Gå til innhold

Reache out til gammel venninne eller la vær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her med en dårlig følelse. Det var en i den tidligere venninnegjengen min som jeg faset ut. Grunnen til det var fordi hun drakk tett, hun ble litt for needy og jeg hørte rykter om henne som jeg ikke likte. Som at hun lå med opptatte menn og var generelt løs. De siste gangene jeg hørte fra henne tryglet hun meg om å møte meg, hun trengte noen å prate med. Men jeg orket ikke svare. 

Nå flere år etter møtte jeg kusina hennes, og jeg fikk vite at venninna mi hadde slitt veldig med livet de siste årene, at en jeg vet hvem er utnyttet og forgrep seg på henne på den tiden jeg snakket med henne sist. 

Jeg søkte opp navnet hennes og sendte henne en mld for noen dager siden. Fikk ikke svar. Prøvde å ringe, fikk da etterhvert opptattsignal. Når jeg prøvde igjen fikk jeg ikke engang ringetone, så antar jeg er blokkert. 

I mld skrev jeg blant annet at jeg var lei meg for at jeg ikke svarte henne den gangen og jeg håpet hun hadde det bedre nå. Så jeg fikk sagt unnskyld. 

Men så blokkerer hun meg tydeligvis uten å gidde svare. Jeg synes det blir litt umodent og dårlig gjort? Uten engang å svare meg. Er det galt av meg å tenke at da er hun ikke noe bedre enn det jeg var den gangen hvis hun reagerer sånn?

Anonymkode: 1ccd9...f6c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner henne godt jeg. Du velger å tro andre, enn å snakke med henne. Hadde aldri tatt deg tilbake som venn. 

Anonymkode: 51b8a...cfc

• Liker 27
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor mener du at hun skulle godta unnskyldningen din? Du sviktet henne da hun trengte deg som mest. Du høres utrolig selvsentrert ut; du gadd ikke å være mer sammen med henne, så du faset henne ut. Nå ønsker du kontakt med henne, og mener at hun er umoden fordi hun ikke tilgir deg for sviket ditt?

Anonymkode: 35eb6...7be

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Du virker jo som en ekte drittsekk. Fint at hun klarte å blokkere deg.

Anonymkode: be47c...ab7

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg vil si hun har gitt deg et ganske klart svar. Du faset henne ikke ut, du avviste henne direkte da hun hadde et så sterkt behov for noen å prate med at hun med dine ord bønnfalt deg om hjelp. Jeg skjønner godt at hun ikke orker å forholde seg til deg nå, bare fordi det plutselig passer deg.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Du droppet henne fordi du syntes hun var for mye på fylla, needy og «løs». 
Hun vil ikke ha noe med deg å gjøre nå, fordi du sviktet henne. 
Hvem er umoden og slem?

Fint for deg at du reflekterer over hvordan du har behandlet en venninne nå, bedre sent enn aldri. 

Hvorfor tar du kontakt med henne nå? Har de andre vennene dine forsvunnet? 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er absolutt ikke umodent. Istedet for å lytte til og støtte et overgrepsoffer hang du deg opp i rykter om at hun var "løs", som om det i det hele tatt skulle ha noen betydning om hun så lå med 500 menn. Du så ned på henne og kuttet hun ut når hun var på sitt mest sårbare, sviktet henne. Du kan virkelig ikke forvente svar. Du kan ikke kreve at hun skal rippe opp i traumene sine bare for å please og svare deg. 

Det er flott og sterkt gjort av hun å sette grenser. Min psykolog lærte meg det samme når mine venninner ikke trodde på at jeg hadde blitt dopet ned og tok avstand fra meg fordi jeg ble traumatisert, noe de mente var dramatisk og oppmerksomhetssyk adferd fordi de ikke trodde på det som hadde skjedd. Hendelsen sendte meg flere år i terapi og underveis prøvde to å ta kontakt og psykologen lærte meg å sette egne behov først og ikke peopleplease noen som hadde bidratt til forverring av traumet ved å svikte meg når jeg trengte de mest. 

Anonymkode: 4d7e3...ec0

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Jo, men…

Hva forventer du?

Du kunne ikke vite at hun ble utsatt for overgrep, men du dumpet henne fordi rykter

Bare la henne være. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig med alle over her som sier at du er en elendig venninne. Tenk å oppføre seg sånn og fortsatt føle at du har krav på noe som helst fra denne stakkars jenta. Håper hun har funnet seg bedre venner og at karma kommer din vei. For all del la henne være i fred. 

Anonymkode: 690a3...cf1

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du ghostet henne når hun trengte støtte, og du er nå sur fordi hun ikke svarer deg mange år senere? 

Ærlig talt. Hun har ingen forpliktelser til deg. Man kan si unnskyld, men en unnskyldning trenger ikke å bli godtatt. Du er sur nå fordi hun ikke grasiøst tar imot unnskyldningen din og får deg til å føle deg bedre. Det er ekstremt egoistisk av deg. Du tenker fortsatt bare på deg selv. 

Godt gjort av henne å ignorere folk som kun bryr seg om seg selv. 

