AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #1 Skrevet 29. november 2022 Jeg er mor til en 13 år gammel jente som er ganske hekta på sosiale medier. Hun er i begynelsen av puberteten og suger til seg alle gode råd som disse influencerne kommer med, og prøver å følge de til punkt og prikke selv om vi foreldre sier at hun skal slappe av og tenke selv. Jeg har de siste dagene sittet sammen med jentungen og sett på disse videoene hun følger på Snap og tiktok av både norske og utenlandske influenser jenter. Det er én ting som går igjen og som irriterer meg langt inn i granskauen, og det er "flink pike syndromet". Jenter skal være så sminket og striglet hele tiden, og være pent kledd med velstelte negler, bryn, sminken skal være "on fleek" og håret skal se smashing ut. Man skal oppføre seg veldig "ladylike" og ikke drite seg ut og flere av disse influenser jentene blant annet hun Tonje som var med på Farmen for noen år siden, sier at det er veldig viktig å være strukturert og stå opp og legge seg til samme tid hver dag, trene hver dag slik at man kan spise hva man vil osv En normalvektige 13 åring skal spise hva det vil uten å tenke på vekten, og jeg synes det får være måte på hvor prektig man skal være! Jeg blir helt stresset av å høre om at tenåringer og unge jenter henger i stroppen og lever etter regler for hver klokketime på dagen, og de oppfordrer unge til å stå opp i 5-6 tiden og trene før de går på jobb og skole. Jeg var ung på 80-90 tallet og levde et mye mer avslappet liv. Er det rart at den generasjonen som vokser opp i dag er full av psykiske diagnoser, spiseforstyrrelser, angst og tvangshandlinger? Anonymkode: c6b1c...fa4 13 2 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #2 Skrevet 29. november 2022 Du har sunne tanker, ts. Fint at du tar deg tid til å se på hva som påvirker datteren din. Forstår veldig godt at du blir stresset og føler at du kommer til kort. Påvirkningen utenfra er massiv. Hva kan man stille opp med? Mine er 11 og 13 år. Så langt er de ikke påvirket, men jeg er redd for at de skal bli. Anonymkode: 4bf57...a55 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #3 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du har sunne tanker, ts. Fint at du tar deg tid til å se på hva som påvirker datteren din. Forstår veldig godt at du blir stresset og føler at du kommer til kort. Påvirkningen utenfra er massiv. Hva kan man stille opp med? Mine er 11 og 13 år. Så langt er de ikke påvirket, men jeg er redd for at de skal bli. Anonymkode: 4bf57...a55 Hvordan vet du at de ikke er påvirket? Innbiller meg at skjønnhetspresset er større hos jenter, mens hos gutter er det å være god sportslig. Ts Anonymkode: c6b1c...fa4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #4 Skrevet 30. november 2022 Ts her. Siden jeg har fått så få svar, tolker jeg det som dere ikke reagerer på sosiale medier og at jenter i dag skal være så perfekte? Anonymkode: c6b1c...fa4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #5 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Innbiller meg at skjønnhetspresset er større hos jenter, mens hos gutter er det å være god sportslig. Ts Anonymkode: c6b1c...fa4 Sportslig er ikke så nøye hos de litt større barna/ungdommene, da er det det å være smart/skoleflink som er viktigst, i hvert fall i kompisgjengen til 14-åringen min. De er opptatt av å holde seg i form og være sunne, men ikke av å være direkte sportslige. Er ellers enig i at skjønnhetspresset hos jenter er stort, men ikke så stort at man kan velge det litt bort. Min 13-årige jente (og gjengen hennes) er veldig bevisst på å styre unna de mest "nekete" influenserne som i all hovedsak fokuserer på utseende. Jeg opplever jentene som veldig målbevisste og fornuftige sin unge alder til tross. Selvsagt er de opptatt av klær og litt sminke, men de er også kritiske. Anonymkode: 89d56...bb6 1
høydepunkt1234 Skrevet 30. november 2022 #6 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ts her. Siden jeg har fått så få svar, tolker jeg det som dere ikke reagerer på sosiale medier og at jenter i dag skal være så perfekte? Anonymkode: c6b1c...fa4 Jeg reagerer! Men jeg har ikke ungdom selv, mine barn er enda små. Jeg er naiv og håper sterkt at den neste trenden blant de unge, blir å slette SoMe 🙈 håper det skjer innen mine blir tenåringer. Synes det er helt fryktelig hvordan verden utvikler seg, og savner virkelig oppveksten min på det glade 90 tall. Vet ikke hva man kan gjøre. Skulle ønske at alle kollektivt gikk sammen og nektet barn sosiale medier før de var 18. Jeg vet at det også er naivt 🙈 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #7 Skrevet 30. november 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er mor til en 13 år gammel jente som er ganske hekta på sosiale medier. Hun er i begynelsen av puberteten og suger til seg alle gode råd som disse influencerne kommer med, og prøver å følge de til punkt og prikke selv om vi foreldre sier at hun skal slappe av og tenke selv. Anonymkode: