Gå til innhold

Kan jeg være gravid? Angrepille for første gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg måtte ta ut spiralen min for noen måneder siden. Jeg har ikke funnet ny prevensjon, men har fulgt Flo-appen og eggløsningstester da jeg ikke ønsker å bli gravid. Har ikke fast partner så har ikke forhastet meg med å anskaffe nytt prevensjonsmiddel. Men tilbake til tema. 
Jeg tok en angrepille 24.oktober da jeg så på Flo-appen at jeg kunne blitt gravid lørdag 22.oktober. Dette var første gang jeg tok den pillen. Jeg fikk mensen 5 dager etterpå som varte i 6 dager. Jeg pleier alltid å få mensen hver 28 uke og Flo-appen er svært punktlig. Jeg har hatt sex etter dette men naturligvis ikke rundt da jeg har vært i mitt fertile vindu. Nå er jeg 6 dager forsinket og jeg lurer på om jeg kan være gravid. Tok en test på lørdag som var negativ men tenkte det kan være for tidlig. Spørsmålet er om det er normalt at syklusen blir SÅ ødelagt etter en angrepille, selv om jeg allerede har hatt mensen etter angrepillen? Hva tror dere?

Setter pris på svar!!

Forresten, brukernavnet er fra da jeg skrev et innlegg i 2018 da jeg var sikker på at jeg var gravid. Det var en falsk-positiv og jeg har ikke vært gravid siden, har brukt spiral og generelt er svært dårlig på dette temaet- derav innlegget. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du bør ta en test. Du kan være gravid, men det kan også være en forstyrret syklus. Uansett hva vi svarer så blir det gjetting, og uansett hva vi svarer så trenger du noe mer konkret for å få «ro i sjelen» og føle deg trygg på at du ikke er gravid. Men seks dager over tiden er ikke spesielt stort avvik, altså.. 

Skrevet
Ananas. skrev (Akkurat nå):

At du bør ta en test. Du kan være gravid, men det kan også være en forstyrret syklus. Uansett hva vi svarer så blir det gjetting, og uansett hva vi svarer så trenger du noe mer konkret for å få «ro i sjelen» og føle deg trygg på at du ikke er gravid. Men seks dager over tiden er ikke spesielt stort avvik, altså.. 

Tuusen takk for svar! Jeg har ikke særlig mye peiling på det her så jeg vet ikke hva som er skikkelig forsinket eller ei. Jeg hadde noe bittelite og lys «spotting» på papiret i går tidlig og kjøpte tamponger men det var ingenting å se på de eller papiret.. Var i utgangspunktet nesten umulig å se fra før, men jeg «leter» jo etter mensen haha. Har også murringer nå til tross for ingen mens. Aldri hatt det slik før en mens heller, men kanskje det er nå pga angrepillen da!

Skrevet

Tok du eggløsningstest i denne syklusen også? 

Anonymkode: 354f4...0de

Skrevet
hjelpjegeggravid skrev (10 minutter siden):

Tuusen takk for svar! Jeg har ikke særlig mye peiling på det her så jeg vet ikke hva som er skikkelig forsinket eller ei. Jeg hadde noe bittelite og lys «spotting» på papiret i går tidlig og kjøpte tamponger men det var ingenting å se på de eller papiret.. Var i utgangspunktet nesten umulig å se fra før, men jeg «leter» jo etter mensen haha. Har også murringer nå til tross for ingen mens. Aldri hatt det slik før en mens heller, men kanskje det er nå pga angrepillen da!

Tidlig graviditet og menstruasjon kan ha så mange like symptomer at det er vanskelig å være sikker uten en test.

• Liker 1
Skrevet

Ja, du kan være gravid. Og ja, angrepillen kan tulle så mye med syklusen. 

Ta en test for å få svaret.

Anonymkode: 9e52f...200

Skrevet

Siden du fikk blødning etter angrepillen er det helt vanlig at neste mens blir forskøvet en uke eller tre. Du er nok ikke gravid ettersom du fikk mensen en uke etter angrepillen

Anonymkode: db241...bbe

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Siden du fikk blødning etter angrepillen er det helt vanlig at neste mens blir forskøvet en uke eller tre. Du er nok ikke gravid ettersom du fikk mensen en uke etter angrepillen

Anonymkode: db241...bbe

Ja jeg tenkte mer da på om jeg kan ha blitt gravid etter angrepillen, for da hadde min syklus tullet seg til så jeg kan ha hatt sex mens jeg var fruktbar, noe jeg tviler på da. Da er nok bare mensen ganske forsinket pga angrepillen vil jeg tro! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tok du eggløsningstest i denne syklusen også? 

Nei tok en eggløsningstest på lørdag og den var negativ, samtidig som graviditetstesten var negativ

Anonymkode: 66445...40c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei tok en eggløsningstest på lørdag og den var negativ, samtidig som graviditetstesten var negativ

Var ikke meningen å skrive som anonym

Skrevet

Du må bare teste deg, og beskytte deg bedre i fremtiden. Du er voksen, du klarer å ta ansvar for ikke å bli gravid om du virkelig ikke vil. 

