AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #1 Skrevet 30. november 2022 Hei! Hva kan far kreve når det kommer til samvær, å når kan barn begynne å ha samvær alene med far over en lengre periode? Ca. 1,5t med fly til far. Sliter veldig med tanken på at mitt barn en gang i fremtiden skal reise bort til far. Jeg og barnefar kjenner ikke hverandre så godt, da jeg ble gravid på p-pillen med et «one night stand». Baby er nå 6 mnd, å barnefar har hatt samvær 1 helg i mnd, men ingen kontakt over telefon ellers. Så baby har så å si ingen tilknytning til far, eller resten av fars familie. Anonymkode: 5c2e2...d3f
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #2 Skrevet 30. november 2022 Nå er det jo fars barn også, så du må nok belage deg på at barnet skal reise vekk og besøke ham. Det er bra for barnet også. Skjønner at du syns det er vanskelig, men du har faktisk ingen rett til å nekte far samvær med barnet. Syns også du burde legge til rette for telefonsamtaler etc med barnefar for barnets skyld. At du syns det er ubehagelig er egentlig helt uvesentlig. Kan du la barnefar besøke deg og være sammen med barnet en helg i tillegg? Det er jo faktisk helt strålende at han ønsker å ha kontakt med barnet, så ikke saboter dette pga egne egoistiske følelser. Det er viktig at barnet får bli kjent med faren sin. Anonymkode: 85e45...a1e 2 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #3 Skrevet 30. november 2022 Hvordan har samværet hittil foregått? Regner med han ikke har hatt barnet alene en helg pr måned? Ved så sjeldne treff vil de jo aldri bli skikkelig kjent. Anonymkode: d11f9...c01 1 1
Blått Skrevet 30. november 2022 #4 Skrevet 30. november 2022 Det du føler er helt normalt, og veldig naturlig, spesielt så nærme på fødsel så kan det også være en del hormoner som fortsatt jobber i kroppen din. Greia er at du er nødt til å bruke fornuften og tenke på hva som er urimelig og ikke. Her krever det at du er en fornuftig dame og viser en dose selvinnsikt. Faren bor halvannet time unna, men deres barn har krav på å få tid med sin far. Er det sunt og godt for deres barn å få et større nettverk? Å bli kjent med farmor, farfar og evt tanter og onkler? Selvfølgelig så har barnet ingen tilknytning ennå til dem, men her kan du vise deg som den voksne modne dama du er og legge til rette for at barnet ditt får den tilknytning. Hvis babyen er en gutt, så tenk på hvordan du ville hatt det dersom du var farmor. Ville ikke du ønsket kontakt med ditt barnebarn? Hadde du blitt takknemlig om damen jobbet for å få til samværet sånn at dere fikk tid med deres barnebarn? Tenk på kardemommeloven. 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #5 Skrevet 30. november 2022 Forventer du telefonkontakt med en baby på 6 mnd? Anonymkode: 5efe7...bca 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #6 Skrevet 30. november 2022 Hvis du ikke vil at barnet skal ha noe med far å gjøre, så er det for sent. Hvis du ble gravid etter ons og helst vil ha barnet alene, burde du oppgitt far som ukjent. Og ikke sagt noe til on’en. Regner med at far betaler bidrag og at du har forventninger til det. Da må du også regne med at far vil ha kontakt. Klart han vil det, hans barn også. Så her må dine følelser til side. Viktig for barnet å ha en far i livet. Mange som reiser på samvær til foreldre som bor et stykke unna. Anonymkode: 7ffbd...ed0 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #7 Skrevet 30. november 2022 Ta det helt med ro! Du gjør klokt i å la far få ha samvær, men dette kommer til å løse seg helt fint. Barnet er fortsatt baby og ingen kommer til å kreve at du sender barnet alene på samvær med en far det ikke kjenner før om maaaange år. Legg opp til at far kan komme til dere. Barnet må vel være 10-12 år før det kan reise alene med fly. Og en normal far ville sørget for å finne en mulighet til overnatting for seg selv (og senere barnet) utenfor deres hjem når han kommer. Anonymkode: 5f048...b30 1
