AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #1 Skrevet 30. november 2022 Gode råd mottas med takk! Har vokst opp med hund, men har ikke hatt hund siden jeg flyttet hjemmefra. Jobber turnus så har mye fri i perioder. Får valpen i begynnelsen av januar, og har ordnet meg med ferie i jobb periodene i hele januar. Hvordan bør vi gjøre det om nettene? La den ligge i en kurv på rommet vårt? Og når kan vi la den være alene i kortere perioder? La den gå løst i leiligheten når vi går ut? Bør vel låne meg en bok om akkurat dette, men tenkte jeg kunne høre her også.. Anonymkode: f6999...dc1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #2 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gode råd mottas med takk! Har vokst opp med hund, men har ikke hatt hund siden jeg flyttet hjemmefra. Jobber turnus så har mye fri i perioder. Får valpen i begynnelsen av januar, og har ordnet meg med ferie i jobb periodene i hele januar. Hvordan bør vi gjøre det om nettene? La den ligge i en kurv på rommet vårt? Og når kan vi la den være alene i kortere perioder? La den gå løst i leiligheten når vi går ut? Bør vel låne meg en bok om akkurat dette, men tenkte jeg kunne høre her også.. Anonymkode: f6999...dc1 Så koselig at du skal ha valp, bare å glede seg!🥰 Jeg er hjemme med valp nå. Jeg er ute med han hver annen time ca. Om natten sover jeg på madrass i stua hos han. Han trenger mye nærhet og legger seg alltid inntil. Kunne nok sovet i kurv ved siden av senga men hva jeg har erfart med valp før er at da vandrer de mer rundt og piper. Jeg har vekkeklokke på to ganger i løpet av natta for å slippe han ut til å tisse. Kommer til å kutte ned til en gang per natt når han er klar for det. Det største «sjokket» etter å ha hatt voksne hunder er all bitingen!😅 Jeg skal begynne å øve på å være hjemme alene etter hvert. Tror jeg da kommer til å avgrense til et rom eller noe. Har ikke helt bestemt om han skal være i bur eller binge da. Han biter på lister og møbler av og til men ikke mye. Anonymkode: 8aef1...299
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #3 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Gode råd mottas med takk! Har vokst opp med hund, men har ikke hatt hund siden jeg flyttet hjemmefra. Jobber turnus så har mye fri i perioder. Får valpen i begynnelsen av januar, og har ordnet meg med ferie i jobb periodene i hele januar. Hvordan bør vi gjøre det om nettene? La den ligge i en kurv på rommet vårt? Og når kan vi la den være alene i kortere perioder? La den gå løst i leiligheten når vi går ut? Bør vel låne meg en bok om akkurat dette, men tenkte jeg kunne høre her også.. Anonymkode: f6999...dc1 La valpen sove på rommet deres i begynnelsen , den skal ikke være alene i starten 😊 Dere kan etterhvert begynne med å la den være alene typ 30 sekunder (gå ut døren, vent litt og gå inn igjen), også øke etterhvert. 1 minutt, 5 minutt osv. til den venner seg til det og føler seg trygg. Husk at den også må luftes mye etter du er tilbake i jobb. Vet ikke hvordan dere har tenkt til å løse det men en hund bør jo ikke være alene for lenge… Jeg ville ikke latt den være løs hjemme alene, da kan den ende opp med å rasere hele huset og spise ting som den kan bli veldig syk av! Enten bur, eller et avgrenset område hvor du rydder bort alt valpen kan få taki. Kjøp valpeleker som er trygge for hunden😊 Anonymkode: 9d1a0...43b
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #4 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): La valpen sove på rommet deres i begynnelsen , den skal ikke være alene i starten 😊 Dere kan etterhvert begynne med å la den være alene typ 30 sekunder (gå ut døren, vent litt og gå inn igjen), også øke etterhvert. 1 minutt, 5 minutt osv. til den venner seg til det og føler seg trygg. Husk at den også må luftes mye etter du er tilbake i jobb. Vet ikke hvordan dere har tenkt til å løse det men en hund bør jo ikke være alene for lenge… Jeg ville ikke latt den være løs hjemme alene, da kan den ende opp med å rasere hele huset og spise ting som den kan bli veldig syk av! Enten bur, eller et avgrenset område hvor du rydder bort alt valpen kan få taki. Kjøp valpeleker som er trygge for hunden😊 Anonymkode: 9d1a0...43b Takk for svar! Vi gleder oss. Valpebinge er kanskje greit da? Vi har katt også, så er spent hvordan det skal gå... Anonymkode: f6999...dc1
