Gå til innhold

Kontakt med svigermor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

min samboer har hatt et vanskelig forhold til sin mor lenge, hun og faren skilte seg når han var liten og han har bodd hos faren som samarbeidet dårlig med moren. Moren har aldri vært en god varm mor for samboer og han har aldri fått hjelp eller støtte av henne.
De har hatt kontakt i familiesammenkomster etter han ble voksen men forholdet er ikke nært, de snakker sjelden per tlf. f.eks. Men for ca. ett år siden bestemte han seg for å kutte kontakten etter en ny skuffelse der hun gav bort verdier til søsteren og han ikke fikk noe. Han ser på en måte ikke på henne som en mor. Vi har nylig blitt foreldre og nå har hun sendt meg fine gaver til babyen og andre familiemedlemmer har kontaktet meg og spurt om jeg ikke kan sende henne bilde av babyen, og de har også formidlet at hun håper å få komme å se babyen. De går gjennom meg fordi de vet at hun blir avvist av samboer. Disse familiemedlemmene har et helt annet forhold/ en helt annen oppfatning av henne enn samboer . Samboer vil ikke at vi eller våre barn skal ha kontakt med henne men jeg føler det er litt vanskelig å ikke takke for gaver som vi har tatt imot/ fått levert fra andre, og er usikker på hva jeg bør gjøre. Det skal sies at svigermor alltid har behandla meg greit, men samboer sier at hvis vi gir henne lillefingeren så tar hun hele hånden.

Hva ville dere gjort? Hørt på samboer eller prøve å bidra til forsoning?

Anonymkode: 95fb4...81a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør på samboeren din. Jeg hadde ikke godtatt om min samboer tok opp kontakten med min far, det er en god grunn til at han ble kuttet ut i første omgang. 

Anonymkode: 7f7c0...cb6

• Liker 3
Skrevet

I utgangspunktet så bør du høre på samboeren siden det er hans familie.  Samtidig så kan dere kanskje finne en løsning som besøk 2 ganger i året eller noe slik at barnet kjenner henne?

Anonymkode: 0217e...f8f

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde tatt dialogen med samboer om en løsning som innebar litt bilder/kontakt. Men respektert hans ønsker fult ut.

Jeg ville så sendt svar til de som tok kontakt, og sagt "takk, men nei-takk, her må jeg stå med mannens valg" 

Anonymkode: 4cd17...39c

Skrevet

Om min samboer hadde tatt opp kontakten med min far, ville jeg blitt sint. Det er jo en grunn til at jeg både ønsker å skjerme meg selv og barnet mitt fra han. 

Så respekter samboeren din. 

Anonymkode: ba435...24d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Veldig ofte er det en god grunn til at barn tar et aktivt valg om å kutte kontakten helt med en eller begge av sine foreldre. Hos oss har mine tre søsken kuttet faren vår helt ut, og på samboers side har det ene barnet minimal kontakt med deres mor, samtidig som at svigermor har klart å så splid mellom søsknene for godt. Det er like sårt og vondt for dem som for den av foreldrene som blir avvist. Samtidig er det grenser for hvor mye disse "barna" tåler å bli utsatt for, så de kutter kontakten for å beskytte seg selv og eventuelt barnebarna.

Så hør på mannen din, og respekter valget han har tatt for å skjerme dere alle. Det er høyst sannsynlig en grunn til at han ikke vil at dere skal ha kontakt med henne. Jeg ble også behandlet noenlunde greit av svigermor de første årene. Så fikk vi barn, og da startet en helvetestilværelse for meg. Dette er langt utover den vanlige maktkampen som ofte oppstår mellom svigerdatter og svigermor. Samboer er dessverre blind for alt han ikke selv oppfatter, og lukker øyne og ører for å sleppe drama. At det blir drama uansett om han ignorerer det eller ikke, klarer han ikke å ta innover seg.

Hør på mannen din og respekter hans valg. Vær så snill.

Anonymkode: 67aee...71e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ha respekt for din samboers valg og ikke svikt ham med å ikke støtte ham eller gå bak ryggen. Han er allerede blitt sviktet og forkastet av moren. Som forskjellsbehandler sine barn. Skjønner at han har sorg over dette og ikke vil se moren. For å beskytte seg mot det som gjør vondt.

Anonymkode: 84779...f9f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er enig i alle som sier at samboeren skal respekteres her.

Men jeg mener også det er viktig at han skal gi deg forståelse for sine følelser og valg, TS. Det er tydelig at du ikke har forstått han, mulig fordi han ikke har gitt deg muligheten til å forstå. Det skylder man hverandre i et forhold. Hvis ikke vil du få motstridende følelser, slik du nå opplever. 

Anonymkode: 4cd17...39c

• Liker 2
Skrevet

Men hvorfor har alle andre et godt forhold til henne? 
Kan faren ha svertet moren i så stor grad at sønnen ikke ser sin mor for den hun faktisk er? 
Foreldrefientlighetssyndrom er ikke uvanlig. 
Og kanskje hun gav søsteren mer av verdi fordi søsteren faktisk har vært tilstede i hennes liv? 

Har stått i samme situasjon med en i familien der barnet ble groomet av sin far til å  HATE sin mor, og kuttet all kontakt i nesten 10 år. 
De har noe kontakt nå nettopp pga barnebarn, men «barnet» (som nå er voksen) klarer ikke å se annet enn sitt tillærte hat mot moren. 

Alle andre opplever moren som et godt, varmt og raust menneske

Anonymkode: 72a72...924

• Liker 1
Skrevet

Hvis denne svigermoren har narsissistisk personlighetsforstyrrelse så vil hun bare se barnet av nyskjerrighet og ikke av omtanke. Hun prøver å skape splid mellom dere med å kontakte deg via flygende aper og "kjøpe deg" med noen gaver for å plage sin sønn. Nei her hadde jeg støttet min samboers valg og beskyttet barnet mot fremtidige skuffelser fra svigermor som garantert favoriserer det andre søskens barn, med feks finere gaver, penger, verdier ,reiser osv. 

Anonymkode: 84779...f9f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei, 

min samboer har hatt et vanskelig forhold til sin mor lenge, hun og faren skilte seg når han var liten og han har bodd hos faren som samarbeidet dårlig med moren. Moren har aldri vært en god varm mor for samboer og han har aldri fått hjelp eller støtte av henne.
De har hatt kontakt i familiesammenkomster etter han ble voksen men forholdet er ikke nært, de snakker sjelden per tlf. f.eks. Men for ca. ett år siden bestemte han seg for å kutte kontakten etter en ny skuffelse der hun gav bort verdier til søsteren og han ikke fikk noe. Han ser på en måte ikke på henne som en mor. Vi har nylig blitt foreldre og nå har hun sendt meg fine gaver til babyen og andre familiemedlemmer har kontaktet meg og spurt om jeg ikke kan sende henne bilde av babyen, og de har også formidlet at hun håper å få komme å se babyen. De går gjennom meg fordi de vet at hun blir avvist av samboer. Disse familiemedlemmene har et helt annet forhold/ en helt annen oppfatning av henne enn samboer . Samboer vil ikke at vi eller våre barn skal ha kontakt med henne men jeg føler det er litt vanskelig å ikke takke for gaver som vi har tatt imot/ fått levert fra andre, og er usikker på hva jeg bør gjøre. Det skal sies at svigermor alltid har behandla meg greit, men samboer sier at hvis vi gir henne lillefingeren så tar hun hele hånden.

Hva ville dere gjort? Hørt på samboer eller prøve å bidra til forsoning?

Anonymkode: 95fb4...81a

Her må samboeren din få bestemme!  

Anonymkode: 7e566...7e5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...