Anonym3827 Skrevet 30. november 2022 #8 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nå er det jo fars barn også, så du må nok belage deg på at barnet skal reise vekk og besøke ham. Det er bra for barnet også. Skjønner at du syns det er vanskelig, men du har faktisk ingen rett til å nekte far samvær med barnet. Syns også du burde legge til rette for telefonsamtaler etc med barnefar for barnets skyld. At du syns det er ubehagelig er egentlig helt uvesentlig. Kan du la barnefar besøke deg og være sammen med barnet en helg i tillegg? Det er jo faktisk helt strålende at han ønsker å ha kontakt med barnet, så ikke saboter dette pga egne egoistiske følelser. Det er viktig at barnet får bli kjent med faren sin. Anonymkode: 85e45...a1e Legger alt til rette for samvær, bf får bo gratis her ved samvær, slipper å betale barnebidrag. Hører ikke fra bf utenom når han er her på samvær, altså en helg i mnd. 1
Anonym3827 Skrevet 30. november 2022 #9 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Forventer du telefonkontakt med en baby på 6 mnd? Anonymkode: 5efe7...bca Beskjed fra familievernkontor om at telefonsamtaler hvor barn får høre stemme til far kan hjelpe på å kjenne igjen, derav telefonkontakt. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #10 Skrevet 30. november 2022 Anonym3827 skrev (41 minutter siden): Legger alt til rette for samvær, bf får bo gratis her ved samvær, slipper å betale barnebidrag. Hører ikke fra bf utenom når han er her på samvær, altså en helg i mnd. Hvorfor slippe bidrag? Anonymkode: 732b3...131 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #11 Skrevet 30. november 2022 Anonym3827 skrev (56 minutter siden): Legger alt til rette for samvær, bf får bo gratis her ved samvær, slipper å betale barnebidrag. Hører ikke fra bf utenom når han er her på samvær, altså en helg i mnd. Hvorfor slipper han unna barnebidrag? Anonymkode: 5ca65...9f3 1
Anonym3827 Skrevet 30. november 2022 #12 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor slipper han unna barnebidrag? Anonymkode: 5ca65...9f3 Jeg ønsker at far heller skal bruke pengene på fly for å besøke baby. Bf har dog ikke brukt en eneste krone på baby, ikke engang en pakke bleier. Spanderer heller ikke dette når han er på besøk, hvor han har gratis boplass og mat. Så eneste utgift bf har er flyreise. 1
Anonymeeee Skrevet 30. november 2022 #13 Skrevet 30. november 2022 Anonym3827 skrev (39 minutter siden): Jeg ønsker at far heller skal bruke pengene på fly for å besøke baby. Bf har dog ikke brukt en eneste krone på baby, ikke engang en pakke bleier. Spanderer heller ikke dette når han er på besøk, hvor han har gratis boplass og mat. Så eneste utgift bf har er flyreise. Er helt sjukt at han ikke bruker en eneste krone på sitt eget barn, når han tross alt får muligheten til å være hos deg gratis. Burde tvinge ham til å betale ihvertfall for bleier, så lenge det faktisk er hans barn også. Han har tross alt et ansvar selv om du er alene med barnet. Han lagde det barnet han også, han var med på det. Du var tross alt ikke alene. Du BØR kreve noe, ts. Hva tror du vil skje når lille blir eldre, og ikke trenger bleier? Begynner på skolen? Tror du virkelig at han gidder å bry seg om gutten eller jenta di da så lenge han knapt hjelper til med innkjøp når han er på besøk? 1 1
RockyRose Skrevet 30. november 2022 #14 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Forventer du telefonkontakt med en baby på 6 mnd? Anonymkode: 5efe7...bca Mannen min jobba vekke annakvar veke første leveår til baby. Han sendte snap-video av seg sjølv dagleg som eg og baby såg på ilag. Kvar gong eg og mannen snakka i tlf hadde eg på høgtalar sånn at baby høyrte stemma hans. Tenkjer at det berre er fint 🤷♀️ Vil tru det er nokre år før barnet skal fly vekk for ei helg for samvær. Så lenge far kan kome der på samvær og at det fungera, er jo det best inntil dei får ein god nok relasjon, og at barnet er stort nok til å "flytte på seg". 1 1
Anonym3827 Skrevet 30. november 2022 #15 Skrevet 30. november 2022 Anonymeeee skrev (43 minutter siden): Er helt sjukt at han ikke bruker en eneste krone på sitt eget barn, når han tross alt får muligheten til å være hos deg gratis. Burde tvinge ham til å betale ihvertfall for bleier, så lenge det faktisk er hans barn også. Han har tross alt et ansvar selv om du er alene med barnet. Han lagde det barnet han også, han var med på det. Du var tross alt ikke alene. Du BØR kreve noe, ts. Hva tror du vil skje når lille blir eldre, og ikke trenger bleier? Begynner på skolen? Tror du virkelig at han gidder å bry seg om gutten eller jenta di da så lenge han knapt hjelper til med innkjøp når han er på besøk? Jepp! Flere ganger vi har dratt på butikken sammen for å kjøpe diverse til baby når han har vært her for samvær, han strekker seg ikke etter kortet engang. Han tar det som en selvfølge at jeg skal betale. Selv om han har 100% stilling, å tjener normalt. Ja, innser jo i ettertid at barnebidrag hadde vært greit siden han ikke er behjelpelig på noen økonomiske områder. Har dog på følelsen at jo eldre baby blir, jo mer vil bf distansere seg. Noe som er kjempetrist da de fleste barn har godt av et forhold til sin far. 1
