Gå til innhold

Inngrodd tånegl? OBS; ekkelt bilde i innlegg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, her kommer noen bilder av stortåen min og jeg synes det er ekkelt men trenger hjelp/tips og erfaringer.

Jeg har nå i over en uke ish hatt vondt der hvor det er litt revet hud med stortåen. Jeg har flere ganger slitt med smerte på tåen min og har da alltid klart å få fjernet den neglen som gjør vond/går inn i huden. Jeg har også hvilt foten i noen dager nå og det pleier også å hjelpe. Altså ikke noe fotbad og heller ikke gått til legen med dette, men nå lurer jeg på om det er gått så langt at jeg må til legen for å få dette fikset? Jeg er redd for det ukjente og redd for smerter - vet at jeg hadde fått bedøvelse om noe, men også redd den sprøyten skulle gjøre vondt.

Noen med erfaring ang inngrodd stortå negl? Når jeg går osv gjør det ikke vondt, men kommer jeg borti med kanten hvor det er ring rundt så gjør det vondt 😅🫣

Pls fortell meg at jeg kan fikse dette selv på noen måte?! 😭 

Beklager om kvaliteten på bildene er dårlig.. 

F9E617CC-E028-4ACE-BCF5-6DD30DC9F51C.jpeg

76A72977-95B6-4FB8-AF9F-5CF41D10AE74.jpeg

4720DC5A-523D-4FF4-87F0-2E6E96A9EACA.jpeg

Anonymkode: f37a0...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må klippe tåneglen rett av og ikke ned på sidene der. Slet med veldig vondt på kanten det før jeg begynte å klippe neglen rett. 

Anonymkode: f08eb...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dette problemet men det ga seg når jeg passa på at toppen av nagla var firkantet, om du skjønner, den gror lettere inn når det er runde kanter, sa fotpleieren min. Etter at jeg begynte å klippe tåneglene rett av så har jeg ikke hatt dette problemet mer

Anonymkode: 2b36c...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må klippe tåneglen rett av og ikke ned på sidene der. Slet med veldig vondt på kanten det før jeg begynte å klippe neglen rett. 

Vi sa på likt 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat nå er det ikke så mye å klippe bort/av ettersom neglen er ganske inntil stortåen og ikke så mye ut 🙈 Men skal huske til neste gang jeg klipper 🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det ikke så mye å klippe bort/av ettersom neglen er ganske inntil stortåen og ikke så mye ut 🙈 Men skal huske til neste gang jeg klipper 🙏🏻

La dette vokse litt, og klipp rett neste gang. Prøv å ikke komme så mye borti ting med den,vet det er ømt 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du må bare la det vokse ut igjen før du får gjort noe med det. Kanskje du kan smøre på noe smertestillende krem så lenge 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ kjøp også grønnsåpe fra apoteket og ta fotbad, det trekker ut litt sånn betennelse. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo ikke ille.

Gjør som det foreslås og klipp rett over, og inntil den vokser ut igjen kan du dytte noe under for å løfte den slik at den ikke skjærer inn i huden som kan gjøre veldig vondt.

Anonymkode: 3f1a2...834

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask tåen med vann og såpe og dynk med klorhexidin nedi irritasjonsområdet. Gjenta 2-3 ganger daglig. Du kan også prøve varmt fotbad med grønnsåpe eller vanlig bordsalt. Hatt sånn mange ganger da jeg er fæl til å rive på neglene. Klipper du neglen rett, så skjer ikke dette. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det der er jo ikke ille.

Gjør som det foreslås og klipp rett over, og inntil den vokser ut igjen kan du dytte noe under for å løfte den slik at den ikke skjærer inn i huden som kan gjøre veldig vondt.

Ok, så det er ikke noe krise sånn sett annet enn at den bare er øm og litt vondt? 🫣 Så redd at det skal bli verre og verre og vet jo også godt at skoene jeg går med har også en del å gjøre med dette, da jeg sklir litt ned i dem i nedover bakker 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøydokka skrev (8 minutter siden):

Vask tåen med vann og såpe og dynk med klorhexidin nedi irritasjonsområdet. Gjenta 2-3 ganger daglig. Du kan også prøve varmt fotbad med grønnsåpe eller vanlig bordsalt. Hatt sånn mange ganger da jeg er fæl til å rive på neglene. Klipper du neglen rett, så skjer ikke dette. 

Det er på sett og vis ikke noe område som er åpent egentlig, da det bare er tørr hud/jeg som har prøvd å se om det går an å fjerne en evt bit av side negl 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ble skuffa, trodde det skulle være noe ille på bildeee

Anonymkode: 07e52...27f

Hahahah ouff sorry for å skuffe deg 🤣 Men trodde dette var ille nok 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ok, så det er ikke noe krise sånn sett annet enn at den bare er øm og litt vondt? 🫣 Så redd at det skal bli verre og verre og vet jo også godt at skoene jeg går med har også en del å gjøre med dette, da jeg sklir litt ned i dem i nedover bakker 🙈

c81dc45bd71a9ad97d7df46ba89a6d22--ingrow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

c81dc45bd71a9ad97d7df46ba89a6d22--ingrow

Stresser litt over at det ikke er noe plass under tåen min til en sånn cotton ting 😅 Neglen min er tykk også.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Stresser litt over at det ikke er noe plass under tåen min til en sånn cotton ting 😅 Neglen min er tykk også.. 

Jeg ser du har en veldig skarp kant inni der, hva hvis du tar grønnsåpebad som jeg foreslo over som demper betennelse men også mykgjør sånn at du kanskje lett kan file kanten inn mot kjøttet litt rundere, så smører du på smertestillende krem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser du har en veldig skarp kant inni der, hva hvis du tar grønnsåpebad som jeg foreslo over som demper betennelse men også mykgjør sånn at du kanskje lett kan file kanten inn mot kjøttet litt rundere, så smører du på smertestillende krem 

Må isåfall først få kjøpt medisinsk grønnsåpe 🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må isåfall først få kjøpt medisinsk grønnsåpe 🙏🏻

Du kan bruke oppkokt vann med salt i så lenge. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ så lenge det ikke er åpne sår så kan du bare bruke varmt vann fra vasken med salt i forresten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...