Gå til innhold

Lim til pepperkakehus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd den limtuben til Dr.Oetker..? Lurer på den er noe tess 🤔

20221130_010827.jpg

Anonymkode: f9363...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ubrukelig! Her er min oppskrift, melis, sitron, 3-4 dråper eddik for glans, og eggehvite. Blir til sement omtrent. Bland til dette er passe fast. 

Anonymkode: 221e7...462

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Smeltet sukker

Anonymkode: 7b002...c70

Det kan en brenne seg på og det kan bli mye kliss og søl, men ja det er best. Melisglasur med eggehvite blir hardt det og.

Anonymkode: 221e7...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikaflex ? 🙂 Neida brukte juleknekk vi dvs smelta/brent sukker eller åssen det var må vel værra 18 år sia  eller noe i den dur,n 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Keikolina
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Noen som har prøvd den limtuben til Dr.Oetker..? Lurer på den er noe tess 🤔

20221130_010827.jpg

Ja, den er dessverre utrolig ubruklig 😟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er ubrukelig ja. Her har vi gått over til limpistol. Brukte smeltet sukker før, men pepperkakehus som har stått og støvet ned i en måned blir ikke spist uansett her i huset så da trenger vi ikke spiselig lim 😊

Anonymkode: 1f97a...4ae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ubrukelig.

Etter min mening er det ingenting som fungerer så bra som smeltet sukker. Finn fram en stekepanne og dryss over godt med sukker. La sukkeret smelte uten å røre i sukkeret. Mens dette smelter finn fram alle pepperkakehusdelene og legg et stykke bakepapir på benken ved siden av komfyren. Når sukkeret er smeltet dra pannen vekk fra platen og begynn å dyppe to og to kanter i sukkeret og feste sammen. Det stivner ganske raskt (noe av det som gjør smeltet sukker så praktisk). Her bør man jobbe litt raskt, men om sukkeret i pannen blir for seigt kan man varme det forsiktig igjen. Når man er ferdig heller man vann i pannen og koker ut sukkeret. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (3 timer siden):

Den er ubrukelig.

Etter min mening er det ingenting som fungerer så bra som smeltet sukker. Finn fram en stekepanne og dryss over godt med sukker. La sukkeret smelte uten å røre i sukkeret. Mens dette smelter finn fram alle pepperkakehusdelene og legg et stykke bakepapir på benken ved siden av komfyren. Når sukkeret er smeltet dra pannen vekk fra platen og begynn å dyppe to og to kanter i sukkeret og feste sammen. Det stivner ganske raskt (noe av det som gjør smeltet sukker så praktisk). Her bør man jobbe litt raskt, men om sukkeret i pannen blir for seigt kan man varme det forsiktig igjen. Når man er ferdig heller man vann i pannen og koker ut sukkeret. 

Ja jeg har brukt denne metoden selv, men syns det blir så mye søl og jeg stresser alltid for å jobbe raskt nok, og ender gjerne opp med noen brannsår...

Melisglasur har jeg også prøvd i forskjellige versjoner, men ikke alltid den blir vellykket - så hadde håpet at denne limen skulle være genial for en enklere løsning 🤷‍♀️😕

Jeg hater egentlig alt av slikt "håndarbeid", men gjør det så klart for barna....nå er jeg 43 og vil bare at mest mulig i livet skal være enklest mulig 😅

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at mange synes det er skummelt, men øvelse gjør mester. Ha alt klart før du starter og som sagt kan du varme det smeltede sukkeret litt opp igjen hvis det blir for seigt. Hvis du absolutt ikke vil bruke smeltet sukker ville jeg heller gått for melisglasur med eggehvite (royal icing). Det holder bedre enn melisglasur med vann eller sitronsaft og holder seg dessuten hvitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker limpistol. 
Pepperkake full av støv og gammelt godteri er ikke spiselig uansett. 
Når huset knuses, så blir det servert ferske pepperkaker og godteri til barna i stedet. Dert har vi gjort siden jeg selv begynte på barneskolen for 30 år siden. 

Anonymkode: f61dd...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...