AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #1 Skrevet 29. november 2022 Okey, dette er absolutt ikke et "alle stemødre er dritt"-innlegg, og det kan være jeg bare er en sart mor. Hvem vet.. Men jeg har et barn rundt tenåringsalder, der både hennes far og jeg har stiftet oss ny familie med samboer og barn på hver vår kant. Det har i grunn gått bra, men stemoren til datteren min sliter mye med sjalusi. Ganske ekstremt og. Barnet har fått beskjed om å ikke snakke om moren (meg) og hva som skjer når hun er her - for det er ikke så interessant og moro for stemoren å høre om. I dag fortalte "tenåringen" at hun hadde hengt opp et avisutklipp av oss (altså, en artikkel med bilde av meg, samboer og det ene barnet vårt) på rommet hos pappaen sin. Det var altså et intervju om mitt og samboers barns utviklingshemning. Dette hadde da "tenåringens" far bedt hen ta ned - fordi stemoren ikke likte det. Det samme hadde også hendt da "tenåringen" hengte opp et babybilde av seg selv, der både jeg og hennes far var avbildet sammen. Dette var på en bildevegg, med mange andre bilder. Dette bilde ble og tenåringen bedt om å ta ned. For min del kjenner jeg at dette irriterer meg skikkelig, nesten på grensen til sint. For den eneste det egentlig går utover er "tenåringen". Vi andre er voksne mennesker og må legge eventuelle kjipe følelser til side. Det er absolutt null ondt blod mellom meg og barnefar, og vi samarbeider veldig godt i forhold til fritidsaktiviteter, skole og annet. Nå er ikke jeg stemor selv, men jeg reagerer på dette og er ganske sikker på at jeg aldri ville ha bedt et stebarn om å ikke henge ting på veggen. Altså.. Stemødre unite, hadde dere reagert og stebarnet hang opp bilde av "den andre familie"? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: b98b4...bef 5 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #2 Skrevet 29. november 2022 Forstår at man kan bli sjalu, og jeg ville kanskje heller ikke hatt bilde av deg hengende i stua om jeg var stemor. Men om barnet ditt ville hatt ett bilde av deg på rommet sitt hadde jeg ikke lagt meg oppi det, såpass må man tåle. Anonymkode: ba38d...a8a 27 5
Luckiness Skrevet 29. november 2022 #3 Skrevet 29. november 2022 Jeg er ikke stemor. Men jeg tenker at voksne folk må tåle at stebarna har bilde av sin biologiske familie på rommet. Man burde også tåle at det evt er et lite bilde i gangen, stuen e.l hvis barnet selv ytrer ønske om det. Barna må få føle tilhørighet i den nye store familien og situasjonen rundt for å føle at barnets opphav aksepteres og respekteres. 10 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #4 Skrevet 29. november 2022 En tenåring har en vegg på sitt soverom som er full av mange ulike bilder, og blant alle de andre bildene har hun hengt opp et avisutklipp om sitt utviklingshemmede søsken samt et bilde fra da hun var barna og foreldrene hennes fortsatt var sammen. Her ser jeg overhodet ingenting for hverken far eller stemor å reagere på. Tvert om ser jeg en tenåring som er glad i sitt søsken og sine foreldre og ønsker å ha bilder av dem på rommet sitt. Det er fullstendig normalt. Alle barn, ungdommer og voksne setter pris på å ha bilder av familien sin og andre de er glade i. At far og stemor mener dette er unormalt og ikke må oppmuntres til synes jeg sier mye om dem og hvordan familiebåndene antagelig er i den familien. Anonymkode: 9d60e...88e 10 1 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #5 Skrevet 29. november 2022 Så far og stemor er sånne som mener at utviklingshemmede skal gjemmes bort og ikke snakkes om. Fysj! For noen uempatiske og ufyselige mennesker. Æsj! Som protest hadde jeg som tenåring avsporet enhver samtale til å bli en verdidebatt. Anonymkode: 909c7...bf5 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #6 Skrevet 29. november 2022 At et barn eller en ungdom henger opp bilder av familien sin på sitt eget rom er uproblematisk. Forstår ikke stemødre/stefedre som lager støy om det Anonymkode: d2993...0a7 3 1
GammelKaktus Skrevet 29. november 2022 #7 Skrevet 29. november 2022 Jeg kan ikke tenke meg at jeg hadde kjent et snev av sjalusi om jeg hadde et stebarn som ville henge opp et bilde av seg med foreldrene samlet eller et avisutklipp, men jeg ser jo at ikke alle synes det er noe gøy om man må stirre på kjæresten sin eks hver dag heller. Så da er jo kompromisset klart, på rommet henger man opp hva man vil. 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #8 Skrevet 29. november 2022 Helt ok på barnets eget rom. Ville ikke hatt slike bilder i stue eller gang, siden jeg uansett har få personbilder fremme og ikke har tilknytning til stebarnets mor eller hennes famili. Ingenting i mot dem, men ville kanskje syntes det var rart å ha dem med på "familieveggen" til hele gjengen. Ville forøvrig heller ikke hatt bilde eller avisutklipp i fellesrom med barn, egen eks og meg. Men null problem om barnet ville hatt det på rommet, det er bare koselig 😊 Anonymkode: fb93b...aa9 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #9 Skrevet 29. november 2022 Da jeg var tenåring klipte min stemor ut bilder av min mor fra familiebilder i gangen. F.eks et bilde av meg og broren min som små barn sammen med moren vår, så ble hun klippet sånn ut så det var hakkete og rart. Jeg skjønner at man ikke vil ha bilde av exen i hjemmet, men bedre å fjerne enn å klippe ut. Anonymkode: 88bbc...fa6 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #10 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Okey, dette er absolutt ikke et "alle stemødre er dritt"-innlegg, og det kan være jeg bare er en sart mor. Hvem vet.. Men jeg har et barn rundt tenåringsalder, der både hennes far og jeg har stiftet oss ny familie med samboer og barn på hver vår kant. Det har i grunn gått bra, men stemoren til datteren min sliter mye med sjalusi. Ganske ekstremt og. Barnet har fått beskjed om å ikke snakke om moren (meg) og hva som skjer når hun er her - for det er ikke så interessant og moro for stemoren å høre om. I dag fortalte "tenåringen" at hun hadde hengt opp et avisutklipp av oss (altså, en artikkel med bilde av meg, samboer og det ene barnet vårt) på rommet hos pappaen sin. Det var altså et intervju om mitt og samboers barns utviklingshemning. Dette hadde da "tenåringens" far bedt hen ta ned - fordi stemoren ikke likte det. Det samme hadde også hendt da "tenåringen" hengte opp et babybilde av seg selv, der både jeg og hennes far var avbildet sammen. Dette var på en bildevegg, med mange andre bilder. Dette bilde ble og tenåringen bedt om å ta ned. For min del kjenner jeg at dette irriterer meg skikkelig, nesten på grensen til sint. For den eneste det egentlig går utover er "tenåringen". Vi andre er voksne mennesker og må legge eventuelle kjipe følelser til side. Det er absolutt null ondt blod mellom meg og barnefar, og vi samarbeider veldig godt i forhold til fritidsaktiviteter, skole og annet. Nå er ikke jeg stemor selv, men jeg reagerer på dette og er ganske sikker på at jeg aldri ville ha bedt et stebarn om å ikke henge ting på veggen. Altså.. Stemødre unite, hadde dere reagert og stebarnet hang opp bilde av "den andre familie"? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: b98b4...bef I stuen er det kanskje forståelig at stemor ikke vil ha bilde av eksen til mannen sin. Men på rommene til barna må de jaggu meg få ha så mange bilder de vil av mor!! Her må stemor ta seg sammen! Anonymkode: f4386...63e 8