Anonymkode: 6ddbb...b0c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må bare teste deg, og beskytte deg bedre i fremtiden. Du er voksen, du klarer å ta ansvar for ikke å bli gravid om du virkelig ikke vil. 

Anonymkode: 6ddbb...b0c

Jeg er helt enig. Har ikke funnet riktig prevensjon for meg så dermed avventet jeg. Skulle sette sprøyte men legen anbefalte meg stav noe jeg ikke ønsket og så har vi ikke kommet frem til noe. Men det er forsåvidt ingen unnskyldning.

Skrevet
hjelpjegeggravid skrev (4 minutter siden):

Ja jeg tenkte mer da på om jeg kan ha blitt gravid etter angrepillen, for da hadde min syklus tullet seg til så jeg kan ha hatt sex mens jeg var fruktbar, noe jeg tviler på da. Da er nok bare mensen ganske forsinket pga angrepillen vil jeg tro! 

Hvis mensen er forsinket (uten at du er gravid) vil eggløsningen din også ha vært forsinket. Så det kommer jo litt an på når du hadde sex om det er sjans for graviditet. Som du skjønner, mange usikkerhetsmomenter her, bedre å ta en test.

Skrevet

Jeg fulgte også med på eggløsning i mensen-app for å unngå graviditet. Kondomen sprakk, jeg tok angrepille. En måned senere hadde jeg positiv test 

Skrevet

Men om du tok ut spiral noen mnd siden..vil det da si 3-6 mnd siden? Og du har hat regelmessig syklus siste 6 mnd?

Det å gå etter app er ikke så lurt..serlig om du ikke vil bli gravid 

• Liker 1
Skrevet
hjelpjegeggravid skrev (51 minutter siden):

Hei! Jeg måtte ta ut spiralen min for noen måneder siden. Jeg har ikke funnet ny prevensjon, men har fulgt Flo-appen og eggløsningstester da jeg ikke ønsker å bli gravid. Har ikke fast partner så har ikke forhastet meg med å anskaffe nytt prevensjonsmiddel. Men tilbake til tema. 
Jeg tok en angrepille 24.oktober da jeg så på Flo-appen at jeg kunne blitt gravid lørdag 22.oktober. Dette var første gang jeg tok den pillen. Jeg fikk mensen 5 dager etterpå som varte i 6 dager. Jeg pleier alltid å få mensen hver 28 uke og Flo-appen er svært punktlig. Jeg har hatt sex etter dette men naturligvis ikke rundt da jeg har vært i mitt fertile vindu. Nå er jeg 6 dager forsinket og jeg lurer på om jeg kan være gravid. Tok en test på lørdag som var negativ men tenkte det kan være for tidlig. Spørsmålet er om det er normalt at syklusen blir SÅ ødelagt etter en angrepille, selv om jeg allerede har hatt mensen etter angrepillen? Hva tror dere?

Setter pris på svar!!

Forresten, brukernavnet er fra da jeg skrev et innlegg i 2018 da jeg var sikker på at jeg var gravid. Det var en falsk-positiv og jeg har ikke vært gravid siden, har brukt spiral og generelt er svært dårlig på dette temaet- derav innlegget. 

Generelt sett så virker vel angrepille best før du har hatt eggløsning. Om du har eller har hatt eggløsning har den lite effekt. 

Men angrepillen kan også tulle til syklusen veldig, så du må nesten bare vente og se noen dager til og ta en ny test om du ikke får mensen. 

Jeg har brukt syklus-metoden over flere år og det skal veldig lite til før man får endringer i syklus som resulterer i endret eggløsning. 

Skrevet

Er det fjorten dager eller mer siden du hadde sex, bør du kunne stole på resultatet av en graviditetstest. 

Anonymkode: 8039d...67e

Skrevet

Angrepille virker kun om ikke eggløsning allerede har skjedd. Hvis du hadde sex dagene rundt eggløsing 22.10 så er det stor risiko for graviditet. Ta en graviditetstest og bruk kondom om du ikke ønsker barn.

Anonymkode: 5d893...ce6

• Liker 1
Skrevet

Angrepille fungerer ikke Om du allerede har hatt eggløsning. Kan være greit å vite, mange som tror den funker uansett.

Ta en test Ts!

Anonymkode: af876...dc3

• Liker 1
Skrevet
hjelpjegeggravid skrev (1 time siden):

Jeg er helt enig. Har ikke funnet riktig prevensjon for meg så dermed avventet jeg. Skulle sette sprøyte men legen anbefalte meg stav noe jeg ikke ønsket og så har vi ikke kommet frem til noe. Men det er forsåvidt ingen unnskyldning.

Da får du bruke kondom da 

Anonymkode: 2f201...9dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...