Gå til innhold

Skilsmisseoppgjør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Håper noen med kompetanse innen jus kan hjelpe meg litt her… Litt langt, men håper dere gidder å lese. 

Jeg giftet meg med en mann fra utlandet og noen måneder senere flyttet han til Norge. Noen år før jeg traff han hadde jeg kjøpt min første leilighet. Da min man kom til Norge, bodde vi i denne leiligheten i noen år før vi kjøpte vår første bolig sammen. Ifb med boligkjøp, solgte jeg leiligheten og brukte pengene fra leiligheten som egenkapital i den nye boligen. Min mann brukte en del av sine oppsparte midler til å pusse opp boligen. Jeg brukte også litt av sparepengene mine til å kjøpe nye møbler og hvitevarer. 

Både jeg og min mann jobber. Vi har felleskonto og overfører like store beløp til denne felleskontoen som går til å betale boliglån og andre felles utgifter. Resten av pengene sparer vi i hver vår egen sparekonto. Jeg tjener mye mer enn min mann, noe som gjør at jeg har dobbelt så mye i min sparekonto. 

Etter flere år med ekteskapsproblemer, har jeg kommet til et punkt hvor jeg ser ingen annen utvei enn å gå fra han. Han er umulig å leve med og har mange psykopatiske trekk ved sin personlighet.  Jeg er utslitt av den psykiske mishandlingen og vil heller ikke at mitt barn skal vokse opp i en familie hvor far utøver  psykisk vold mot mor. 

Jeg sitter nå og er svært redd for at min mann kan kreve å få halvparten av mine sparepenger + halvparten av de pengene som er gått inn som egenkapital i vår felles bolig. Vi har dessverre ikke skrevet ektepakt om særeie, noe jeg angrer sinnsykt mye på i dag.  
Sparepengene er noe jeg ville ha brukt til å etablere meg på nytt, og vet ikke helt hva jeg skulle ha gjort om han skulle ha krevd 50 % av disse. 

Noen her som vet hva jeg kan gjøre ? Finnes det noen løsninger for at jeg skal kunne komme meg ut av dette ekteskapet uten at han får mine penger? Skal for øvrig sies at han har en del han kommer til å arve etter foreldrene sine (to leiligheter og stort bygg som leies ut i dag som sikkert er verdt en del millioner). Grunnen til at han kan kreve at alt skal fordeles likt vil nok være for å hevne seg og gjøre meg vondt. 

Anonymkode: f6269...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er mulig å spore egenkapitalen fra før dere giftet dere er det mulig det går an å skjevdele denne. Sparepengene, dersom du har spart de opp i løpet av ekteskapet, tror jeg derimot er en tapt sak. Alt som er opparbeidet i løpet av ekteskapet skal i utgangspunktet deles likt. 

Men du må ha advokat. 

Anonymkode: 5eba5...a44

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du hadde før dere giftet dere Jan du kreve skjevdelt, det du hat opparbeidet deg i løpet av ekteskapet inngår i felleseiet som deles likt.

Anonymkode: d95c0...c24

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengene du hadde med deg inn i ekteskapet er dine. Pengene fra den første leiligheten kan spores tilbake til deg, så her blir det skjevdeling på verdien av bolig 2. Husk dog at mannen må få valuta for de pengene han har spyttet i også. Hvis hans penger gikk til oppussing så er det kanskje naturlig at dere prøver å få noen tall på hvor mye verdiøkning det bidro til?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det du hadde før dere giftet dere Jan du kreve skjevdelt, det du hat opparbeidet deg i løpet av ekteskapet inngår i felleseiet som deles likt.

Det er vel ikke noen ufravikelig lov som sier at alt som er opparbeidet i løpet av ekteskapet skal deles likt? Vi tok med oss våre respektive sparekontoer ut av ekteskapet da vi begge syntes det var mest fair. Har ikke fått politiet på døra enda i alle fall.

Anonymkode: 1976d...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du for en begrenset periode sette de over på en sparekonto i din mors navn f.eks? Kjenner ikke helt til det juridiske her altså.

Men, det enkleste er vel å snakke med en skilsmisseadvokat?

Anonymkode: 00d3d...bd9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel ikke noen ufravikelig lov som sier at alt som er opparbeidet i løpet av ekteskapet skal deles likt? Vi tok med oss våre respektive sparekontoer ut av ekteskapet da vi begge syntes det var mest fair. Har ikke fått politiet på døra enda i alle fall.

Da har dere i realiteten benyttet dere av avtalefriheten. Utgangspunktet er derimot at felleseie skal deles likt, jf. ekteskapsloven § 58.

I TS sitt tilfelle vil det innebære at han har rett på halvparten av felleseie (midler opptjent etter inngåelse av ekteskapet), men det er ingenting i veien for å gjøre som dere gjorde.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Politiet befatter seg med straffeloven. Dere sto selvsagt fritt til å dele som dere ble enige om. Loven ville bare vært aktuell hvis dere ikke var enige, og den sier at verdier opparbeidet i ekteskapet skal deles likt.

Anonymkode: 46df8...101

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du for en begrenset periode sette de over på en sparekonto i din mors navn f.eks? Kjenner ikke helt til det juridiske her altså.

Men, det enkleste er vel å snakke med en skilsmisseadvokat?

Anonymkode: 00d3d...bd9

Ja, jeg tenkte også om det var mulig å overføre det til søsken og foreldre frem til skilsmisse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2022 den 23.27):

Ja, jeg tenkte også om det var mulig å overføre det til søsken og foreldre frem til skilsmisse? 

Det er ikke en lovlig løsning, men vel vanskelig å oppdage?

Anonymkode: 5eba5...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2022 den 23.27):

Egenkapitalen du hadde fra forrige bolig er din. Salgspapirene beviser vel det. Resten av boligens verdi er felles. Han kan kreve mer enn halve om han kan bevise at han har bidratt til verdiøkning ved å betale oppussing. 

Du kan gi gaver til familie for å komme unna men gaver er vel skattepliktige og bli en ulempe for dem ? Og familien din kan med loven I hånd beholde pengene. Om de er så kjipe. 

At du tjener mer er uvesentlig. Et ektepars inntekt er en felles pot. Til felles fordeling. 

Anonymkode: e5200...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Egenkapitalen du hadde fra forrige bolig er din. Salgspapirene beviser vel det. Resten av boligens verdi er felles. Han kan kreve mer enn halve om han kan bevise at han har bidratt til verdiøkning ved å betale oppussing. 

Du kan gi gaver til familie for å komme unna men gaver er vel skattepliktige og bli en ulempe for dem ? Og familien din kan med loven I hånd beholde pengene. Om de er så kjipe. 

At du tjener mer er uvesentlig. Et ektepars inntekt er en felles pot. Til felles fordeling. 

Han brukte sine sparepenger på oppussing, som han tjente og sparte mens vi var gift. Det har medført til at boligen har hatt en verdiøkning. Da skal verdiøkningen fordels 50/50 hvis jeg har skjønt dette riktig. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får halvparten av hans sparepenger og han får halvparten av dine

Anonymkode: 331ca...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, gaver er ikke skattepliktige.

De må skatte for renter og evt. formue per 31.12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spennende å se ei dame som har havnet i mannefella. 

Anonymkode: e5009...dc2

Hva mener du med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva mener du med det? 

Normal situasjonen er at der er mannen gifter seg med dame med mindre penger og dårligere betalt jobb.

Når det blir skilsmissen stikker dama av med halvparten (og barna). Mannen opplever det som urettferdig at han har tjent mest og betalt de fleste utgifter må dele boet med sin eks.

Her er situasjonen motsatt, noe som er sjelden siden de fleste damer gifter seg oppover i status og penger (Ref. Hypergamiet ).

Du får gjøre som skilte menn må. Betale ut ex, Bite i det sure eplet og ta lærdom og aldri gifte seg igjen, evt, gifte seg med en med mer penger så  man ikke blir flådd to ganger 😊

Det er en grunn til at færre og færre menn gifter seg.

Anonymkode: e5009...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2022 den 21.57):

Selv om dere fant en ordning som passer for dere så er det framdeles sånn at man kan kreve halvdelen av den andres sparepenger. Jeg ville også tenkt som dere,at det var mest naturlig at hver fikk med seg sin egen sparekonto.  Men det er mange bitre skilsmisse oppgjør rundt forbi hvor man ønsker å være mest mulig vrang mot sin tidligere partner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Han brukte sine sparepenger på oppussing, som han tjente og sparte mens vi var gift. Det har medført til at boligen har hatt en verdiøkning. Da skal verdiøkningen fordels 50/50 hvis jeg har skjønt dette riktig. 

TS

Alt dere har tjent i ekteskapet har han rett å dele 50/50, inklusiv oppussing og gevinsten det har gitt, og alle dine sparepenger. Det må du rett og slett lære å leve med. 
Å forsøke å skjule sparepenger ved å midlertidig overføre dette til venner og familie er svindel. 

Anonymkode: 8abba...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

always skrev (6 timer siden):

Selv om dere fant en ordning som passer for dere så er det framdeles sånn at man kan kreve halvdelen av den andres sparepenger. Jeg ville også tenkt som dere,at det var mest naturlig at hver fikk med seg sin egen sparekonto.  Men det er mange bitre skilsmisse oppgjør rundt forbi hvor man ønsker å være mest mulig vrang mot sin tidligere partner.

Er vel en dum ide å ha separate sparekonto som man setter inn penger på etter man har fått felleseie. Noe annet separate brukskontoer som gir følelse av økonomisk autonomi i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...