c6b1c...fa4 Å si til noen at de skal "tenke selv" er ganske vagt og lærer henne ingenting. Det blir som å si at hun må lære å klatre, uten at dere viser henne hvordan man gjør det. Dere må lære henne hvordan tenke selv. Dere må ta opp problemstillinger rundt hva influensere gjør og hvorfor de gjør det. Dere må lære henne opp i hvordan tenke om andre mennesker. Der hun får en forståelse for at ikke alle er ærlige eller fornuftige. Anonymkode: 6b934...7f7 4 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #8 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å si til noen at de skal "tenke selv" er ganske vagt og lærer henne ingenting. Det blir som å si at hun må lære å klatre, uten at dere viser henne hvordan man gjør det. Dere må lære henne hvordan tenke selv. Dere må ta opp problemstillinger rundt hva influensere gjør og hvorfor de gjør det. Dere må lære henne opp i hvordan tenke om andre mennesker. Der hun får en forståelse for at ikke alle er ærlige eller fornuftige. Anonymkode: 6b934...7f7 Vi snakker med henne veldig ofte om dette, og det at jeg brukte uttrykket "å tenke selv" betyr ikke at vi mener at hun skal finne ut av alt selv. Det går på interesse for utseendet sitt og sminke, muligens dårlig selvbilde og det at alle vennene også henger inne på tiktok. Ts Anonymkode: c6b1c...fa4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #9 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts her. Siden jeg har fått så få svar, tolker jeg det som dere ikke reagerer på sosiale medier og at jenter i dag skal være så perfekte? Anonymkode: c6b1c...fa4 Evt folk sover om natta og drar på jobb om morgenen? Anonymkode: 7b077...426 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #10 Skrevet 30. november 2022 Jeg har voksne barn, men får allikevel med meg noe av disse influensene. For det første har jeg ikke noe til overs for noen av de. En dag må de antakelig få seg en normal jobb og det vil de ikke klare. Disse influensene får betalt for å reklamere for hva det måtte være. De roser produktene opp i sky hele tiden. Jeg synes den verste er Sofie Elise. Hun er ett utrolig dårlig forbilde med alle disse operasjonene sine. Hun er rett og slett dum som ett stykke brød. Ungdommen idag sluker absolutt alt rått fordi de trur det skal være sånn. Jeg tør å si at dette med de forskjellige kjønn også er en massiv påvirkning av ungdommer. Ei venninne av meg har en datter som var forelsket annenhver dag på skolen, i gutter. Så kom hun plutselig en dag å var lesbisk, hadde allikevel biler av mannlige crush på veggen hjemme. Så gikk det en tid og hun var plutselig biseksuell. Nå idag er hun hetero og mamma til 2 barn. Hun hadde aldri jentekjærester, men flere gutter. Selv i den tiden hun var lesbisk. Jeg er veldig glad mine barn ikke ble så påvirket som ungdommen i dag blir. Verden vil bedras, spesiellt ungdommen. Anonymkode: 7879b...181 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #11 Skrevet 30. november 2022 For min del tenker jeg at en gylden middelvei er tingen å gå, men min datter har vært i andre enden av skalaen - dvs, hatet å dusje, det var et mas å få henne til å dusje og skifte klær, hatet å stå opp, brydde seg ikke om hun gikk med ketsjupflekk på genseren, osv osv. Nå er hun 13 og har endelig begynt å stelle seg uten at jeg maser, hun har på vekkerklokken tidlig og står opp selv, og hvis det er noen influensere der ute som jeg kan takke for dette, så sier jeg bare takk. Jeg finner fremdeles nugattibokser med teskje i, som hun har kjøpt i smug og gjemt på rommet, så hun har ikke blitt helsefreak eller noe... Anonymkode: dd83c...519 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #12 Skrevet 30. november 2022 Jeg tror det alltid har vært slik, men at det nå er lett å skylde på SoMe. Jeg husker presset om fint undertøy (truse og topp) allerede på slutten av barneskolen på 80-tallet. Merkepresset på klær var også stort. Mens jeg i dag opplever at det er individuell stil og til tider rimelige klær som gjelder. De syltynne modellene var idealet, de var jo alt vi så, ingen som trente og hadde former slik som nå. Husker det var om å gjøre å ha BMI undervektig gjennom hele tenårene. Det var brunkrem og mascara, napping av bryn. Alle farget håret. Så nei, jeg ser ikke at utseendefokuset er større nå. Det kommer bare fra andre kanaler. Og noen av ideene er sunnere en før, herunder trening og kosthold. Anonymkode: fd050...cfd 3
Bålkaffe Skrevet 30. november 2022 #13 Skrevet 30. november 2022 I den alderen kan det jo være vanskelig å komme inn og få 13åringen til å kritisk vurdere det hun blir utsatt for på nett. Men det er det som bør inn: kritisk vurdering av alt man blir utsatt for. "Er dette som hun influenceren sier sant? Kan det etterprøves, faktasjekkes?" etc. At hun blir påvirket til å stå opp tidlig, legge seg tidlig, trene og sånt, ville jeg ha ikke sett på som noe galt, så lenge hun faktisk tar hensyn til kroppen sin, ikke overtrener, overspiser/dropper mat for å slavisk følge en eller annen farlig oppskrift fra en influencer. Fortsett å se over hva hun ser på og blir utsatt for og prøv å få tenåringen til å vurdere det hun har sett. Spør "hva mener du om dette her?" og vær interessert i hva hun mener rundt det og hva hun føler på.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #14 Skrevet 30. november 2022 Bålkaffe skrev (27 minutter siden): I den alderen kan det jo være vanskelig å komme inn og få 13åringen til å kritisk vurdere det hun blir utsatt for på nett. Men det er det som bør inn: kritisk vurdering av alt man blir utsatt for. "Er dette som hun influenceren sier sant? Kan det etterprøves, faktasjekkes?" etc. At hun blir påvirket til å stå opp tidlig, legge seg tidlig, trene og sånt, ville jeg ha ikke sett på som noe galt, så lenge hun faktisk tar hensyn til kroppen sin, ikke overtrener, overspiser/dropper mat for å slavisk følge en eller annen farlig oppskrift fra en influencer. Fortsett å se over hva hun ser på og blir utsatt for og prøv å få tenåringen til å vurdere det hun har sett. Spør "hva mener du om dette her?" og vær interessert i hva hun mener rundt det og hva hun føler på. Hun står opp én time før hun egentlig må for å trene, for ikke å legge på seg, og hun klarer heller ikke å komme seg i seng for å sove fordi hun har så mye skjønnhetsrutiner, så det er det vi jobber med nå. Tvangshandlinger som baller på seg for hver måned. Det siste er en flat stein hun har kjøpt seg på Normal som hun og venninnene bruker for å stryke langs kjevelinjen og under haken for å motvirke dobbelthake og rynker! Har prøvd å snakke med mødrene til hennes venninner, men de sier det skal være sånn og at det er normalt at unge jenter er opptatt av utseendet. Saken er at mange av disse mødrene er like opptatt av sminke og utseendet som sine døtre. Alt dette kom etter at hun begynt å følge diverse idiotiske influencere på nett i fjor. Ts Anonymkode: c6b1c...fa4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #15 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alt dette kom etter at hun begynt å følge diverse idiotiske influencere på nett i fjor. Ts Anonymkode: c6b1c...fa4 Ikke skyld på andre. Datteren din er en lett påvirkelig person, som nettopp er blitt tenåring. Slik ville hun vært uansett når hun vokste opp. Det eneste du kan gjøre er å veilede til at hun står trygt i seg selv. Kombinert med at du tenker det er en fase, som egentlig ikke er så farlig. Anonymkode: fd050...cfd 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #16 Skrevet 30. november 2022 Og akkurat pga det inntrykket sosiale medier gir til spesielt påvirkbare unge jenter er hvorfor min datter ikke får sosiale medier. Sosiale medier er ille nok for voksne folk. Anonymkode: f091e...8da 2
Kaneel Skrevet 30. november 2022 #17 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi snakker med henne veldig ofte om dette, og det at jeg brukte uttrykket "å tenke selv" betyr ikke at vi mener at hun skal finne ut av alt selv. Det går på interesse for utseendet sitt og sminke, muligens dårlig selvbilde og det at alle vennene også henger inne på tiktok. Ts Anonymkode: c6b1c...fa4 Du får prøve å få hu til å bli miljø bevist heller da forsvinner det overnevnte problem(men du får et nytt et da 😂) 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #18 Skrevet 30. november 2022 Når en er 13 år så er det jo hele verden det å være og gjøre som alle andre. Så klart de blir påvirket, og kanskje mer enn vi som vokste opp før Internett, men vi var også opptatt av de samme tingene som din datter. Og jeg var 13 år i 1979🙈 Anonymkode: 5cf61...f7d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #19 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Å si til noen at de skal "tenke selv" er ganske vagt og lærer henne ingenting. Det blir som å si at hun må lære å klatre, uten at dere viser henne hvordan man gjør det. Dere må lære henne hvordan tenke selv. Dere må ta opp problemstillinger rundt hva influensere gjør og hvorfor de gjør det. Dere må lære henne opp i hvordan tenke om andre mennesker. Der hun får en forståelse for at ikke alle er ærlige eller fornuftige. Anonymkode: 6b934...7f7 Yes, dette. Godt svar. Anonymkode: 6ecab...b8f
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #20 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Når en er 13 år så er det jo hele verden det å være og gjøre som alle andre. Så klart de blir påvirket, og kanskje mer enn vi som vokste opp før Internett, men vi var også opptatt av de samme tingene som din datter. Og jeg var 13 år i 1979🙈 Anonymkode: 5cf61...f7d Internett og sosiale medier fantes ikke i 1979, det var én svarthvitt tv kanal, få ukeblader for unge jenter som reklamerte for sminke og klær, mindre utvalg i sminke, ikke mobiltelefoner som man kunne ta selfies med og det var vel de færreste 13 åringer som hadde eget kamera osv. Tullete å sammenligne hvordan 13 åringer hadde det for 43 år siden med sånn vi lever i dag. Ts Anonymkode: c6b1c...fa4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå