Gå til innhold

Hva kan man gjøre med en utleier som ikke føler leiekontrakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I følge leiekontrakt har vi som leietakere ansvar for å holde orden og ta vare på inventar, og ting som å bytte batteri, og passe på så boligen ikke får skader og lignende, mens utleier naturlig har ansvar for vedlikehold og større utskiftninger og lignende. 

I vårt tilfelle gjør ikke utleier dette. Utleier er vanskelig å få tak i på telefon, og det kan gå flere måneder uten at vi får svar verken på telefon eller melding. Hvilke rettigheter har vi da? 

Et eksempel fra nå: blandebatteriet er ødelagt (uten at det er vår feil), dette må vi naturligvis bytte da vi ikke kan dusje i kaldt vann (pluss at dette kan jo føre til enda mer lekkasje osv.), vi får ikke kontakt. Nå tenker vi uansett å få tak i rørlegger og sende regningen. 

Men hvilke rettigheter har vi når utleier ikke gjør sitt ansvar. Det handler også om en del andre mangler på boligen som bør utbedres, eller oppdateres etter lov/forskrift. 

Anonymkode: d59b6...d19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*følger leiekontrakten

skal det selvsagt stå i tittelen. 

Skrevet

Hvis utleier ikke svarer engang: Jeg ville fått en rørlegger til å fikse det, og så trukket fra kostnaden på neste måneds leie. Men husk å si tydelig ifra på forhånd. Da har du ditt på det tørre. 

Anonymkode: 4f940...6ff

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Sørg for at all kommunikasjon er skriftlig, e-post, sms og brev hvis utleier er vanskelig.

Du kan holde tilbake deler av husleien eller hele ettersom hvor store mangler det er og hvilke ekstrakostnader dere har, men det må gjøres riktig og det må opprettes en egen konto som pengene settes av på.

Anonymkode: b3ed3...151

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Hei ts. Søk opp leieboerforeningen og meld deg inn der. De kan hjelpe dere til å få løst problemer med utleieren dere har nå og sørge for at en evt ny utleier følger forskriftene. Det koster ca 3-500 kr tror jeg, men er vel verdt pengene fremfor å sitte alene og ikke vite hva dere kan gjøre med slikt utleiere som dessverre utnytter folk og ikke tar ansvaret sitt.

Dere har god sak. Ta vare på all dokumentasjon, ta bilder, ta vare på meldinger, mailer osv. Ps, har dere betalt depositum på utleiers konto, så hold tilbake antall husleier tilsvarende depositumet. Dere har loven i hånd til å gjøre dette. Når det er gjort, fortsetter dere å betale husleie som før, om ikke leieboerforeningen sier dere skal holde tilbake husleie pga manglende reparasjoner og vedlikehold fra utleiers side.

Lykke til.

Anonymkode: 4922e...62b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Går ikke dette under slikt leieboer skal dekke? Jeg fikk nylig skiftet en kran som begynte å lekke, utleier sendte rørlegger dagen etter at jeg meldte fra. Litt senere skumleste jeg om hvem som hadde ansvar for hva på vegne av et familiemedlem, og da kom jeg frem til at det visst var jeg som skulle tatt meg av den krana. >.>

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/vedlikehold/

Anonymkode: 9b3ed...3cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Går ikke dette under slikt leieboer skal dekke? Jeg fikk nylig skiftet en kran som begynte å lekke, utleier sendte rørlegger dagen etter at jeg meldte fra. Litt senere skumleste jeg om hvem som hadde ansvar for hva på vegne av et familiemedlem, og da kom jeg frem til at det visst var jeg som skulle tatt meg av den krana. >.>

Men det går vel et skille mellom normalt vedlikehold og utskiftning når noe er gammelt og slutter å fungere?

Vedlikehold går vel på mindre reparasjoner som ikke krever fagkunnskap, bytting av batterier og renhold. 

