AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #1 Skrevet 29. november 2022 Ønsker noen innspill på hva jeg bør gjøre ang soving og 1åring! Nylig samlivsbrudd med far. Jeg har 100% ansvar for barnet, og vi bor i en 2-romsleilighet, som jeg håper veldig at vi kan fortsette å bo i. Trives supergodt her, kan gjerne bo her hele barndommen hennes for min del! Men det er altså bare 1 soverom. Pr nå så sover barnet på en madrass (0,90) på gulvet. Jeg sover stort sett sammen med henne her, men hopper opp i voksensenga (150 seng) i blant. Noen ganger har hun lange våkenstrekk på natta, og sovner ikke når jeg ligger ved siden av henne. hun blir for opptatt av å klatre på meg. Da hjelper det at jeg legger meg i voksensenga og holder henne i hånda. Ellers trives vi veldig godt med samsoving, og ønsker å fortsette å ha muligheten for det pr nå.. Men jeg ønsker samtidig at hun skal bli bedre på å finne roen i sin egen seng. Og det er litt vanskelig med madrassen, siden den er så stor, og hun kan krabbe bort fra den (har satt en lekegrind i enden av den nå, men hun får til å skubbe litt i den). Så har egentlig lyst å prøve sprinkelseng til henne. Men ønsker jo også å samsove i blant.. og etter hvert bør jeg kanskje tenke på sovesofa, fordi vi vekker hverandre inne på samme rom (hun våkner alltid når jeg legger meg, og våkner 1-2 ganger etter dette pr natt) Så - bør jeg kjøpe en billig sprinkelseng for å teste dette ut, men beholde madrassen på gulvet? Evt sette voksensenga slik at det ikke er mulig å fallle ut ved samsoving (sengehest?) Har vurdert en sånn sebraseng som vokser med barnet. Men de er jo veldig dyre. Voksensenga er veldig stor, en 1,20 seng hadde vært bedre for å få bedre plass på soverommet, og er mer enn nok plass for samsoving. Men det er dumt å kjøpe en slik seng hvis jeg uansett skal sove på sovesofa om noen år. Egentlig syns jeg sovesofa er litt kjipt, alle er stygge og det er stress å slå opp og ned. Men kanskje en sånn futon som man kan rulle sammen hadde vært no? Eller burde vi gå for køyeseng om et par år og fortsette å dele soverom? Mange muligheter her altså.. vil gjerne høre deres innspill! Som sagt, jeg elsker samsoving og syns det er koselig, men vi trenger også nå muligheten til å sove i hver vår seng. Og skulle likt å se om hun fant roen bedre i en sprinkelseng, slik at legging ble lettere! Anonymkode: 3778a...7e2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #2 Skrevet 29. november 2022 Hva med en familieseng som ser ut som en køyeseng med bred madrass nede og smal madrass oppe? Anonymkode: aed4f...e8f
altflyter Skrevet 30. november 2022 #3 Skrevet 30. november 2022 Tenker køyeseng frem til ungen begynner å ha behov for eget rom. Da ville jeg selv flyttet ut i stua 😊 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #4 Skrevet 30. november 2022 Sett en junior seng ved siden av din seng? Anonymkode: 3c98c...54b
Luckiness Skrevet 30. november 2022 #5 Skrevet 30. november 2022 Hvis du ønsker at barnet skal klare å finne roen i egen seng så bør du gå for sprinkelseng. Men jeg tror det kan være mot sin hensikt å la barnet noen dager samsove med deg og noen dager i egen seng. Tror barnet lett kan bli forvirret da og det resulterer gjerne i at barnet hver kveld/natt må oppi til deg for å sovne. Mulig det funker selvsagt. Du vet ikke før du har prøvd. Finnes sprinkelsenger hvor du kan fjerne ene siden. Da kan du sette den inntil din seng (feste med stropper så den ikke sklir fra og barnet faller utav. Evt sette sengen inn mot veggen slik det er umulig den blir skjøvet på). Kanskje dette kan funke? At hun blir vant med egen seng, men likevel ligger rett ved deg. Dere kan fortsatt holde hender og ligge nærme. Etterhvert om du ønsker og barnet er blitt vant til egen seng så er det bare å sette på siden igjen.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #6 Skrevet 30. november 2022 Du kan evt ha en 120 seng og en 90 seng hvor barnet sover i den største sengen. Om barnet trenger deg, kan du ligge sammen med barnet. Ellers har du din 90 seng. Den kan gjøres om til sofa på dagtid eller kanskje flyttes ut i stuen når barnet trenger privatliv? Funket veldig fint her med eldste vår. Hun fikk 120 seng da hun var rett rundt to år. Ble mindre og mindre besøk inn til henne. 120 seng for at det skal være behagelig for begge 😊 Anonymkode: fb9f7...8dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå