Gå til innhold

Leser du innlegg skrevet på nynorsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hopper over. Hvis de ikke gidder å legge inn en innsats i å skrive på bokmål, så gidder ikke jeg lese deres innlegg på nynorsk. Det går begge veier.

Anonymkode: 5e6d9...07b

Så å skrive nynorsk er latskap?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hopper over. 

Anonymkode: c2de7...30d

• Liker 1
Skrevet

For at jeg skal lese noe på nynorsk, er det iallefall nødt til å være noe som vekker max interessere.. 

• Liker 1
Skrevet
MyMichelle skrev (15 timer siden):

Selvsagt leser jeg dem. Nynorsk er da likestilt med norsk, og ifølge reglene er det tillatt å skrive på bokmål, nynorsk, eller engelsk. Ikke på dialekt. 

Legger til at jeg ikke liker å lese dårlig norsk. De som virker som om de ikke har hørt om komma og punktum, og bare durer i vei. Innlegget må være veldig interessant om jeg skal orke lese det.

Nynorsk er norsk, og er likestilt med bokmål, som òg er norsk.

Anonymkode: 4ea48...c1e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
ufiltrert skrev (9 minutter siden):

Nei. Får sånn spy-bergensk/skrike-dialekt indre stemme av å lese det. Helt for jævelig å stå ut med.

Ha ha ha, du har ikke bodd i Bergen, forstår jeg? Der er de allergiske mot nynorsk.

De er livredde for nynorsk-strilene. 😅

Anonymkode: b8000...78b

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Selvsagt leser jeg nynorsk. Hadde jeg opplevd det som en anstrengende øvelse å lese nynorsk hadde jeg syntes det hadde vært så flaut at det hadde jo holdt helt kjeft om.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Leser både nynorsk, dialekter og elendig norsk på kvinneguiden. Alle skal med :ler:

Skrevet

Ja, leser innlegg på nynorsk. 

Unntaket er om et nynorsk innlegg er med rosa skrift, da leser jeg det ikke. Jeg hopper glatt over alle innlegg med rosa skrift.

• Liker 3
Skrevet
Frida skrev (Akkurat nå):

Ja, leser innlegg på nynorsk. 

Unntaket er om et nynorsk innlegg er med rosa skrift, da leser jeg det ikke. Jeg hopper glatt over alle innlegg med rosa skrift.

Good girl 

Skrevet

Jeg leser nynorsk ja. Det er hoved-målformen min. 
Jeg gidder ikke å bry med med de som tror språk er våpenet og forumdiskusjoner er kamparenaen, men ellers leser jeg det meste uten problem.

Dårlig tegnsetting, dårlig språk, svorsk, bokmål, dialekt, engelsk, slang, ingenting plager meg nevneverdig. 
Tekster med mye tall derimot sliter jeg med grunnet dyskalkuli men jeg får normalt med meg hovedpoenga der også.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Da jeg skulle begynne på skolen så skrev min mor meg inn i nynorskklassen. Argumentet hennes var at bokmål ville jeg få inn alle veier uansett, så jeg kunne like gjerne lære meg nynorsk også.

Jeg er veldig glad for det i dag. Selv om jeg selv i dag skriver bokmål så har jeg ingen problemer med å lese nynorsk.

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg tenker ikke over om noe er skrevet på nynorsk eller bokmål, er så vant til å lese begge målførene.

Skrevet
ufiltrert skrev (22 minutter siden):

Nei. Får sånn spy-bergensk/skrike-dialekt indre stemme av å lese det. Helt for jævelig å stå ut med.

De aller fleste bergensere har bokmål som målform. Det var utallige sinte leserbrev og kommentarer i BT og BA i sin tid da det ble vedtatt at sykehuset skulle endre navn til Haukeland universitetssjukehus.

Anonymkode: 761a4...a2d

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg leser det. Jeg synes nynorsk er egentlig et mye penere språk enn bokmål og det gir meg som regel større glede å lese romaner på nynorsk enn bokmål, som jeg synes er et ganske "tamt" språk. (Jeg selv er hverken norsk eller oppvokst i Norge og lærte norsk som voksen).

Anonymkode: 5bcf5...d4c

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Sjølvsagt les eg innlegg på nynorsk, slik som eg óg les innlegg på bokmål. Eg nyttar båe målføre, sjølv om eg i hovudsak nyttar bokmål i samband med jobb. 

Anonymkode: 586ba...e8c

• Hjerte 2
Skrevet
ElectricScum skrev (55 minutter siden):

Selvsagt leser jeg nynorsk. Hadde jeg opplevd det som en anstrengende øvelse å lese nynorsk hadde jeg syntes det hadde vært så flaut at det hadde jo holdt helt kjeft om.

Enig i denne. 

Forstår ikke folk som så stolt og åpent kringkaster sin mangel på dannelse og utdannelse. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig! Men de som skriver som sin tale-dialekt hopper jeg glatt over. Det er så feil på alle måter.

Anonymkode: 1b258...eba

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skulle jeg ikke lese innlegg på nynorsk?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Tabris skrev (54 minutter siden):

Da jeg skulle begynne på skolen så skrev min mor meg inn i nynorskklassen. Argumentet hennes var at bokmål ville jeg få inn alle veier uansett, så jeg kunne like gjerne lære meg nynorsk også.

Jeg er veldig glad for det i dag. Selv om jeg selv i dag skriver bokmål så har jeg ingen problemer med å lese nynorsk.

Fantastisk mor du har, gje henne ein klem frå meg  👍   👏

Anonymkode: 0c8f8...93d

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...