Troyamin Skrevet 30. november 2022 #5 Skrevet 30. november 2022 Jeg har valpene i senga den første tiden. Alternativt i bur rett ved siden av sengen, slik at en kan ta ned hånden dersom valpen blir urolig. Av andre tips vil det være å sjekke ut hundeklubber i nærheten og deres tilbud. Tenk litt på hva du kunne tenke deg å drive på med sammen med hunden. Begynn å introdusere valpen for den som skal lufte hunden når du begynner i jobb, så fort valpen er kommet i hus. Når du begynner alene-hjemme-treningen, la valpen ha et avgrenset område den kan være på. For stort område kan virke overveldende på en liten valp. Ellers kan jeg anbefale noen av bøkene som er pensum for instruktører i Norsk Kennel Klub. Da får du vite mye om de forskjellige fasene hunden skal gjennom før den blir voksen.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #6 Skrevet 30. november 2022 Og hvordan gjør man det ved henting? Vi har en biltur på ca.5 timer ved henting. Litt brutalt å rive den vekk fra mamma og søsken å sette den alene i buret...selv om vi selvsagt stopper underveis. Anonymkode: f6999...dc1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #7 Skrevet 30. november 2022 Jeg synes hundelykke sin bok https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/natur-og-dyr/hunder/hundelykke?gclid=EAIaIQobChMIz7adzM_V-wIVU4XVCh1JCwIuEAQYASABEgI2PfD_BwE er veldig fin og oversiktlig, delt inn etter alder. Ville prioritert kontakttrening, miljøtrening og rotrening i starten. Anonymkode: 0c1e6...f97 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #8 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og hvordan gjør man det ved henting? Vi har en biltur på ca.5 timer ved henting. Litt brutalt å rive den vekk fra mamma og søsken å sette den alene i buret...selv om vi selvsagt stopper underveis. Anonymkode: f6999...dc1 Ta et lite reisebur/kattebur og ha den på fanget. Kjøp er mykt og godt pledd til valpen å legg inni ❤️ Anonymkode: 9d1a0...43b
pia mater Skrevet 30. november 2022 #9 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og hvordan gjør man det ved henting? Vi har en biltur på ca.5 timer ved henting. Litt brutalt å rive den vekk fra mamma og søsken å sette den alene i buret...selv om vi selvsagt stopper underveis. Anonymkode: f6999...dc1 Vi hentet valp i sommer og kjørte 8 timer for å komme oss hjem. Da satt en person med valpen på fanget eller ved siden av seg (i baksetet), og hadde dyne og pledd den kunne ligge på. Kjøpte også inn sengekladder, slike de har på apotek, for da gjør det ingenting om det blir litt spy eller tiss. Hjemme så ordnet vi med kompostgrinder vi satte sammen til en liten binge. Der hadde valpen hundeseng og aviser ved siden av som hun kunne tisse på om natten (noe hun ikke gjorde, hun pep når hun måtte ut 🙈). Ellers er burtrening noe av det viktigste vi gjorde tidlig. Hadde buret på stua og lokket henne inn med godbiter og gjorde de ufarlig. Videre når hun sovnet på fanget eller i sofaen så la vi henne i buret for å sove videre der. Begynte med alenetrening når hun sto i buret gradvis, og hun er nå 6 måneder og er fint hjemme en arbeidsdag (heldigvis ikke så ofte hun trenger det). Jeg skal ordne slik at hun får et avgrenset område hun får gå løs på når hun er eldre, for per nå er hun kun i bur alene, som fungerer kjempefint.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #10 Skrevet 30. november 2022 Takk for svar! Er dere ofte ute å lufter om natten i begynnelsen? Og er det noen av dere som har erfaring med å tilvenne katt med hund? Anonymkode: f6999...dc1
Tabris Skrevet 30. november 2022 #11 Skrevet 30. november 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes hundelykke sin bok https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/natur-og-dyr/hunder/hundelykke?gclid=EAIaIQobChMIz7adzM_V-wIVU4XVCh1JCwIuEAQYASABEgI2PfD_BwE er veldig fin og oversiktlig, delt inn etter alder. Ville prioritert kontakttrening, miljøtrening og rotrening i starten. Anonymkode: 0c1e6...f97 Anbefaler også denne boken. Evt "Hverdagslydighet fra valp til voksen" av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber. Begge disse er gode og oppdaterte bøker om hundeoppdragelse. Ellers anbefaler jeg å gå et valpekurs, gjerne et som har fokus på god sosialisering og miljøtrening. Ang soving så bør du sove med valpen i begynnelsen. Hjemme alene-trening kan du starte med så fort valpen har blitt ordentlig husvarm, trygg og kjent med deg. Men gå frem så sakte at valpen aldri rekker å bli urolig, bare sekunder i starten. Lykke til! 2
