Gå til innhold

Er det en diagnose å ha opplevd en pandemi? (Aftenbladet)

HanneH1980

Anbefalte innlegg

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/8JpaKA/er-det-en-diagnose-aa-ha-opplevd-en-pandemi

Det har seg nemlig sånn at disse barna som ble frarøvet viktige faser i livet, nå henvises inn til oss med spørsmål om alt fra ADHD, autisme, depresjon og angst. Det beskrives vansker med konsentrasjon, uro, frykt, manglende sosialforståelse og en atferd som skiller seg ut fra mengden.

Vi vet ikke nok om den kognitive og emosjonelle påvirkningen pandemien har hatt på barns utvikling.

Et interessant debattinnlegg i Aftenbladet. Jeg spurte i et tidligere innlegg her på Koronaforumet om noen visste om det fantes noen studier på hvilke senfølger de to årene med nedstenginger, restriksjoner og konstant helseangst har påført folk:

Kanskje det snart vil komme noen nå? Eller i det minste at folk begynner å våge å snakke om det?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan vet vi det er tiltkene? Mange studier viser at koronaviruset infiserer hjernen. Den norske koronastudien viser at 10% får hukommelseproblem som vedvarer opptil 2 år etter smitte. Det er like sansynlig at det er viruset selv som påvirker hjernen. Et av stedene i hjernen som i mange studier viser påvirkes mest av korona er frontallappen og denne styrer alt fra konsentrasjon, sosial væremåte, angst, hyperaktivitet,  selvregulering osv.

I studiene til de som overlevde Sars1 så hadde 50% av de smittede psykiske lidelser 10 år etterpå.

Hvorfor i all verden ser vi ikke på om det er de gjenntatte koronainfeksjonene som er årsaken til dette istedet for å gå rett på tiltak?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
HanneH1980 skrev (1 time siden):

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/8JpaKA/er-det-en-diagnose-aa-ha-opplevd-en-pandemi

Det har seg nemlig sånn at disse barna som ble frarøvet viktige faser i livet, nå henvises inn til oss med spørsmål om alt fra ADHD, autisme, depresjon og angst. Det beskrives vansker med konsentrasjon, uro, frykt, manglende sosialforståelse og en atferd som skiller seg ut fra mengden.

Vi vet ikke nok om den kognitive og emosjonelle påvirkningen pandemien har hatt på barns utvikling.

Et interessant debattinnlegg i Aftenbladet. Jeg spurte i et tidligere innlegg her på Koronaforumet om noen visste om det fantes noen studier på hvilke senfølger de to årene med nedstenginger, restriksjoner og konstant helseangst har påført folk:

Kanskje det snart vil komme noen nå? Eller i det minste at folk begynner å våge å snakke om det?

Ingen får adhd og autisme av å oppleve en pandemi, det er hvertfall sikkert. At noen får depresjon og angst etter et slikt virushysteri og å ha vært isolert er derimot tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sermina said:

Hvordan vet vi det er tiltkene? Mange studier viser at koronaviruset infiserer hjernen. Den norske koronastudien viser at 10% får hukommelseproblem som vedvarer opptil 2 år etter smitte. Det er like sansynlig at det er viruset selv som påvirker hjernen. Et av stedene i hjernen som i mange studier viser påvirkes mest av korona er frontallappen og denne styrer alt fra konsentrasjon, sosial væremåte, angst, hyperaktivitet,  selvregulering osv.

I studiene til de som overlevde Sars1 så hadde 50% av de smittede psykiske lidelser 10 år etterpå.

Hvorfor i all verden ser vi ikke på om det er de gjenntatte koronainfeksjonene som er årsaken til dette istedet for å gå rett på tiltak?

Hvordan vet vi at noe av det ikke er tiltakene? Hvordan kan vi konkludere med at det som foregikk ikke har hatt noen virkning overhodet? Vi kan ikke bare konkludere med at alt er long-covid, dette fortjener å bli sett nærmere på. Jeg tror ikke vi bør være for kjappe på avtrekkeren til å bare avfeie dette som utelukkende et long-covid problem.

57 minutter siden, theTitanic said:

Ingen får adhd og autisme av å oppleve en pandemi, det er hvertfall sikkert. At noen får depresjon og angst etter et slikt virushysteri og å ha vært isolert er derimot tilfelle. 

Nei, det har du rett i, ingen får adhd eller autisme av en pandemi. Men at foreldre henviser barna sine med mistanke om det på grunn av "atfred som skiller seg ut fra mengden" regner jeg med betyr at de famler litt i blinde for å finne årsaken/e. Depresjon og angst påvirker både barn og voksne i veldig stor grad, absolutt.

Endret av HanneH1980
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (2 timer siden):

Det er foreldrene som spør om disse temaene, ikke det at de har fått en diagnose. Kan hende de forveksler det med PTSD...

Sermina skrev (2 timer siden):

Nei, hvordan kan man tro at noen skulle få følelsesmessige reaksjoner etter å ha blitt psykisk, og i enkelte tilfeller også fysisk, mishandlet i to år?
Det må jo som alltid være en feilfunksjon i hjernen på folk som ikke jubler når de tråkkes på.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HanneH1980 skrev (17 timer siden):

Barn som har gjennomgått covid sykdom viser også tegn til psykisk sykdom, som angst og depresjon. Viser stor tysk studie 

Opptil tre av ti barn og ungdommer fikk senfølger av covid-19 i den første fasen, ifølge tysk studie. De fikk betydelig mer psykiske og fysiske plager enn andre som ikke var smittet

https://forskning.no/barn-og-ungdom-covid-covid19/ogsa-barn-fikk-langvarige-plager-etter-covid-19-men-faerre-symptomer-enn-voksne/210865

https://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.1004122

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Bendie said:

Barn som har gjennomgått covid sykdom viser også tegn til psykisk sykdom, som angst og depresjon. Viser stor tysk studie 

Opptil tre av ti barn og ungdommer fikk senfølger av covid-19 i den første fasen, ifølge tysk studie. De fikk betydelig mer psykiske og fysiske plager enn andre som ikke var smittet

https://forskning.no/barn-og-ungdom-covid-covid19/ogsa-barn-fikk-langvarige-plager-etter-covid-19-men-faerre-symptomer-enn-voksne/210865

https://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.1004122

At man kan få senfølger av covid-smitte gjør ikke senfølger av andre ting (enten det måtte skyldes vaksiner, tiltak/restriksjoner, økende bruk av medikamenter, økt stress osv. osv.) mindre alvorlig. Det er viktig å sette fokus på dette også, slik at vi ikke risikerer at absolutt alt blir diagnostisert som long covid hvis det ikke engang er det. Det er ingen tjent med.

Endret av HanneH1980
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HanneH1980 skrev (1 minutt siden):

At man kan få senfølger av covid-smitte gjør ikke senfølger av andre ting (enten det måtte skyldes vaksiner, tiltak/restriksjoner, økende bruk av medikamenter, økt stress osv. osv.) mindre alvorlig. Det er viktig å sette fokus på dette også, slik at vi ikke risikerer at absolutt alt blir diagnosisert som long covid hvis det ikke engang er det. Det er ingen tjent med.

Absolutt om barn og unge får psykiske problemer etter nedtegningen, eller det skyldes andre faktorer, må dette tas tak i.

Jeg har liten tro på at leger flest kobler angst og depresjon, hos barn og unge,  opp mot gjennomgått covid sykdom. Det pekes vel først og fremst opp mot miljøfaktorer og neppe gjennomgått covid. Det er derfor viktig at det er kjennskap til at også covid sykdom kan gi disse symptomene. 

Det forskes på hvorfor en ser en overkomst av  angst og depresjoner hos de med gjennomgått covid sykdom og om dette har sammenheng med viruset påvirkning av hjernen og hormoner.  

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Bendie said:

Absolutt om barn og unge får psykiske problemer etter nedtegningen, eller det skyldes andre faktorer, må dette tas tak i.

Jeg har liten tro på at leger flest kobler angst og depresjon, hos barn og unge,  opp mot gjennomgått covid sykdom. Det pekes vel først og fremst opp mot miljøfaktorer og neppe gjennomgått covid. Det er derfor viktig at det er kjennskap til at også covid sykdom kan gi disse symptomene. 

Det forskes på hvorfor en ser en overkomst av  angst og depresjoner hos de med gjennomgått covid sykdom og om dette har sammenheng med viruset påvirkning av hjernen og hormoner.  

Ja, helt enig i at det er viktig at det som skyldes andre faktorer må tas tak i. Det er derfor jeg synes det er litt rart at det finnes så lite snakk om hvordan de to årene har påvirket folk ellers, og ikke bare det som har med smitten å gjøre. For eksempel ble det nevnt på NRK for et par dager siden at folk har fått dårligere hukommelse etter koronasmitte, men hva annet kan gi dårligere hukommelse? Jo, bl.a. langvarig stress (som veldig mange opplevde i løpet av pandemien), sovemedisiner (som allerede i 2021 var doblet hos unge), bruk av antidepressiva (som det også har vært en stor økning av), f.eks. Til og med vaksinene er rapportert til å kunne medvirke til dårligere hukommelse og problemer med korttidsminne. Derfor er det viktig at det kommer på plass flere (og helhetlige studier) som ikke bare ensidig fokusere på smitte.

