg, men har ikke satt meg inn i det enda. Synes uansett det er undøvendig å skrive det på den måten, at man er desperat etter å finne en løsning og kanskje derfor tester noen mer utskjelte metoder betyr det ikke at man hater barnet sitt. Hvis sønnen min ikke sover godt på 8 år kommer jeg til å teste ut også de mer upopulære metodene. 

Finnes uansett andre man kan kontakte, har dere prøvd det? Caroline Lorentzen har vel andre råd såvidt jeg har skjønt.

Vi har prøvd alt! Både Caroline og Karin. Ingenting har funka. Så mange bortkastet penger 🤯 Fikk melatonin av barnelege på sykehuset. Det hjalp litt, men han sover fortsatt ikke gjennom natta de fleste netter (han er 3). Nå sovner han i det minste fort og så har vi kveldene for oss selv. Det hjelper på å holde holdet litt over vann for oss. 

Anonymkode: 68d58...dfe

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har prøvd alt! Både Caroline og Karin. Ingenting har funka. Så mange bortkastet penger 🤯 Fikk melatonin av barnelege på sykehuset. Det hjalp litt, men han sover fortsatt ikke gjennom natta de fleste netter (han er 3). Nå sovner han i det minste fort og så har vi kveldene for oss selv. Det hjelper på å holde holdet litt over vann for oss. 

Ps; Karin har mange metoder, ikke kun skrikekurer, hvis man ikke vil det. Aldri på noe tidspunkt nevnte hun det for oss i de samtalene vi hadde med henne. Så det er en misforståelse. Hun ser døgnet som helhet, med mat og dagsøvn. Det gjør ikke Caroline. Der er det «one-size-fits-all». 

Skrevet

Hva slags hjelp kan man egentlig få? Og hjelper det? Eneste hjelp vi fikk fra HS var råd om at baby måtte være våken minst 3 timer før leggetid..

Og hvordan får man sykemelding for dårlig søvn? Min har våknet hver 1-2 time (noen ganger oftere) i 5 mnd nå. Pappaen er i perm og jeg er i jobb. Jeg våkner hver gang baby våkner. Har ingen andre steder å sove. Føler meg jo dårlig hver dag.. Men fastlegen sa bare at jeg måtte slutte med nattamming så ville nok baby slutte å våkne når jeg spurte om det var noe de kunne sjekke dette med hyppige oppvåkninger. 

Anonymkode: 9c6d8...a61

Skrevet

Min eldste slet med søvn og var våken i flere timer hver natt fra ca 23.00. Sovnet greit rundt 19-20,  men kom i min seng på natten og holdt begge våkne slik at jeg sov ca 3 timer pr natt?

Hen fikk forbud mot å komme i min seng fra 6 års alder pga nytt barn og samsoving med hen. Så ja, da sov hen etterhvert hele natten og sovet godt siden. Fra 6 år altså.  Vi gikk aldri til lege, men fikk anbefalt Ferbers metode på helsestasjonen,  noe jeg resolutt unngikk. 

Min yngste fikk eget rom da hen sluttet med nattamming ved 8 mnd. Etter år med slit så nektet jeg 6 nye år med underskudd på søvn. Brukte da en Ferber light hvor jeg tok tiden på 2 minutter før jeg gikk inn , la hen ned og sa at nå er det natta, mamma er her, nå må du sove osv, før jeg gikk ut i 2 nye min.

Tok ca 30 min- 1 time hver kveld i tre kvelder og angrer ikke et sekund. Hen sovner uoroblematisk på 10 min og sover hele natten, snart 4 år nå. Alle må finne sin egen metode, men søvn er et must for meg. Skal sies at jeg ikke økte tiden jeg ventet utenfor slik de anbefaler, men holdt meg til 2 min, og at det var stressende første kvelden. Men det gikk overraskende raskt å få en soverutine.

Anonymkode: c839c...373

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi var ganske desperate etter hjelp med vår første, han sov veldig dårlig, mye oppvåkninger og startet dagen tidlig (rundt kl 4.15) i lang tid. Så vi tok til slutt kontakt med sovekarin for å få hjelp og råd. Kjenner meg ikke igjen i innlegget over at hun har grusomme metoder, de rådene vi fikk hadde ingenting med gråtekur å gjøre i hvert fall. Hun anbefalte bare tidligere legging (rundt kl 17.30-18.00) og at vi forsøkte å la han finne søvnen selv ved å sitte rolig inne på rommet hans og legge han ned igjen i sengen hvis han reiste seg opp mens vi sa: nå er det natta, sove nå og ikke løfte han opp/bysse osv. For oss hjalp ikke noen av rådene hennes eller noen andre råd heller for den saks skyld, den dårlige søvnen ga seg av seg selv da han ble 3 1/2. 

Anonymkode: 68482...0f7

Det prøvde jeg uten SoveKarin, og det hjalp ikke.

Prøvde opp ned, en slags «ferber light» som noen her omtaler det som ved å gå ut av rommet og la barnet gråte litt (ikke lenge altså, si 30-60 sek). Det hjalp egentlig heller ikke. 

Her og gav det seg sakte og gradvis fra 2,5-3 års alder. 

Ungen bare sa en kveld at «mamma, jeg er trøtt og vil sove» jeg jeg bare 😳😨

Anonymkode: 20d52...c29

Skrevet

Min eldste var et ekstremt klistremerke som baby og sov dårlig alene (les: klarte ikke sove alene). Våknet med en gang eller i løpet av et par minutter om kroppskontakten ble borte. Han sov derimot godt/greit med kroppskontakt. Jeg la meg sammen med ham og jeg eller pappaen lå sammen med ham så lenge han sov. Hadde bare et par oppvåkninger på natta for å få drikke, og sovnet raskt hver gang.

Etter hvert kunne vi gå over til å snike oss ut etter at han sovnet, og så legge oss sammen med ham når vi la oss. Da var han vel rundt 1 år og 3 måneder, kanskje mer. Han sov da i voksensenga.

Han er nå seks år, og vi samsover fortsatt, men har bestemt seg for at han skal sove i egen seng når rommet hans er ferdig oppusset.

Da andremann kom, skulle eldste og pappaen sove i hver sin seng på rommet hans, men de endte raskt opp på samme madrass. Da pappaen flyttet tilbake til voksensenga, ble eldste med. Vi har flere ganger prøvd at han skal sove på eget rom, men han våkner fort og trenger nærhet for å sove, og da gir vi det.

Anonymkode: e8e74...ce8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...