Anonymkode: 482bb...341

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Enig med alle over!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Sitter her med en dårlig følelse. Det var en i den tidligere venninnegjengen min som jeg faset ut. Grunnen til det var fordi hun drakk tett, hun ble litt for needy og jeg hørte rykter om henne som jeg ikke likte. Som at hun lå med opptatte menn og var generelt løs. De siste gangene jeg hørte fra henne tryglet hun meg om å møte meg, hun trengte noen å prate med. Men jeg orket ikke svare. 

Nå flere år etter møtte jeg kusina hennes, og jeg fikk vite at venninna mi hadde slitt veldig med livet de siste årene, at en jeg vet hvem er utnyttet og forgrep seg på henne på den tiden jeg snakket med henne sist. 

Jeg søkte opp navnet hennes og sendte henne en mld for noen dager siden. Fikk ikke svar. Prøvde å ringe, fikk da etterhvert opptattsignal. Når jeg prøvde igjen fikk jeg ikke engang ringetone, så antar jeg er blokkert. 

I mld skrev jeg blant annet at jeg var lei meg for at jeg ikke svarte henne den gangen og jeg håpet hun hadde det bedre nå. Så jeg fikk sagt unnskyld. 

Men så blokkerer hun meg tydeligvis uten å gidde svare. Jeg synes det blir litt umodent og dårlig gjort? Uten engang å svare meg. Er det galt av meg å tenke at da er hun ikke noe bedre enn det jeg var den gangen hvis hun reagerer sånn?

Dere var venninner og du fadet henne ut. Du var ikke der for henne da hun trengte deg, og du valgte å tro på rykter istedenfor henne. Slike «venninner» trenger i alle fall ikke jeg, så jeg har full forståelse for at hun ikke gidder å gjenoppta kontakten med deg. Hadde neppe klart å stole på deg noen gang.

Hvorfor er det forresten så viktig for deg å høre om forumet mener at hun oppfører seg like ille nå som du gjorde da? Er det for å prøve å sette deg selv i et bedre lys? Equal the score?

Anonymkode: 96cea...a7e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg synes det blir litt umodent og dårlig gjort?

Jaja, dere er sikkert enige med hverandre der da, om itte anna...

Regner jo med at du troller, for alle og enhver har nok selvinnsikt til å ta innover seg situasjonen, og avgjøre hvorvidt det er  "barnlig og/eller dårlig gjort" å avstå ifra å prate med noen som sviktet såpass når man trengte det som mest... 

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 3
Skrevet

Jeg støtter alle andre her.

Du er frekk som tillater deg å tenke at hun oppfører seg frekt nå som du har sendt EN mld og skrevet unnskyld. Du har nå rippet opp i et vondt sår hun sikkert har jobbet hardt for å heale så godt det lot seg gjøre uten hjelp.

Noen ganger må man spørre seg selv hvorfor man ønsker å si unnskyld, og hvorfor man reagerer så umodent på å bli berettiget avvist. Det er jo tydelig at du fortsatt ikke egner deg som en genuin venn for henne.

Sorry, men du spurte.

Anonymkode: 8b4db...6a1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Som jeg skrev, hun var needy. Krevde mye og var ikke veldig flink til å lytte til andres problemer. Da går man etterhvert lei. Javel så hørte jeg på rykter og tok andres råd istedefor å høre hva hun hadde å si den gangen, men jeg var fra før av vant til å måtte slippe det jeg hadde i hendene når hun trengte å prate! Man kan ikke gjette seg til at alvorlige ting har skjedd heller, og et sted må man sette grensa å sette seg selv først! Og det er ikke alltid det er den som roper høyest som har det verst, vi andre sitter også med vårt.

Det jeg mente med at jeg synes det var drøyt hvis hun faktisk har blokkert meg, var at jeg kom med forklaring (altså ingen unnskyldning men forklaring) på hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde den gangen.  Det var absolutt ikke den mest voksne måten å gjøre det på men det ble sånn den gangen. Jeg mener ikke hun skal tilgi nei men synes blokkering var voldsomt. 

Ts.

Skrevet

Du svarte henne ikke da hun trengte deg, så du kan ikke klandre henne for det samme nå.

Når det er sagt så skjønner jeg at du dropper en venninne som tapper deg for energi, sånn sett tok du ansvar for deg selv. Men du burde vel sagt det og ikke bare ghostet henne. Du kan uansett ikke bli sur for at HUN ikke svarer nå, det blir for dumt.

La det ligge, tenker jeg.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

et sted må man sette grensa å sette seg selv først!

Hvilket er det hun gjør nå. Hun ignorerte meldingen og den første oppringingen, men syntes tydeligvis og forståelig nok at det ble i overkant mye mas da du ringte enda en gang. Hun skylder deg ingenting, uansett hvor mye du forklarer deg.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

For hennes skyld er det like greit å ikke "reache out". 

Anonymkode: f5d85...f27

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det blir litt umodent og dårlig gjort?

Tuller du? Hva tenker du om det du gjorde da? Som ikke svarte i det hele tatt når en venn tryglet deg om å få møtes fordi hun ikke hadde det bra? Ikke noe rart at hun blokkerer deg, du såret henne, og nå vil hun ikke ned igjen i samme grøfta og risikere å bli skuffet og såret igjen. Skjønner henne godt jeg!

Anonymkode: 67545...9ac

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du snakker med kusina og ber henne overbringe beklagelsen din så får du se om hun tar kontakt smør gjerne litt på dine evt egne problemer helse what ever går så fint atte 

Endret av Maskinfører

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...