Gå til innhold

Barnebidrag ved delt omsorg og del bosted

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Står midt i seperasjon, har 2 barn, delt fast bosted og del omsorg 50/50 med mor

Jeg har en bruttoinntekt på ca 850000

Hun har en bruttoinntekt på ca 440000

Hun krever nå barnebidrag, og det er sendt inn til nav for omregning, 

Jeg har nå søkt om barnetrygd, hva ligger den på?

Er det mange av dere som betaler barnebidrag ved 50/50?

Evt hvor mye må dere betale?

Har prøvd å ringt nav, men føler ikke jeg blir helt klok der, har prøvd bidragskalkultoren men fikk et tips fra Hun på nav at den ikke fungerte helt ved delt bosted

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Starlight_1 skrev (2 minutter siden):

Hei

Står midt i seperasjon, har 2 barn, delt fast bosted og del omsorg 50/50 med mor

Har prøvd å ringt nav, men føler ikke jeg blir helt klok der, har prøvd bidragskalkultoren men fikk et tips fra Hun på nav at den ikke fungerte helt ved delt bosted

Du tjener mye mer enn henne så du må betale barnebidrag. Dersom du har søkt om barnetrygd må denne deles på to da den skal deles likt når dere har 50/50

Anonymkode: b3a77...c73

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er ingen ekspert her. Men når du tjener 400 000 mer enn mor i året så må du belage deg på å betale noe i barnebidrag.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg betaler ca 3000 i bidrag selv om jeg har 50/50 . Ja du må nok betale . Du bør prøve å få til privat avtale fremfor nav . 

Skrevet

Barnetrygd: kommer an på hvor gammelt barnet er. 

Jeg synes egentlig du er kjip som ikke lar henne få barnetrygden, du tjener dobbelt så mye som henne. 

Du må betale bidrag, kalkulatoren fungerer, den. Tipper ca 1000 kr per barn. 

Anonymkode: eaa02...4bf

• Liker 6
Skrevet
Hill83 skrev (1 minutt siden):

Du bør prøve å få til privat avtale fremfor nav

Fordi?

• Liker 1
Skrevet
Starlight_1 skrev (8 minutter siden):

Hei

Nå må du ta på deg voksentrusa di her, og gjøre det som er best for barna . Nav / bidragskalkulator regner ut hvor mye du skal betale henne . Bidrag / forsørgeransvar er lovfestet . Så ikke sett deg på bakbeina å bli en kjip eks . Barnetrygd skal deles . Både bidrag og barnetrygd er til barna. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnetrygd: kommer an på hvor gammelt barnet er. 

Jeg synes egentlig du er kjip som ikke lar henne få barnetrygden, du tjener dobbelt så mye som henne. 

Du må betale bidrag, kalkulatoren fungerer, den. Tipper ca 1000 kr per barn. 

Den ekstra barnetrygden har også noe å si for skatten. Det er ekstra fradrag som enslig forsørger og det er man først når man er registrert som mottaker av ekstra barnetrygd. Så nei, han er ikke kjipt som ikke bare lar henne få den. Han er like mye enslig forsørger som det hun er.

Anonymkode: f31d9...d5f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi?

Mer fleksibelt om dere sammarbeider bra. 
feks betaler du noe fast for barna er det lettere å trekke ifra 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den ekstra barnetrygden har også noe å si for skatten. Det er ekstra fradrag som enslig forsørger og det er man først når man er registrert som mottaker av ekstra barnetrygd. Så nei, han er ikke kjipt som ikke bare lar henne få den. Han er like mye enslig forsørger som det hun er.

Selv om han også er enslig forsørger tjener han dobbelt så mye som henne. Barna er halve tiden hos henne. De vil kunne få det bedre om hennes økonomiske situasjon er så god som mulig. 

Han kan la henne få all barnetrygden og la være å få skattefordel av enslig forsørger. Jeg sier ikke at han må gjøre det, men at det ville vært en fin ting å gjøre. 

Nå ser det også ut til at skattefordel for enslige forsørgere forsvinner i 2023, og da blir det enda viktigere å la henne få barnetrygden. 

• Liker 5
Skrevet

Og ts, hvis du får barnetrygd og blir enslig forsørger med særfradrag, må du betale mer bidrag (JF nav sin kalkulator).

Skrevet
Hill83 skrev (6 minutter siden):

Mer fleksibelt om dere sammarbeider bra. 
feks betaler du noe fast for barna er det lettere å trekke ifra 

Ikke sant. Ikke et ord om hva han kan legge til og hjelpe barna med ekstra. 

• Liker 4
Skrevet
Starlight_1 skrev (21 minutter siden):

Hei

Tipper du ender opp med å betale et sted mellom 1000 og 1500 kroner per barn pga den inntektsforskjellen.  Barnetrygden deler dere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du tjener mye mer enn henne så du må betale barnebidrag. Dersom du har søkt om barnetrygd må denne deles på to da den skal deles likt når dere har 50/50

Anonymkode: b3a77...c73

Hei, nei barnetrygden deles vel ikke på 2?

Her lurer jeg på hva det folk betaler? Ved delt omsorg, man trenger ikke å dra krenkekortet for at man har spørsmål...

Jeg betaler selvfølgelig for barna mine, og kostnadene der, 

Samarbeidet er ganske så greit,

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Fordi?

Fordi når nav fastsetter så må begge foreldrene betale gebyr.

Skrevet
NiceOrNothing skrev (15 minutter siden):

Nå må du ta på deg voksentrusa di her, og gjøre det som er best for barna . Nav / bidragskalkulator regner ut hvor mye du skal betale henne . Bidrag / forsørgeransvar er lovfestet . Så ikke sett deg på bakbeina å bli en kjip eks . Barnetrygd skal deles . Både bidrag og barnetrygd er til barna. 

Hei.. 

Jo takk..den er på

Jeg spør hva folk betaler?, har ikke sagt noe om at man skal sette seg på bakbeina, 

Ja jeg har bedre lønn og betingelser enn henne, ca 700l i årslønn og ca 150k i andre ytelser, som firmabil etc..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selv om han også er enslig forsørger tjener han dobbelt så mye som henne. Barna er halve tiden hos henne. De vil kunne få det bedre om hennes økonomiske situasjon er så god som mulig. 

Han kan la henne få all barnetrygden og la være å få skattefordel av enslig forsørger. Jeg sier ikke at han må gjøre det, men at det ville vært en fin ting å gjøre. 

Nå ser det også ut til at skattefordel for enslige forsørgere forsvinner i 2023, og da blir det enda viktigere å la henne få barnetrygden. 

Skattefradraget blir erstattet med enda en ekstra barnetrygd, hvis forslaget blir vedtatt.

Skal han da gi opp 2× barnetrygd og skattefordel og i tillegg betale bidrag tenker du? Det hørtes ut som en dårlig deal for han. Dersom forslaget blir vedtatt er jeg usikker på hvordan det slår ut.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og ts, hvis du får barnetrygd og blir enslig forsørger med særfradrag, må du betale mer bidrag (JF nav sin kalkulator).

Det er mulig, men han har da også mer penger inn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke sant. Ikke et ord om hva han kan legge til og hjelpe barna med ekstra. 

Takk for den.. litt beskjedent hva man kan klare putte inn i en melding...

Skrevet
Starlight_1 skrev (Akkurat nå):

Takk for den.. litt beskjedent hva man kan klare putte inn i en melding...

Den var ikke til deg, men personen jeg svarte. 

Skrevet
Starlight_1 skrev (Akkurat nå):

Hei.. 

Jo takk..den er på

Jeg spør hva folk betaler?, har ikke sagt noe om at man skal sette seg på bakbeina, 

Ja jeg har bedre lønn og betingelser enn henne, ca 700l i årslønn og ca 150k i andre ytelser, som firmabil etc..

Ingen her vet eksakt hva du skal betale .  Men nav beregner dette uten problem . 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...