Gå til innhold

Du får bare 10 % igjen på BSU-konto i 2023!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 2023 vil du bare få 10 % igjen på BSU-kontoen.

Dette er gode nyheter for alle oss som sparer i BSU-konto!

NRK skriver følgende:

Sitat

Samtidig svekker regjeringen boligsparings-ordningen for unge, BSU. Folk som sparer får 10 prosent igjen (..) på skatten for pengene som settes inn.

Er du fornøyd?

Anonymkode: ed764...3a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det gode nyheter for de som sparer i bsu ?

Anonymkode: 9a94c...42a

• Liker 3
  • Nyttig 3
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Det er dårlige nyheter. Det går ho ned fra rundt 20 % til 10 %. Ingenting som er bra med det. Det er kun for å ta de som har mulighet til å spare.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er du fornøyd?

Nei. Selv om jeg håper jeg har kjøpt bolig innen utgangen av 2023. Det blir jo bare dårligere og dårligere betingelser på alt.

Anonymkode: 670ff...38c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bsu har aldri hatt bra betingelser, spar heller i fond enn på bsu!

Anonymkode: f3600...126

• Liker 1
Skrevet

Hmm hva mener de med st det gjelder neste år. Vil vi få 20% på det vi har spart i år på neste skatteoppgjør? Altså har man spart fullt i 2022, vil man få 5500 eller 2750 i fradrag?

Anonymkode: f3049...076

Skrevet

De som er rike nok til å spare i BSU, burde få ekstra skatt i stedet for å bli belønnet for velstanden sin ...

... hilsen de røde.

Anonymkode: 8e660...bc3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hahahha, hør ikke på bc3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hmm hva mener de med st det gjelder neste år. Vil vi få 20% på det vi har spart i år på neste skatteoppgjør? Altså har man spart fullt i 2022, vil man få 5500 eller 2750 i fradrag?

Anonymkode: f3049...076

5500

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hahahha, hør ikke på bc3

126*

Skrevet

Jeg synes det er helt konge. Jeg kjøpte bolig for noen år siden uten å bruke BSUen. Fortsatte å spare der hvert år etter boligkjøp for å dra nytte av skattefordelene. De siste årene fjernet de skattefordelene om man allerede eide bolig, men da ble jeg akkurat 34, så det spilte ingen rolle.

Da er det like greit at ordningen fjernes for alle andre også, når ikke jeg lengre kan dra nytte av den. Så har jeg ihvertfall kommet bra ut på "noe" økonomisk i forhold til andre. Vanligvis har jeg ikke en slik destruktiv tankegang, men etter at det kom en bomstasjon i området der jeg bor som ikke dekker noe i mitt område, men kun er satt opp til å finansiere et prosjekt et helt annet sted, har jeg begynt å tenke mer egoistisk og all solidaritet er borte. Ellers så håper jeg strømregningene svir skikkelig for de som har stemt frem den bomstasjonen.

Anonymkode: 38605...3e0

• Liker 1
Skrevet

Så de skal ødelegge den muligheten de unge har også? For å spare noen tusenlapper ved å lære seg å spare litt i en periode til egenkapital? De skal jo ta fra ALLE ….

Anonymkode: e0520...a47

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er helt konge. Jeg kjøpte bolig for noen år siden uten å bruke BSUen. Fortsatte å spare der hvert år etter boligkjøp for å dra nytte av skattefordelene. De siste årene fjernet de skattefordelene om man allerede eide bolig, men da ble jeg akkurat 34, så det spilte ingen rolle.

Da er det like greit at ordningen fjernes for alle andre også, når ikke jeg lengre kan dra nytte av den. Så har jeg ihvertfall kommet bra ut på "noe" økonomisk i forhold til andre. Vanligvis har jeg ikke en slik destruktiv tankegang, men etter at det kom en bomstasjon i området der jeg bor som ikke dekker noe i mitt område, men kun er satt opp til å finansiere et prosjekt et helt annet sted, har jeg begynt å tenke mer egoistisk og all solidaritet er borte. Ellers så håper jeg strømregningene svir skikkelig for de som har stemt frem den bomstasjonen.

Om du skulle få korona eller pest, kan det også være greit å smitte naboene, slik at ikke de får glede av å være friske mens du er syk ...

Anonymkode: 8e660...bc3

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det gode nyheter for de som sparer i bsu ?

Anonymkode: 9a94c...42a

De som har muligheten til å spare, kan nå heller gi bort pengene til de som faktisk trenger det. Derfor er det gode nyheter for dem, selvom de får mindre enn før.

Husk renten har gått opp ganske mye nå, så i sum taper de ikke penger.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Så de skal ødelegge den muligheten de unge har også? For å spare noen tusenlapper ved å lære seg å spare litt i en periode til egenkapital? De skal jo ta fra ALLE ….

Anonymkode: e0520...a47

De ødelegger ikke, de hjelper unge slik at de som faktisk har råd til å spare slipper å få enda mer. De faktisk sliter får de disse pengene istedet. Du bør være glad får du slipper å få enda mer, men istedet går det til de som faktisk trenger dem.

Dette er en god nyhet for de som sparer i BSU.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Typisk når man er fra Ålesund

Anonymkode: f7e87...892

• Liker 1
Skrevet

Mellom 3,4 og 4,5 % rente på penger så og si med null risiko som i tillegg trigger skattelette er veldig bra 🤪

Om du heller roper fond så har du null peiling på hva det vil si å være risikoorientert og har mest sannsynlig ikke lengre erfaring på markedet enn at du har spart i oppgangstider 😉

Hilsen finansrådgiver 

Anonymkode: 7058e...db3

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke utenkelig at BSU-ordningen faktisk øker presset på boligmarkedet, uten at jeg nødvendigvis støtter slakt av BSU-ordningen av den grunn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mellom 3,4 og 4,5 % rente på penger så og si med null risiko som i tillegg trigger skattelette er veldig bra 🤪

Om du heller roper fond så har du null peiling på hva det vil si å være risikoorientert og har mest sannsynlig ikke lengre erfaring på markedet enn at du har spart i oppgangstider 😉

Hilsen finansrådgiver 

100% enig. Ingenting i veien med å spare i fond. Gjør det selv, men førsteprioritet er alltid å fylle bsu'en. Både pga renta og skattelette. Har ingen som helst slags behov for å kanskje sitte i minus når jeg om 1 år skal kjøpe meg leilighet for å si det sånn 😅

Skrevet

100% enig. Ingenting i veien med å spare i fond. Gjør det selv, men førsteprioritet er alltid å fylle bsu'en. Både pga renta og skattelette. Har ingen som helst slags behov for å kanskje sitte i minus når jeg om 1 år skal kjøpe meg leilighet for å si det sånn 😅

Å diversifisere investeringene sine er alltid lurt, og spesielt når pengene er øremerket boligkjøp, som er veldig viktig for de aller fleste, så er det definitivt lurt å benytte seg av et slikt sikkert tilbud som BSU er 😊

Et av de viktigste spørsmålene innenfor risiko er konsekvens; dess høyere konsekvensen er dess høyere er risikoen. Konsekvensen av mindre egenkapital ved fall i fondsmarkedet vil for veldig mange være så stor at risikoen ikke er verdt muligheten for avkastning. Ved å senke risikoen vil man så og si alltid oppleve lavere avkastning, men det vil likevel være en bedre taktisk plassering. 

Mulighet for avkastning er ikke den eneste vurderingen man skal ta når man plasserer investeringer. Da har man ikke skjønt det.

Mvh finansrådgiver 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...