AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #1 Del Skrevet 29. november 2022 hvor bør jeg heve brød at det blir dobbel størrelse på deigen? Anonymkode: 0dba8...7c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 29. november 2022 #2 Del Skrevet 29. november 2022 Et lunt sted, f.eks. på gulv med varme i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #3 Del Skrevet 29. november 2022 Bruk ganske varmt vann så hever det godt og kjapt. Hilsen baker Anonymkode: d0d0b...56a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #4 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bruk ganske varmt vann så hever det godt og kjapt. Hilsen baker Anonymkode: d0d0b...56a varmt vann i deigen når jeg elter? følger en oppskrift som sier at jeg skal bruke 20-34 grader varmt vann og har halv teskje tørr gjær. Kan også nevne jeg baker med spelt mel og det er urkorn. Anonymkode: 0dba8...7c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #5 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): varmt vann i deigen når jeg elter? følger en oppskrift som sier at jeg skal bruke 20-34 grader varmt vann og har halv teskje tørr gjær. Kan også nevne jeg baker med spelt mel og det er urkorn. Anonymkode: 0dba8...7c8 Det tar tid med så lite gjær og temperatur. Deigen skal vel langtidsheve, da? Evt kan du forsøke med varmere væske Anonymkode: 52c39...9cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #6 Del Skrevet 29. november 2022 På 35 grader i ovnen. Da hever det bra. Anonymkode: f05da...6ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #7 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): varmt vann i deigen når jeg elter? følger en oppskrift som sier at jeg skal bruke 20-34 grader varmt vann og har halv teskje tørr gjær. Kan også nevne jeg baker med spelt mel og det er urkorn. Anonymkode: 0dba8...7c8 Ja følg oppskriften og bruk varmt vann, 40 grader eller mer og legg rett i form. Hev på benken 👍🏼 Anonymkode: d0d0b...56a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #8 Del Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): På 35 grader i ovnen. Da hever det bra. Anonymkode: f05da...6ee jeg har minimum 50 grader på oven. Fungerer sikkert det også. Anonymkode: 0dba8...7c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #9 Del Skrevet 30. november 2022 Det skal sies at jeg måtte vente 2 timer før det var dobbel størrelse ved første gangs elting. Kanskje fordi det ikke var "lunt" nok sted jeg hadde det på? er iallfall 22 grader inne i boligen. Anonymkode: 0dba8...7c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #10 Del Skrevet 30. november 2022 hvor lenge vente ved første gangs elting? og andre gangs elting? fordi det står jo kun at jeg skal heve til dobbel størrelse begge ganger i oppskriften... jeg vil jo se om det er mulighet å få kortere heving... men mange skriver 40 grader vann... jeg føler jeg har nok tørrgjær når det står 1,5 teskje. Anonymkode: 0dba8...7c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #11 Del Skrevet 30. november 2022 å bake på gamle måten tar visstnok lengre tid. Når jeg leser tekster i internett. Anonymkode: 0dba8...7c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #12 Del Skrevet 30. november 2022 Jeg setter bolla på varmtvannsberederen, med plast over. Eller bruker hevefunksjon i ovn. Anonymkode: 99357...3cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #13 Del Skrevet 30. november 2022 Om du bruker lite gjær, så må det nok heves lenge. Bruker jeg 1,5 ts tørrgjær så hever jeg deigen 6-8 timer minst, gjerne 12 timer. Anonymkode: c5e0c...207 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 30. november 2022 #14 Del Skrevet 30. november 2022 I ovnen, ca 37 * Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #15 Del Skrevet 30. november 2022 Når du bruker så lite gjær, går jeg ut i fra at brødet skal langtidheve. Gjerne over natten, og da kan den stå på kjøkkenbenken. Eventuelt kan du legge den i kjøleskapet. Anonymkode: b91dc...598 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 30. november 2022 #16 Del Skrevet 30. november 2022 Jeg bruker enten kjøkkenbenken eller badegulvet. Har varmtvannsbereder under benken, så det er varmt der. Men jeg bruker minst 40 grader på vannet når jeg bruker tørrgjær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 30. november 2022 #17 Del Skrevet 30. november 2022 Det er viktig at du har god tid til å heve deigen når du baker med urkorn eller andre hele korn. Det er for at næringsopptaket i korna skal bedres. I tillegg så unngår du gjærsmak av brødene. Les deg opp her: https://www.norskurkorn.no/oppskrift/baketips/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #18 Del Skrevet 30. november 2022 Jeg så ikke hvor lite gjær du brukte. Med lite gjær er kaldheving greit. Bruker jeg de mengdene du her gjør lar jeg det bare stå på kjøkkenbenken i ca 20 grader. Da blir varmtvannsbereder/ovn som jeg foreslo over for heftig. Da baker jeg også med lunkent vann, ikke varmt. Anonymkode: 99357...3cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #19 Del Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når du bruker så lite gjær, går jeg ut i fra at brødet skal langtidheve. Gjerne over natten, og da kan den stå på kjøkkenbenken. Eventuelt kan du legge den i kjøleskapet. Anonymkode: b91dc...598 ok? men hvis jeg ønsker å korttidsheve, da snakker jeg om 2-3 timer. Og er det ikke annerledes man må tenke vedrørende speltmel? Anonymkode: 0dba8...7c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 30. november 2022 #20 Del Skrevet 30. november 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: ok? men hvis jeg ønsker å korttidsheve, da snakker jeg om 2-3 timer. Og er det ikke annerledes man må tenke vedrørende speltmel? Anonymkode: 0dba8...7c8 Spelt hever dårligere. Det er ikke mye du kan gjøre med det, når du bruker spelt og mye grovmel. Vanlig hvete er foredlet for å gi bedre bakeegenskaper. Skal du heve grov speltbakst på kortere tid, ville jeg brukt normalt varmt vann for baking, og 50 g gjær. Da tror jeg du får hevet det på normal tid, jeg ville si 1 time for tung grov bakst, og 40 minutter for brød eller rundstykker når det er bakt ut og skal etterheve før steking. Det er så mye status knyttet til baking nå, en ting er jo mindre gjær man bruker, jo lenger tid deigen må heve, jo flinkere er man til å bake."jeg laget surdeig med en klype gjær på onsdag, så laget jeg selve deigen på lørdag og lot den kaldheve i 12 timer, så ble det deilige brød på søndag". 🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå