AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #1 Skrevet 29. november 2022 Altså en blanding av schizoid og asperger/autisme. Har hørt at de fleste aspergere elsker å være sosiale, men noen av oss misliker folk og vil helst bare være i fred. Anonymkode: bec0c...185 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #3 Skrevet 29. november 2022 Nei. Og schizoid utelukker asperger Anonymkode: fb2f5...9fc
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #4 Skrevet 29. november 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Og schizoid utelukker asperger Anonymkode: fb2f5...9fc Hvorfor det? Anonymkode: bec0c...185 1
Bacteria Skrevet 29. november 2022 #5 Skrevet 29. november 2022 Schizoid er vel bare en beskrivelse av et personlighetstrekk, folk som misliker å være sosiale i ekstrem grad. Det er jo ikke det samme som den meget alvorlige psykoselidelsen schizofreni (som sikkert også de med Asperger kan få).
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #6 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor det? Anonymkode: bec0c...185 https://forum.doktoronline.no/topic/448823-kupton-hvorfor-er-det-slik-at-diagnosene-asperger-og-schizoid-pf-utelukker-hverandre/ Anonymkode: fb2f5...9fc 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #7 Skrevet 29. november 2022 27 minutter siden, AnonymBruker said: https://forum.doktoronline.no/topic/448823-kupton-hvorfor-er-det-slik-at-diagnosene-asperger-og-schizoid-pf-utelukker-hverandre/ Anonymkode: fb2f5...9fc Jeg vet ikke hvem kupton er. Anonymkode: bec0c...185 1
Avstand Skrevet 29. november 2022 #8 Skrevet 29. november 2022 (endret) Ja det er en type Asperger. Så har du Sosio-Asperger, som er blanding av sosiopat og Asperger. Schizolar er også noe som heter, det er når du har mange tegn på både bipolar og schizofren. Har ikke lært som alle enda, men det er noe også som heter semi-Asperger, uni-Asperger (vet det er aspergere som virker helt normale men trekkene kommer når ingen ser dem, en universell Asperger, det ligger i navnet), og Atypisk-Asperger.. Det er også noe som heter adhd type 1 og type 2. type 1 er der du er veldig hyper og generelt en urokråke, mens type 2 er der du har mye mer energi enn gjennomsnittet men ikke trenger å være urokråke. 🙃🙂🙃🙂 Endret 29. november 2022 av Avstand 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #9 Skrevet 30. november 2022 Ja. Påstander om at alle med Asperger elsker å være med folk kunne ikke vært mer treffende. I tillegg til nyansediagnosene brukeren over meg peker på har vi også: Maniasp: Dette er mennesker med sterke aspergertrekk som har en tendens til å havne i manisk tilstand. Maniene skiller seg fra ordinære manier ved å være preget av et klassisk aspergerinnhold hvor vansker med sosialt samspill og opphengthet i enkleste hobbyer blir tydelig. U-schizoasp: Mennesker med uttalte schizofrene trekk uten innblanding av klassiske Aspergerkjennetegn. Disse menneskene havner ofte i psykoser på store fester eller i bybildet da de i motsetning til introverte Aspergers elsker folk og blir så russ på folkemengder at det rakner. Yogaasp: Ganske ny men likevel svært treffende diagnose som vurderes inn i ikke kommende, men den diagnosemanualen som kommer etter den som er på vei. Dette er Aspergers som tidlig innså sine begrensninger og søkte innover for selvransakelse og selvutvikling. Disse gis gjerne tur til Goa på blå resept for å utføre yoga sammen med flylass med andre, norske yogaaspere med håp om bedring av sosial kompetanse og med det tilrettelegging for god fungering i arbeidslivet. NAV er villig til å bruke mye penger på disse. Aspinær: Aspergers med komorbide binære behov/tilstander. Anonymkode: 46b57...b95 2
Gjest vilkåret Skrevet 30. november 2022 #10 Skrevet 30. november 2022 Det er nok to ulike måter for en hjerne å fungere på. Grunnen til at enkelte med asperger ikke er motiverte til å være sosiale, er annerledes enn hvorfor shizoide ikke har motivasjonen. Enkelte med asperger har ikke de sosiale belønnelsesfølelsene når de er sosiale, som normale har. De føler ikke noe/ noe særlig når de snakker med andre mennesker. De er gjerne mer motivert av hva det snakkes om, for det kan aktivere belønnelsesfølelse for dem. Men å ha kontakt med andre mennesker gir ikke følelser. Og følelsene er en stor del av hvorfor mennesker er motivert til å gjøre og si det de gjør. Shizoide har nok måter å fungere på som er mer likt anhedoni og manglende følelser. Enkelte med asperger er "bare" ikke interessert akkurat i det sosiale, de har fortsatt følelser og interesser på andre områder.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #11 Skrevet 30. november 2022 9 hours ago, Avstand said: Ja det er en type Asperger. Så har du Sosio-Asperger, som er blanding av sosiopat og Asperger. Schizolar er også noe som heter, det er når du har mange tegn på både bipolar og schizofren. Har ikke lært som alle enda, men det er noe også som heter semi-Asperger, uni-Asperger (vet det er aspergere som virker helt normale men trekkene kommer når ingen ser dem, en universell Asperger, det ligger i navnet), og Atypisk-Asperger.. Det er også noe som heter adhd type 1 og type 2. type 1 er der du er veldig hyper og generelt en urokråke, mens type 2 er der du har mye mer energi enn gjennomsnittet men ikke trenger å være urokråke. 🙃🙂🙃🙂 Vet ikke hvordan jeg skal tolke dette... Troller du med meg? Anonymkode: bec0c...185
Avstand Skrevet 30. november 2022 #12 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vet ikke hvordan jeg skal tolke dette... Troller du med meg? Anonymkode: bec0c...185 Litt ironisk siden jeg synes det er et sykelig behov for å sette diagnoser for tiden. 1
Silva Pluvialis Skrevet 30. november 2022 #13 Skrevet 30. november 2022 Avstand skrev (19 timer siden): Ja det er en type Asperger. Så har du Sosio-Asperger, som er blanding av sosiopat og Asperger. Schizolar er også noe som heter, det er når du har mange tegn på både bipolar og schizofren. Har ikke lært som alle enda, men det er noe også som heter semi-Asperger, uni-Asperger (vet det er aspergere som virker helt normale men trekkene kommer når ingen ser dem, en universell Asperger, det ligger i navnet), og Atypisk-Asperger.. Det er også noe som heter adhd type 1 og type 2. type 1 er der du er veldig hyper og generelt en urokråke, mens type 2 er der du har mye mer energi enn gjennomsnittet men ikke trenger å være urokråke. 🙃🙂🙃🙂 Det heter schizoaffektiv lidelse, og er regnet som en stemningslidelse med psykotiske utbrudd.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #14 Skrevet 30. november 2022 Tvillingsjel skrev (2 timer siden): Det heter schizoaffektiv lidelse, og er regnet som en stemningslidelse med psykotiske utbrudd. Men hun tuller jo. Det er ironi. Anonymkode: 46b57...b95
Purple_Pixiedust Skrevet 1. desember 2022 #15 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men hun tuller jo. Det er ironi. Anonymkode: 46b57...b95 Det skjønte ikke jeg heller. 😛
Avstand Skrevet 1. desember 2022 #16 Skrevet 1. desember 2022 Purple_Pixiedust skrev (7 timer siden): Det skjønte ikke jeg heller. 😛 Da har du vel Aspergers da.. en av kriteriene er jo ikke forstå ironi…….
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #18 Skrevet 1. desember 2022 Avstand skrev (43 minutter siden): Da har du vel Aspergers da.. en av kriteriene er jo ikke forstå ironi……. Det er en myte. De fleste forstår ironi Anonymkode: fb2f5...9fc
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #19 Skrevet 1. desember 2022 Avstand skrev (49 minutter siden): Da har du vel Aspergers da.. en av kriteriene er jo ikke forstå ironi……. Noen med Asperger kan vel ha problemer med det, men det gjelder da ikke alle. Min sønn har ikke noe problem med å forstå ironi og bruker det ofte helt riktig og treffende selv, når han skal vitse om noe f.eks. Og han har diagnosen Asperger, gitt i år. Anonymkode: 0aeae...99a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #20 Skrevet 1. desember 2022 Nei men jeg er også schizo asperger. Så da er vi to ❤️ Anonymkode: 3384c...c97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå