Gå til innhold

Beste kosthold for å gå ned i vekt og føle seg vel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så forvirret når jeg leser alle kostholdsrådene. 

Anonymkode: 013b9...936

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drikk vann

Spis større måltider og færre måltider. Ha et spisevindu på noen timer. Gjerne ett måltid om dagen hvis du klarer og bare vann resten av døgnet. For vektnedgang så bør man ha max et spisevindu på 8 timer, men gjerne mindre.

Kutt kraftig ned på:

• karbohydrater
  • frøoljer (margarin, soyaolje, rapsolje, solsikkeolje osv)
  • ultraprosesserte matvarer
  • korn
  • sukker
  • alternativ søtning (sukkerfri brus, sukkerfri tyggis, sukkerfri gele osv)
  • koffein (kaffe, energidrikk)

Spis mer av:

• Rene matvarer (gjerne kjøtt, fisk, innmat og fete meieriprodukter)

Anonymkode: 55436...2db

• Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet

Og glemte å si at du ikke trenger å være redd for bra fett som fete kjøttstykker, ost, egg, meierismør, fløte, kokosfett, oliven)

Anonymkode: 55436...2db

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Kostholdet ditt bør bestå av matvarer du liker sånn at du klarer å holde deg til det over tid. 

Eksempler på matvarer:

Protein: Kylling, egg, magert kjøtt, fisk, meieriprodukter

Karbohydrater: Grove kornprodukter, poteter, grønnsaker, frukt, bær, ris.

Fettkilder: Egg, avokado, ost, nøtter,

Du trenger ikke kutte ut karbohydrater som f.eks. brød, potet eller hvis dette er noe du liker. Potet er faktisk den matvaren med høyest metthetsindeks. Alle "dietter" som fører til vektnedgang sørger for et kaloriunderskudd. Det kan du oppnå med mat du liker (som forøvrig bør være sunn for å få i deg næringen du trenger), uten å måtte ha strenge restriksjoner på hva og når du må spise. 

Jeg hadde f.eks. aldri klart å holde meg til ett måltid/et lite spisevindu hver dag. Det hadde gått hardt utover livskvaliteten min. Jeg har gått ned 25 kg. Ja, jeg måtte selvsagt kutte ned på mengde mat, men jeg har aldri kutta ut matvarer jeg liker (som f.eks. brød).

Endret av drue
  • Liker 1
Skrevet

Er du forvirret nå, så blir du ikke mindre forvirret av å spørre her inne, her vil du få like mange forskjellige meninger som det er folk. 

spør legen din, hen kan hjelpe deg litt på vei

Anonymkode: 8da9e...a2c

• Liker 1
Skrevet

1) identifiser dine største uvaner. Jobb først for å kutte det. (kan være småspising, overspising, snoping, brus, junk...)

2) når den vanen er innarbeidet kan du se på hva du spiser til de faste måltidene. Fokuser så på små endringer, litt sunnere valg. Men kun små endringer om gangen. 

IKKE følg kurer, dietter, fasting. IKKE start å spise mat du ikke liker, som ikke er naturlig for deg. Ingenting av dette er bærekraftig på sikt. 

Anonymkode: 467e7...916

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det finnes ikke noe universellt svar på det ;) Hva DU føler deg vel med, er ikke nødvendigvis det andre føler seg vel med, og omvendt. 

Noen føler seg vel med mange og små måltider, andre føler seg mer vel med få og store måltider. 

Noen føler seg vel med å kutte karbohydratene, andre føler det er dritkjipt å gi slipp på brød og pasta. 

Osv. 

Prøv deg frem, og se hva som passer for deg. Rett og slett. 

Anonymkode: 491eb...fff

Skrevet

1) fokuser på gode råvarer: mer lite prosessert mat, og mindre ultraprosessert. 
2) mer planter; frukt, grønt, linser, bønner etc

3) husk omega-3

4) inkluder en god proteinkilde i de fleste måltider

5) velg grønnsaker fra et stort spektrum; tenk på å «spise regnbuen»

— gjør du de tingene der vil det automatisk bli mindre rom for «junk». 

Sjekk også ut denne artikkelen med en rekke punkter for å finne den beste maten for nettopp DEG 

https://martemym.wixsite.com/my-site/post/slik-finner-du-den-beste-maten-for-deg

Skrevet

Mitt inntrykk er at man ikke stoler nok på seg selv. Man blir opptatt av å finne ut hva som er "riktig" og "godt kosthold" i stedet for å begynne. Dermed blir man opptatt med å gjøre noe for å gå ned i vekt med å lage planer, lage tråder om kosthold, strukturere osv., men man gjør ikke faktisk noe

Jeg er overbevist om at du TS vet en hel rekke om kosthold, og hva som egentlig er sunt. Og at problemet ikke ligger i å vite hva som er et godt valg, men å faktisk gjennomføre det. 

Implementer litt etter litt bedre vaner. Spis mer frukt og grønnsaker, og det du vet er GODT for din kropp, og avstå fra det som ikke er så godt, i flere anledninger, litt etter litt. Du fikser det her! 

Anonymkode: 96f32...1c5

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Anbefaler oppskrifter på sidene til  Pranava, Guri Schanke's Instagram, Chris Beat Cancer, Medical Medium og Mastering Diabetes. Dette er mat for god helse alt sammen. Dette har jeg funnet ut etter mange år med kronisk sykdom, det reddet helsa mi.

Anonymkode: 1382c...afe

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.11.2022 den 19.39):

Er så forvirret når jeg leser alle kostholdsrådene. 

Anonymkode: 013b9...936

Spis variert og få i deg næringsstoffer. Ut over det handler det om hvor mange kalorier du inntar i forhold til hvor mange du forbrenner. Du kan i teorien spise hva som helst og fortsatt gå ned i vekt, så lenge du inntar færre kalorier enn du forbrenner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2022 den 22.06):

Anbefaler oppskrifter på sidene til  Pranava, Guri Schanke's Instagram, Chris Beat Cancer, Medical Medium og Mastering Diabetes. Dette er mat for god helse alt sammen. Dette har jeg funnet ut etter mange år med kronisk sykdom, det reddet helsa mi.

Anonymkode: 1382c...afe

Dette er svindlere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...