Tabris Skrevet 30. november 2022 #12 Skrevet 30. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for svar! Er dere ofte ute å lufter om natten i begynnelsen? Og er det noen av dere som har erfaring med å tilvenne katt med hund? Anonymkode: f6999...dc1 Ja, i begynnelsen blir det noen "katastrofeutrykninger" om natten, men de kan ofte bli færre hvis man har valpen med på soverommet. En valp som har selskap og føler seg trygg slapper ofte mer av og sover lenger og dypere enn en valp som er alene. Vi har alltid hatt katt og hund sammen. Det er viktig at katten har et sted å hoppe opp på som valpen ikke når. F.eks et klatrestativ eller annet. Så kan katten observere hunden rolig i samme rom. Grind mellom f.eks stue og gang kan dere også ha i begynnelsen. Hvis valpen er vilter, ha den gjerne i bånd i begynnelsen. Si "bra!" og gi godbit hos deg når katten går forbi for å venne valpen til å holde seg hos deg og assosisere katten med noe positivt hos deg fremfor noe å jage etter. Hvis katten legger seg f.eks i sofaen, gi gjerne valpen tyggebein/kong i samme rom (men ikke så nær at det kan trigge evt ressursforsvar) slik at valpen lærer seg å være rolig i samme rom som katten. Et fres og klabb fra katten er vanlig og så lenge ingen av dem blir skremt eller overkjørt, så kan de få kommunisere seg i mellom ut at vi griper inn. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #13 Skrevet 30. november 2022 Vi har to katter og da vi hentet valpen hadde vi barnegrind i trappen så kattene hadde 2. etasje for seg selv. Vi har soverom oppe, men sov heller i stua med valpen de første ukene. Anonymkode: 0c1e6...f97
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #14 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og hvordan gjør man det ved henting? Vi har en biltur på ca.5 timer ved henting. Litt brutalt å rive den vekk fra mamma og søsken å sette den alene i buret...selv om vi selvsagt stopper underveis. Anonymkode: f6999...dc1 Vi hadde ikke så lang kjøretur, men den av oss som ikke kjørte hadde valpen på fanget. Det er et unntak bare for denne ene turen. Nå øver vi på å være i buret slik at vi kan bruke buret i bilen etter hvert. Anonymkode: 8aef1...299
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #15 Skrevet 30. november 2022 Vi fikk valp i fjor, og trente den til å sove i bur fra start. Gullverdt. Hvis du ikke vil bruke bur, kan dere bare fjerne det senere. Bedre å ha den tilvent det, og så ta valget. Buret står i stuen, og i begynnelsen sov vi på madrass helt inntill buret. Den la seg inntill. En annen fordel med bur er at hunder fra naturens side ikke vil gjøre fra seg på soveplassen sin. Derfor pep den hver gang denne måtte tisse. Slapp å styre med alarm. Den ene gangen den ikke sov i bur på natta (husker ikke hvorfo), vandret den bare vekk fra sengen og tisset på gulvet, hehe. Etterhvert flyttet jeg madrassen litt vekk fra buret. Til slutt sov vi på hver vår ende av rommet. Etter ca 2 mnd flyttet jeg tilbake til soverommet i 2.etasje 😁 da var den svært trygg i buret + hadde sluttet med nattlige dobesøk. Anonymkode: 4ae12...383
tirben Skrevet 30. november 2022 #16 Skrevet 30. november 2022 Vi fikk valp i sommer og har katt. I begynnelsen var katten livredd valpen, men det tok ikke lang tid før katten skjønte at valpen ikke var farlig. Valpen så på katten som en likesinnet, en den kunne leke med, og nå er de bestevenner. Sover sammen, løper etter hverandre, slikker hverandre i ansiktet og koser seg sammen. 1
Gjest Ramona1970 Skrevet 30. november 2022 #17 Skrevet 30. november 2022 https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/natur-og-dyr/hunder/hverdagslydighet-fra-valp-til-voksen https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/natur-og-dyr/hunder/valpen-flytter-hjemmefra-1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #18 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi fikk valp i fjor, og trente den til å sove i bur fra start. Gullverdt. Hvis du ikke vil bruke bur, kan dere bare fjerne det senere. Bedre å ha den tilvent det, og så ta valget. Buret står i stuen, og i begynnelsen sov vi på madrass helt inntill buret. Den la seg inntill. En annen fordel med bur er at hunder fra naturens side ikke vil gjøre fra seg på soveplassen sin. Derfor pep den hver gang denne måtte tisse. Slapp å styre med alarm. Den ene gangen den ikke sov i bur på natta (husker ikke hvorfo), vandret den bare vekk fra sengen og tisset på gulvet, hehe. Etterhvert flyttet jeg madrassen litt vekk fra buret. Til slutt sov vi på hver vår ende av rommet. Etter ca 2 mnd flyttet jeg tilbake til soverommet i 2.etasje 😁 da var den svært trygg i buret + hadde sluttet med nattlige dobesøk. Anonymkode: 4ae12...383 Vi har vurdert valpebinge. Tror du det vil gå for det samme, om den ikke er så stor? Anonymkode: f6999...dc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå