Gå til innhold

Tips til hvordan jeg takler sjalusi mot stedatter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opprettet annen tråd men der ble jeg fordømt og ikke fikk ordentlig hjelp. Jeg har vært hos psykolog for sjalusi og trenger flere tips.

Jeg er i slutten av 20 årene og mannen er 50. Han har datter på 16.

Jeg har simpel bakgrunn og vokste ho alenemor. Jeg klarte meg på ett vis men har alltid savnet og få masse oppmerksomhet, og å være i sentrum. Det fikk jeg endelig fra mannen min som er kjekk, snill, vi har vært på fine ferier, og jeg har fått god omgangskrets. Han er også velstående, og det gjør alt bedre.

Så har han datter som er født med gullskje i munnen. Veldig rike besteforeldre, fått alt hun ønsket seg, veldig populær hos venner og familie. Hun har også egenskaper som gjør at hun er veldig omsorgsfult og bryr seg om andre. Har stor vennekrets og er meget pen.

Mannen ga henne all oppmerksomhet da hun måtte flytte hos oss. Jeg måtte følge hans regler, men hun kunne gjøre hva hun ville.

Hadde du krevd lik oppmerksomhet fra mannen?

Hadde du forlatt mannen selv om du måtte plutselig ut på leiemarkedet og få sosial?

Anonymkode: 2ff7c...17c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke en gang spørsmålet. 

Anonymkode: 59798...74b

• Liker 3
Skrevet

Hva i all verden får deg til å tro at du vil få noe mindre fordømmelse nå?

Jeg begynner virkelig å lure på om hele denne historien et tøys fra ende til annen, for så utrolig (nei, skal ikke skrive det, for i reglene står det noe om "Unngå brukerangrep og sjikane"

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Opprettet annen tråd men der ble jeg fordømt og ikke fikk ordentlig hjelp. Jeg har vært hos psykolog for sjalusi og trenger flere tips.

Jeg har simpel bakgrunn og vokste ho alenemor. Jeg klarte meg på ett vis men har alltid savnet og få masse oppmerksomhet, og å være i sentrum. Det fikk jeg endelig fra mannen min som er kjekk, snill, vi har vært på fine ferier, og jeg har fått god omgangskrets. Han er også velstående, og det gjør alt bedre.

Så har han datter som er født med gullskje i munnen. Veldig rike besteforeldre, fått alt hun ønsket seg, veldig populær hos venner og familie. Hun har også egenskaper som gjør at hun er veldig omsorgsfult og bryr seg om andre. Har stor vennekrets og er meget pen.

Mannen ga henne all oppmerksomhet da hun måtte flytte hos oss. Jeg måtte følge hans regler, men hun kunne gjøre hva hun ville.

Hadde du forlatt mannen selv om du måtte plutselig ut på leiemarkedet og få sosial?

Hadde hverken ønsket eller forventet «lik oppmerksomhet» som han gir barnet sitt, nei. Det er to helt forskjellige relasjoner, og heller ikke noe jeg hadde blitt sjalu for… 🤯 

Hadde ikke forlatt en ellers god mann når det er åpenbart at det er jeg som er problemet, ikke han. 

Dette høres direkte forstyrret og usunt ut. Ville ikke forventet mer medvind her enn du fikk i den forrige tråden.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg har et godt tips - gjør det slutt. 
Det gagner ikke stedatter. Ikke hennes far. Og ikke deg. 

Endret av Sharp
  • Liker 5
Skrevet

Tips er å prøve å bli kjent med stedatter og gjøre hyggelige ting sammen. Hun høres jo ut som en hyggelig person, kanskje du tom kan lære noe av hennes omsorgsfullhet.

• Liker 1
Skrevet

Du bør finne en mann på din egen alder.

Den personligheten din, det behovet for oppmerksomhet, vil nok ikke gå bort.

Og en dag vil denne datteren finne seg en mann, gifte seg, bli gravid.

Du vil alltid komme i skyggen av henne.

Anonymkode: d9340...1a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

TS! Moren hennes døde! Sorry at jeg blir litt krass, men du har åpenbart ikke skjønt bæret av hva folk prøvde å formidle til deg i den andre tråden. Få hjelp og gjør mannen og datteren hans en tjeneste ved å dra. Du har påført denne familien nok vondt som det er. 

Anonymkode: ab6dd...6d2

• Liker 11
Skrevet

Synes du bør la både far og datter være i fred siden du ikke klarer å forstå at situasjonen ikke handler om deg. Enten må du forstå det, og leve med det, eller så må du forsvinne fra begge to.

Anonymkode: 68899...659

• Liker 3
Skrevet

Hva tror du vil skje i denne tråden? Du får akkurat de samme svarene som de to andre. Du evner til å forstå at du har ødelagt denne jenta. Men du evner ikke til å forstå at du fortsatt gjør det med å fortsatt oppføre deg som før..?? 

Du må virkelig ta til deg det vi skriver. Ønsker du å bli en bra person igjen, si unnskyld og kom deg vekk fra det stakkars barnet som har opplevd så mye vondt. 

Anonymkode: 4f753...948

• Liker 2
Skrevet

Går du ikke til psykolog nå? Vi hen trådene du oppretter her.

Og få fra mannen. For alles del

Anonymkode: 7b5bb...ea3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Går du ikke til psykolog nå? Vi hen trådene du oppretter her.

Og få fra mannen. For alles del

Gå*

Skrevet

For en forelder vil alltid barnet komme først. Alltid. Det er slik det er og skal være.

Du virker alvorlig forstyrret, håper du lar deg utrede ordentlig hos psykolog, du virker overhodet ikke frisk. Og mannen og datteren hans bør du holde deg langt unna.

• Liker 1
Skrevet

Ikke at der var det du lurte på. Men, følge hans regler når du bor der selv? Han er ikke pappaen din, men til ei på 16 år som får lov til hva hun vil som også bor der. 

Den logikken fikk jeg ikke til og stemme. 

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor flyttet hun inn? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor flyttet hun inn? 

Hennes mor døde.Er ørtende tråden ts starter om akkurat det samme. Ts har ødelagt forholdet mellom far/datter med en løgn, 16-åringen er knust og ts burde fortelle sannheten og fjerne seg fra familien hun ødelegger. Forkastelig å oppføre seg sånn mot barn/ungdom.

Endret av Motelvibes
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor lager samboeren din regler for deg? Hvorfor følger du dem? Selv om det er 30 år mellom dere, så skal dere være likestilte i forholdet og bestemme like mye.

Hvis du står opp for deg selv, så blir det nok lettere for deg å være raus mot din fire år yngre stedatter.

• Liker 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Du vil aldri komme før datteren hans, takler du ikke det er det bare å dra. 

Skrevet

Du minner meg på mamma i sin tid. Jeg har tilgitt henne, men jeg glemmer det aldri. 

Jeg og pappa var erterris når jeg vokste opp. Jeg var i hælene på han til jeg var 16 år, så etter ut og fartet og jobbet litt borte i 11 år kom jeg tilbake. 

Flyttet inn i nabo huset til mamma og pappa og de hadde småbruk. Jeg var igjen i hælene på pappa for elsket livet på gården og det å være ute og finne på ting med han eller jobbe sammen, vi samarbeidet om alt.  Det førte til at min egen mamma ble sjalu på meg.  Jeg hadde aldri tenkt tanken at det er mulig , men det er altså mulig.  

Det var ikke spesielt digg å føle at din egen mor er sjalu for at du har mer tid med pappa enn henne fikk.  Så når man legger alt sammen av det man har opplevd opp igjen som har jeg ikke noe spesielt godt forhold til mamma, men nå er hun så gammel at jeg tenker at når får det være og jeg hjelper henne med et meste etter at pappa døde i fjor. Så ja jeg klarer ikke å være noe ille mot min egen mor selv om hun var det mot meg.  Men jeg er ikke like glad i  henne som jeg var i pappa det skal jeg ærlig innrømme. Pappa var min store helt. 

Så dette må du søke hjelp for. Det som er bra er at du er klar over at du er sjalu på din stedatter, det var nok ikke mamma. Du kan gjøre noe med det når du ser at det er ett problem. Her hadde jeg kontaktet psykolog og snakket med mannen din om det. 

Lykke til. 

Kvinne 50+

Anonymkode: 8644f...34e

• Liker 1
Skrevet

Ønsker du egentlig å være datteren hans...?

Anonymkode: e3074...c00

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...