• Liker 4
Skrevet
Loboto skrev (27 minutter siden):

Men det går vel et skille mellom normalt vedlikehold og utskiftning når noe er gammelt og slutter å fungere?

Vedlikehold går vel på mindre reparasjoner som ikke krever fagkunnskap, bytting av batterier og renhold. 

Jepp, mer som at leietager renser sluk jevnlig osv, ikke bytter rør på badet.

Anonymkode: 0d255...917

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stor forskjell på å vedlikeholde kran, og å bytte ut kran. 

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for svarene dere! 

Noen av de andre tingene handler jo om pålegg fra brannvesen, og det er ting vi ikke etter leiekontrakten har lov å installere, så sånn sett kan vi ikke ta tak i det selv. Men han bryter jo loven ...

Nå har det flere ganger blitt sånn at vi gjør arbeidet, noe som koster oss både tid, og penger. Men pengene for selve utgiften har vi noen ganger fått igjen. Men selv om vi trekker fra kostnaden, så er det ergerlig at vi må gjøre arbeidet, er jo derfor vi leier. Men man kan gjerne ikke trekke for det i leien. 

Andre som har noen tips til hva man kan gjøre for å få huseier/utleier på banen? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Sørg for at all kommunikasjon er skriftlig, e-post, sms og brev hvis utleier er vanskelig.

Du kan holde tilbake deler av husleien eller hele ettersom hvor store mangler det er og hvilke ekstrakostnader dere har, men det må gjøres riktig og det må opprettes en egen konto som pengene settes av på.

Anonymkode: b3ed3...151

Dette har vi for øvrig ingen sjans til å gjøre. Om vi må ut med 10 000 til rørlegger/andre, så har vi ikke det bare liggende til å sette av på en annen konto. Joda, vi har buffer, men vår buffer er ikke til å fikse gammelt forefallende på en leilighet vi ikke eier. Men vi tar selvsagt vare på kvitteringer for det ulike arbeidet. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Du sender en Mail eller sms til utleier at ditt og datt må gjøres. Gi en frist på to uker, og at om ikke utleier tar tak og fikser det, så vil dere gjøre det og trekker så kostnaden av husleien. 

Anonymkode: 43a95...9f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du sender en Mail eller sms til utleier at ditt og datt må gjøres. Gi en frist på to uker, og at om ikke utleier tar tak og fikser det, så vil dere gjøre det og trekker så kostnaden av husleien. 

Anonymkode: 43a95...9f8

Det kan vel ikke være meningen at man skal gå to uker uten å kunne dusje hjemme? 

Skrevet

Er det ett firma eller en privatperson? 
Om det er ett firma, er det andre mennesker i firmaet dere kan kontakte?
Om det er en privatperson, er det nær familie rundt personen dere kan kontakte? Si at dere er bekymret for at personen er død siden det ikke er noe svar å få, og dere får store utgifter grunnet større vedlikehold. 

Jeg tror jeg hadde gjort det slik:

Send skriftlig beskjed på SMS/e-post hva nå enn, at dere opphører leiekontrakten snarest om det ikke er svar asap. 

Om ikke utleier er alvorlig syk eller lignende, så vil jeg tippe at personen tar kontakt snarest. 

___
Har aldri opplevd det du sier ts, så her snakker jeg bare ut ifra hva jeg ville gjort om jeg sto i en lignende situasjon som du har beskrevet. 

Anonymkode: 56249...6ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det ett firma eller en privatperson? 
Om det er ett firma, er det andre mennesker i firmaet dere kan kontakte?
Om det er en privatperson, er det nær familie rundt personen dere kan kontakte? Si at dere er bekymret for at personen er død siden det ikke er noe svar å få, og dere får store utgifter grunnet større vedlikehold. 

Jeg tror jeg hadde gjort det slik:

Send skriftlig beskjed på SMS/e-post hva nå enn, at dere opphører leiekontrakten snarest om det ikke er svar asap. 

Om ikke utleier er alvorlig syk eller lignende, så vil jeg tippe at personen tar kontakt snarest. 

___
Har aldri opplevd det du sier ts, så her snakker jeg bare ut ifra hva jeg ville gjort om jeg sto i en lignende situasjon som du har beskrevet. 

Anonymkode: 56249...6ad

Det er en privatperson, og vi vet jo at det ikke har skjedd han noe. Han er bare konsekvent elendig på alt som har med husværet å gjøre. 

Vi kan jo godt flytte egentlig, men jeg har ikke helse til å gjennomføre det nå, og sett bort fra en "umulig" utleier, så er det perfekt å bo her pga nærhet til sykehus og pris. Så føler oss litt i en klinsj der, der vi aksepterer dette pga andre omstendigheter, samtidig som det er en belastning vi ikke har overskudd til. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Hvis utleier ikke gidder å svare på meldinger er hn kanskje en giddalaus type som har nok av penger og som da heller ikke gidder å lage noe bråk hvis dere trekker fra utgifter på neste månedsleie. Sikkert lurt å si fra i forkant og sende kopi av kvittering fra rørlegger og kanskje kopi av leiekontrakten der du ringer rundt med rød penn hva som er avtalt rundt vedlikehold.

Anonymkode: 97476...1a8

• Liker 2
Skrevet

Det kan vel ikke være meningen at man skal gå to uker uten å kunne dusje hjemme? 

Man betaler selvsagt ikke full husleie for perioden uten varmt vann, så da er det opp til huseier hvor raske de vil være. Opplys om alt dette skriftlig, og hvis det ikke utbedres innen to uker kan du fikse sjæl og trekke utgiften fra neste husleie, mot kvittering. Å holde igjen husleie er det beste pressmiddelet leietaker har, så bruk det for alt det er verdt, og kjør kun dkoumentarbar kommunikasjon. 

Anonymkode: f8766...e84

Skrevet

Stor forskjell på å vedlikeholde kran, og å bytte ut kran. 

Hm, ja du sier jo noe der. Så dersom det hadde vært nok å bytte pakning ville jeg tatt regninga, men siden krana ble skiftet ble det altså rett likevel. Bra, for jeg fikk jo litt dårlig samvittighet når jeg leste teksten i ettertid og oppfattet det annerledes. 😆

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Leieboer dekke å bytte ut kraner?! Hva er da poenget med å leie, en av fordelene er jo at utleier tar seg av slike kostnadene. Ingen steder der jeg har leid har leieboer hatt ansvar for slikt. 

Endret av mitch92
  • Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svarene dere! 

Noen av de andre tingene handler jo om pålegg fra brannvesen, og det er ting vi ikke etter leiekontrakten har lov å installere, så sånn sett kan vi ikke ta tak i det selv. Men han bryter jo loven ...

Nå har det flere ganger blitt sånn at vi gjør arbeidet, noe som koster oss både tid, og penger. Men pengene for selve utgiften har vi noen ganger fått igjen. Men selv om vi trekker fra kostnaden, så er det ergerlig at vi må gjøre arbeidet, er jo derfor vi leier. Men man kan gjerne ikke trekke for det i leien. 

Andre som har noen tips til hva man kan gjøre for å få huseier/utleier på banen? 

Det eneste som nytter er å dra inn leieboerforeningen og få de til å gjøre det tydelig for utleier hvilke plikter han har. Om han vil dra ting til forliksrådet feks når dere holder tilbake husleie pga depositum og manglende utført arbeid som er hans plikter, må han betale selv for å få det tatt opp der, OG han kommer til å tape. Jeg har sett utleiere dra det så langt og de har måtte tygge hatten og betale for advokaten sin selv. Siden leieboer hadde loven på sin side.

Det finnes med andre ord ingen andre muligheter til å få en slik utleier til å komme på banen som du sier.

Anonymkode: 4922e...62b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...