Gå til innhold

Clementiner!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg eeeeelsker clementiner, men legger man på seg av dem? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Clementiner er frukt og frukt er sunt, så jeg ville ikke akkurat bekymret meg om det. Det finnes ingen fettstoffer i clementiner, emn mange gode C vitaminer

Skrevet
Clementiner er frukt og frukt er sunt, så jeg ville ikke akkurat bekymret meg om det. Det finnes ingen fettstoffer i clementiner, emn mange gode C vitaminer

men hva med det naturlige sukkeret?

Skrevet

Som i all frukt så er det jo fruktsukker, men det er ikke mye i en klementin. En klementin inneholder vel ca. 30 kalorier? Mindre enn en seigmenn det :)

Skrevet

100 gram klementiner er rundt 47 kalorier.

1 klementin, ca 35 kalorier.

Så mye vann som der er i klementiner, gjør at de fyller opp magen noe ekstremt i forhold til kaloriinnholdet.

Si det slik, 50 gram sjokolade tilsvarer rundt 10 klementiner.

Et glass melk, 3-4 klementiner.

28 gram ost, 3 klementiner.

1 egg, 2 klementiner

100 gram chips, 20-25 klementiner.

Moralen er, spis klementiner til du triller ;)

Skrevet
Jeg eeeeelsker clementiner, men legger man på seg av dem? :sjenert:

Det går ikke an å si: "legger man på seg av det?", ettersom det kommer an på hva annet du spiser i løpet av en dag og til vanlig. Spør heller om det inneholder mange kalorier (hvis det egentlig er det du lurer på). Kunne ikke dy meg.

Skrevet

Men kan man si det slik at 50 gram sjokolade tilsvarer rundt 10 klementiner,da?? Jeg ville tro man legger mer på seg av 50 gr sjokolade, enn 10 klementiner da klementiner ikke inneholder fett og dessuten sundt sukker(fruktsukker)...Skjønner ikke denne sammenligningen??

Skrevet

Du har rett i at jeg tok kun kaloriinnholdet her og at melkefettet som er i mange sjokolader er et større problem enn sukkermengden i klementiner, men i grove trekk gir det en grei pekepinn.

At sukkeret i seg selv er sunt er jeg ikke helt enig i. Ja, vi trenger sukker, eller rettere sagt rask energi i en viss grad, men at det er direkte sunt å spise fruktsukker i uante mengder stemmer ikke alltid. Rosiner og annen tørket frukt er et greit eksempel på at det er ikke alltid noe er direkte sunt bare for at det har vokst på et tre en eller annen gang :)

En annen faktor her er og det at klementiner er tyngre å fordøye enn sjokolade og lignende, kroppen bruker mer energi for å få ut kaloriene enn den gjør ved for eksempel chips.

Gjest En annen gjest
Skrevet

Så jeg bør ikke spise en hel pose med klementiner hvis jeg ønsker å gå ned et par kg altså? Jeg elsker også klementiner, og kan gafle det i meg helt ukritisk=) Trodde det var mest vann jeg, og litt vitaminer...Kanskje lurt å redusere fruktsukkeret??

Skrevet

Jeg har brukt klementiner og annen frukt som “slankekost” flere ganger, med hell :)

For meg virker det som at når jeg spiser MYE frukt, så får jeg i meg så lite annet at jeg går ned i vekt. Eneste det er lurt å være obs på er å få i seg proteiner og fett, jeg spiser nøtter og tar litt linfrøolje og om jeg har lyst lager meg litt havregrøt.

Så for min del går det helt greit å spise et par kg klementiner pr dag, jeg legger iverfall ikke på meg av det :)

Skrevet

For å si det sånn, hvis klementiner er det verste du spiser, så kan du fint unne deg det.

Skrevet

Så bra, da kan jeg også bare hive innpå med klementiner! Elsker de, men tåler ikke så altfor mange, da. Får utslett.

Skrevet

:grine2:

Men kan man si det slik at 50 gram sjokolade tilsvarer rundt 10 klementiner,da?? Jeg ville tro man legger mer på seg av 50 gr sjokolade, enn 10 klementiner da klementiner ikke inneholder fett og dessuten sundt sukker(fruktsukker)...Skjønner ikke denne sammenligningen??

:grine2: :grine2: :grine2: :grine2: :grine2: :grine2: :grine2: :grine2:
Skrevet

Jeg vil tro at den største bekymringen når det gjelder klementiner, for utenom at man får vondt i magen når man forspiser seg, er at sitrusfrukter inneholder endel syre som er skadelig for tennene, ikke at man legger på seg av dem

Skrevet
:grine2:  :grine2:  :grine2:  :grine2:  :grine2:  :grine2:  :grine2:  :grine2:  :grine2:

og vet du svaret da? :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...