Gå til innhold

Innkalling for første gang til celleprøve. Er det sant at det er vondere for de som ikke har født pga spekelet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må innrømme at jeg gruer meg, men jeg må bare hoppe i det. Hjelper ikke akkurat på at jeg har fått høre at det gjør direkte vondt å ta prøven når man ikke har født. Blæ. :( Og hvorfor kan man blø litt etterpå? Hva er det som gjør at man blør? Takk for svar, har time allerede neste uke. 

Anonymkode: 31138...9fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må innrømme at jeg gruer meg, men jeg må bare hoppe i det. Hjelper ikke akkurat på at jeg har fått høre at det gjør direkte vondt å ta prøven når man ikke har født. Blæ. :( Og hvorfor kan man blø litt etterpå? Hva er det som gjør at man blør? Takk for svar, har time allerede neste uke. 

Er ikke vondt, mer ubehagelig. Men det går veldig kjapt, og legen er forsiktig :) Bare slapp av i magen og beina, og pust godt så blir det mindre ubehag.

Anonymkode: 759a1...908

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen barn, aldri merket noenting. Aldri merket blod heller

Anonymkode: 7f5a5...f3c

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg synes det er like ubehagelig nå som før jeg fikk barn.

Anonymkode: 95b0e...8a9

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes ikke spekelet er noe spesielt vondt. Jeg har egentlig syntes det har vært vondere med sex i blant... 
Selve prøven er ikke særlig ubehagelig. Vondt var det ikke, og jeg har aldri blødd etter prøvene. 

Man kan blø fordi man har ulik tykkelse på slimhinner. Jeg blør aldri av ulike undersøkelser, heller ikke biopsi, selv om gynekologen mente jeg burde bruke bind de første timene... 

Anonymkode: 9729a...b0f

• Nyttig 1
Skrevet

Er ikke vondt, mer ubehagelig. Men det går veldig kjapt, og legen er forsiktig :) Bare slapp av i magen og beina, og pust godt så blir det mindre ubehag.

Anonymkode: 759a1...908

❤️ 

Skrevet

Ingen barn, aldri merket noenting. Aldri merket blod heller

Anonymkode: 7f5a5...f3c

❤️ 

Skrevet

Man kan blø fordi de kniper av en liten bit. Det er vondt, men over på 1 sekund

Anonymkode: fbb8c...c73

• Liker 1
Skrevet

Aldri vært vondt for meg, og jeg har tatt celleprøve annenhvert år siden jeg var 23 pga problemer med dette i familien min. Det som gjorde vondt, og jeg menet så vondt at tårene sprutet og rommet begynte å spinne, var å sette inn kobberspiral. Det var vondt fordi jeg ikke har fått barn. Celleprøve merker jeg knapt noe til.

Anonymkode: 2b031...298

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Prøven har ikke noe å si for om du har født eller ikke. En celleprøve tas ikke inni livmorhalsen. Det er livmorhalsen som utvides ved fødsel, ikke skjeden :) (Klart, det strekkes, men ikke sånn at det merkes).

Det kan føles vondt for de som ikke har klart å ha sex eller bruke tampong før. Som altså aldri har hatt noe oppi der. Om du har hatt et normalt sexliv er ikke spekelet noe å bekymre seg for! Det viktigste er å slappe av, så du ikke spenner musklene. På samme måte som hvis du er hos kiropraktor så skal du puste ut før de knekker på deg slik at du er avslappet :) 

(Grunnen til at man kan blø er at man kommer borti livmorhalsen. Den er lettblødende for noen. Det er ingenting som presses inn eller revner eller noe!)

Anonymkode: 48268...ce9

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg gjorde dette i sommer og det var ikke vondt i det hele tatt. Jeg har ikke født, og jeg blødde heller ikke etterpå. 

Anonymkode: 2116b...731

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Man kan blø fordi de kniper av en liten bit. Det er vondt, men over på 1 sekund

Anonymkode: fbb8c...c73

Nei, de kniper ikke av en bit. Det er ikke en biopsi. En celleprøve er en liten kost. 

Anonymkode: 06795...083

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, de kniper ikke av en bit. Det er ikke en biopsi. En celleprøve er en liten kost. 

Anonymkode: 06795...083

De har knipt av en bit hver gang av meg.

Anonymkode: a8676...a97

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg var veldig nervøs første gang og syns det gjorde litt vondt, men det var nettopp FORDI jeg var så nervøs og anspent. Anbefaler og prøve å puste og slappe av i muskulaturen der nede. Da blir det mye bedre! Da er det bare litt ubehagelig. De fleste bruker også små plastspekeler nå og ikke metall for celleprøve, er mer behagelig. Be de og bruke glidemiddel. De kan bruke litt uten at testresultatene påvirkes. Selve prøven av livmorhalsen kjenner man knapt. Kan blø litt etterpå men mindre enn en menstruasjon 

• Hjerte 1
Skrevet

Spekel er ubehagelig men ikke direkte vondt. Det er jo mindre enn en penis i tykkelse. 

Selve prøvetakingen merker jeg ikke engang, kjenner ut som at de såvidt skraper bortpå "veggen" rett frem der inne. Har aldri blødd 

Anonymkode: 1d938...124

• Liker 3
Skrevet

Godt å høre at det ikke ligger noe i det at det er så mye vondere. Slapper litt mer av nå :) 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De har knipt av en bit hver gang av meg.

Anonymkode: a8676...a97

Vanligvis bruker de en liten børste til å samle opp overflateceller fra livmorhalsen. Det er nemlig viktig at det ikke kommer blod med i selve celleprøven. Det er bare ved biopsi det er behov for en vevsprøve.

Anonymkode: b3fa9...8cd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Eg har gjort det mange gonger. Det er litt ubehagelig, men går veldig fint.

Anonymkode: 6a2a6...348

• Hjerte 1
Skrevet

Vil også bare si at det finnes forskjellige størrelser på spekelet også.

Om du er redd for at det skal være ubehagelig eller vondt, be om det minste spekelet de har.

• Liker 1
Skrevet

Har ikke barn. Synes ikke det var verken vondt eller ubehagelig å ta celleprøve. Jeg gruvde meg mer til vevsprøven, på grunn av at jeg fikk høre fremgangsmåten - men det gikk også bra 😊

Fikk etter dette påvist celleforandringer, og måtte fjerne ytterste del av livmorhalsen - men jeg fikk gjort det i narkose pga PTSD.

Anonymkode: c8b55...baf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...