Gå til innhold

Hvilken hunderase passer oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei😊

Vi ønsker oss hund, men er usikre på hvilken rase.

vi er en familie på 2 voksne og et barn på 11 år. Med tiden kommer det muligens et barn til. 

vi jobber begge 7-15, mens barnet er på skole 8-14.  vi må nok belage oss på å vente til en ferie der vi har god tid til den første fasen.

Mannen ønsker seg en liten rase. Gjerne en som er glad i kos, og som ikke krever ekstremt mye stimuli eller trim. 

Noen med gode tips?😊

Anonymkode: 8b389...fce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp katt.

Om hunden må være alene i 8 timer om dagen bør dere ikke ha hund. At barnet er hjemme tidlig fra skolen kommer til å forandre seg når han/hun blir eldre. Alt over 6 timer er uakseptabelt, spør du meg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei😊

vi er en familie på 2 voksne og et barn på 11 år. Med tiden kommer det muligens et barn til. 

vi jobber begge 7-15, mens barnet er på skole 8-14.  vi må nok belage oss på å vente til en ferie der vi har god tid til den første fasen.

Mannen ønsker seg en liten rase. Gjerne en som er glad i kos, og som ikke krever ekstremt mye stimuli eller trim. 

Noen med gode tips?😊

Hvor mange ganger om dagen har dere tid til å gå tur? Hvor langt?

Hvilken type trening / aktivitet er dere interessert i å holde på med?

Hva gjør dere med hunden når dere skal bort på ferie eller helgeturer ?

Hvordan skal dere venne hunden til å være alene i huset de første ukene/mnd?  Hvis dere begynner på jobb 7 så regner jeg med dere reiser litt før, og kommer hjem litt senere enn 15, hvor lenge blir hunden alene?

Anonymkode: b24ca...271

• Liker 3
Skrevet

Her var det alt for liten informasjon til at en kan gi tips om rase.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvor mange ganger om dagen har dere tid til å gå tur? Hvor langt?

Hvilken type trening / aktivitet er dere interessert i å holde på med?

Hva gjør dere med hunden når dere skal bort på ferie eller helgeturer ?

Hvordan skal dere venne hunden til å være alene i huset de første ukene/mnd?  Hvis dere begynner på jobb 7 så regner jeg med dere reiser litt før, og kommer hjem litt senere enn 15, hvor lenge blir hunden alene?

Anonymkode: b24ca...271

Og, hva om barnet ønsker å ta med venner hjem etter skolen, før foreldrene kommer hjem fra jobb? 

Anonymkode: 703df...2a4

Skrevet

Ts her.

Vi jobber begge to i nærheten av hjemmet, så det går fint å dra hjem i jobbtid for å lufte hunden.

Vi har ingen fullstappet timeplan, så turer blir det god nok tid til.  Men vi ønsker ikke en hund som må på en mils treningstur hver gang.  Vil tro at det er turer på 1-2 km hver morgen kveld, og en litt lengre tur på ettermiddag. Så vi kan ikke ha en rase som krever mer enn det.

Vi ønsker jo at denne hunden skal være en del av familien, så den blir med oss dit vi drar. Vi har aldri reist på turer annet enn små bilturer, da dette ikke interesserer oss. Vi er veldig hjemmekjære av oss.

Vi ønsker å legge hundekjøp til ferien, da har vi i allefall 1 mnd der vi kan være hjemme hele dagene.  

Skrevet

Jeg tror hovedutfordringen vil være at dere ønsker et barn til. Baby og hund sammen er utrolig krevende, og det er dessverre fort gjort at hunden blir neglisjert og tilsidesatt idet det kommer en baby i hus. Kanskje heller vente med hund til det siste barnet nærmer seg skolealder? 

Anonymkode: 63d7b...0d3

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Pomeranian eller Kleinspitz.

Anonymkode: b20f4...5e6

Skrevet

Vi tenkte på hund en gang. Det hamster i bur i steden. Men bare den var mer enn nok å tenke på i ferier så etter at den døde  to år senere så tenker vi iallfall ikke på hund mer.

Prøv hamster først?!

Anonymkode: f3b16...594

Skrevet

Det jeg tenker er veldig viktig uavhengig rase er at dere må ha tid til diverse kurs og treninger, spesielt de første årene. Det er mye jobb i starten og er man får dårlig med noen ting i starten kan det bli et slitsomt problem lenge etterpå. 

Anonymkode: 98ce9...985

• Liker 1
Skrevet

Hva med dvergpuddel? Liten nok til å være enkel å ta med, stor nok til tur i skog og mark? Smarte hunder som også er morsomme til ulike hundesporter som agility og søk. Peisen er røytefri, men den må klippes. Velger man kort klipp er den veldig lettstelt også. De kan være bjeffete, men her synes jeg det er store individuelle forskjeller og helt avhengig av aktivitet og trening. Understimulerte pudler kan være oppfinnsomt og gneldrete, for å si det sånn. 

