Gå til innhold

Sunt for barna å høre foreldre krangle 4-5 ganger i året

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det har vært sunt for meg som barn å høre foreldre skrike til hverandre i blant. Mye krangling derimot er ikke bra, men jeg snakker om 4-5 ganger i året.

Hvis jeg ikke hadde hørt foreldre skrike til hverandre, da ville jeg ha fått sjokk som 13 åring da jeg for første gang så voksne personer skrike til hverandre.

Man blir også litt herdet og kanskje litt krangling er bra for barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen barn har godt av å høre at foreldrene skriker til hverandre. Uansett om det skjer bare en gang. Barn har heller nytte av å høre foreldrene diskutere og være uenig, der de kommer frem til en god løsning og ender diskusjonen på en god måte. Det er slik vi ønsker barna våre skal håndtere konflikter. 

Anonymkode: 9c498...3dc

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

At man skriker til hverandre 4-5 ganger i året er ikke å krangle mye? Jeg har ikke vært i den type krangler 4-5 ganger i livet... Barn som blir fysisk straffet kan også bli herdet og tåle mer, det er generelt ikke ansett for å være en god ting eller noe å anbefale. Voksne skal sette gode eksempler for barn, ikke dårlige. Man kan fint lære om verdens realiteter uten å bli tvunget til å erfare dem.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Akryl skrev (1 time siden):

Jeg synes det har vært sunt for meg som barn å høre foreldre skrike til hverandre i blant. Mye krangling derimot er ikke bra, men jeg snakker om 4-5 ganger i året.

Hvis jeg ikke hadde hørt foreldre skrike til hverandre, da ville jeg ha fått sjokk som 13 åring da jeg for første gang så voksne personer skrike til hverandre.

Man blir også litt herdet og kanskje litt krangling er bra for barn.

Troll.

Anonymkode: 901ff...a84

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri hørt voksene skrike til hverandre, og jeg har aldri skreket til et annet voksent menneske. Jeg har heller aldri brukt stygge ord og dårlige poeng. De få gangene jeg datet noen som tydde til slikt dumpet jeg umiddelbart. 

Jeg hørte mine foreldre diskutere når de var uenige, og når de fant en løsning var de ferdig med den saken. Tilsvarende det jeg nå gjør med min mann. 

Anonymkode: 2e55c...6da

Skrevet

Det er viktig å vise ungene at man kan være uenig og fortsatt venner og glad i hverandre. Og så må en være en god rollemodell og vise gode holdninger og måter å mestre uenighet på.

Skriking og åpenbar krangling er ikke det, og det er på ingen måte noe positivt å vise eller lære ungene.

Skrevet

Å høre voksne skrike til hverandre er ikke bra for barn. Man kan diskutere på et normalt nivå og krangle med normalt stemmeleie, men skrike er skremmende og ikke normalt!

Anonymkode: 1b447...106

• Liker 1
Skrevet

Mine foreldre kranglet slik noen ganger i året. Det gjorde meg stresset og redd. Jeg er blitt ganske blitt ganske konfliktsky og når folk blir sinte trekker jeg meg unna. Jeg er blitt obs på reaksjonsmønsteret mitt og jobber med å endre det, at noen blir sint og skriker betyr ikke at de har rett. Men tar tid og vanskelig å endre når det er noe som er lært fra barndommen av.

Jeg og mannen krangler aldri slik og løser konflikter med å diskutere. Ønsker å bære et bedre forbilde for barna mine mtp konflikthåndtering.

Skjelden/aldri voksne folk skriker til hverandre i min omgangskrets, så skjønner ikke hvorfor en skal vise barn at det er naturlig. 

Anonymkode: f1510...870

• Hjerte 1
Skrevet

Enig med de som skriver over. Å diskutere der man er uenig, men leter etter en felles løsning er sunt. Barna skal ikke lære at å skrike til hverandre er en måte å løse konflikter og  uenigheter.

Anonymkode: 9d7b5...d12

• Liker 4
Skrevet

Jeg skriker ikke til andre mennesker. Tror ikke jeg skal begynne med det nå heller..

Anonymkode: 33d41...da5

Skrevet

Skrike til hverandre? Har aldri hørt mine foreldre krangle, og jeg er 30 år… diskutere, ja. Men krangle, aldri. 

Den dagen jeg og min samboer begynner å krangle 4-5 ganger i året tror jeg det er over og ut for vårt forhold. Kan da ikke være normalt at voksne folk holder på sånn?🙄 Høres ikke ut som noe stabilt forhold i mine ører… 

Anonymkode: 2f13b...8f4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skrike til hverandre? Har aldri hørt mine foreldre krangle, og jeg er 30 år… diskutere, ja. Men krangle, aldri. 

Den dagen jeg og min samboer begynner å krangle 4-5 ganger i året tror jeg det er over og ut for vårt forhold. Kan da ikke være normalt at voksne folk holder på sånn?🙄 Høres ikke ut som noe stabilt forhold i mine ører… 

Anonymkode: 2f13b...8f4

Normalt er det heldigvis ikke. Men det er dessverre heller ikke alle som forstår eller håndterer konflikthåndtering. Enten fordi de er selvsentrert eller fordi de ikke har lært verktøyene og tror at skriking er veien til lykke.

Skrevet

Jeg er ikke enig. Synes det er en uting med krangling foran barna. Diskusjon med argumenter er en annen ting, men krangling med roping og tydelig affeksjon ser jeg ikke noe positivt med. Vi har kranglet foran vårt barn på 6 år én gang. Mannen og jeg krangler generelt lite, men da skrek vi til hverandre pga husoppussing som ikke gikk etter planen. Det var ikke noe fruktbart i den krangelen, ingenting positivt kom ut av det, ingen løsning osv. Hadde det endatil vært snakk om argumenter, hadde det vært noe annet.

Anonymkode: 7e18e...06e

Skrevet

4-5 ganger i året med krangling er mye, og hva er poenget med å skrike? Argumentene blir ikke bedre om en skriker.

Kan en ikke diskutere uten å heve stemmen så kan en droppe diskusjonen. 

Anonymkode: 7e3a4...3d7

Skrevet

Synes det holder at de hører det den ene uka i året vi besøker svigermor, jeg. For der blir det høylydt skriking og krangling hver gang. Hjemme trenger vi ikke å drive med sånt. 

Anonymkode: baa63...f6b

• Liker 1
Skrevet

Om foreldrene diskuterer, er uenige og krangler noen få ganger i året, tror jeg ikke gjør noen skade på barn. Men voksne mennesker som skriker til hverandre er da ikke normalt, verken med eller uten barn til stede. Det tror jeg ingen har godt av å oppleve.

Gjest Athena Catalina
Skrevet

Nei, det er ikke sunt for barn å høre foreldre skriker og brøler til hverandre, det vet jeg alt om. Det oppleves traumatiserende. 

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg har aldri hørt foreldrene mine krangle, men jeg fikk likevel ikke sjokk første gang jeg hørte voksne skrike til hverandre.

Skrevet

Eh, rar logikk. Jeg har aldri hørt foreldrene mine skrike til hverandre. Og jeg og mannen skriker heller aldri. Hvis vi diskuterer, noe som også er sjeldent, foregår det rolig. 

Anonymkode: 763ff...c81

Skrevet

Å være uenig og diskutere eller argumentere med normalt storesleie er normalt, men ikke skrike og rope til hverandre=krangling.

Anonymkode: 1b447...106

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...