Endret av HanneH1980
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HanneH1980 skrev (2 minutter siden):

Ja, helt enig. Det er derfor jeg synes det er litt rart at det finnes så lite snakk om hvordan de to årene har påvirket folk ellers, og ikke bare det som har med smitten å gjøre. For eksempel ble det nevnt på NRK for et par dager siden at folk har fått dårligere hukommelse etter koronasmitte, men hva annet kan gi dårligere hukommelse? Jo, bl.a. langvarig stress (som veldig mange opplevde i løpet av pandemien), sovemedisiner (som allerede i 2021 var doblet hos unge), bruk av antidepressiva (som det også har vært en stor økning av), f.eks. Til og med vaksinene er rapportert til å kunne medvirke til dårligere hukommelse og problemer med korttidsminne. Derfor er det viktig at det kommer på plass flere (og helhetlige studier) som ikke bare ensidig fokusere på smitte.

Du kan jo bare spør de som opplever redusert hukommelse når det skjedde. 

Jeg har senfølger fra korona med en hjerne som har sluttet å fungere. Jeg sliter med å bli tatt seriøst i helsevesenet, fordi «pandemien har påvirker oss». Jeg har null tegn til depresjon/angst, hadde null ekstra stress i pandemien - men ble akutt dårligere ti dager etter bekreftet infeksjon.  Ingen sjekker meg faktisk for depresjon (eller noe annet). 

HanneH1980 skrev (43 minutter siden):

At man kan få senfølger av covid-smitte gjør ikke senfølger av andre ting (enten det måtte skyldes vaksiner, tiltak/restriksjoner, økende bruk av medikamenter, økt stress osv. osv.) mindre alvorlig. Det er viktig å sette fokus på dette også, slik at vi ikke risikerer at absolutt alt blir diagnostisert som long covid hvis det ikke engang er det. Det er ingen tjent med.

Man kan jo begynne med å ta long covid seriøst - og øke testkapasiteten for feks Microclots slik at man kan teste for dette også i Norge - så får man enkelt skilt ut de som er påvirket av senfølger fra de som har andre årsaker. Heller enn å forske på masse som uansett ikke ender i noe konkret. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bttb said:

Du kan jo bare spør de som opplever redusert hukommelse når det skjedde. 

Jeg har senfølger fra korona med en hjerne som har sluttet å fungere. Jeg sliter med å bli tatt seriøst i helsevesenet, fordi «pandemien har påvirker oss». Jeg har null tegn til depresjon/angst, hadde null ekstra stress i pandemien - men ble akutt dårligere ti dager etter bekreftet infeksjon.  Ingen sjekker meg faktisk for depresjon (eller noe annet). 

Man kan jo begynne med å ta long covid seriøst - og øke testkapasiteten for feks Microclots slik at man kan teste for dette også i Norge - så får man enkelt skilt ut de som er påvirket av senfølger fra de som har andre årsaker. Heller enn å forske på masse som uansett ikke ender i noe konkret. 

https://www.nrk.no/rogaland/studie-viser-hukommelse--og-konsentrasjonsproblemer-etter-covid-19-1.16189270 for eksempel nevnes jo bare koronasmitte som en mulig årsak, ingenting annet. Det finnes knapt studier på andre årsaker på langtidsplager/senfølger. Å ønske mer av dette er ikke det samme som å ikke ta long covid seriøst, men vi må også begynne å ta det som ikke nødvendigvis skyldes long covid seriøst også, slik at riktig hjelp og oppfølging kan gis til de som sliter.

Synd å høre at du ikke blir tatt seriøst i helsevesenet, dette burde ingen oppleve enten de har long covid, vaksinebivirkninger, eller noe annet. Har selv flere i min omgangskrets som overhodet ikke blir tatt seriøst når det gjelder bivirkninger etter vaksinene, og det er både slitsomt, frustrerende og ødeleggende på livskvaliteten. Det er bl.a. derfor jeg mener det er viktig å fokusere på mer enn smitte. Det er ikke fordi jeg mener at long covid ikke skal tas seriøst, men fordi vi trenger å se på andre faktorer også, slik at riktig hjelp kan gis til de som har plager på grunn av noe annet.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...