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #11 Skrevet 29. november 2022 Vil du ha bilde av stemor, far og barn på veggen i din stue? Nei? Det er jo barnets familie det også. Skjønner godt at stemor ikke vill ha bilde av deg på stueveggen, du hører ikke hjemme der. Men bilde på barnets rom er greit. Anonymkode: 95fcf...fca 3 1
Embla82 Skrevet 29. november 2022 #12 Skrevet 29. november 2022 Denne stemoren var ikke klar for å gå inn i et forhold til noen med barn fra før, skjønner ikke hvorfor far ikke så det og droppet å flytte sammen. Å nekte barna å snakke om moren sin er idioti. Og de må selvfølgelig få lov til å ha bilder av hvem de vil på eget rom. Særlig av mammaen sin. Barn er de største taperne i brudd (selv om det absolutt er bedre enn foreldre som ikke fungerer sammen). Da straffer man dem ikke ekstra ved å flytte sammen med en sjalu person som tar det ut over barna. 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #13 Skrevet 29. november 2022 Jeg var stemor i noen år- jenta var liten- fire år da jeg ble sammen med faren hennes. Jeg hjalp henne å innrede rommet hennes og syns det var helt naturlig at hun ville ha bile av mammaen sin der❣️ hun hadde bilde av de to sammen, brudebilde av foreldrene (der hun var baby og med på) og fotoalbum med bilder av seg og foreldrene, besteforeldre osv.. Men nå var jeg er ikke sjalu av meg og det var viktig for meg å skape best mulig bånd med jenten og med mor for at samarbeidet skulle bli så enkelt som mulig. I dag er jeg ikke lenger sammen med far. Men er venner med både mor og datteren som nå er i 20 årene. Det høres trist og vanskelig ut for jenten din å ikke skulle kunne snakke om hva som skjer i hennes andre hjem 💔og jeg syns ikke det er greit at hun ikke får ha bilde av mammaen sin på rommet sitt! Anonymkode: a260e...2f4 5 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #14 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt ok på barnets eget rom. Ville ikke hatt slike bilder i stue eller gang, siden jeg uansett har få personbilder fremme og ikke har tilknytning til stebarnets mor eller hennes famili. Ingenting i mot dem, men ville kanskje syntes det var rart å ha dem med på "familieveggen" til hele gjengen. Ville forøvrig heller ikke hatt bilde eller avisutklipp i fellesrom med barn, egen eks og meg. Men null problem om barnet ville hatt det på rommet, det er bare koselig 😊 Anonymkode: fb93b...aa9 Hvordan får så mange av dere til å si lignende ting til dette. Ingen tilknytning til stebarnets mor? Hva faen ... Og har dere ikke skjønt at det er like mye stebarnet deres sitt hjem. Æsj. Folk. Anonymkode: 1c0db...648 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #15 Skrevet 29. november 2022 Jeg er stemor, og vi har ikke familiebilder på veggene. Hverken fra min side eller min manns side. Bonus sønnen min hadde et bilde på rommet sitt av seg og hans lillesøster på mammas side da han bodde sammen med oss, han er voksen nå. Anonymkode: 2cae7...c39
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #16 Skrevet 29. november 2022 Hva med å holde far til ansvar? Han ba jo ungen ta bildet ned. Om det i det hele tatt er sagt at stemor vil bildet skal ned. Dette kan være omvendt at barnet manipulerer å forteller usannheter. Barn er ofte årsak til økt konflikt mellom hjemmene, men voksne er eksperter på å være ute etter hverandre.. Anonymkode: 429d4...6a6 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #17 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Okey, dette er absolutt ikke et "alle stemødre er dritt"-innlegg, og det kan være jeg bare er en sart mor. Hvem vet.. Men jeg har et barn rundt tenåringsalder, der både hennes far og jeg har stiftet oss ny familie med samboer og barn på hver vår kant. Det har i grunn gått bra, men stemoren til datteren min sliter mye med sjalusi. Ganske ekstremt og. Barnet har fått beskjed om å ikke snakke om moren (meg) og hva som skjer når hun er her - for det er ikke så interessant og moro for stemoren å høre om. I dag fortalte "tenåringen" at hun hadde hengt opp et avisutklipp av oss (altså, en artikkel med bilde av meg, samboer og det ene barnet vårt) på rommet hos pappaen sin. Det var altså et intervju om mitt og samboers barns utviklingshemning. Dette hadde da "tenåringens" far bedt hen ta ned - fordi stemoren ikke likte det. Det samme hadde også hendt da "tenåringen" hengte opp et babybilde av seg selv, der både jeg og hennes far var avbildet sammen. Dette var på en bildevegg, med mange andre bilder. Dette bilde ble og tenåringen bedt om å ta ned. For min del kjenner jeg at dette irriterer meg skikkelig, nesten på grensen til sint. For den eneste det egentlig går utover er "tenåringen". Vi andre er voksne mennesker og må legge eventuelle kjipe følelser til side. Det er absolutt null ondt blod mellom meg og barnefar, og vi samarbeider veldig godt i forhold til fritidsaktiviteter, skole og annet. Nå er ikke jeg stemor selv, men jeg reagerer på dette og er ganske sikker på at jeg aldri ville ha bedt et stebarn om å ikke henge ting på veggen. Altså.. Stemødre unite, hadde dere reagert og stebarnet hang opp bilde av "den andre familie"? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: b98b4...bef Hva sier tenåringen selv? Er dette med på å skape en dårlig relasjon til far? Dette kan vel så ende med at datteren din ikke vil reise til far lengre. Dette høres helt hårreisende ut, tenåringen skal få henge opp bilder av seg selv, sin mor eller hvem som helst - på sitt soverom. Høres ikke særlig bra ut. Hadde blitt sint selv. Anonymkode: 3d346...9bf 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #18 Skrevet 29. november 2022 Huff, så kjipt for datteren din. Her burde far ta ansvar og snakke med stemor om at hun sårer et barn, og hvordan de kan løse det. Har selv samboer med barn fra før, og selv når barnet ikke er her kan han snakke om eksen normalt på samme måte som jeg deler om en venn. Det er ikke Voldemort som ikke kan nevnes, liksom. Og barnet henger opp akkurat det hun vil på rommet sitt her. Og vi brukte sist middag på å snakke om hva hun vil gi mor i julegave. Om far ikke ser at dette er en trygghet datteren hans også fortjener og trenger, skjønner jeg strengt tatt ikke hva stemor ser i ham. Men de har kanskje like prioriteringer 🤷♀️ Anonymkode: 6ee18...9aa 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #19 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvordan får så mange av dere til å si lignende ting til dette. Ingen tilknytning til stebarnets mor? Hva faen ... Og har dere ikke skjønt at det er like mye stebarnet deres sitt hjem. Æsj. Folk. Anonymkode: 1c0db...648 Ro ned litt, ganske barnslig å skrive kommentarer som "æsj". Jeg har heller ikke bilde av egne foreldre, tantebarn osv på veggen og synes det er greit å ikke ha mange personbilder i fellesrom. Skjønner absolutt at det også er stebarnets hjem, men tenker at det ikke er alt barn eller stebarn vil ha på veggene som må være på en stuevegg men heller kan være på rommet. Snakker positivt med og om barnets mor så ikke noe sjalusi eller dårlig stemning der. Anonymkode: fb93b...aa9 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #20 Skrevet 29. november 2022 Hadde ikke reagert. Vi har fotoalbum med bilder av min samboers eks sammen med han selv og barna. Barna har også bilder av mor, stefar og søsken hos mor på veggen på soverommene sine hos oss. Anonymkode: 129fe...679 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå