Gå til innhold

Kan man få sosialhjelp dersom man ikke tjener nok til å få det til å gå rundt som aleneboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal flytte fra samboer. Hav for tiden lavere inntekt siden jeg er nyutdannet og med null ansiennitet. Har i tillegg noe billån som jeg enda betaler avdrag på men totalsummen er forholdsvis lav så det gjenstår kun noen måneders avdrag. Men med dette i tillegg til strøm, nett, telefon, forsikring, og fulle leieutgifter er det ikke sikkert det går rundt. Er det mulig å søke bistand(sosialstønad) fra NAV da? Jeg tjener noen tusen over beløpsgrensa for bostøtte så det får jeg nok ikke.

Jeg er forresten ikke kresen på leiligheter men selv her(liten småby) koster en liten leilighet 8000 og oppover.

Anonymkode: b91d2...2cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ligger du over grensen for bostøtte ligger du nok også over grensen for sosialhjelp. Men du kan alltids søke

Endret av Topsi
  • Liker 4
Skrevet

Ja. Men satsene for livsopphold er så lave at det er lite trolig at du kvalifiserer om du ikke kvalifiserer for bostøtte. Du skal også ha spesielt gode grunner for å eie bil. 

Anonymkode: 7d69d...8a6

• Liker 4
Skrevet

Første steg er å selge bilen, du får ikke sosialhjelp for å betale ned billån.

Anonymkode: dddbd...8f2

• Liker 9
Skrevet

Sosialstønad er ment som en midlertidig løsning, ikke som ett lønnstillegg.

Og du skal nok argumentere veldig godt for hvorfor du skal ha billpnet dekket av det offentlige. Du får mest sannsynlig beskjed om å selge bilen, og bruke eventuelt overskudd for å forsørge deg. Og du kan selvfølgelig ikke ha penger på sparekonto eller lignende.

Anonymkode: 67cd2...b99

• Liker 4
Skrevet (endret)

Tror du må selge bilen å bruke opp alt av oppsparte midler for å få sosialstønad ( er ikke sikkert det er riktig, men tror det). sannsynligvis får du ikke det uansett grunnet for høy inntekt. Du må nok få deg en jobb med litt høyere lønn om det er mulig,eller ekstra vakter/ ekstra jobb

Endret av Curiousine
  • Liker 2
Skrevet

For å få riktig svar må du søke. Sosialstønad vurderes også etter skjønn, så i noen spesielle situasjoner så får man støtte selv om man eier noe, har inntekt så man egentlig skulle ha klart seg osv. Og det er først når du har sendt inn all dokumentasjon og det er tatt en samtale at man har nok informasjon til å ta en vurdering. Så mitt råd er: søk.

Anonymkode: d1c02...2eb

• Liker 2
Skrevet

Ja du kan få sosialhjelp om du har mindre enn 5000 og noe til overs etter betalt husleie. Men du får beskjed om å selge bil og evn bruke opp alt av sparepenger først for sånt sjekker de 

Anonymkode: 1d4bf...44f

• Liker 1
Skrevet

Bor du i en for stor bolig i forhold til normen for sosialstøtte? Da får du beskjed om å flytte til noe mindre. (Normen for enslig er 1-roms)

Har du eiendeler? Da får du beskjed om å selge dem.

I min tid som mottager av sosialstøtte fikk jeg ved spørsmål om nødhjelp beskjed om å gå ut og lete etter flasker jeg kunne pante ...

Anonymkode: 82ec8...393

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Men hvor mye har du utbetalt egentlig? Hvis du ikke får det til å gå rundt med boutgifter på 8-10 000? 

Skrevet

Nødhjelp kan du iallefall få. Viss du mot slutten av måneden merker at pengene ikke strekker til så er det en løsning. Møte opp på nav med kontoutskrift som viser at du ikke har penger, så får du nødhjelp. Ikke mye var vell ca 1700 kr eller no, dette var i 2016 så godt mulig satsene for nødhjelp har endret seg.

Dette har jeg gjort flere ganger (i 2016).

Anonymkode: 8e4e2...2eb

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Nødhjelp kan du iallefall få. Viss du mot slutten av måneden merker at pengene ikke strekker til så er det en løsning. Møte opp på nav med kontoutskrift som viser at du ikke har penger, så får du nødhjelp. Ikke mye var vell ca 1700 kr eller no, dette var i 2016 så godt mulig satsene for nødhjelp har endret seg.

Dette har jeg gjort flere ganger (i 2016).

Anonymkode: 8e4e2...2eb

Hadde du bil?

Da jeg prøvde å søke sosialhjelp fikk jeg beskjed om at alle kontoer måtte være tømt, og bilen solgt (hadde en gammal haug av en bil uten lån). Men det er lenge siden, da...

• Liker 1
Skrevet

Ja, man kan ha rett til sosialhjelp. 

Om du faller under livsoppholdssatsen når alle nødvendige utgifter er betalt, kan du bli innvilget sosialstøtte. Livsoppholdssatsen for én enslig voksen ligger på rundt kr. 7 500,- per måned. Dette varierer litt fra kommune til kommune, men vil være rundt der.

Om du har behov for bil for å komme deg til jobb, vil du ikke bli bedt om selge bilen - evt. vil du bli bedt om å bytte til en billigere bil.

Man kan ha rett til sosialstøtte selv om man ikke får bostøtte. Det er viktig at du dokumenterer at du har søkt om bostøtte, og evt. fått avslag.

Den eneste måten å få et sikkert svar på, er å sende søknad til NAV.

Du finner informasjon om hva du må dokumentere, og søknadsskjemaet her:

https://www.nav.no/okonomisk-sosialhjelp

Du bør tenke over om det er noen utgifter du kan kutte ned på; billigere telefonabonnement, for eksempel. Snakk med banken om muligheten for å bare betale renter en periode, eller forlenge låneperioden, og betale mindre per måned.

Anonymkode: ff6a4...64f

Skrevet
Portia Catonis skrev (14 timer siden):

Hadde du bil?

Da jeg prøvde å søke sosialhjelp fikk jeg beskjed om at alle kontoer måtte være tømt, og bilen solgt (hadde en gammal haug av en bil uten lån). Men det er lenge siden, da...

Man må ikke selge bilen for å få nødpenger. Nødpenger som den du siterer snakker om er ikke det samme som sosialstønad. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, man kan ha rett til sosialhjelp. 

Om du faller under livsoppholdssatsen når alle nødvendige utgifter er betalt, kan du bli innvilget sosialstøtte. Livsoppholdssatsen for én enslig voksen ligger på rundt kr. 7 500,- per måned. Dette varierer litt fra kommune til kommune, men vil være rundt der.

Om du har behov for bil for å komme deg til jobb, vil du ikke bli bedt om selge bilen - evt. vil du bli bedt om å bytte til en billigere bil.

Man kan ha rett til sosialstøtte selv om man ikke får bostøtte. Det er viktig at du dokumenterer at du har søkt om bostøtte, og evt. fått avslag.

Den eneste måten å få et sikkert svar på, er å sende søknad til NAV.

Du finner informasjon om hva du må dokumentere, og søknadsskjemaet her:

https://www.nav.no/okonomisk-sosialhjelp

Du bør tenke over om det er noen utgifter du kan kutte ned på; billigere telefonabonnement, for eksempel. Snakk med banken om muligheten for å bare betale renter en periode, eller forlenge låneperioden, og betale mindre per måned.

For en voksen, som er i full jobb med utdanning, og mulighet for 8000,- i leieutgifter (+ eventuelt strøm), så skal det godt gjøres komme seg under 7500,- til overs pr måned. Tar man hardt i, så vil man kunne beregne strøm til 2000,- pr måned. 
Da må TS altså ha mindre enn 17 500,- utbetalt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man må ikke selge bilen for å få nødpenger. Nødpenger som den du siterer snakker om er ikke det samme som sosialstønad. 

For en voksen, som er i full jobb med utdanning, og mulighet for 8000,- i leieutgifter (+ eventuelt strøm), så skal det godt gjøres komme seg under 7500,- til overs pr måned. Tar man hardt i, så vil man kunne beregne strøm til 2000,- pr måned. 
Da må TS altså ha mindre enn 17 500,- utbetalt. 

Du har forstått innlegget mitt. Supert, da ble det forståelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...