Jeg anbefaler ikke Toypuddel, de er rett og slett ganske små og skjøre, så uegnet for barn i mine øyne. Det gjelder i grunnen de fleste minihundene. Spesielt om dere planlegger flere barn er det noe dere bør tenke på og også jobbe med i forhold til sosialiseringen av valpen. 

Anonymkode: 6983e...a42

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her.

Vi jobber begge to i nærheten av hjemmet, så det går fint å dra hjem i jobbtid for å lufte hunden.

Vi har ingen fullstappet timeplan, så turer blir det god nok tid til.  Men vi ønsker ikke en hund som må på en mils treningstur hver gang.  Vil tro at det er turer på 1-2 km hver morgen kveld, og en litt lengre tur på ettermiddag. Så vi kan ikke ha en rase som krever mer enn det.

Vi ønsker jo at denne hunden skal være en del av familien, så den blir med oss dit vi drar. Vi har aldri reist på turer annet enn små bilturer, da dette ikke interesserer oss. Vi er veldig hjemmekjære av oss.

Vi ønsker å legge hundekjøp til ferien, da har vi i allefall 1 mnd der vi kan være hjemme hele dagene.  

Vi har en bichon frise, røyter ikke, men vi børster den ca annenhverdag +-, den er lettlært og den snilleste hunden jeg noen gang har møtt. Størrelsesmessig er den perfekt, liten, men ikke en "veskehund", sier i fra om det ringer på, men bjeffer skjeldent bortsett fra det. Vi går tur flere ganger om dagen, men den kan fint være sofagris om det er dårlig vær. 

• Hjerte 1
Skrevet
Tanuki skrev (8 timer siden):

Vi har en bichon frise, røyter ikke, men vi børster den ca annenhverdag +-, den er lettlært og den snilleste hunden jeg noen gang har møtt. Størrelsesmessig er den perfekt, liten, men ikke en "veskehund", sier i fra om det ringer på, men bjeffer skjeldent bortsett fra det. Vi går tur flere ganger om dagen, men den kan fint være sofagris om det er dårlig vær. 

Hvis dere er førstegangs hundeeiere er dette en super rase. Klippes de helt ned er de veldig enkle å holde i pelsen. Ikke har de byttedrift, så de kan fint trenes til å være løse på tur. Lettlærte og tålmodig med aktive barn. De liker gjerne å være med der det skjer og de er derfor fine sammen med hundevennlige barn.

Skrevet
2 hours ago, Troyamin said:

Hvis dere er førstegangs hundeeiere er dette en super rase. Klippes de helt ned er de veldig enkle å holde i pelsen. Ikke har de byttedrift, så de kan fint trenes til å være løse på tur. Lettlærte og tålmodig med aktive barn. De liker gjerne å være med der det skjer og de er derfor fine sammen med hundevennlige barn.

Den vi har er helt fantastisk med vårt barn, og andre:) 

• Hjerte 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (På 30.11.2022 den 9.46):

Kjøp katt.

Om hunden må være alene i 8 timer om dagen bør dere ikke ha hund. At barnet er hjemme tidlig fra skolen kommer til å forandre seg når han/hun blir eldre. Alt over 6 timer er uakseptabelt, spør du meg.

Really? De fleste som jobber har arbeidet fra 7-8 timer daglig. Da kunne ingen hatt hund ;)

Anonymkode: 6ba37...763

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2022 den 9.31):

Hei😊

Noen med gode tips?😊

Hvilket utseende liker dere da?

Kan anbefale alt fra sheltie til brabancon og mittelspitz.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Really? De fleste som jobber har arbeidet fra 7-8 timer daglig. Da kunne ingen hatt hund ;)

Ikke sant, og det er ikke mindre galt å la en katt være alene hele dagen heller.

Skrevet

Har en malshi, den er snill som dagen er lang. Går ca 1 km/30 min om morgen før jobb, samme etter jobb. Så får ho 1 t tur mellom kl 21.45-22.45. Dei andre do-turene er vi ute fra 10-15 min per gang. Men der er meir snusing rundt huset. Ho er veldig glad i alt og alle. At 11 åringen etter hvert vokser fra hunden. Det spørst jo litt hva man gjør det til. Vi syns hele ungdomsskolen at det var fint å komme hjem til en hund, vi luftet og gav mat så tasset nå hunden stortsett etter der vi var. Hund er en kjempe fin måte og lære ansvar og empati. Kanskje kan 11 åringen delta på valpekurs sammen med dere og at det blir en fin felles ting før ny baby kommer i hus. Hund og baby går fint det også, men det er mye jobb med hund første året. I starten er det det og skulle opp på natten, etterpå kommer trassalder - men når hunden vipper året og roer seg litt og litt, så er alt verdt det. For det er mer glede enn frustrasjon 🥰 Lykke til ! og en hund kan ha det like fint med noen som jobber 6-8 t dag og ellers får stimuli enn hjemme hele dagen med noen som ikke gir de noe..

Anonymkode: d6f29...ccf

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, de fleste burde ikke ha hund heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...