NiceOrNothing Skrevet 30. november 2022 #16 Skrevet 30. november 2022 Anonym3827 skrev (5 minutter siden): Jepp! Flere ganger vi har dratt på butikken sammen for å kjøpe diverse til baby når han har vært her for samvær, han strekker seg ikke etter kortet engang. Han tar det som en selvfølge at jeg skal betale. Selv om han har 100% stilling, å tjener normalt. Ja, innser jo i ettertid at barnebidrag hadde vært greit siden han ikke er behjelpelig på noen økonomiske områder. Har dog på følelsen at jo eldre baby blir, jo mer vil bf distansere seg. Noe som er kjempetrist da de fleste barn har godt av et forhold til sin far. Så lenge du fortsetter å behandle han som en baby , vil han fortsette å oppføre seg som en baby . En mann med 100% full jobb klarer fint å betale både bidrag og flyreise / mat-utgifter etc . Det er bare å sende inn krav om bidrag . Du blir utnyttet . Fint at du vil bidra til at far skal ha kontakt , men du trenger ikke utslette deg totalt ❤️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #17 Skrevet 30. november 2022 Anonym3827 skrev (10 minutter siden): Jepp! Flere ganger vi har dratt på butikken sammen for å kjøpe diverse til baby når han har vært her for samvær, han strekker seg ikke etter kortet engang. Han tar det som en selvfølge at jeg skal betale. Selv om han har 100% stilling, å tjener normalt. Ja, innser jo i ettertid at barnebidrag hadde vært greit siden han ikke er behjelpelig på noen økonomiske områder. Har dog på følelsen at jo eldre baby blir, jo mer vil bf distansere seg. Noe som er kjempetrist da de fleste barn har godt av et forhold til sin far. Det er HAN sitt valg. Barnet har uansett krav på at far bidrar økonomisk. Så enten får dere bli enige om bidrag eller så får du få det fastsatt gjennom NAV. Anonymkode: 5ca65...9f3 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #18 Skrevet 30. november 2022 Han er vel en av dem "det var DU som ville ha ungen, så da får du jaggu betale også". Nei, du burde få barnebidrag. Du bruker jo masse penger på baby. Og far får mat av deg også, uten å tilby å spleise. Det er hans barn også. Lengde på samvær alene hos far henger sammen med hvor god relasjon barnet har med far så det føler seg trygg, og barnets alder. Og far må lære seg hvordan ivareta barnet også. Steller far barnet når han er hos dere? Eller er han på all inclusive ferie? Anonymkode: 94438...3ed 1
Anonym3827 Skrevet 30. november 2022 #19 Skrevet 30. november 2022 NiceOrNothing skrev (15 minutter siden): Så lenge du fortsetter å behandle han som en baby , vil han fortsette å oppføre seg som en baby . En mann med 100% full jobb klarer fint å betale både bidrag og flyreise / mat-utgifter etc . Det er bare å sende inn krav om bidrag . Du blir utnyttet . Fint at du vil bidra til at far skal ha kontakt , men du trenger ikke utslette deg totalt ❤️ Er en av de som synes det er litt vanskelig å be om penger, så å sende inn krav om barnebidrag skal jeg absolutt gjøre. Så slipper jeg personlig be far om penger.Kan ikke fortsette ha det slik.. Godt å høre at flere mener jeg blir utnyttet, å at det ikke bare er noe jeg forestiller meg❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #20 Skrevet 30. november 2022 Anonym3827 skrev (1 minutt siden): Er en av de som synes det er litt vanskelig å be om penger, så å sende inn krav om barnebidrag skal jeg absolutt gjøre. Så slipper jeg personlig be far om penger.Kan ikke fortsette ha det slik.. Godt å høre at flere mener jeg blir utnyttet, å at det ikke bare er noe jeg forestiller meg❤️ Ang fars reiser til samvær, så skal også denne utgiften fordeles. Da etter inntekt. Man bruker da samme sjablong som ved bidraget. Om far gjør seg vanskelig, så kan du si at han må skaffe seg egen overnatting kost og losji deles ikke. Anonymkode: 70669...088 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå